direct naar inhoud van 3.3 Bestemmingsregels
Plan: Dorp Voorhout
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1525.BP2008VHT08001-0501

3.3 Bestemmingsregels

In het hoofdstuk Bestemmingsregels zijn in de planregels alle bestemmingen opgenomen met de daarbij behorende bestemmingsomschrijving. Waar noodzakelijk is gebruikgemaakt van aanduidingen om toegestaan gebruik nader te specificeren. In het bestemmingsplan komen de volgende bestemmingen voor.

Bedrijf (Artikel 3)

In het plangebied is een aantal bedrijven aanwezig. Deze hebben de bestemming 'Bedrijf'. De in het plangebied voorkomende bedrijfsactiviteiten zijn ingeschaald op basis van de categorieën uit de Staat van Bedrijfsactiviteiten ‘functiemenging’ (zie Bijlage 1 bij de regels en de toelichting in Bijlage 2 van de toelichting).

De inventarisatie is terug te vinden in Bijlage 1 van de toelichting. Eén bedrijf dat reeds aanwezig is in het plangebied valt in een hogere categorie dan algemeen toelaatbaar is. Dit bedrijf is voorzien van een functieaanduiding. Bij bedrijfsbeëindiging of verplaatsing kan zich daar alleen nog een gelijksoortig bedrijf vestigen, of een bedrijf dat past binnen de algemene toelaatbaarheid.

De gemeente Teylingen staat prostitutiebedrijven niet toe. Deze zijn dan ook uitgesloten in dit bestemmingsplan. Overigens zal de gemeente beleid ontwikkelingen om deze bedrijven alsnog toe te staan met een binnenplanse afwijkingsmogelijkheid in bestemmingsplannen. Dit zal echter niet gaan gelden voor het onderhavige plangebied, maar voor de bedrijventerreinen.

Centrum (Artikel 4)

De bestemming 'Centrum' is toegekend aan de gronden gelegen in het zogenaamde 'kernwinkelgebied' zoals toegelicht in paragraaf 2.1.4 'Stedenbouwkundige visie Herenstraat'. Deze gronden zijn bestemd voor verschillende functies, waarbij het wonen (met aan-huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten) uitsluitend op de verdiepingen is toegestaan. Binnen de bestemming 'Centrum' zijn horecabedrijven uit ten hoogste categorie 1c van de Staat van Horecabedrijven toegestaan en ter plaatse van de betreffende aanduiding ten hoogste categorie 2. Daarnaast zijn binnen de bestemming diverse functieaanduidingen die gebruiksmogelijkheden verruimen of beperken.

Gemengd - 1 (Artikel 5)

De bestemming 'Gemengd - 1' is toegekend aan de gronden gelegen in het zogenaamde 'aanloopgebied' zoals toegelicht in paragraaf 2.1.4 'Stedenbouwkundige visie Herenstraat'. Binnen de bestemming 'Gemengd-1' zijn de gronden bestemd voor verschillende functies, waaronder wonen met aan-huis-gebonden beroepen en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten. Binnen de bestemming 'Gemengd-1' zijn horecabedrijven uit ten hoogste categorie 1c van de Staat van Horecabedrijven toegestaan.

Op de locatie van de oude Plusmarkt aan de Herenstraat is de 'Wro-zone wijzigingsgebied-4' opgenomen ten behoeve van de herinrichting van het gebied. Voor de visie op de gewenste ontwikkeling zie paragraaf 2.2.3.

Gemengd - 2 (Artikel 6)

De bestemming 'Gemengd-2' is toegekend aan de bestaande winkel en bovenwoning in de Monseigneur Broerestraat. Aangezien deze detailhandelsvestiging zich buiten het centrumgebied van de Herenstraat bevat is er voor gekozen om geen andere functies toe te laten.

Groen (Artikel 7)

De bestemming 'Groen' is gegeven aan beeld- of structuurbepalend groen. Het gaat dan om gronden die in gebruik zijn als parken, plantsoenen, bermen, speelvoorzieningen en voet- en fietspaden.

Kantoor (Artikel 8)

Het bestaande kantoorpand aan de Rijnsburgerweg 2 is voorzien van de bestemming 'Kantoor'.

Maatschappelijk (Artikel 9)

Maatschappelijke functies, waaronder de kerken, scholen, zorginstellingen en het mortuarium, zijn voorzien van de bestemming 'Maatschappelijk'.
In het bestemmingsplan zijn de gronden voor de schoolgebouwen en schoolterreinen dus ook bestemd als 'Maatschappelijk'. Aangezien de gemeente Teylingen haar medewerking wil verlenen aan multifunctioneel gebruik van de schoolgebouwen en de schoolterreinen (deze worden immers steeds vaker voor bredere activiteiten dan louter scholing gebruikt), is de bestemming zo ruim en flexibel mogelijk gehouden zonder specifieke functieaanduidingen, zoals 'school'. Op deze manier wordt gegarandeerd dat het gebruik van het schoolgebouw en het schoolterrein ook buiten de reguliere schooltijden mogelijk is door medegebruikers. Bovendien sluit deze wijze van bestemmen aan bij recente uitspraken van de Raad van State inzake het (multifunctioneel) gebruik van schoolpleinen.

Voor de locatie Park Overbosch is ter plaatse van het wooncomplex de aanduiding 'specifieke vorm van maatschappelijk - 1' opgenomen. Naast het wooncomplex zijn hier ook bijbehorende voorzieningen en gezondheidszorg (tevens voor derden) toegestaan.

Sport (Artikel 10)

De gronden aangewezen voor 'Sport' zijn bestemd voor sportvoorzieningen in het zuiden van het plangebied. Ter plaatse van de aanduiding 'volkstuin' zijn tevens volkstuinen toegestaan.

Tuin (Artikel 11)

De op de plankaart voor 'Tuin' aangewezen gronden zijn bestemd voor de voortuinen of zijtuinen bij de woningen. Binnen de bestemming is een regeling opgenomen met betrekking tot erkers aan voor- en zijgevel van woningen. Onderstaand figuur geeft een toelichting op de planregel Tuin.

afbeelding "i_NL.IMRO.1525.BP2008VHT08001-0501_0026.png"

Verkeer (Artikel 12)

Daar waar een weg een stroomfunctie heeft, zijn de gronden bestemd als 'Verkeer'. Binnen het plangebied betreft dit uitsluitend de Leidsevaart (N444). Binnen deze bestemming is een aantal daarin passende gebruiksvormen toegestaan zoals parkeren, groen- en waterpartijen, nutsvoorzieningen en dergelijke.

Verkeer - Verblijfsgebied (Artikel 13)

Daar waar het openbaar gebied een verblijfs- en verplaatsingsfunctie heeft, zijn de gronden bestemd als 'Verkeer - Verblijfsgebied'. Binnen deze bestemming is een aantal daarin passende gebruiksvormen toegestaan zoals parkeren, groen- en waterpartijen, nutsvoorzieningen en fiets- en voetpaden.

Water (Artikel 14)

Waterpartijen, structuurbepalende watergangen en locaties die van belang zijn voor de waterberging zijn bestemd voor 'Water'.

Wonen (Artikel 15, Artikel 16, Artikel 17)

De woningen zijn voorzien van de bestemming 'Wonen'. Het beleid is erop gericht de kwaliteit van de woonomgeving te behouden.

Naast de bestaande situatie en de bestaande mogelijkheden die voortvloeien uit de vigerende regeling, is bij het toekennen van de bestemmingen het bieden van voldoende erfbebouwingsmogelijkheden voor de bestaande woningen het uitgangspunt. De basis voor de regeling van de bestaande woonfunctie wordt gevormd door een regeling bestaande uit bouwvlakken.

Bouwvlakken hoofdgebouwen

Bij de opstelling van het bestemmingsplan is voor alle woningen bepaald waar in de huidige situatie het hoofdgebouw (de woning zelf) en waar het bijgebouw (bijvoorbeeld garage) staat. Deze bestaande situatie is het uitgangspunt. Rekening houdend met karakteristieke voorgevelverspringingen en rooilijnen, zijn op de digitale verbeelding (plankaart) bouwvlakken opgenomen waarmee de plaats van hoofdgebouwen juridisch is vastgelegd.

De bebouwingsregeling bevat verder bepalingen met betrekking tot de afstand tot de zijdelingse perceelsgrens, de breedte, diepte en hoogte van de hoofdgebouwen.

Erfbebouwing

De gronden achter en deels naast het hoofdgebouw c.q. de woning zijn te gebruiken voor uitbreiding van het hoofdgebouw of voor de bouw van bijgebouwen. De regeling bevat bepalingen met betrekking oppervlakte, diepte en hoogte van erfbebouwing. Op deze manier worden er voldoende erfbebouwingsmogelijkheden geboden, terwijl de ruimtelijke kwaliteit niet onevenredig wordt aangetast.

Ten aanzien van aanbouwen, uitbouwen, bijgebouwen en overkappingen is onderstaand figuur een toelichting gegeven behorend bij de planregels onder Wonen - 1, Wonen -2 en Wonen -3.

afbeelding "i_NL.IMRO.1525.BP2008VHT08001-0501_0027.png"

Aan-huis-gebonden beroepen

Binnen de woonfunctie is het uitoefenen van aan-huis-gebonden beroepen in hoofdgebouwen mogelijk, mits de woonfunctie blijft prevaleren, geen hinder optreedt voor de woonomgeving en wordt voorzien in voldoende parkeergelegenheid. Om te garanderen dat de woonfunctie in overwegende mate behouden blijft, mag ten hoogste 30% van het vloeroppervlak worden benut ten behoeve van de kantoor-, praktijk- of bedrijfsruimte met een maximum van 50 m².

Waarde - Archeologie (Artikel 18)

Een groot gedeelte van het plangebied heeft een kans op archeologische sporen (zie voor een toelichting ook paragraaf 4.6). Om deze waarde te waarborgen, is een bestemming 'Waarde - Archeologie' opgenomen en de verschillende archeologische verwachtingswaarden op de verbeelding aangeduid door middel van de functieaanduiding 'specifieke vorm van waarde 1 t/m 3'. De bestemming Waarde - Archeologie fungeert als dubbelbestemming. Bouwwerken op gronden met samenvallende bestemmingen kunnen weliswaar worden gerealiseerd, maar dan met inachtneming van de in de planregels opgenomen voorwaarden.

Daarvoor zijn regels opgenomen om bij een omgevingsvergunning af te wijken. Is er blijkens onderzoek geen sprake van archeologische waarden, dan kunnen de werken en bouwwerken met afwijking worden gerealiseerd.

In het kader van de bescherming van de archeologische waarden is voor een aantal werken, niet zijnde bouwwerken, en werkzaamheden een aanlegverbod opgenomen.

Archeologische waarden kunnen ook worden bedreigd door grondwerkzaamheden die samengaan met de aanleg van bijvoorbeeld wegen, bebouwing en watergangen. Ook ingrijpende agrarische werkzaamheden (diepploegen, onderbemalen) kunnen het bodemarchief onherstelbaar beschadigen en de daarin opgeslagen informatie verloren doen gaan. Deze gronden worden derhalve mede bestemd voor het behoud en de bescherming van de aanwezige archeologische waarden. Bouwen ten behoeve van samenvallende bestemmingen is bij een omgevingsvergunning alleen toegestaan voor zover de archeologische waarden niet worden geschaad. Genoemde werken en werkzaamheden zijn zonder omgevingsvergunning niet toegestaan.

Waterstaat - Waterkering (Artikel 19)

Deze bestemming is toegekend aan de waterkeringen (kernzone inclusief beschermingszones) in het plangebied. Deze gronden hebben een waterkerende functie of zijn van invloed op de waterkering. Er is sprake van samenvallende bestemmingen, waarbij de met 'Waterstaat - Waterkering' samenvallende bestemmingen ondergeschikt zijn. Dit uitgangspunt is vertaald in de betreffende bouwregels. Langs de bestemming 'Waterstaat - Waterkering' zijn beschermingszones aanwezig waarop de Keur van het Hoogheemraadschap van Rijnland van toepassing is. Voor het uitvoeren van werkzaamheden binnen de bestemming 'Waterstaat - Waterkering' en in de beschermingszones is ontheffing vereist van het hoogheemraadschap.

Het bevoegd gezag kan bij een omgevingsvergunning afwijken van het bepaalde in lid 19.2. Deze vergunning wordt verleend, indien de bij de betrokken bestemming behorende bouwregels in acht worden genomen en het waterkeringsbelang door de bouwactiviteiten niet onevenredig wordt geschaad.