Plan: | Regentesse-/ Valkenboskwartier |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0518.BP0226CRgenValkbkw-50VA |
Het bestemmingsplan bestaat uit een digitale verbeelding (plankaart), regels en een toelichting. De eerste twee onderdelen zijn juridisch bindend, de toelichting is juridisch niet bindend maar helpt bij de interpretatie van de kaart en de regels. De analoge plankaart is, gelet op de aard en omvang van het plangebied, afgedrukt op een topografische ondergrond.
Een belangrijk onderdeel van Wet ruimtelijke ordening (Wro) vormt de digitaliseringsverplichting. De Wro bepaalt dat een bestemmingsplan digitaal raadpleegbaar en uitwisselbaar moet zijn. Dit heeft onder meer geleid tot de introductie van twee nieuwe begrippen: 'analoge verbeelding' en 'digitale verbeelding'.
Onder analoge verbeelding wordt verstaan: alle te verbeelden informatie van een ruimtelijk plan op papier. De term analoge verbeelding is dus een synoniem voor de tot nu toe altijd gebruikte term plankaart.
De 'digitale verbeelding' is een interactieve raadpleegomgeving via het internet (www.ruimtelijkeplannen.nl) die de gehele inhoud van het bestemmingsplan ontsluit overeenkomstig de Standaard voor Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP2008). Door een muisklik op een bepaalde plek verschijnen de bijbehorende regels voor die plek in beeld. Onder de term digitale verbeelding wordt dan ook niet alleen het ruimtelijk beeld, maar ook de daarbij behorende juridische informatie (regels) verstaan. Indien de digitale en de analoge verbeelding tot interpretatieverschillen leiden is de digitale verbeelding beslissend.
Op de bij het onderhavige bestemmingsplan behorende verbeelding zijn alle noodzakelijke en op grond van het Besluit ruimtelijke ordening vereiste gegevens ingetekend. Er is daarbij onderscheid gemaakt in bestemmingen en aanduidingen op de verbeelding. De bestemmingen zijn de belangrijkste elementen. Elk stuk grond van het plangebied heeft een bestemming. Deze wordt zichtbaar gemaakt door middel van een kleur, op de analoge verbeelding al dan niet in combinatie met een letter, ter aanduiding van de bestemming en een getal dat de maximale toegestane (goot- en nok)hoogte en/of bebouwingspercentage aangeeft. Daardoor is het mogelijk om te zien welke bestemmingen zijn gegeven aan de gronden en opstallen binnen het plangebied. Elke op de verbeelding ingetekende bestemming is gekoppeld aan een bestemmingsartikel in de regels. De regels laten vervolgens bij elke bestemming zien op welke wijze gronden binnen de desbetreffende bestemming gebruikt mogen worden. Daarbij wordt onder meer verwezen naar aanduidingen op de plankaart. Aanduidingen geven dientengevolge, in samenhang met de regels, duidelijkheid over wat binnen een bestemmingsvlak al dan niet is toegestaan.
Op de digitale en analoge verbeelding van de plankaart zijn bouwhoogten aangegeven. Gekoppeld aan bouwvlakken is een maatvoering voor (goot- en nok)hoogte, afgerond in meters en conform SVBP 2008, bijlage 9, opgenomen. De waarde op de plankaart geeft de maximaal toegelaten (goot- en nok)hoogte van een gebouw aan. Daarnaast wordt ook in de bouwregels van het bestemmingsplan een en ander bepaald over bouwhoogten.
Bij het bepalen van de daadwerkelijke hoogte van gebouwen is gebruik gemaakt van stereokartering met behulp van luchtfoto's. De maximaal toegelaten bouwhoogte kan afwijken van de daadwerkelijke hoogte van een gebouw: aan het vaststellen van een maximale bouwhoogte liggen stedenbouwkundige overwegingen ten grondslag.
Voorts wordt de opzet van het bestemmingsplan ingegeven door de relevante beleidskaders en omgevingsfactoren. In onderstaande tabellen (beslissingstabel) is aangegeven op welke onderdelen de in dit bestemmingsplan beschreven beleidskaders en omgevingsfactoren hun vertaling hebben gevonden in het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Deze paragraaf vormt dan ook als het ware de schakel tussen de toelichting van het bestemmingsplan en de daarbij behorende regels en plankaart.
Beleidskader | Vertaling in het bestemmingsplan | |
Ruimtelijk beleid | ||
De Structuurvisie Den Haag 2020 bepaalt dat langs doorgaande wegen en groen bij herstructurering in principe wordt uitgegaan van een bouwhoogte van minimaal vijf lagen. |
In paragraaf 5.2.1 is uitgewerkt of de bebouwing langs de doorgaande wegen in Reva in aanmerking komt voor een bouwhoogte van minimaal vijf lagen. | |
Beschermd stadsgezicht | ||
De cultuurhistorische waarden van het deel van het rijksbeschermd stadsgezicht 's-Gravenhage Duinoord dat in het plangebied ligt, worden in dit bestemmingsplan beschermd. | Ten behoeve van de bescherming van het rijksbeschermde stadsgezicht is de dubbelbestemming Waarde - Cultuurhistorie opgenomen. Hieraan is als bijlage op de regels de aanwijzing tot rijks Beschermd Stadsgezicht
Duinoord gekoppeld. Naast de regels die dit bestemmingsplan stelt, worden bouwwerken in het beschermd stadsgezicht getoetst aan redelijke eisen van welstand. In dit kader hanteert gemeente Den Haag de Welstandsnota. |
|
Wonen | ||
Op grond van de Woonvisie Den Haag 2009-2020 valt het plangebied binnen twee verschillende woonmilieus. Regentessekwartier valt onder het centrumstedelijk woonmilieu. Valkenboskwartier onder het stedelijk woonmilieu. De woonsfeer aan de doorgaande wegen geeft een stedelijke karakter. In de aangelegen straten heerst een rustiger woonklimaat. |
Onder de bestemming Wonen en de bestemmingen gemengd 1 tm 4 zijn vrijwel alle woningen opgenomen. Binnen het bouwvlak en de bouwhoogte die op de plankaart zijn aangegeven zijn verschillende typen zelfstandige woningen mogelijk. Voorzienigen ten behoeve van de woonfunctie zijn opgenomen binnen de bestemming gemengd 1 als winkelgebied. Verder zijn voorzieningen mogelijk binnen de bestemmingen Gemengd 2, 3 en 4 en in de bestemming Wonen, binnen functieaanduiding gemengd. | |
In de Woonvisie wordt voor Reva versterking van het woongebied voorgestaan. | Onderhavig bestemmingsplan is een conserverend bestemmingsplan. Wel wordt de uitbreiding van bestaande woningen met een dakopbouw mogelijk gemaakt zie paragraaf 5.4.1. | |
Functies die de leefbaarheid kunnen bedreigen als; horeca, belwinkels, sexinrichtingen en detailhandel in vuurwerk dienen te worden gereguleerd. | Is gereguleerd middels de bestemmingsregels en aanduidingen op de plankaart. | |
Het belang van de leefbaarheid maakt het noodzakelijk om in het bestemmingsplan de uitsluiting van hennepkwekerijen en drugsdealpanden op te nemen. Dit was tot nu toe in een leefmilieuverordening geregeld. | De Opiumwet verbiedt de vestiging van hennepkwekerijen en drugsdealpanden, zodat in het plan van de uitsluiting daarvan is afgezien. |
|
Kantoren, bedrijven, beroep- en bedrijf aan huis, detailhandel en horeca | ||
In het gemeentelijk beleid ten aanzien van functiemenging wordt aangegeven dat praktijk- en bedrijfsruimte kleiner dan 100 m2 bruto vloeroppervlak (bvo) langs de woonstraten in de wijk en kantoorruimte tot aan 500 m2 bvo langs de doorgaande wegen een plaats kunnen krijgen. In bestemmingsplannen dient hieraan de ruimte gegeven te worden. | In het gebied Reva komen op diverse plekken kleinere praktijk- en bedrijfsruimten voor. Deze zijn, voorzover het niet om beroep en bedrijf aan huis specifiek op de plankaart aangeduid, veelal met een functieaanduiding binnen de bestemming Gemengd 1, 2, 3 en 4 en Wonen. Gezien de grootte van de kavels, is beperking van de grootte in de regels niet nodig. | |
Milieuzonering zorgt ervoor dat nieuwe bedrijven een passende locatie in de nabijheid van woningen krijgen en dat nieuwe woningen op een verantwoorde afstand van bedrijven worden gesitueerd. | Solitaire bedrijfsvestigingen zijn onder de bestemming Bedrijf geschaard. Hier zijn bedrijfsactiviteiten in de categorieën A en B toegestaan, zowel activiteiten die zodanig weinig milieubelastend voor hun omgeving zijn dat deze aanpandig aan woningen kunnen worden uitgevoerd als activiteiten met een zodanige milieubelasting voor hun omgeving dat zij bouwkundig afgescheiden van woningen en andere gevoelige functies moeten plaatsvinden; Binnen de bestemmingen Gemengd - 2 , Gemengd - 4 en Wonen zijn tevens bedrijven in de categorieën A en B toegestaan. Bedrijven in de categorie 3 zijn alleen toegestaan binnen de bestemming Gemengd - 3. | |
In de detailhandelsnota is als uitgangspunt gesteld dat detailhandel op bestaande locaties geconcentreerd moet blijven, er worden geen nieuwe winkelcentra en concentraties van grootschalige solitaire detailhandel toegevoegd | Detailhandel wordt vooral mogelijk gemaakt binnen de bestemming Gemengd - 1 en Gemengd - 2. Concentraties zijn te vinden aan de Weimarstraat. Solitaire detailhandel is op de plankaart aangeduid met een functieaanduiding. | |
De Toekomstvisie Horeca 2010-2015 heeft als doel de horeca meer ruimte te geven voor nieuwe initiatieven en nieuwe formules. Centrale doelstelling is concentratie en optimalisatie van horeca. |
Het plangebied kent geen horeca-concentratiegebieden. Als winkelondersteunende horeca zijn in de winkelgebieden aan de Weimarstraat horeca-inrichtingen (tot maximaal categorie licht) uitsluitend op de begane grond - binnen de bestemming Gemengd - 1 toegestaan. Met een functieaanduiding en met een categorie indeling zoals in de betreffende bijlage bij de regels opgenomen, is overige (bestaande) horeca toegestaan. | |
Onderwijs, Cultuur en Welzijn, Sport, Zorg en Maatschappelijke voorzieningen | ||
De handhaving van de bestaande schoollocaties in het plangebied is het uitgangspunt. Vervangende nieuwbouw of uitbreiding op eigen terrein dient daarbij mogelijk te worden gemaakt. | De scholen in het plangebied zijn ondergebracht in de bestemming Maatschappelijk. Binnen de regels en de op de plankaart aangeduide bouwvlakken is vervangende nieuwbouw en beperkte uitbreiding mogelijk. | |
Ten aanzien van het plangebied is de inzet gericht op handhaving van bestaande welzijnsvoorzieningen en, waar dat inpasbaar is, potenties te bieden voor nieuwe voorzieningen. | De wijk Reva kent verschillende welzijnsvoorzieningen in de vorm van (onder meer) buurtcentra. Daar waar deze voorzieningen zich bevinden, zijn zij positief bestemd in de bestemming Maatschappelijk, binnen gemengde bestemmingen of de woonbestemming met een functieaanduiding op de plankaart. Uitwisseling met andere maatschappelijke voorzieningen is mogelijk door de bestemminglegging en het opnemen van de brede doeleindenomschrijving 'welzijnsvoorzieningen' op te nemen. | |
Sinds de invoering van de Wet Kinderopvang in juni 2005 zijn de sturingsmogelijkheden van de gemeente ten aanzien van de spreiding en huisvesting van de kinderopvang beperkt. | Door kinderopvang in de bestemmingen Maatschappelijk en Sport uitdrukkelijk mogelijk te maken, ondersteunt de gemeente de realisatiemogelijkheden van kinderopvang. | |
De gemeente streeft ernaar voldoende goede sportaccommodaties te realiseren die betaalbaar, toegankelijk, bereikbaar en voor sportdoeleinden geschikt zijn. | Sportvoorzieningen zijn mogelijk binnen de bestemming Sport. Daarnaast is sport mogelijk binnen de bestemming Maatschappelijk. Het gebruik van gymzalen bij scholen behoort tot de schoolbestemming. Om deze gymzalen buiten schooltijden ook te kunnen gebruiken door sportverenigingen is dit in de regels toegestaan. | |
Een deel van de religieuze organisaties heeft te maken met huisvestingproblematiek. Voor de periode van 5 tot 10 jaar bestaat een behoefte van uitbreiding van de huisvesting voor religieuze organisaties met circa 20.000 m2. | Binnen het plangebied worden voorzieningen voor verschillende religies en levensovertuigingen met inbegrip van daarbij horende culturele en maatschappelijke activiteiten bestemd in de bestemming Maatschappelijk. | |
Spelen | Reva is een bestaand woongebied, Speelvoorzieningen zijn opgenomen als doeleinde in de bestemmingen: Groen - 2 en Verkeer - Verblijfsgebied [V-VB]. | |
Verkeer |
||
Het Verkeersbeleid (zie paragraaf Verkeer en
infrastructuur) hanteert een rangorde in haar wegenstructuur. Verkeer - hoofdverkeersweg [V-HO] wordt gegeven aan de wegen die belangrijk zijn voor de ontsluiting van de stad en de wijk. Binnen deze bestemming zijn alle vormen van verkeer direct mogelijk: tram-, bus-, rijbanen, fiets- en voetpaden. De bestemming Verkeer - Straat [V-STT] is gegeven aan de wegen die van secundair belang zijn voor de ontsluiting van de wijken. Alleen trambanen zijn mogelijk wanneer deze benoemd zijn. De bestemming Verkeer - Verblijfsgebied [V-VB] tenslotte is openbare ruimte waar de verkeersfunctie ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie. De bestemming Verkeer - Verblijfsstraat [V-VS] hebben alle woonstraten in het plangebied. Hier is autoverkeer ten behoeve van de woonfunctie toegestaan. |
De bestemming Verkeer - hoofdverkeersweg is gegeven aan de Noordwest Buitensingel / Koningin Emmakade, Loosduinseweg, Laan van Meerdervoort, Beeklaan en de Valkenboslaan. De bestemming Verkeer - Straat is gegeven aan de Weimarstraat, de Regentesselaan, de Conradkade, de Constant Rebecquestraat en de Fahrenheitstraat. Tevens, vanwege de daarin gelegen trambaan, de Edisonstraat, Copernicusplein en gedeeltelijk de Teijlerstraat en de Gheijnstraat. De bestemming Verkeer - Verblijfsgebied is gegeven aan een aantal pleinen, bv. het Regentesseplein, Kamerlingh Onnesplein en Madame Curieplein. De overige straten in het plangebied zijn bestemd als Verkeer - Verblijfsstraat [V-VS]. |
|
Trambanen bij openbaar vervoer. Het beleid streeft naar een stelsel van verbindende en ontsluitende openbaar vervoerlijnen. | De tramlijnen zijn in de bestemming Verkeer- Hoofdverkeersweg (V-HO), Verkeer-Straat (V-STT) opgenomen. Als uitzondering is het tramtracé Tripstraat/ Mckaystraat binnen de bestemming Verkeer - Verblijfsstraat opgenomen met de functieaanduiding openbaar vervoer. Verderop, ter hoogte van de Conradkade in de groene oever is het opgenomen binnen de bestemming Groen-1 met als functieaanduiding openbaar vervoer. | |
Fiets. Het beleid streeft naar een hoofdroutenetwerk voor de fiets, zie 3.3.2 en voldoende stallingsplaatsen bij bestemmingen. | Binnen de bestemmingen Verkeer - hoofdverkeersweg (V-HO) en Verkeer - Straat (V-STT), Verkeer - Verblijfsstraat (V-VS), Verkeer - Verblijfsgebied (V-VG) alsmede bos (BO) en groen (G) worden fietsvoorzieningen zoals fietspaden mogelijk gemaakt. | |
Parkeren Het beleid gaat uit van het stellen van parkeereisen. Bij een bouwaanvraag wordt op basis van het beleid bepaald wat de parkeerbehoefte is volgens de parkeernormen. Wanneer hier niet aan wordt voldaan, wordt op aangeven van de gebruiker, gekeken of hiervan kan worden afgeweken, bv door toepassing van meervoudig gebruik van de parkeerplaatsen. Verder kan bezien worden of op basis van de parkeerdruk bestaande parkeerplaatsen in de omgeving benut kunnen worden. |
In het openbaar gebied is parkeren mogelijk in de bestemmingen Verkeer - Hoofdverkeersweg, - Straat en - Verblijfstraat. Parkeren op eigen terrein is alleen toegestaan binnen de op de plankaart aangegeven aanduidingen. Vanwege de parkeerdruk staat de woonkwaliteit op binnenterreinen onder druk en is daarom op deze wijze gereguleerd. In Artikel 27 Algemene gebruiksregels onder d wordt ten aanzien van de parkeerbehoefte en voor het laden of lossen van goederen, verwezen naar de parkeereisen als opgenomen in Bijlage 1 Parkeernormen. Op basis van artikel 28.2 is het mogelijk middels een omgevingsvergunning en overeenkomstig het beleid hiervan af te wijken. |
|
Groenvoorzieningen en Archeologie | ||
Flora- en Faunawet | Aangezien het hier een conserverend bestemmingsplan betreft, gericht op het beschermen van bestaande kwaliteiten en kenmerken, wordt verwacht dat de voorschriften uit de Flora- en Faunawet niet worden overtreden. Er is dan ook geen aanleiding voor nader onderzoek. Indien toch ruimtelijke ontwikkelingen gepland worden, dient onderzoek plaats te vinden naar de effecten op beschermde soorten en dient zo nodig ontheffing aangevraagd te worden. | |
Nota Groen kleurt de stad | De bomenrijen aan de Laan van Meerdervoort, Suezkade/ Conradkade, Koningin Emmakade, Loosduinseweg en Beeklaan zijn onderdeel van de stedelijke groenstructuur van de stad. In het bestemmingsplan zijn de betreffende gebieden grotendeels onder de bestemming Groen - 1 en Groen - 2 opgenomen. Voorzover dit niet het geval is, is dit binnen de verkeersbestemmingen gereguleerd. | |
De Wet op de Archeologische Monumentenzorg legt de verplichting op om in nieuwe bestemmingsplannen en bij wijziging van bestaande bestemmingsplannen met de archeologische waarden rekening te houden Bestemmingsplannen moeten een juridische regeling bevatten die voldoende bescherming biedt tegen werkzaamheden die tot een verstoring van het bodemarchief zouden kunnen leiden. | De archeologisch waardevolle gebieden zijn geïnventariseerd (zie paragraaf 4.8 Archeologie). De archeologische waarden worden in dit bestemmingsplan beschermd: de dubbelbestemming Waarde - Archeologie is gericht op behoud en bescherming van deze waarden. Voor bouwwerkzaamheden die de grond roeren zijn aanvullende bouwregels gesteld; voor werkzaamheden geen bouwwerken zijnde, die de grond roeren is een omgevingsvergunning voor het uitvoeren een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden, verplicht gesteld. |