Plan: | Scheepvaartkwartier |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1032Scheepkwart-oh01 |
Binnen de bestemming "Bedrijf" zijn bedrijven uitsluitend tot en met categorie 2 van de lijst van bedrijfsactiviteiten behorende bij de regels toegestaan.
Tevens zijn bedrijven uitsluitend t/m categorie 2 zijn toegestaan binnen de bestemming "Gemengd - 2" en "Gemengd - 3".
Daarnaast zijn bedrijven t/m categorie 2 toegestaan, uitsluitend op de begane grond, ter plaatse van een functieaanduiding "bedrijf". Het betreft hier de adressen:
- Rivierstraat 145 tot en met 149;
- Westerkade 7, 8, 9, 27 en 28;
- Westmaaslaan 18 en 110C;
- Zeemanstraat 8.
De aanwezigheid van belwinkels in Rotterdam in menig deelgemeente in toenemende mate als problematisch ervaren. Weliswaar moeten belwinkels die goederen te koop aanbieden zich net als winkels houden aan de Winkeltijdenwet, maar voor uitsluitend het bieden van de mogelijkheid om goedkoop te telefoneren geldt de Winkeltijdenwet niet en dat betekent dat die dienst 24 uur per dag, 7 dagen in de week mag worden aangeboden. Dit kan leiden tot overlast door het komen en gaan van klanten op late uren in straten waar wonen en detailhandel van oudsher worden gecombineerd. Het voorkomen van overlast in verband met de bescherming van de leefbaarheid van een gebied, wordt in dit bestemmingsplan vertaald in direct werkende beperkende gebruiksregels.
Overeenkomstig Rotterdams beleid in de 'leefmilieuverordening belhuizen' (van kracht geworden op 22 december 2006) legt dit bestemmingsplan de realisatie van belwinkels aan banden. Het beleid is gericht op het beperken van het aantal belwinkels in Rotterdam tot het aantal dat aanwezig was ten tijde van het van kracht worden van de genoemde leefmilieuverordening.
In het plangebied van dit bestemmingsplan komen dergelijke bestaande belwinkels niet voor. Belwinkels zijn doorgaans toelaatbaar in bestemmingen die de functie dienstverlening mogelijk maken. In dit bestemmingsplan komt de functie dienstverlening voor binnen enkele gemengde bestemmingen en in de vorm van een functieaanduiding. Belwinkels zijn in het bestemmingsplan uitgesloten.
Het opnemen van de regeling "leefmilieuverordening belhuizen" in dit bestemmingsplan is overigens ook noodzakelijk, omdat een leefmilieuverordening slechts voorrang heeft op een bestemmingsplan dat in werking is getreden voorafgaand aan de inwerkingtreding van die leefmilieuverordening.
Binnen de bestemming "Cultuur en ontspanning" zijn het functies gericht op cultuur en ontspanning, zoals musea, verenigingsgebouwen, galeries, en recreatieve voorzieningen enz. toegestaan.
Deze functies zijn tevens toegestaan ter plaatse van de bestemming "Gemengd - 4", het betreft hier het adres Calandstraat 5-7.
Tevens zijn deze functies toegestaan ter plaatse van een functieaanduiding "cultuur en ontspanning" op de plankaart. Het betreft hier de adressen:
- Veerhaven 16;
- Van Vollenhovenstraat 62;
- Houtlaan 21;
- Zalmstraat 1;
- Vasteland 10 t/m 110;
- Westerkade 27 (begane grond/beletage).
Detailhandel en dienstverlening worden toegestaan binnen de bestemmingen "Gemengd - 2" en "Gemengd - 3".
Daarnaast is detailhandel en dienstverlening toegestaan ter plaatse van een aanduiding "detailhandel" en een aanduiding "dienstverlening" op de plankaart. Het betreft hier de adressen:
- Van Vollenhovenstraat 48 (detailhandel en dienstverlening),
- Willemsplein 79-80 (detailhandel en dienstverlening gericht op de toeristische sector),
- Veerkade 15 (dienstverlening),
- Parkhaven 20 (detailhandel gericht op de toeristische sector),
- Van Vollenhovenstraat 15 (detailhandel en dienstverlening). Op de Van Vollenhovenstraat 15 (Westelijk Handelsterrein) is maximaal 30% van het beschikbare b.v.o. aan detailhandel en dienstverlening toegestaan. Aan de Parkhaven 21 is een horecavestiging gecombineerd met detailhandel toegestaan.
De Erasmusbrug is in het bestemmingsplan opgenomen door middel van een functieaanduiding "brug" op de plankaart. De Maastunnel en de metrotunnel zijn opgenomen door middel van een functieaanduiding "tunnel" op de plankaart.
De bestemming "Verkeer - Erf" is opgenomen voor de binnenterreinen van bouwblokken in het plangebied. Op het erf mag geparkeerd worden. Tevens is het toegestaan het binnenterrein conform de bebouwingspercentages op de plankaart te bebouwen.
Structurele groengebieden zijn bestemd als "Groen". Binnen deze bestemming zijn ook voet- en fietspaden, auto-ontsluitingen en speeltoestellen toegestaan.
Ter plaatse van een functie aanduiding "parkeergarage" is een ondergrondse parkeergarage toegestaan. Het betreft hier de parkeergarage onder het Park.
Ter plaatse van een functie aanduiding "opslag" is een gemeentewerf toegestaan. Het betreft de gemeentewerf in 'Het Park'.
Over het plangebied zijn toetsingsvlakken gelegen t.b.v. communicatie- en navigatieapparatuur van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) om de kwaliteit hiervan te waarborgen. Ter hoogte van het plangebied liggen de toetsingsvlakken op ruim 90 meter hoogte. In verband met de communicatie- en navigatieapparatuur is een nadere hoogtebeperking voor gebouwen en andere bouwwerken niet nodig, omdat er geen nieuwe bebouwing wordt toegestaan die de maximum bouwhoogte van 90 meter overschrijdt. De hoogtelijnen staan niet op de plankaart.
Aandacht gaat uit naar het obstakelvrij houden van de aanvliegroutes. Door provincie en gemeenten wordt al gewerkt met de "obstakelvrije zones" (ook wel Runway-End Safety Areas (RESA) genoemd). Een wettelijke verplichting ontbreekt nog. Momenteel is echter een aanpassing van de Luchtvaartwet in voorbereiding, waardoor in de toekomst ook voor regionale en kleine luchthavens een Luchthavenindelingsbesluit zal worden opgesteld. Het plangebied ligt gedeeltelijk binnen de aanvliegroute van Rotterdam Airport. Boven het plangebied geldt een vrij te houden hoogte die loopt van ongeveer 80 tot 100 meter.
In verband met de vliegveiligheid is een nadere hoogtebeperking voor gebouwen en andere bouwwerken niet nodig, omdat er geen nieuwe bebouwing wordt toegestaan die de maximum bouwhoogte van 80 meter overschrijdt. De hoogtelijnen in verband met de aanvliegroute staan niet op de plankaart.
Horeca definitie en afbakening
Het bedrijfschap Horeca en Catering deelt horeca in vier bedrijfsgroepen in, te weten de drankensector, fastfoodsector, restaurantsector en hotelsector. Voor de definitie van een horecabedrijf zoals in de horecanota bedoeld wordt, is aangesloten bij het begrip 'openbare horeca-inrichting' uit de Rotterdamse APV. Binnen een openbare horeca-inrichting kan een ondernemer verschillende activiteiten ontplooien op het gebied van etenswarenverstrekking, het schenken van (alcoholhoudende) drank en het aanbieden van amusement.
Beleidsonderwerpen die wel voor de horecabranche gelden of sterke raakvlakken hebben maar niet binnen de horecanota expliciet beschreven worden, zijn de hotelsector, de kwaliteitseisen ten aanzien van terrassen (nota kwaliteitseisen voor terrassen) en het programma gericht op het tegengaan van (overmatig) alcohol en drugsgebruik en uitgaansgeweld.
Vergunningvrij exploiteren
Rotterdam biedt een groot aantal bedrijven, waarbij horeca ondergeschikt is aan de primaire detailhandelfunctie en bedrijven waar het exploiteren van horeca een minimale weerslag heeft op de omgeving, de mogelijkheid om vergunningvrije horeca te exploiteren. Dit betreft bijvoorbeeld het koffiehoekje in de supermarkt, de bakkerij waar ook een gebakje gegeten kan worden en het restaurant in ouderenhuisvesting. Vergunningsvrij betekent dat geen vergunning hoeft te worden aangevraagd en derhalve ook geen leges verplicht zijn. De exploitatie van de volgende inrichtingen kan zonder vergunning plaatsvinden:
a. geopend zijn tussen 07.00 en 22.00 uur;
b. geen (zwak of sterk) alcoholische drank schenken;
c. geen versterkt geluid ten gehore brengen;
d. geen vergunningplichting terras exploiteren (gevelzitplaats wel mogelijk);
e. geen speelautomaten hebben.
Exploitatievergunning nodig
Voor alle overige inrichtingen, waar horeca de primaire bedrijfsfunctie betreft, is een exploitatievergunning vereist. De horeca-exploitatievergunning wordt afgegeven voor de inpandige m² alsmede voor de eventuele m² terras en heeft een looptijd van vijf jaar. Voor de beoordeling van de aanvraag van de exploitatievergunning geldt dan het bestemmingsplan van de betreffende locatie leidend is. Of een vergunning wordt toegewezen, hangt daarnaast onder andere af van afwegingen die ten aanzien van het beleid worden gemaakt (horecagebiedsplannen). Daarnaast wordt beoordeeld of het pand bouwtechnisch en geluidstechnisch geschikt is voor de door de ondernemer aangevraagde activiteiten. Voor het proces en vereisten van de vergunningverlening wordt verwezen naar paragraaf 4.3 van de horecanota 2012-2016.
Horeca in het Scheepvaartkwartier
In dit bestemmingsplan zijn de horecabestemmingen uit het vorige bestemmingsplan en de horecanota 2012-2016 als uitgangspunt genomen. Tevens zijn in het Scheepvaartkwartier de afgelopen jaren vrijstellingsprocedures doorlopen waarmee horecavestigingen zijn mogelijk gemaakt. Deze vestigingen worden in dit bestemmingsplan positief bestemd. De horecaregeling houdt concreet het volgende in:
- Calandstraat 6, 8 en 12;
- Gedempte Zalmhaven 351 en 359;
- Houtlaan 44;
- te bebouwen kavel Houtlaan/Zalmstraat/Gedempte Zalmhaven;
- Parkhaven 9, 15, 19, 20, 21, 22;
- Scheepstimmermanslaan 7, 9, 11, 12-14, 21, 23, 27, 29, 31, 33, 37;
- Vasteland 42 tot en met 110;
- Veerhaven 12, 13;
- Van Vollenhovenstraat 4, 9, 15, 17-19, 24, 25, 26, 48, 56, 58, 60;
- Westerkade 11, 20;
- Westerstraat 6, 8, 10, 19, 39, 44, 75, 79;
- Westplein 51;
- Westzeedijk 68, 76, 82;
- Willemskade 12, 13, 18, 25;
- Willemsplein 1, 571 en 572
- Zalmstraat 1
Hotels in het plangebied hebben de bestemming "Horeca - Hotel" gekregen.
Binnen de bestemming "Gemengd - 3" en "Gemengd - 4" zijn tevens hotels toegestaan. Ter plaatse van de Parkhaven 21, met de functieaanduiding horeca, is een (drijvend) hotel toegestaan.
Kantoren zijn toegestaan binnen de bestemming "Gemengd - 1" en "Gemengd - 3".
Daarnaast zijn kantoren toegestaan ter plaatse van een functieaanduiding "kantoor" op de plankaart. Het betreft hier de adressen:
- Van Vollenhovenstraat 48 en 50;
- Parklaan 26, 36 en 38
- Calandstraat 62;
- Willemskade 19;
- Westzeedijk 116 en 120;
- en het paviljoen op de Westerkade. In het paviljoen op de Westerkade is voor 50% van het beschikbare b.v.o. kantoorruimte toegestaan.
In het plangebied is een rioolwaterpersleiding gelegen. De persleiding loopt globaal van het gemaal aan de Westersingel 314-315 richting de Nieuwe Maas. De leiding wordt niet op de plankaart weergegeven.
In het bestemmingsplannen komen verschillende typen met gemengde bebouwing voor. De bestemming "Gemengd - 1", "Gemengd - 2", "Gemengd - 3", "Gemengd - 4" wordt gebruikt voor de functie wonen, waarbij binnen Gemengd - 1 en Gemengd - 4 wonen in het hele pand is toegestaan, en binnen Gemengd - 2 en Gemengd - 3 enkel op de verdiepingen. Horeca is in de bestemming Gemengd mogelijk ter plaatse van een aanduiding op de plankaart.
In de bestemming "Gemengd - 1" is een combinatie met kantoren toegestaan. De bestemming is van toepassing op een flink aantal verspreid gelegen panden.
In de bestemming "Gemengd - 2" is sprake van een combinatie met detailhandel, dienstverlening, recreatieve voorzieningen, bedrijven in milieucategorie 2. Deze functies zijn op de begane grond toegestaan.
De bestemming "Gemengd - 3" is nog iets uitgebreider, omdat een combinatie met kantoren, detailhandel, dienstverlening, hotels, recreatieve voorzieningen en bedrijven in milieucategorie 2 is toegestaan. Deze functies zijn op alle verdiepingen toegestaan. Deze bestemming is vooral gebruikt voor de grote nieuwere bouwblokken.
De bestemming "Gemengd - 4" laat een combinatie met cultuur en ontspanning, maatschappelijk en hotelfunctie toe.
Onder de bestemming "Maatschappelijk" worden voorzieningen met betrekking tot onderwijs, religie, gezondheidszorg en maatschappelijke en publieke dienstverlening verstaan. Dit betekent dat een functie die past in deze definitie zonder planwijziging vervangen kan worden door een andere passende functie. Daarnaast is de functie maatschappelijk toegestaan binnen de bestemming "Gemengd - 4", het betreft hier het adres Calandstraat 5-7.
Tevens is de functie maatschappelijk toegestaan ter plaatse van een functie aanduiding maatschappelijk. Het betreft hier de adressen:
- Westerstraat 41;
- Maasstraat 12 en 14;
- Gedempte Zalmhaven 999;
- Veerhaven 7;
- Vasteland 10 tot en met 110;
- Houtlaan 21;
- Zalmstraat 1.
Onderwijsvoorzieningen zijn uitgesloten aan de Houtlaan 21 en Zalmstraat 1.
Het schrappen van het algemene bordeelverbod uit het Wetboek van Strafrecht maakt het mogelijk de exploitatie van seksinrichtingen aan gemeentelijke regelgeving te onderwerpen. In de nota "Het Rotterdams prostitutiebeleid" (juni 2000) staat hoe dit in de gemeente Rotterdam is geregeld. Het beleid is gericht op het tegengaan van uitbreiding van het aantal seksinrichtingen.
Eén van de criteria waar de vergunningaanvraag voor een seksinrichting aan wordt getoetst is het bestemmingsplan. Nieuwe vestigingen zijn niet toegestaan als dit niet past in het bestemmingsplan. Voor de bestaande vestigingen, seksinrichtingen die bestonden vóór 1-2-2000, geldt dat zij gevestigd mogen zijn in strijd met het bestemmingsplan (overgangsrecht). Deze vestigingen worden, als zij ook aan de andere criteria voldoen, positief bestemd in nieuwe bestemmingsplannen.
Alle bestaande seksinrichtingen die voorzien zijn van een exploitatievergunning voor een seksinrichting worden in het bestemmingsplan positief bestemd. Op de plankaart en in de regels wordt hiertoe op adres de nadere aanduiding 'seksinrichting toegestaan' opgenomen. Als bestaande seksinrichting wordt aangemerkt de seksinrichting waarvan de exploitant kan aantonen dat die al voor 1 februari 2000 werd geexploiteerd.
Binnen dit bestemmingsplan zijn 3 seksinrichtingen bestemd met een op de plankaart aangegeven functieaanduiding "Seksinrichting". Het betreft de volgende inrichtingen en adressen:
1 Sex Inn - Westzeedijk 74;
2 White's - Westzeedijk 94;
3 Hotel de Botel - Van Vollenhovenstraat 26 B.
Over het plangebied ligt een straalpad ten behoeve van de telecommunicatie. Dit straalpad ligt op een hoogte van 111 tot 116 meter en heeft een breedte van 100 meter. Een onbelemmerde doorgang van de signalen is gewaarborgd, omdat de maximale hoogte nergens het straalpad doorkruist. Een nadere hoogte beperking voor bouwwerken binnen het straalpad is niet nodig. Het straalpad is niet op de plankaart aangegeven.
De bestemming "Tuin - 1" betreft de standaard Rotterdamse tuinbestemming. Voor de bestemming "Tuin - 2" is de standaard Rotterdamse tuinbestemming uitgebreid, zodat parkeren in de tuin wordt toegestaan.
Per 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in werking getreden, alsmede het Besluit omgevingsrecht (Bor). Gelijktijdig is het Besluit bouwvergunningvrije en licht bouwvergunningplichtige bouwwerken van de Woningwet vervallen.
De vergunningvrije activiteiten zijn nu opgesomd in de artikelen 2 en 3 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht Bor).
Een omgevingsvergunningvrij bouwwerk op grond van artikel 2 van het Bor is zonder meer toegestaan, hiervoor hoeft niet naar het bestemmingsplan te worden gekeken. Voor bouwwerken die toegestaan zijn op grond van artikel 3 van het Bor is bij strijdigheid met het bestemmingsplan wel een omgevingsvergunning vereist.
De hoofdwegen in het plangebied hebben de bestemming "Verkeer - Wegverkeer" gekregen. Deze bestemming is bedoeld voor verkeerswegen met de bijbehorende bruggen en viaducten, tramlijnen met bovenleidingen en parkeerplaatsen. En daarnaast natuurlijk ook voor wandel- en fietspaden en gebouwtjes en bouwwerken ten behoeve van deze functies. Binnen de bestemming "Verkeer - Wegverkeer" zijn de 50-km wegen opgenomen die waarschijnlijk, gebaseerd op de wegcategorisering duurzaam veilig, ook in de toekomst 50-km wegen zullen blijven.
De bestemming "Verkeer - Verblijfsgebied" is opgenomen voor de ontsluitingswegen met de bijbehorende trottoirs. En daarnaast voor pleinen, snippergroen, speeltoestellen en dergelijke. Binnen deze bestemmingen is ook de aanleg van nieuwe waterpartijen en watergangen mogelijk indien dit vanuit het oogpunt van waterbeheer wenselijk is. Dit betekent dat veranderingen in de inrichting van de openbare ruimte kunnen worden doorgevoerd zonder planherziening (mits de veranderingen passen binnen deze bestemming).
Het betreft hier gebouwen of onderdelen van gebouwen ten behoeve van het openbaar nut, zoals waterleiding, warmtedistributie of de elektriciteitsvoorziening. In het bestemmingsplan zijn binnen de bestemmingen "Verkeer - Verblijfsgebied", "Verkeer - Wegverkeer" en "Groen" nutsvoorzieningen toegestaan. Deze nutsvoorzieningen moeten ondergronds worden gerealiseerd. Nutsvoorzieningen zijn in de bestemming toegestaan tot een grootte van 80m². Grotere voorzieningen dienen als bedrijf te worden aangemerkt en te worden bestemd. Burgemeester en wethouders kunnen bij een omgevingsvergunning afwijken van het bovenstaande, indien een ondergrondse realisatie technisch niet mogelijk is of financieel onhaalbaar is.
In dit bestemmingsplan zijn enkele grotere voorzieningen van openbaar nut als "Bedrijf - Nutsvoorziening" bestemd:
In de voorschriften is een regeling voor werken aan huis opgenomen. Deze regeling gaat uit van een zo groot mogelijke flexibiliteit in toegestane bedrijfsactiviteiten, mits de omgeving geen gevaar loopt en geen onevenredige hinder ondervindt van de activiteit. De bedrijfsactiviteiten zijn toegestaan in alle woningen, ongeacht het type woning of het gebied waar de woning staat. De belangrijkste voorwaarden zijn dat maximaal 30% van de woning voor beroeps-/bedrijfsactiviteiten mag worden gebruikt en dat de woning er aan de buitenkant als woning uit blijft zien. Reclame-uitingen aan de buitenzijde van de woning zijn niet toegestaan. Verder worden detailhandelsactiviteiten en bedrijfsmatige reparatie en onderhoud aan motorvoertuigen nadrukkelijk uitgesloten.
Wonen is toestaan binnen de bestemmingen "Wonen", "Gemengd - 1", "Gemengd - 2" en "Gemengd - 3". Daarnaast is wonen toegestaan ter plaatse van een functieaanduiding "wonen". Het betreft hier de adressen:
- Parklaan 14, 16, 26, 36, 38;
- Veerdam 1;
- Willemskade 19, 23 en 25
- Parklaan 5
- Westzeedijk 120, 300 - 304;
- Van Vollenhovenstraat 48, 50 en 62;
- Calandstraat 62.