Plan: | Rotterdamsebaan |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0235ZRotterdambn-50VA |
De regels zijn als volgt ingedeeld:
Overgangs- en slotregels. Het overgangsrecht is opgenomen in artikel 32, de slotregel in artikel 33.
In artikel 1 'Begrippen' worden belangrijke begrippen die in het plan veel voorkomen, nader gedefinieerd.
Aandacht verdienen de begrippen aan-huis-gebonden bedrijf, en aan-huis-gebonden beroep. Wanneer in de bestemmingsregels wonen is toegestaan, is impliciet ook het uitoefenen van een aan-huis-gebonden bedrijf en/of beroep toegestaan.
Op basis van jurisprudentie mogen deze activiteiten:
- geen hinder voor de woonsituatie opleveren;
- naar de aard en visueel geen afbreuk doen aan het karakter van de woning;
- geen detailhandel en/of horeca betreffen;
- geen nadelige invloed hebben op de normale afwikkeling van het verkeer en geen parkeerproblemen in de omgeving veroorzaken.
In artikel 2 'Wijze van meten' is aangegeven hoe afstanden en maten die in de regels worden voorgeschreven, moeten worden gemten. Het definiëren van begrippen en de aanwijzingen voor het meten, vergroten de duidelijkheid en de rechtszekerheid. De regeling voor bestaand gebruik dat afwijkt van de bestemming is onderdeel van de algemene gebruiksregels.
Deze gronden zijn bestemd voor agrarisch en extensief dagrecreatief gebruik. Onder het extensief dagrecreatief gebruik wordt niet het gebruik als volkstuin of verblijfstuin begrepen. Deze bestemming is conform de feitelijke situatie.
Deze gronden zijn bestemd voor agrarische bedrijven.
Deze gronden zijn bestemd voor:
En toegestaan ter plaatse van de functieaanduidingen
één en ander met de daarbij behorende gebouwen, bouwwerken geen gebouw zijnde, wegen, groen, water, ontsluitingswegen, parkeergelegenheid, overige voorzieningen, en kantoren en detailhandel zoals nader omschreven in hoofdstuk 1 begrippen artikel 1.42.
Voor deze percelen geldt dat de gebouwen uitsluitend binnen de op de verbeelding aangegeven bouwvlakken mogen worden opgericht. Voorts gelden verschillende hoogte regimes varieërend tussen de 20 en 40 meter. Ter plaatse van het perceel Binckhorstlaan 362 kan het bevoegd gezag met omgevingsvergunning afwijken tot een maximale hoogte van 60 meter.
Artikel 6 Cultuur en Ontspanning
Deze gronden zijn bestemd voor een attractiepark. De feitelijk bestaande horeca (chinees-indisch restaurant "De Chinese Muur") is als zodanig positief bestemd binnen deze bestemming. Voor de overige gronden is de juridische situatie opgenomen in het bestemmingsplan. De voorheen geldende recreatiebestemming is op basis van de systematiek van de SVBP 2008 vervangen door de bestemming 'Cultuur en ontspanning'. Dit heeft verder geen gevolgen voor de bestaande planologische mogelijkheden.
Ter plaatse van de functie aanduiding specifieke vorm van cultuur en ontspanning - reuzenrad (sco - reuzenrad) is een reuzenrad toegestaan waar het bevoegd gezag met een omgevingsvergunning kan afwijken van het bestemmingsplan ter plaatse van deze functie-aanduiding 'specifieke vorm van cultuur en ontspanning-reuzenrad' voor de realisatie van een bouwwerk, geen gebouw zijnde tot een hoogte van 25 m ten behoeve van een jaarlijks op te bouwen reuzenrad.
Verder is binnen het attractiepark Drievliet één zelfstandige horecavestiging mogelijk in de categorie middelzwaar. Voor de overige gronden binnen deze bestemming is, met uitzondering van de gronden met de functieaanduiding 'horeca', horeca in de categorie licht van de Staat van horeca-categorieën toegestaan als ondergeschikte nevenactiviteit.
Er is een bouwregeling opgenomen voor gebouwen. Aangezien door de aanleg van de rotterdamsebaan de bestemmingsgronden (voor parkeergebruik) zijn verkleind is het bebouwingspercentage aangepast van 10 naar 13% waardoor de bebouwingsmogelijkheden gelijk blijven. De bestemmingsgronden voor parkeergebruik worden binnen de bestemming 'Verkeer - Verblijfsgebied 1' met een functie aanduiding gecompenseerd.
Deze bestemmingsregeling is tot stand gekomen op grond van de bestaande planologische mogelijkheden en op basis van de feitelijke situatie (restaurant "De Chinese Muur").
Deze gronden zijn bestemd voor cultuur en ontspanning waaronder wordt begrepen een variëteit aan culturele en commerciële activiteiten, zoals: atelier, tentoonstelling, beurzen, exposities, filmvertoningen, congressen, creativiteitscentrum, evenemententerrein, muziektheater, theater, concerten en hiermee vergelijkbare functies, dienstverlening en horeca.
Deze bestemmingsregeling is tot stand gekomen op basis van de feitelijke situatie, de verleende omgevingsvergunning van november 2012 en op basis van de uitspraak van de Raad van State d.d. 28 november 2012 inzake het bestemmingsplan Nieuw Binckhorst Zuid.
Deze gronden zijn bestemd voor park, plantsoen, speel- en ligweides, voet- en fietspaden en speelvoorzieningen. Ter plaatse van de functie aanduiding "tunnel" (tu) is een twee keer tweebaans verkeerstunnel toegestaan met bijbehorende, al dan niet beneden peil gelegen, gebouwen en bouwwerken geen gebouwen zijnde. Deze bestemmingsregeling is met uitzondering op de toevoeging van de functie aanduiding "tunnel" (tu) zie Hoofdstuk 5 Planbeschrijving tot stand gekomen op grond van de bestaande planologische mogelijkheden en op basis van de feitelijke situatie.
Deze gronden zijn bestemd voor behoud, herstel en ontwikkeling van natuurwaarden, ecologische waarden en landschappelijke waarden, groenvoorzieningen, plantsoenen, water. Ter plaatse van de functie aanduiding "tunnel" (tu) is een twee keer tweebaans verkeerstunnel toegestaan met bijbehorende, al dan niet beneden peil gelegen, gebouwen en bouwwerken geen gebouwen zijnde en ter plaatse van de functie aanduiding "nutsvoorziening" (nv) een nutsvoorziening. Deze bestemmingsregeling is met uitzondering op de toevoeging van de functie aanduiding "tunnel" (tu) zie Hoofdstuk 5 Planbeschrijving tot stand gekomen op grond van de bestaande planologische mogelijkheden en op basis van de feitelijke situatie.
Deze gronden zijn bestemd voor (intensieve) recreatieve doeleinden, sportdoeleinden, beleving van het voor agrarisch medegebruik bestemd weidelandschap, groenvoorzieningen, landschapsbeheer en –bouw en natuurbeheer en –bouw en water. Deze bestemmingsregeling is tot stand gekomen op grond van de bestaande planologische mogelijkheden.
Deze gronden zijn bestemd voor een golfbaan, indoorskibaan, sportvelden en sporthal. Ook zijn jeugd-/kinder-/buitenschoolse opvang en peuterspeelzalen toegestaan. Ter plaatse van de functie aanduiding 'manege' (ma) is een manege toegestaan. Ter plaatse van de functie aanduiding "tunnel" (tu) is een twee keer tweebaans verkeerstunnel toegestaan met bijbehorende, al dan niet beneden peil gelegen, gebouwen en bouwwerken geen gebouwen zijnde. Deze bestemmingsregeling is met uitzondering op de toevoeging van de functie aanduiding "tunnel" (tu) zie Hoofdstuk 5 Planbeschrijving tot stand gekomen op grond van de bestaande planologische mogelijkheden.
Artikel 12 Verkeer - Hoofdverkeersweg (V-HO)
Aan de Rotterdamsebaan en de hoofdverkeerswegen die zich in het plangebied bevinden is de bestemming Verkeer - Hoofdverkeersweg toegekend. Dit betreffen gedeelten van de A-12, knooppunt Ypenburg, Laan van Hoornwijck, Geestbrugweg, Binckhorstlaan, Mercuriusweg, Wegastraat en de Regulusweg. De betreffende gronden zijn bestemd voor (autosnel)wegen en wegen met een ontsluitingsfunctie voor de wijk en stad, openbaar vervoerstroken en bijbehorende voorzieningen, parkeerplaatsen, voet- en fietspaden, geluidwerende voorzieningen, overkluizingen, water, waterberging, waterhuishouding, duikers en gemalen.
Ter plaatse van de (speficieke) functieaanduidingen:
Op de gronden zijn bouwwerken geen gebouwen zijnde, zoals verkeersgeleiders, verkeerslichten, verkeersregelingsinstallaties, lichtmasten en verkeersborden, ten dienste van de bestemming toegestaan. Ter plaatse van de functie aanduiding "tunnel" (tu) zijn ten behoeve van de bestemming toegangspoorten, ontluchtingsmiddelen en daarmee vergelijkbare gebouwen toegestaan. ter plaatse van de specifieke functie aanduiding "specifieke vorm van verkeer-dienstengebouw" (sv-dg) mag een diensten gebouw worden opgericht met een maximale hoogte van 5 meter en ter plaatse van de functie aanduiding "brug" (br) of in de directe omgeving daarvan zijn brugwachtershuisjes toegestaan.
Het totaal aantal rijstroken over beide richtingen bedraagt minimaal twee rijstroken, exclusief opstelvakken, afrijstroken en (op de rijkswegen) invoegstroken, uitvoegstroken en weefvakken, met uitzondering van de afrit van de A4.
Deze bestemmingsregeling is op basis van hoofdstuk 5 Planbeschrijving tot stand gekomen.
Artikel 13 Verkeer - Straat (V-STT)
Straten met een gebiedsontsluitende functie, zoals de Westvlietweg, de Laan van 's -Gavenmade en de Melkwegstraat hebben de bestemming 'Verkeer - Straat' gekregen. Wegen met de bestemming "Verkeer - Straat" dienen vooral voor de ontsluiting van wijken en buurten en het inter-wijkverkeer. Het aandeel doorgaand verkeer is lager dan bij hoofdverkeerswegen, net als de intensiteiten. Wegen binnen deze bestemming kunnen ook een rol spelen in de afwikkeling van het openbaar vervoer of zijn onderdeel van de routes voor de brandweer en andere hulpdiensten. Dit laatste stelt bijzondere eisen aan de (her)inrichting van de weg. Voor fietsers zijn bij voorkeur vrijliggende voorzieningen in het profiel opgenomen, naast voetpaden voor de voetgangers. Parkeren direct langs de weg is mogelijk en in- en uitritten ten behoeve van de ontsluiting van direct aanliggende bestemmingen zijn niet uitgesloten.
Artikel 14 Verkeer - Verblijfsgebied 1 (V-VB1)
Deze gronden zijn bestemd voor voet- en fietspaden, parkeervoorzieningen, toegangsportalen, ontluchtingsmiddelen en daarmee verglijkbare bouwwerken, groen, werkterreinen en bijbehorende voorzieningen ten behoeve van de aanleg van de Rotterdamsebaan, kabels en leidingen. Ter plaatse van de functie aanduiding "parkeren" (p) in de vlietzone is een parkeer voorziening voor maximaal 1000 parkeerplaatsen toegestaan ten behoeve van de bezoekers aan het attractiepark de Drievliet inclusief bijbehorende horeca gelegenheid. Er is een aanlegstelsel opgenomen voor verhardingen waarbij voorafgaand advies wordt ingewonnen bij het Hoogheemraadschap ten behoeve van de waterbergingscompensatie.
Deze bestemmingsregeling is op basis van hoofdstuk 5 Planbeschrijving tot stand gekomen.
Artikel 15 Verkeer - Verblijfsstraat (V-VS)
Deze gronden zijn bestemd voor voet- en fietspaden, wegen en parkeervoorzieningen. Het betreft de Cromvlietkade.
De hoofdwatergangen binnen het plangebied hebben de bestemming 'Water' gekregen. Deze hebben naast de functies, vaarweg, water, waterberging, waterkering ook aanlegsteiger, oever, steiger, waterwegen ten behoeve van verkeer over water gekregen inclusief voorzieningen ten behoeve van de bestemming zoals oeverbeschoeiingen, remmingswerken, dukdalven, stuwdammen, duikers en inlaatwerken. ter plaatse van de aanduiding "tunnel" (tu) is een twee keer tweebaans tunnel toegestaan,met bijbehorende, al dan niet beneden peil gelegen, gebouwen en bouwwerken geen gebouwen zijnde.Deze bestemmingsregeling is met uitzondering op de toevoeging van de functie aanduiding "tunnel" (tu) zie Planbeschrijving tot stand gekomen op grond van de bestaande planologische mogelijkheden.
Deze gronden zijn bestemd voor wonen. Ter plaatse van de (specifieke) functieaanduiding:"tunnel" (tu) is een twee keer tweebaans verkeerstunnel toegestaan met bijbehorende, al dan niet beneden peil gelegen, gebouwen en bouwwerken geen gebouwen zijnde. Er is een regeling opgenomen voor gebouwen en bouwwerken geen gebouwen zijnde alsmede een dakopbouwen regeling en een afwijkingsregeling voor aanbouwen aan de achtergevel, aanbouwen aan de zijgevel, goothoogte, een praktijkruimte en voor één bijgebouw.
Deze bestemmingsregeling is met uitzondering op de toevoeging van de functie aanduiding "tunnel" (tu) zie Planbeschrijving tot stand gekomen op grond van de bestaande planologische mogelijkheden en op basis van de feitelijke situatie.
Artikel 18 Leiding - Hoogspanning
Deze voor 'Leiding - Hoogspanning' aangewezen gronden zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemming(en), mede bestemd voor een ondergrondse hoogspanningsleiding. Binnen de zakelijke rechtstrook van 4 meter (weergegeven op de digitale verbeelding) zijn regels gesteld aan het bouwen van gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, een afwijkingsregeling en een regeling voor omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken of werkzaamheden.
Deze bestemmingsregeling is tot stand gekomen op basis van de huidige wetgeving en de feitelijke situatie.
Deze voor 'Leiding - Water' aangewezen gronden zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemming(en), mede bestemd voor een ondergrondse hoogspanningsleiding. Binnen de zakelijke rechtstrook van 5 meter (weergegeven op de digitale verbeelding) zijn regels gesteld aan het bouwen van gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, een afwijkingsregeling en een regeling voor omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken of werkzaamheden.
Deze bestemmingsregeling is tot stand gekomen op basis van de huidige wetgeving en de feitelijke situatie.
Deze voor 'Leiding - Gas' aangewezen gronden zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemming(en), mede bestemd voor een ondergrondse hoogspanningsleiding. Binnen de zakelijke rechtstrook van 5 meter (weergegeven op de digitale verbeelding) zijn regels gesteld aan het bouwen van gebouwen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, een afwijkingsregeling en een regeling voor omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken of werkzaamheden.
Deze bestemmingsregeling is tot stand gekomen op basis van de huidige wetgeving en de feitelijke situatie.
Artikel 21 Waarde - Archeologie
De voor 'Waarde - Archeologie' aangewezen gronden zijn, behalve voor de daar voorkomende bestemming(en), mede bestemd voor het behoud en de bescherming van gebieden met een hoge archeologische verwachting.
Deze bestemmingsregeling is tot stand gekomen op basis van de huidige wetgeving en de feitelijke situatie.
ArArtikel 22 Waarde - Ecologie
Deze dubbelbestemming is toegekend aan die gronden die op basis van de bestaande planologische mogelijkheden niet vallen binnen de bestemming 'Groen-landgoed' maar wel binnen de Ecologische Hoofdstructuur en/of Stedelijke Groene Hoofdstructuur vallen. Daar voor deze gronden tevens de dubbelbestemming 'Waarde-Ecologie' geldt, wordt de instandhouding van de Ecologische Hoofdstructuur en/of Stedelijke Groene Hoofdstructuur bevorderd terwijl tegelijkertijd ook de bouwregels van de onderliggende bestemming blijven gelden.
Artikel 23 Waterstaat - Waterkering
De voor Waterstaat - Waterkering aangezen gronden zijn primair bestemd voor de waterkering, met de daaraan- of uitbouwen en aangebouwde bijgebouwen. Secundair zijn deze gronden bestemd voor de doeleinden die op de verbeelding zijn aangegeven.
Deze bestemmingsregeling is tot stand gekomen op basis van de huidige wetgeving en de feitelijke situatie.
Artikel 24 Anti-dubbeltelregel
Grond die eenmaal in aanmerking is genomen bij het toestaan van een bouwplan waaraan uitvoering is gegeven of alsnog kan worden gegeven blijft bij de beoordeling van latere bouwplannen buiten beschouwing.
Artikel 25 Algemene bouwregels
Lid a van dit artikel is van toepassing op de gemeente Den Haag. De algemene bouwregels gelden voor alle bestemmingen. In de eerste plaats wordt hierin nu ook algemeen gesteld dat bouwwerken niet buiten bestemmings- en bebouwingsgrenzen mogen worden gebouwd. Kleine overschrijdingen van deze grenzen voor stoepen, kozijnen en dergelijke zijn wel toegestaan. Grote overschrijdingen van deze grenzen voor overstekende daken en soortgelijke delen van gebouwen zijn tot een bepaalde omvang ook toegestaan. Verder is algemeen voorgeschreven dat bouwwerken beneden peil uitsluitend zijn toegestaan binnen een bouwvlak, dat deze ondergrondse bebouwing uit niet meer dan één bouwlaag mag bestaan en is de bouw van installaties voor mobiele telecommunicatie in principe toegestaan op alle gebouwen met uitzondering van rijksmonumenten, gemeentelijke monumenten of gebouwen in een rijksbeschermd stadsgezicht. Afwijken van deze algemene bouwregels wordt geregeld in de algemene afwijkingsregels, in artikel 27
Artikel 25 Algemene bouwregels (Leidschendam - Voorburg)
Leden b en c van dit artikel zijn van toepassing op de gemeente Leidschendam - Voorburg. Deze regels gelden voor bouwwerken, geen gebouwen zijnde. Hierin is een tabel opgenomen met maximale bouwhoogten voor diverse bouwwerken, geen gebouwen zijnde verder is in dit artikel rekening gehouden met bestaande maten.
Artikel 26 Algemene gebruiksregels
In dit artikel is een algemeen gebruiksverbod opgenomen: het is verboden de in het plan begrepen gronden en de zich daarop bevindende opstallen te gebruiken op een wijze of tot een doel, strijdig met de bestemming of met de regels van het plan. Er is expliciet aangegeven dat onder zulk gebruik ook wordt begrepen het gebruik als opslagplaats voor voorwerpen, stoffen en materialen die niet meer bruikbaar zijn of niet meer worden gebruikt waarvoor ze zijn bedoeld en het gebruik als sekswinkel, seksinrichting, kamerverhuurbedrijf, paddoshop, belwinkel of garagebedrijf: functies die voorheen in de Leefmilieuverordening werden verboden of althans gereguleerd.
Als in de bestemmingsregels wonen is toegestaan, is impliciet ook het uitoefenen van een aan huis verbonden bedrijf en/of beroep toegestaan. In de algemene gebruiksregels is ook een regeling vervat voor het uitoefenen van een aan huis verbonden bedrijf en/of beroep:
Op grond van de Wet milieubeheer vergunning- of zelfs meldingplichtige activiteiten passen uiteraard niet in de woonomgeving. Maar ook indien een activiteit niet vergunning- of meldingplichtig is, bestaat er kans op ongewenste overlast voor de omgeving, bijvoorbeeld geluid- of geurhinder. Dit kan met name het geval zijn bij de meer ambachtelijke beroepen. Van geval tot geval dient de (kans op) hinder voor de woonsituatie te worden nagegaan. Uitgangspunt bij de beoordeling is dat de hinder in principe niet onevenredig veel groter mag zijn dan in redelijkheid bij 'normale' bewoning (zonder beroepsuitoefening) het geval zou zijn.
Van belang is dat het karakter van de woning duidelijk herkenbaar blijft en dat de nadruk niet komt te liggen op de beroepsuitoefening. Ter illustratie: reclame-uitingen, anders dan een bescheiden 'bordje naast de deur' of de uitstalling van goederen op het bijbehorende erf betekenen reeds dat aan het karakter van de woning afbreuk wordt gedaan.
Detailhandel en horeca leveren in de regel een zodanig ongewenste verkeersaantrekkende werking op, dat het toelaten ervan in woongebied niet zonder meer passend wordt geacht.
Dit betekent dat wanneer de beroepsuitoefening een te grote verkeersaantrekkende werking heeft, deze niet is toegestaan. Wanneer dit het geval is, is niet op voorhand aan te geven. Dit hangt mede af van de stedenbouwkundige en verkeerskundige situatie ter plaatse. Ter illustratie: wanneer in de praktijk dagelijks gedurende langere tijd meer dan twee parkeerplaatsen benodigd zijn in verband met de uitoefening van een beroep aan huis, kan reeds sprake zijn van parkeerproblemen. Uiteraard is dit mede afhankelijk van de bestaande parkeerdruk in de omgeving. In voorkomende gevallen zal in overleg met gemeente en omwonenden naar een passende oplossing moeten worden gezocht.
Ook deze (direct meetbare) voorwaarde draagt eraan bij dat de eventuele hinder voor de omgeving wordt beperkt. Wanneer bijvoorbeeld de woning (vrijwel) geheel zou worden aangewend voor de beroepsuitoefening, is de kans op een ongewenste uitstraling naar de omgeving relatief groot.
Afwijken van de algemene gebruiksregels, ook het afwijken voor het meest doelmatige gebruik, wordt geregeld in de algemene afwijkingsregels, in artikel
Artikel 27 Algemene afwijkingsregels
het bevoegd gezag kan in geringe mate afwijken van de maatvoering die in de bouwregels is bepaald en ook voor geringe afwijkingen in de begrenzing van bestemmings- en/of bebouwingsgrenzen. Verder is afwijken mogelijk voor de bouw van kleine nutsvoorzieningen, geluidwerende voorzieningen en containers voor huishoudelijk afval..Ten slotte is afwijken mogelijk voor het bouwen beneden peil, buiten het bouwvlak.
Een belangrijk element van dit artikel is de afwijking van het algemene gebruiksverbod: het bevoegd gezag kan afwijken van het algemeen gebruiksverbod, indien strikte toepassing van het algemene gebruiksverbod leidt tot een beperking van het meest doelmatige gebruik, die niet door dringende redenen wordt gerechtvaardigd. Wel moet dit andere gebruik aansluiten bij het gebruik conform de bestemming en mag toepassing van de afwijking niet leiden tot een bestemmingswijziging.
Artikel 28 Algemene aanduidingsregels
In afwijking van het bepaalde in de ter plaatse voorkomende bestemming, zijn op of in de gronden ter plaatse van de aanduiding 'verkeerstunnel - beschermingszone 1' en aanduiding 'verkeerstunnel - beschermingszone 2' aanvullende voorwaarden van toepassing. Deze regeling heeft tot doel het beschermen van de tunnel. In de hierin opgenomen regeling voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werken of werkzaamheden worden bij diverse acitiviteiten zoals heien, funderen op palen en op staal voorwaarden gesteld. Vergunning kan pas worden verleend nadat vooraf de beheerder van de tunnel is gehoord. In bijlage Bijlage 5 Ontwerp boortunnel gebruiksbeperkingen zijn de gebruiksbeperkingen weergegeven. Verder is er een regeling opgenomen voor een straalpad (vrijwaringszone - straalpad) en bescherming van een waterlichaam (waterstaat - beschermingszone).
Artikel 29 Algemene wijzigingsregels
De gronden gelegen in Wro-zone - wijzigingsgebied - 1 zijn in eerste instantie bedoeld als werkterrein (Verkeer - Verblijfsgebied 1) tijdens de aanleg van de tunnel. Indien deze gronden niet langer als werkterrein noodzakelijk zijn worden de gronden teruggegeven aan de golfvereniging. Wijziging is mogelijk naar de bestemming Sport.
De gronden gelegen in Wro-zone - wijzigingsgebied - 2 zijn in eerste instantie bedoeld ter compensatie van het verlies aan golfholes gedurende de aanleg van de rotterdamsebaan. Op het moment dat de gronden in Wro-zone - wijzigingsgebied - 1 zijn gewijzigd naar Sport dan zullen de gronden in Wro-zone - wijzigingsgebied - 2 weer kunnen worden gewijzigd in Agrarisch - 1.
Voorts een tweetal wijzigingsbevoegdheden voor het verschuiven van bestemmingsgrenzen, vergroten bouwhoogte of bouwlagen.
Een wijzigingsbevoegdheid voor het wijzigen (het laten vervallen) van de Waarde - Archeologie op de digitale verbeelding.
Een tweetal wijzigingsbevoegdheden voor het wijzigen van de dubbelbestemming 'Leiding - Gas' op de Binckhorstlaan en in knooppunt Ypenburg alsmede het verwijderen van de dubbelbestemming.
Een regeling voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden.
Artikel 31 Algemene procedureregels
De algemene procedureregels regelen de procedure die het bevoegd gezag moet volgen als zij wil afwijken.
De overgangsregels hebben als doel tijdens de overgang naar een nieuw bestemmingsplan de rechtstoestand vast te leggen van bouwwerken die op het tijdstip van de terinzagelegging van het ontwerp van het plan zijn gebouwd of nog gebouwd kunnen worden - dat wil zeggen waarvoor bouwvergunning is verleend of nog te verlenen is - en die afwijken van de bouwregels in dit plan. Het tweede lid van dit artikel heeft betrekking op het gebruik van gronden en bouwwerken, voor zover dit gebruik op het tijdstip van rechtskracht verkrijgen van dit bestemmingsplan afwijkt van dit plan.
Dit artikel geeft aan onder welke naam de regels van het bestemmingsplan moeten worden aangehaald: 'Regels bestemmingsplan Rotterdamsebaan'