direct naar inhoud van 4.3 Juridische planbeschrijving
Plan: Spangen
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1035Spangen-oh01

4.3 Juridische planbeschrijving

4.3.1 Belwinkels

De aanwezigheid van belwinkels wordt in Rotterdam in menige deelgemeente in toenemende mate als problematisch ervaren. Voor belwinkels die alleen de mogelijkheid bieden om (goedkoop) te telefoneren geldt de Winkeltijdenwet niet en dat betekent dat die dienst 24 uur per dag, 7 dagen in de week, mag worden aangeboden. Dit kan leiden tot overlast door het komen en gaan van klanten op late uren in straten waar wonen en detailhandel van oudsher worden gecombineerd. Het voorkomen van overlast in verband met de bescherming van de leefbaarheid van een gebied, wordt in dit bestemmingsplan vertaald in direct werkende beperkende gebruiksregels.

Overeenkomstig Rotterdams beleid in de 'leefmilieuverordening belhuizen' (van kracht geworden op 22 december 2006) legt dit bestemmingsplan de realisatie van belwinkels aan banden. Het beleid is gericht op het beperken van het aantal belwinkels in Rotterdam tot het aantal dat aanwezig was ten tijde van het van kracht worden van de genoemde leefmilieuverordening.

Het bestemmingsplan bestemt hiertoe dergelijke bestaande belwinkels positief. Op de plankaart en in de planregels wordt hiertoe op adres de nadere aanduiding 'belwinkel' opgenomen. In het overige plangebied is verder geen belwinkel toegestaan. In gebieden waar een bestemmingsplan geldt, zijn belhuizen/belwinkels doorgaans toelaatbaar in bestemmingen die een winkelfunctie of dienstverleningsfunctie mogelijk maken. Nu het bestemmingsplan in de omschrijving van de begrippen een "belwinkel" expliciet uitsluit, is op een locatie zonder de aanduiding "belwinkel toegestaan" geen belwinkel toegestaan.

Het opnemen van regeling in de 'leefmilieuverordening belhuizen' in dit bestemmingsplan is overigens ook noodzakelijk omdat een leefmilieuverordening slechts voorrang heeft op een bestemmingsplan dat in werking is getreden voorafgaand aan de inwerkingtreding van een leefmilieuverordening.

Binnen dit bestemmingsplan zijn belwinkels bestemd, met een op de plankaart aangegeven functieaanduiding [b], "belwinkel". Daarbij is ook een uitsterfconstructie van toepassing, die regelt dat wanneer de exploitatie van een belwinkel definitief is beëindigd, het verboden is deze exploitatie te hervatten. In dit plan zijn 2 belwinkels bestemd:

  • Mathenesserdijk 239;
  • Mathenesserweg 131.
4.3.2 Cultuurhistorie

De in het plangebied voorkomende waardevolle groenstructuur wordt beschermd met "Waarde - Cultuurhistorie - 1". De beeldbepalende panden worden beschermd door middel van de bestemming "Waarde - Cultuurhistorie - 2". Sloop van dergelijke panden is mogelijk op basis van een omgevingsvergunning voor het slopen, welke slechts verleend kan worden als aan bepaalde stringente voorwaarden wordt voldaan. Zie verder de uitgebreide toelichting in hoofdstuk 3.

Even buiten het plangebied ligt het rijksmonument de Van Nellefabriek. Het complex zal worden genomineerd voor opname in de wereld erfgoedlijst van UNESCO. Dat betekent dat Van Nelle na toekenning van de werelderfgoedstatus niet alleen zal worden beschermd op basis van de Monumentenwet, maar ook met een bufferzone rondom het complex. Binnen deze bufferzone, die wordt geëist door UNESCO, zal erop moeten worden toegezien dat de cultuurhistorische en monumentale kwaliteit van de Van Nellefabriek niet zal worden aangetast. Dit betreft onder andere de zichtbaarheid van het werelderfgoed. De strook tussen de spoorlijn en de Horváthweg, onderdeel van Vreelust, ligt binnen die bufferzone.

De geprojecteerde nieuwbouw aan de Spangesekade is al mogelijk op basis van het vigerende bestemmingsplan en ligt buiten deze bufferzone. Het bestemmingsplan vormt geen belemmering voor het monument.

4.3.3 Detailhandel en dienstverlening

De functie detailhandel komt in de bestemmingen "Gemengd - 1" en "Gemengd - 2" in concentraties voor aan de Mathenesserweg en aan de Mathenesserdijk op de kop van het PC Hooftplein. Incidenteel komt detailhandel ook nog steeds voor bij de traditionele winkeltjes op de hoek in de bestemming "Gemengd - 2" en "Wonen". De functie dienstverlening is in de bestemmingen met detailhandel toegestaan, maar tevens ook in "Gemengd - 3"

Aan de Mathenesserweg wordt met het actieplan Mathenesserkwartier (zie 2.4.4) ingezet op een concentratie van detailhandel, dienstverlening en horeca op de begane grond in "Gemengd - 1" en eventueel ook op de hoeken in "Gemengd - 2". Om dit te kunnen bereiken is in "Gemengd - 1" een uitsterfregeling opgenomen, zodat voor de overige aanwezige functies op de begane grond, wonen en maatschappelijke voorzieningen geleidelijk verdwijnen.

4.3.4 Gemengde bebouwing

Diverse gronden binnen het plangebied hebben de bestemming "Gemengd" gekregen. Er is een onderscheid gemaakt in "Gemengd - 1, - 2 , - 3 en - 4". Een gemengde bestemming duidt op een situatie waarbij de woonfunctie gecombineerd wordt met een of meer andere functies.

De bestemming "Gemengd - 1" is de gemengde bestemming met hoofdzakelijk detailhandel, dienstverlening en horeca op de begane grond. Overigens is horeca alleen ter plaatse van de aanduidingen toegestaan. Op de verdiepingen is alleen wonen toegestaan. Deze bestemming komt voor bij de buitenste twee blokken aan de Mathenesserweg, maar ook bovendijks aan het P.C. Hooftplein / Mathenesserdijk is deze bestemming te vinden.

Aan de Mathenesserweg wordt ingezet op een concentratie van detailhandel, dienstverlening en horeca op de begane grond in "Gemengd - 1" en eventueel ook op de hoeken in "Gemengd - 2". Om dit te kunnen bereiken is in "Gemengd - 1" een uitsterfregeling opgenomen, zodat voor de overige aanwezige functies, wonen en maatschappelijke voorzieningen geleidelijk verdwijnen.

De bestemming "Gemengd - 2" laat op de begane grond juist wel wonen, maatschappelijke voorzieningen, praktijkruimte, kantoorruimte en dienstverlening toe. Meer incidenteel komen ook horeca en detailhandel voor. Waar deze twee functies zijn toegestaan is dit met een functieaanduiding aangegeven. Op de verdiepingen is alleen wonen toegelaten. De bestemming "Gemengd - 2" komt voor aan de Mathenesserweg in de blokken gelegen tussen die met de detailhandel. Op de hoeken van de bouwblokken is met een functieaanduiding aangegeven dat op de begane grond detailhandel is toegestaan, ook als dit er momenteel niet zit.
Verder is "Gemengd - 2" de algemeen gebruikte flexibele gemengde bestemming die verspreid in de wijk voor komt.

De bestemming "Gemengd - 3" is de gemengde bestemming met hoofdzakelijk bedrijvigheid op de begane grond. Naast bedrijven in de milieucategorie 1 en 2 en praktijkruimten is op de begane grond ook wonen toegestaan. Op de verdiepingen is alleen wonen toegestaan. Deze bestemming is gebruikt voor panden aan de Spangesekade en aan de Mathenesserdijk.

De bestemming "Gemengd - 4" laat op de begane grond en eerste verdieping maatschappelijke voorzieningen toe. Op de verdiepingen is alleen wonen toegelaten. Deze bestemming is alleen gebruikt voor het bouwblok met de openbare basisschool DUO2002 en peuterspeelzalen aan de Nicolaas Beetsstraat.

Naast de bestemming van Gemengde Bebouwing is gemengd gebruik in het bestemmingsplan ook toegestaan met behulp van functieaanduidingen bij enkelbestemmingen. Op die manier zijn bijvoorbeeld incidentele winkeltjes of bedrijfjes in woonblokken bestemd.

4.3.5 Groene bestemmingen

Structurele groengebieden zijn bestemd als "Groen". Binnen deze bestemming zijn ook voet- en fietspaden, auto-ontsluitingen, speeltoestellen en watergangen toegestaan.

De spoorboog, de voormalige havenspoorlijn die nu buiten gebruik is, heeft een bestemming "Groen" en zal op termijn na afspraken over inrichting en beheer als recreatief groen in gebruik worden genomen.

Het volkstuincomplex van VTV-Vreelust is bestemd als "Recreatie - Volkstuin". Het is op het terrein toegestaan om in de periode van april tot oktober semi-permanent te verblijven. De tuinen hebben een oppervlak van circa 250 m2. Regels voor bebouwing zijn in overleg met de vereniging bepaald.

De educatieve tuin Vreelustweg (voorheen Horváthweg) is een van de 16 educatieve tuinen die de afdeling Sport & Recreatie van de gemeente Rotterdam beheert. De educatieve tuinen zijn opgezet om kinderen te laten zien en beleven hoe je groente verbouwt. Ook worden er publieksactiviteiten georganiseerd zoals "Wereldtuinen". Het educatieve gedeelte gaat verhuizen naar kinderboerderij de Bokkesprong en nabije omgeving. Het gebied blijft bestemd als "Recreatie - Nutstuin".

4.3.6 Horeca

Horeca definitie en afbakening

Het bedrijfschap Horeca en Catering deelt horeca in vier bedrijfsgroepen in, te weten de drankensector, fastfoodsector, restaurantsector en hotelsector. Voor de definitie van een horecabedrijf zoals in de Horecanota bedoeld wordt, is aangesloten bij het begrip 'openbare horeca-inrichting' uit de Rotterdamse APV. Binnen een openbare horeca-inrichting kan een ondernemer verschillende activiteiten ontplooien op het gebied van etenswarenverstrekking, het schenken van (alcoholhoudende) drank en het aanbieden van amusement.

Beleidsonderwerpen die wel voor de horecabranche gelden of sterke raakvlakken hebben maar niet binnen de Horecanota expliciet beschreven worden, zijn de hotelsector, de kwaliteitseisen ten aanzien van terrassen (nota kwaliteitseisen voor terrassen) en het programma gericht op het tegengaan van (overmatig) alcohol en drugsgebruik en uitgaansgeweld.

Vergunningvrij exploiteren

Rotterdam biedt een groot aantal bedrijven, waarbij horeca ondergeschikt is aan de primaire detailhandelfunctie en bedrijven waar het exploiteren van horeca een minimale weerslag heeft op de omgeving, de mogelijkheid om vergunningvrije horeca te exploiteren. Dit betreft bijvoorbeeld het koffiehoekje in de supermarkt, de bakkerij waar ook een gebakje gegeten kan worden en het restaurant in ouderenhuisvesting. Vergunningvrij betekent dat geen vergunning hoeft te worden aangevraagd en derhalve ook geen leges verplicht zijn. De exploitatie van de volgende inrichtingen kan zonder vergunning plaatsvinden:

  • 1. inrichtingen die

a. geopend zijn tussen 07.00 en 22.00 uur;

b. geen (zwak of sterk) alcoholische drank schenken;

c. geen versterkt geluid ten gehore brengen;

d. geen vergunningplichting terras exploiteren (gevelzitplaats wel mogelijk);

e. geen speelautomaten hebben.

  • 2. bedrijfskantines, voor zover deze uitsluitend als zodanig in gebruik zijn;
  • 3. inrichtingen in musea, crematoria, begraafplaatsen en rouwcentra voor zover deze worden gebruikt als ondersteuning van de bedrijfsvoering;
  • 4. inrichtingen in ziekenhuizen, ouderenhuisvesting en verpleegtehuizen, voor zover deze uitsluitend gericht zijn op de bewoners/patiënten en hun bezoekers;
  • 5. horeca in tuincentra en congrescentra voor zover deze worden gebruikt als ondersteuning van de bedrijfsvoering en uitsluitend gericht zijn op hun bezoekers.

Exploitatievergunning nodig

Voor alle overige inrichtingen, waar horeca de primaire bedrijfsfunctie betreft, is een exploitatievergunning vereist. De horeca-exploitatievergunning wordt afgegeven voor de inpandige m² alsmede voor de eventuele m² terras en heeft een looptijd van vijf jaar. Voor de beoordeling van de aanvraag van de exploitatievergunning geldt dan het bestemmingsplan van de betreffende locatie leidend is. Of een vergunning wordt toegewezen, hangt daarnaast onder andere af van afwegingen die ten aanzien van het beleid worden gemaakt (horecagebiedsplannen). Daarnaast wordt beoordeeld of het pand bouwtechnisch en geluidstechnisch geschikt is voor de door de ondernemer aangevraagde activiteiten. Voor het proces en vereisten van de vergunningverlening wordt verwezen naar paragraaf 4.3 van de Horecanota 2012-2016.

Deelgemeentelijk beleid

Aanvullend op de stedelijke horecanota worden in de deelgemeentelijke nota de hoofdlijnen van het horecabeleid beschreven. Dit beleid is, voor zover ruimtelijk relevant, vastgelegd in dit bestemmingsplan. De horeca is in de huidige panden aangegeven met een functieaanduiding [h] "horeca toegestaan" op de plankaart. In de voorschriften zijn de adressen vastgelegd waarvoor deze aanduiding geldt.

Voor afhaalzaken wordt geen functieaanduiding voor horeca gebruikt. Afhaalzaken vallen buiten de definitie van horeca en zijn toegestaan in detailhandel.

In de regels is opgenomen dat in het verblijfsgebied aangrenzend aan daar waar horeca is toegestaan, tevens eventueel terrassen zijn toegestaan.

4.3.7 Kantoren

In het plangebied komt de enkelbestemming kantoren niet voor, maar in verschillende bestemmingen zijn kantoren wel toegelaten. In de bestemming "Gemengd - 2" betreft het kleinschalige kantoorruimte of eventueel bedrijfsgebonden kantoorruimte. Het hoofdgebouw van het Sparta-stadion aan de Horváthweg bevat naast een spelershome en een restaurant ook vergaderfaciliteiten en kantoorruimte, deze locatie is bestemd als "Sport - Stadion". De voormalige aula en directievleugel van de middelbare school aan de Laanslootseweg is herontwikkeld en wordt nu als kantoorruimte gebruikt door Ector Hoogstad Architecten. Op de locatie is met een functieaanduing aangegeven dat het kantoor is toegestaan in de bestemming "Maatschappelijk - 1". Kleine kantoren zijn ook toegestaan bij incidenteel aangegeven adressen in de bestemmingen "Wonen" en "Gemengd - 4" en bij de uitoefening van een aan huis gebonden beroep/bedrijf in de bestemmingen met de functie wonen.

4.3.8 Leidingen

Langs de Tjalklaan ligt een hogedruk aardgastransportleiding. In verband met externe veiligheid wordt aan deze leiding aandacht besteed in hoofdstuk 6.

In het plangebied zijn twee ondergrondse hoogspanningsverbindigen gelegen (3 x 150 kV). Deze verbindingen zijn met een belemmeringszone van 4 meter aan weerszijden van de hartlijn van de leiding aangegeven op de verbeelding.

Het bestemmingsplan gebruikt ter bescherming van deze leidingen een aanlegvergunningstelsel.

4.3.9 Maatschappelijke voorzieningen

Onder maatschappelijke voorzieningen worden sociale, culturele, medische, educatieve, levensbeschouwelijken en publieke voorzieningen, zoals de brandweer verstaan. Het betekent dat een voorziening die past in deze definitie zonder planwijziging vervangen kan worden door een andere passende voorziening.

Op de verbeelding/plankaart zijn voorzieningen met "Maatschappelijk - 1" bestemd, waarbij geluidsgevoelige maatschappelijke voorzieningen, zoals scholen, kinderdagverblijven, ziekenhuizen en niet geluidsgevoelige maatschappelijke voorzieningen, zoals een buurthuis of kerkgebouw toegestaan zijn.

De bestemming "Maatschappelijk - 2" houdt in dat er alleen maatschappelijke voorzieningen zijn toegestaan die niet geluidsgevoelig zijn, zoals een buurthuis of consultatiebureau.

Maatschappelijke voorzieningen zijn toegestaan op de begane grond in de bestemmingen "Gemengd - 2" en "Gemengd - 4". In die laatste ook op de 1e verdieping.

Maatschappelijke voorzieningen zijn ook toegestaan op incidenteel aangegeven adressen in de bestemmingen "Wonen" en "Gemengd - 1". Het gaat hierbij veelal om kleinere voorzieningen. Ter versterking van de detailhandelsfunctie aan de Mathenesserweg is voor de maatschappelijke voorzieningen, in dit geval twee praktijkruimten, in de bestemming "Gemengd - 1" een uitsterfregeling opgenomen. Als het gebruik van deze locaties eenmaal verandert in detailhandel of dienstverlening, dan kunnen deze locaties daarna niet meer gebruikt worden voor maatschappelijke voorzieningen.

Kinderdagopvang/BSO

Een kinderdagverblijf is een geluidsgevoelige functie. Het betreft een gelegenheid waar kinderen onder toezicht kunnen verblijven voor een groot deel van de dag. Deze functie mag zich vestigen op locaties waar geluidsgevoelige maatschappelijke functies zijn toegestaan. Door middel van een specifieke gebruiksregel is vastgelegd dat tuinen behorende bij een als "maatschappelijk" aangeduid gebouw mede gebruikt mogen worden als buitenspeelruimte ten behoeve van een kinderdagverblijf.

Een buitenschoolse opvang (BSO) is geen geluidsgevoelige functie. Het betreft een gelegenheid waar kinderen onder toezicht kunnen verblijven voor een kort deel van de dag. Deze functies mogen zich vestigen op locaties waar maatschappelijke functies zijn toegestaan. De tuin mag enkel gebruikt worden voor een buitenschoolse opvang als de tuin binnen de bestemming "Maatschappelijk - 1" of "Maatschappelijk - 2" valt.

4.3.10 Metro- en bovengrondse railverbinding

Tussen het Marconiplein en Schiedam ligt de ov-verbinding van de Calandlijn. Bij het Marconiplein ligt de verbinding nog ondergronds in een tunnel. Bovengronds gelden verschillende bestemmingen. De tunnel is op de verbeelding aangeduid met een functieaanduiding. Tevens is een vrijwaringszone spoor opgenomen, die aan beide zijden 5 meter breder is dan de tunnel. Met deze algemene regel van de vrijwaringszone is geregeld dat er niet zo maar gebouwd kan worden in de zone, maar dat er wel ontheffing mogelijk is, en dat voor de ontheffing advies van de railbeheerder nodig is.

Waar de metro uit de grond komt geldt een enkelbestemming "Verkeer - Metro/sneltram". Even verderop ligt de ov-verbinding op een viaduct en ligt dan over diverse bestemmingen. In die bestemmingen is geregeld dat ter plaatse van de functieaanduiding "specifieke vorm van verkeer - viaduct" een viaduct ten behoeve van het railverkeer is toegestaan.

4.3.11 Seksinrichtingen

Het schrappen van het algemene bordeelverbod uit het Wetboek van Strafrecht maakt het mogelijk de exploitatie van seksinrichtingen aan gemeentelijke regelgeving te onderwerpen. In de nota "Het Rotterdams prostitutiebeleid" (juni 2000) staat hoe dit in de gemeente Rotterdam is geregeld. Het beleid is gericht op het tegengaan van uitbreiding van het aantal seksinrichtingen.

Eén van de criteria waar de vergunningaanvraag voor een seksinrichting aan wordt getoetst is het bestemmingsplan. Nieuwe vestigingen zijn niet toegestaan als dit niet past in het bestemmingsplan. Voor de bestaande vestigingen, seksinrichtingen die bestonden vóór 1-2-2000, geldt dat zij gevestigd mogen zijn in strijd met het bestemmingsplan (overgangsrecht). Deze vestigingen worden als zij ook aan de andere criteria voldoen positief bestemd in nieuwe bestemmingsplannen.

Binnen dit bestemmingsplangebied is één seksinrichting bestemd, met een op de plankaart aangegeven functieaanduiding (s) "seksinrichting", op het adres:

  • Mathenesserweg 15.
4.3.12 Sport- en speelterrein, Cultuur en ontspanning

De sportvelden op sportpark "Nieuw Vreelust" zijn als "Sport - Sport- en speelterrein" bestemd. Deze bestemming is ook gebruikt voor de wat grotere speelterreinen aan de Bellamystraat, Borgerstraat, Rhijnvis Feithstraat, Nicolaas Beetsstraat en het Taandersplein.

Het Sparta stadion, met bijbehorende voorzieningen zoals een fanclub winkel, een museum en horeca, heeft de bestemming "Sport - Stadion" gekregen. Daarnaast zijn ter plaatse aanwezige bedrijven en kantoren mede onder deze bestemming gebracht.

Het overdekte zwembad aan de Spaanseweg is bestemd als "Sport".

Speeltuin "Het Westen" ligt ingeklemd tussen het tracé van de boven de grond komende metro en de voormalige spoorboog. De speeltuin is bestemd als "Cultuur en ontspanning".

4.3.13 Straalverbinding

Over het plangebied ligt een straalpad ten behoeve van de telecommunicatie (de straalverbinding tussen de telecomtoren aan de Waalhaven en die in Alphen aan de Rijn). Het straalpad ligt op ruime hoogte boven het plangebied, waardoor een onbelemmerde doorgang van de signalen is gewaarborgd. Er is geen noodzaak om een nadere hoogtebeperking voor bouwwerken op te nemen.

4.3.14 Tuinbestemming

De bestemming "Tuin - 1" betreft de standaard Rotterdamse tuinbestemming. De bestemming "Tuin - 2" is gebruikt voor de gemeenschappelijke tuinen met minder bouwmogelijkheden. In de bestemming "Tuin - 2" mag alleen gebouwd worden ten behoeve van een pergola, erfafscheiding of zitbank.

4.3.15 Vergunningvrij bouwen

Per 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in werking getreden, alsmede het Besluit omgevingsrecht (Bor). Gelijktijdig is het Besluit bouwvergunningvrije en licht bouwvergunningplichtige bouwwerken van de Woningwet vervallen.

De vergunningvrije activiteiten zijn nu opgesomd in de artikelen 2 en 3 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht Bor).

Een omgevingsvergunningvrij bouwwerk op grond van artikel 2 van het Bor is zonder meer toegestaan, hiervoor hoeft niet naar het bestemmingsplan te worden gekeken. Voor bouwwerken die toegestaan zijn op grond van artikel 3 van het Bor is bij strijdigheid met het bestemmingsplan wel een omgevingsvergunning vereist.

4.3.16 Verkeers- en verblijfsgebied

Terreinen voor de ontsluiting van aanliggende bebouwing zijn bestemd als "Verkeer - Erf".

De metro/sneltrambaan, voorzover deze op maaiveld loopt, is bestemd als "Verkeer - Metro/sneltram"; het ondergrondse trajectgedeelte is met de aanduidingen "tunnel" en "vrijwaringszone - spoor" op de plankaart aangegeven. Het trajectgedeelte op viaduct heeft de functieaanduiding "specifieke vorm van verkeer - viaduct" gekregen.

De spoorlijn aan de noordgrens van het plangebied is bestemd als "Verkeer - Spoorverkeer". Waar het spoor andere verkeersbestemmingen kruist is met een functieaanduiding "specifieke vorm van verkeer - viaduct" aangegeven dat daar een viaduct ten behoeve van railverkeer is toegestaan.

De bestemming "Verkeer - Verblijfsgebied" is opgenomen voor de ontsluitingswegen met de bijbehorende trottoirs. En daarnaast voor pleinen, snippergroen, speeltoestellen en dergelijke. Binnen deze bestemmingen is ook de aanleg van nieuwe watergangen mogelijk indien dit vanuit het oogpunt van waterbeheer wenselijk is. Dit betekent dat veranderingen in de inrichting van de openbare ruimte kunnen worden doorgevoerd zonder planherziening (mits de veranderingen passen binnen deze bestemming).

De hoofdwegen Horváthweg, Tjalklaan, Spaanseweg en Vreelustweg hebben de bestemming "Verkeer - Wegverkeer" gekregen. Deze bestemming is bedoeld voor verkeerswegen met de bijbehorende bruggen en viaducten, tramlijnen met bovenleidingen en parkeerplaatsen. En daarnaast natuurlijk ook voor wandel- en fietspaden en gebouwtjes en bouwwerken ten behoeve van deze functies. Binnen de bestemming "Verkeer - Wegverkeer" zijn die overwegend als 50-km weg zijn ingericht.

4.3.17 Voorzieningen van openbaar nut

De bestemming "Bedrijf - Nutsvoorziening" is toegekend aan de wat grotere gebouwen ten behoeve van openbare nutsvoorzieningen, zoals het gemaal aan de Spaansebocht. De kleinere bouwwerken van openbaar nut zijn niet als zodanig bestemd en zijn toegestaan in meerdere bestemmingen. Het gaat hierbij om gebouwtjes met een inhoud van minder dan 80 m3.

4.3.18 Water / Waterkering

De in het plangebied voorkomende watergangen hebben de bestemming "Water - 1", terwijl de Delfshavense Schie als waterweg voor scheepvaartverkeer de bestemming "Water - 2" kreeg.

De in het plangebied voorkomende waterkering heeft de dubbelbestemming "Waterstaat - Waterkering" gekregen.

4.3.19 Wonen / werken aan huis

De woningen in het plangebied zijn bestemd als "Wonen"; bestaande functies in woongebouwen zijn voorzien van een aanduiding op de plankaart, bijvoorbeeld de functieaanduiding "horeca". Daarnaast bestaat de gemengde bebouwing voor een groot deel uit woningen.

De ontwikkellocaties zijn bestemd als "Woongebied - 1, - 2 en - 3" voor respectievelijk de twee blokken in de Staringbuurt, Schieoevers West 1 en voor de Vosmaerstraat zuidzuide. De laatste is feitelijk ook onderdeel van Staringbuurt. In de regels zijn nadere bebouwingsnormen opgenomen.

In de regels bij een woonbestemming is een regeling voor werken aan huis opgenomen. Krachtens deze regeling zijn in een woning kleine kantoren en praktijkruimten voor de zogenaamde vrije beroepen toegestaan, alsmede de meest lichte vorm van bedrijvigheid (bedrijven t/m categorie 1 van de lijst van bedrijfsactiviteiten behorende bij deze regels). De belangrijkste randvoorwaarden zijn dat maximaal 30% van de woning voor beroeps-/bedrijfsactiviteiten mag worden gebruikt en dat de woning er aan de buitenkant als woning uit blijft zien. Reclame-uitingen aan de buitenzijde van de woning zijn niet toegestaan. Verder worden detailhandelsactiviteiten en bedrijfsmatige reparatie en onderhoud aan motorvoertuigen nadrukkelijk uitgesloten.