Plan: | Rotterdamsebaan |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0235ZRotterdambn-50VA |
Het bestemmingsplan bestaat uit een digitale verbeelding (plankaart), regels en een toelichting. De eerste twee onderdelen zijn juridisch bindend, de toelichting is juridisch niet bindend maar helpt bij de interpretatie van de kaart en de regels. De analoge plankaart is, gelet op de aard en omvang van het plangebied, afgedrukt op een topografische ondergrond met een schaal van 1:3000.
Een belangrijk onderdeel van Wet ruimtelijke ordening (Wro) vormt de digitaliseringsverplichting. De Wro bepaalt dat een bestemmingsplan digitaal raadpleegbaar en uitwisselbaar moet zijn. Dit heeft onder meer geleid tot de introductie van twee nieuwe begrippen: 'analoge verbeelding' en 'digitale verbeelding'.
Onder analoge verbeelding wordt verstaan: alle te verbeelden informatie van een ruimtelijk plan op papier. De term analoge verbeelding is dus een synoniem voor de tot nu toe altijd gebruikte term plankaart.
De 'digitale verbeelding' is een interactieve raadpleegomgeving via het internet (www.ruimtelijkeplannen.nl) die de gehele inhoud van het bestemmingsplan ontsluit overeenkomstig de Standaard voor Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP2008). Door een muisklik op een bepaalde plek verschijnen de bijbehorende regels voor die plek in beeld. Onder de term digitale verbeelding wordt dan ook niet alleen het ruimtelijk beeld, maar ook de daarbij behorende juridische informatie (regels) verstaan. Indien de digitale en de analoge verbeelding tot interpretatieverschillen leiden is de digitale verbeelding beslissend.
Op de bij het onderhavige bestemmingsplan behorende verbeelding zijn alle noodzakelijke en op grond van het Besluit ruimtelijke ordening vereiste gegevens ingetekend. Er is daarbij onderscheid gemaakt in bestemmingen en aanduidingen op de verbeelding. De bestemmingen zijn de belangrijkste elementen. Elk stuk grond van het plangebied heeft een bestemming. Deze wordt zichtbaar gemaakt door middel van een kleur, op de analoge verbeelding al dan niet in combinatie met een letter, ter aanduiding van de bestemming en een getal dat de maximale toegestane (goot- en nok)hoogte en/of bebouwingspercentage aangeeft. Daardoor is het mogelijk om te zien welke bestemmingen zijn gegeven aan de gronden en opstallen binnen het plangebied. Elke op de verbeelding ingetekende bestemming is gekoppeld aan een bestemmingsartikel in de regels. De regels laten vervolgens bij elke bestemming zien op welke wijze gronden binnen de desbetreffende bestemming gebruikt mogen worden. Daarbij wordt onder meer verwezen naar aanduidingen op de plankaart. Aanduidingen geven dientengevolge, in samenhang met de regels, duidelijkheid over wat binnen een bestemmingsvlak al dan niet is toegestaan.
Op de digitale en analoge verbeelding van de plankaart zijn bouwhoogten aangegeven. Gekoppeld aan bouwvlakken is een maatvoering voor (goot- en nok)hoogte, afgerond in meters en conform SVBP 2008, bijlage 9, opgenomen. De waarde op de plankaart geeft de maximaal toegelaten (goot- en nok)hoogte van een gebouw aan. Daarnaast wordt ook in de bouwregels van het bestemmingsplan een en ander bepaald over bouwhoogten.
Bij het bepalen van de daadwerkelijke hoogte van gebouwen is gebruik gemaakt van stereokartering met behulp van luchtfoto's. De maximaal toegelaten bouwhoogte kan afwijken van de daadwerkelijke hoogte van een gebouw: aan het vaststellen van een maximale bouwhoogte liggen stedenbouwkundige overwegingen ten grondslag.
Voorts wordt de opzet van het bestemmingsplan ingegeven door de relevante beleidskaders en omgevingsfactoren. In onderstaande tabellen (beslissingstabel) is aangegeven op welke onderdelen de in dit bestemmingsplan beschreven beleidskaders en omgevingsfactoren hun vertaling hebben gevonden in het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Deze paragraaf vormt dan ook als het ware de schakel tussen de toelichting van het bestemmingsplan en de daarbij behorende regels en plankaart.
Beleidskader | Vertaling in het bestemmingsplan | |||
De Provinciale Structuurvisie "Visie op Zuid-Holland" en de provinciale "Verordening Ruimte" zet in op een samenhangend stedelijk en landschappelijk netwerk, goede bereikbaarheid, een divers aanbod van woon- en werkmilieus in een aantrekkelijk landschap met ruimte voor water, landbouw en natuur. | Buiten de aanleg van de Rotterdamsebaan maakt dit bestemmingsplan geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Het plan houdt wel rekening met de landgoederen en landgoederenbiotopen. Bovendien is een beschrijving opgenomen van de molenbiotoop van de Laakmolen. | |||
De Structuurvisie / agenda voor de Haagse Verdichting houdt voor Rotterdamsebaan in dat invulling wordt gegeven aan: | ||||
langs doorgaande wegen en groen wordt uitgegaan van vijf bouwlagen. |
Langs de enige weg die hiervoor in aanmerking komt (de Binckhorstlaan) komt, wordt de bestaande hoogte gehandhaafd. | |||
optoppen (dakopbouwen). | Langs de Westvlietweg wordt op de bestaande 2 laagse bebouwing met plat dak een dakopbouw toegestaan. | |||
Verkeer | ||||
De Haagse Nota Mobiliteit hanteert een rangorde in haar wegenstructuur. Naast de hoofdwegen voor het doorgaande verkeer zijn er de wegen van een lagere orde die het verkeer tussen wijken en het buurtgebonden verkeer moeten afwikkelen: buurtontsluitingswegen (straten) en erfontsluitingswegen (verblijfs- en woonstraten). Verblijfsgebied ten slotte is openbare ruimte waar geen autoverkeer is toegestaan en waar de verkeersfunctie ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie. | De bestemming Verkeer-Hoofdverkeersweg is gericht op de hoofdverkeerswegen: betreffen gedeelten van de A-12, knooppunt Ypenburg, Laan van Hoornwijck, Geestbrugweg, Binckhorstlaan, Mercuriusweg, Wegastraat, de Regulusweg en de nieuwe verbinding tussen de Regulusweg en de Binckhorstlaan langs de spoorboog. De bestemming Verkeer-Straat ziet op alle straten in het plangebied: De Westvlietweg, de Laan van 's- Gravenmade en de Jan Thijssenweg en een aantal straten in de Binckhorst Alle straten in het plangebied die niet als hoofdverkeersweg of straat kunnen worden geclassificeerd, vallen onder de bestemming Verkeer-Verblijfsstraat. |
|||
Rotterdamsebaan | De Rotterdamsebaan wordt als Verkeer-Hoofdverkeersweg bestemd al of niet met een aanduiding 'tunnelbak 'op plekken waar deze verdiept ligt. Het ondergrondse gedeelte wordt aangeduid met 'tunnel' binnen de bovenliggende bestemmingen. | |||
De nota “Parkeerkader Den Haag 2010-2020” gaat mede in op het faciliteren van de parkeerbehoefte en het benutten van schaarse ruimte. | In het plangebied wordt uitgegaan van parkeren op eigen terrein met een parkeerbehoefte volgens de gemeentelijke normen verwoord in de Nota Parkeernormen Den Haag. | |||
Parkeren Drievliet. | Als gevolg van de aanleg van de Rotterdamsebaan wordt een deel van het parkeerterrein van Drievliet gecompenseerd aan de oostzijde van de Rotterdamsebaan. Een nieuwe weg vanaf het parkeerterrein zorgt voor de ontsluiting van Drievliet. | |||
Economie | ||||
Milieuzonering (paragraaf Keuze en verantwoording van bestemmingen) zorgt ervoor dat nieuwe bedrijven een passende locatie in de nabijheid van woningen krijgen en dat nieuwe woningen op een verantwoorde afstand van bedrijven worden gesitueerd. | Solitaire bedrijfsvestigingen zijn onder de bestemming Bedrijf (B) geschaard. Hier zijn bedrijfsactiviteiten in de categorieën A en B toegestaan, zowel activiteiten die zodanig weinig milieubelastend voor hun omgeving zijn dat deze aanpandig aan woningen kunnen worden uitgevoerd als activiteiten met een zodanige milieubelasting voor hun omgeving dat zij bouwkundig afgescheiden van woningen en andere gevoelige functies moeten plaatsvinden. | |||
Maatschappelijk | ||||
Onderwijs, Welzijn en Maatschappelijke Zorg. | Aan de Fonteynburghlaan hebben een deel van het terrein van het Reinier de Graaf Ziekenhuis en het wijkcentrum de bestemming Maatschappelijk gekregen. Jeugd-/kinder- en naschoolse opvang aan de Maanweg is toegestaan binnen de bestemming Bedrijf. |
|||
Groen | ||||
Inzet is de Stedelijke Groen Hoofdstructuur (paragraaf Groen) duurzaam in stand te houden en waar mogelijk te versterken. | Bestaande groengebieden zijn als zodanig bestemd. De Broeksloot vormt, als onderdeel van de Laakzone, een belangrijke ecologische verbindingszone. | |||
Cultureel erfgoed | ||||
De Wet op de Archeologische Monumentenzorg legt de verplichting op om in nieuwe bestemmingsplannen en bij wijziging van bestaande bestemmingsplannen met de archeologische waarden rekening te houden (zie paragraaf Archeologie). Bestemmingsplannen moeten een juridische regeling bevatten die voldoende bescherming biedt tegen werkzaamheden die tot een verstoring van het bodemarchief zouden kunnen leiden. | De archeologisch waardevolle gebieden zijn geïnventariseerd (zie paragraaf 4.9). De archeologische waarden worden in dit bestemmingsplan beschermd: de dubbelbestemming Waarde - Archeologie is gericht op behoud en bescherming van deze waarden. Voor bouwwerkzaamheden die de grond roeren zijn aanvullende bouwregels gesteld; voor werkzaamheden geen bouwwerken zijnde, die de grond roeren is een omgevingsvergunning voor het uitvoeren een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden, verplicht gesteld. |
Mitigerende maatregelen (onderdeel uitmakend van het plan)
Thema |
Mitigerende maatregel |
Luchtkwaliteit & geluid |
Amoveren woningen Vestaweg Amoveren woningen Vestaweg 470 meter Dunne Deklagen A op de Mercuriusweg. 140 meter Dunne Deklagen A op de Regulusweg; 110 meter SMA 0/5 op de kruising Regulusweg/Wegastraat. 140 meter Dunne Deklagen op de Zonweg ter plaatse van de geluidgevoelige bestemming (Wegastraat 75) |
Water | Compensatie toevoeging verhard oppervlakte en graafwerkzaamheden in de vorm van boezemwater en polderwater in de juiste peilvakken |
Ecologie | Natura 2000-gebied Meijendel Jaarlijkse , periodieke begrazing door schaapskudde (maximaal 5 jaar), inclusief financiering hiervan. Bijenorchis Groeiplaatsen van de Bijenorchis rondom knooppunt Ypenburg zo veel mogelijk ontzien. De exacte standplaats is bekend doordat ze zijn ingemeten met GPS coördinaten. Verplanten orchideeën die permanent worden verstoord naar een andere, duurzaam te behouden locatie, bij voorkeur binnen het knooppunt. Het verplanten van orchideeën wordt regelmatig toegepast en is succesvol. Van belang hierbij is dat de planten, buiten het groeiseizoen, met een ruime zode worden verplaatst. De nieuwe groeiplaats moet voor wat betreft bodem, waterhuishouding en gradiënt overeenstemmen met de huidige groeiplaats. Gewone dwergvleermuis, Ruige dwergvleermuis en Watervleermuis: Realisatie paarverblijfplaats: bij door werkzaamheden (in het bijzonder sloop) aan het pand in de Binckhorst (Binckhorstlaan 205) dient de functionaliteit van een paarverblijfplaats te worden behouden. Daarom moeten voorafgaand aan de sloop in de directe omgeving alternatieve verblijfplaatsen gerealiseerd worden. Hierbij dient tegenover elke vernietigde verblijfplaats minimaal 3 nieuw gerealiseerde verblijfplaatsen staan. Aanleggen vleermuispassage of hop-over bij kruising met vliegroute langs het Molenslootpad; Toepassen van vleermuisvriendelijke verlichting langs de weg indien het tracé door gebieden loopt waar vleermuizen zijn waargenomen. Herinrichting gebied in omgeving van tracé als aantrekkelijk foerageergebied; De inrichting van natuurlijke bermen en natuurlijke oevers in combinatie met een zorgvuldig opgesteld verlichtingsplan beperkt de hinder voor vleermuizen. Deze maatregelen worden verwerkt in het Definitief Ontwerp. Huismus Ontzien van nesten Ophangen nestkasten en nestdakpannen voor huismussen in de directe omgeving Behouden en/of aanbrengen voldoende dekking. Bittervoorn en Kleine modderkruiper Aanleggen nieuw oppervlaktewater, bij voorkeur in aansluiting op bestaande waterpartijen. Verbinding tussen waterpartijen onderling en met aangrenzend water aanbrengen. Inrichting van de waterpartijen afstemmen op de biotoopeisen van de genoemde vissoorten (geen uitgebreide beschaduwing en geen bladvinval, variatie in waterdiepte). |
Maatregelen (niet te borgen in de Regels van dit bestemmingsplan)
De hier genoemde maatregelen zijn niet goed te borgen in dit bestemmingsplan, waardoor deze in andere besluiten en/of plannen daadwerkelijk geregeld moeten worden. Door opname van deze maatregelen in dit bestemmingsplan wordt echter wel aangegeven dat deze maatregelen van groot belang zijn om de (milieu)kwaliteit van de Rotterdamsebaan en omgeving te verbeteren en/of te versterken. Deze maatregelen worden dan ook meegenomen in de contractering van bouwconsortia voor de aanleg van de Rotterdamsebaan en Spoorboogweg.
Thema | Maatregel | Borging |
Verkeer | Optimalisatie kruising Neherkade - Rijswijkseweg | Monitoring Centrumring Den Haag (intern) |
Geluid | Combinatie van: Stil asfalt bij de Spoorboogweg, Lekstraat en Westenburgstraat. Geluidbeperkende voorzieningen in de open tunnelbak (Vlietzone) |
Definitief Ontwerp en Contractering |
Lucht- kwaliteit |
Combinatie van: Natuurlijke ventilatie vormgeving tunnelmonden |
Contractering |
Externe veiligheid |
Combinatie van: Camera's en SDS-systeem Instellen VRI's op ongelukken Niet-incidentenbuis moet vrijblijven van rook en toxische gassen Risicocommunicatie |
Contractering, Definitief Ontwerp |
Gezondheid | Situeren golfhole zover mogelijk van tunnelmond Vlietzone vandaan | Banenplan Golfbaan Leeuwenbergh |
Zettingen | Combinatie van: Verticale wand en/of faseringswand bij Binck Twins Boren bij Basal bij lege silo's Grotere afstand aanhouden bij het Hanzegebouw Combinatie van maatregelen bij de woonwijken Voorburg en Westvlietweg Combinatie van: Afstemming met de RCE Opnemen meetpunten Forum Hadriani |
Definitief Ontwerp Definitief Ontwerp |
Bodem en grondwater |
Vervangen leidingen en kabels bij realisatie Rotterdamsebaan | Definitief Ontwerp |
Oppervlakte- water |
Verwerking wegwater en bluswater tunnel / tunnelbakken |
|
Ecologie | Bosplantsoen bij landgoederen | Gebiedsvisie Vlietzone |
Cultuurhistorie & Archeologie |
Bekendheid geven aan cultuurhistorische waarden en vondsten | Communicatieplan Rotterdamsebaan |
Ruimtelijke kwaliteit | Beperken lichtuitstraling | Contractering, Definitief Ontwerp |
Duurzaamheid | Energie: ruimtereservering warmtenetleiding energiebesparende verlichting (LED, dynamische verlichting, reflectering wegdek) Voor de installaties geldt dat als er stroom gebruikt wordt dat dan groene stroom moet zijn Energiebesparing bij de aanleg en onderhoud (CO2 emissies (werk)verkeer, CO2 emissies aanvoer bouwmaterieel, CO2 emissies tgv onderhoud) Energieopwekking: - Lokaal voorzien van installaties met zonnepanelen of windturbines - Warmtecollectoren op het wegdek. - Warmewisselaar in de boortunnel (nader onderzoek voor nodig) Materialen: Toepassing betongranlaat kunstwerken Toepassing van hergebruikte bouwstoffen in de asfaltverharding Toepassing van hergebruikte bouwstoffen in de wegfundering Versterkte wegconstructie Lage temperatuur asfalt Gebruik duurzaam hout Hergebruik van vrijkomend materiaal |
Contractering, Definitief Ontwerp Contractering, Definitief Ontwerp |
Beperking hinder tijdens aanleg | Mogelijkheden voor aan- en afvoer van bouwmaterialen via het water Geen hinder voor omwonenden bij de werkterreinen (afschermende constructies en/of maatregelen) |
Contractering Contractering |
Pakket Binckhorst: Water Ecologie Cultuurhistorie Archeologie Ruimtelijke kwaliteit |
Combinatie van: Bermsloot Spoorboogweg Watercompensatie i.r.t. natuur (natuurvriendelijke oevers) Toevoegen groen in de Binckhorst Natuurlijker groenstructuur Behouden bomen Inheemse planten |
Definitief Ontwerp, Gebiedsvisie Vlietzone |
Pakket Vlietzone: Water Ecologie Cultuurhistorie Archeologie Ruimtelijke kwaliteit |
Combinatie van: Dwarsverbindingen watersysteem Vlietzone Verwerking wegwater maaivelddelen Vlietzone Herontwikkeling Vlietzone Versterken strokenverkaveling Vlietzone Inpassen dienstgebouw Vlietzone Inpassing parkeerterrein middels halfverharding en lichte glooiing Beperken lichtuitstraling weg in Vlietzone Toegankelijkheid Vlietzone vergroten |
Definitief Ontwerp, Gebiedsvisie Vlietzone |