direct naar inhoud van 2.4 Beleid deelgemeente
Plan: Spangen
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1035Spangen-oh01

2.4 Beleid deelgemeente

Algemeen

Het deelgemeentelijk beleid geeft de belangen weer van een specieke deelgemeente. Deelgemeenten hebben een adviesrol bij het tot stand komen van Rotterdamse gebiedsbestemmingsplannen en Projectbestemmingsplannen, zodat ook binnen de specifieke deelgemeente de beleidsdoelstellingen kunnen worden gerealiseerd. Gebiedsbestemmingsplannen worden door de Raad van Rotterdam vastgesteld. De deelraad van een deelgemeente is bevoegd om wijzigingsplannen vast te stellen.

2.4.1 Masterplan Spangen

In het masterplan Spangen 2009 constateert de deelgemeente Delfshaven dat de wijk Spangen een aantrekkelijke woonwijk is, een wijk om rustig te wonen binnen de stad, dat wil zeggen: in de luwte van de stad, maar toch met de voorzieningen van de stad in de nabijheid. Het is een wijk waar mensen met zowel midden- als lagere inkomens wonen. De deelgemeente zet in op een geleidelijke geleidelijke differentiatie van de woningvoorraad, waarbij wordt aangesloten bij de cultuurhistorische waarde van de wijk in relatie tot de stedenbouwkundige hoofdstructuur, versterkt door de buitenruimte. Het rustig stedelijke woonmilieu wordt verder uitgebouwd waarbij wordt ingespeeld op de wens om meer middeninkomens aan te trekken en vast te houden. Hierbij wordt de amibitie geformuleerd een woningvoorraad in 2020 te realiseren met maximaal 75% goedkope en minimaal 25% (middel)dure woningen. Passend bij deze ambities nadert de renovatie van het Justus van Effencomplex de afronding en worden twee nieuwe woningbouwlocaties gerealiseerd: de Staringbuurt en het project Schieoevers west 1.

2.4.2 Kansen Verzilveren, Gebiedsvisie Delfshaven 2010-2022

Vastgesteld in 2010 door de deelgemeente Delfshaven

Het doel is zowel het vergroten van de kansen voor de bewoners en de ondernemers van Delfshaven, als het versterken van de positie van de deelgemeente Delfshaven in het stedelijk en regionaal systeem, zowel op het gebied van de woningmarkt, als op het gebied van onderwijs, economie en cultuur. Met daarbij als achterliggende uitdaging het realiseren van een evenwichtiger balans in 2022 dan nu tussen kansrijke en kansarme inwoners in een deel van de stad, dat door de centrale ligging vooral interessant is voor mensen die centraal-stedelijk in Rotterdam willen wonen met de dynamiek die daarbij hoort.

Op basis van het doel zijn er drie grote opgaven:

  • Benutten van de economische kansen die door de ontwikkelingen in Rotterdam-West nú mogelijk zijn.
  • Benutten van de woningmarkt als scharnier tussen fysiek en sociaal en het zodoende bewerkstelligen van stijging van het gebied en het vergroten van de mogelijkheden van de bevolking.
  • Benutten van het onderwijs en taal als cruciale sleutels voor sociale stijging en sociale participatie van de bewoners.

Naast inzet op drie 'ontwikkelknoppen' voor de lange termijn zal de komende bestuursperioden in de wijken gewerkt moet worden aan de klassieke beheeropgaven: veilig, sociale cohesie, schoon en heel. Dat zijn immers de basisvoorwaarden. Zowel in de dagelijkse praktijk van het samenleven in de wijken, als voor versterking van de deelgemeente op termijn, zodat mensen hier graag willen wonen, leren, ondernemen en uitgaan. Beheer is in de praktijk van de uitvoering even belangrijk als ontwikkeling. Deze meerjarenvisie richt zich vooral op de ontwikkelopgaven.

2.4.3 Staringbuurt - stedenbouwkundige randvoorwaarden

4 april 2013 vastgesteld Deelraad Deelgemeente Delfshaven

In het Masterplan Spangen en de gebiedsvisie Kansen Verzilveren wordt de Staringbuurt als ontwikkellocatie voor sloop-nieuwbouw aangeduid. In de uitwerking van de plannen is door Woonstad een uitgebreide analyse gemaakt voor de 330 woningen in de Staringbuurt, om zo te komen tot een gewenste en haalbare aanpak. Verschillende scenario's zijn bekeken en met bewoners is gesproken over verwachtingen en toekomstplannen in de buurt en Spangen.

Op basis van de analyse is geconcludeerd dat herstructurering noodzakelijk is, maar dat om financiële, markttechnische en sociale redenen volledige sloop-nieuwbouw niet gewenst is. Er is gekozen voor een gemengde aanpak waarbij 118 woningen tussen 2011 en 2013 een onderhoudsingreep krijgen die de levensduur verlengt (tot circa 2027). De andere 212 woningen zullen tussen 2013 en 2017 gefaseerd worden gesloopt, om plaats te maken voor maximaal 115 nieuwe woningen.

De nieuwbouwwoningen zullen overwegend eengezinskoopwoningen zijn. Naast ruimte voor de tuinen van de woningen, zal het binnenterrein ook gebruikt worden voor parkeren op eigen terrein.

Met de herstructurering krijgt een deel van de Staringbuurt een nieuwe structuur. De drie bouwblokken tussen de Nicolaas Beetsstraat en Alberdingk Thijmstraat gaan plaatsmaken voor twee ruimer opgezette bouwblokken. Het Staringplein verschuift naar de Alberdingk Thijmstraat en gaat dienst doen als buurtpleintje.

2.4.4 Visie en actieplan Mathenesserkwartier

Vastgesteld 23 augustus 2011 door de deelraad van de deelgemeente Delfshaven

Dit betreft de visie van de deelgemeente en de grootste beheerder in het gebied Mathenesserkwartier (Havensteder) over de bedrijfs- en winkelstructuur van het gebied. De visie en het actieplan zijn gericht op het versterken van het commerciële aanbod, zowel functioneel, ruimtelijk als organisatorisch. Het Mathenesserkwartier is hoofdzakelijk gelegen in de naastliggende wijk Bospolder-Tussendijken, maar slaat ook op de Mathenesserweg, gelegen in het gebied van bestemmingsplan Spangen.

Het actieplan is gericht op het terugdringen van de leegstand, waarbij aanbevolen wordt om winkel- of bedrijfspanden meer flexibel te bestemmen door bijvoorbeeld ook woon-werkpanden toe te staan, in combinatie met het concentreren van winkel- of bedrijfspanden in een kleiner gebied.

2.4.5 Beleidslijn plintbestemmingen Mathenesserweg noordzijde

Vastgesteld 18 januari 2013 door db van de deelgemeente Delfshaven

In de gebiedsvisie Bospolder-Tussendijken (uit 2009) is geconstateerd dat het niet goed gaat met de winkelfuncties in het gebied tussen de Schiedamseweg en de Mathenesserweg. Om daar iets aan te doen is in opdracht van deelgemeente Delfshaven het rapport Ruimtelijk-functionele visie en actieplan Mathenesserkwartier “Snoeien doet bloeien” opgesteld. Dat rapport behandelt weliswaar de Mathenesserweg, maar alleen de zuidzijde daarvan.

De beleidslijn plintbestemmingen gaat over de Spangense kant van de Mathenesserweg. De beleidslijn is een onderbouwing van de wijze waarop de begane grondlaag (waar ook de winkelfuncties zich bevinden) binnen het projectgebied bestemd kan worden. De aanbevelingen dienen als beleidslijn en krijgen een vertaling in het bestemmingsplan Spangen.

Specifiek voor de noordzijde van de Mathenesserweg betekent dit dat aanbevolen wordt om de detailhandelsfunctie en horeca aan de Mathenesserweg te concentreren op de begane grond van de blokken aan het begin en eind van de Mathenesserweg. Functies als maatschappelijke dienstverlening, kantoor- en praktijkruimte zullen door middel van uitsterfbeleid geleidelijk plaatsmaken voor detailhandel.

Detailhandel en horeca worden in het tussengelegen stuk alleen op de begane grond rond de diverse hoekpanden toegestaan. In deze panden zijn nog veel meer functies toegestaan, zoals kantoor- en praktijkruimte en ook wonen. Op deze manier kan leegstand van commerciële panden worden voorkomen, maar blijft detailhandel geconcentreerd op aangewezen locaties mogelijk.

2.4.6 Horecagebiedsplan Delfshaven 2012-2014 en Terrasnotitie

Voor behandeling aangeboden aan commissies deelraad Delfshaven d.d. 12 maart 2013

In aanvulling op de Horecanota Rotterdam 2012-2016 dient elke deelgemeente het nieuwe Rotterdamse horecabeleid in de format “horecagebiedsplannen” te verwerken. In de gebiedsplannen wordt op per wijk/buurt/straat aangegeven wat de ontwikkelrichting is van horeca. Dit horecagebiedsplan vormt dan ook het toetsingskader ten behoeve van onder andere de advisering aan de burgemeester in het kader van aanvragen exploitatievergunningen en ontheffingen, dan wel overige horecagerelateerde vergunningen. Het horecagebiedsplan is twee jaar van kracht, op deze manier wordt aangesloten bij de zittingsperiode van het huidige deelgemeente bestuur.

Het “horecagebiedsplan Delfshaven” tracht enerzijds potentieel conflicterende functies zoals uitgaan, wonen en bedrijvigheid te reguleren en heeft als doel het creëren van een goede balans tussen wonen en alle overige functies in een gebied en het beschermen van het woon- en leefklimaat en het handhaven van de openbare orde en veiligheid. Anderszijds tracht het ook te sturen op een gevarieerd horeca-aanbod van goede kwaliteit.

Per gebied is een beleidslijn opgesteld die duidelijk maakt hoe de deelgemeente wil omgaan met de betreffende horeca in dat gebied. Voor het bestemmingsplangebied Spangen worden de volgende gebieden onderscheiden en zijn de gebieden ingedeeld naar de categorieën consolideren, gericht verminderen en gericht ontwikkelen. Met deze indeling wordt een balans gevonden tussen aan de ene kant het verminderen van overlast en aan de andere kant het mogelijk maken van ontwikkelingen.

Mathenesserweg

Jarenlang is, mede door inzet op alle fronten van onder andere bewoners, ondernemers, woningcorporaties, politie en deelgemeentebestuur, de aanwezigheid van overlastgevende horeca verminderd en de woonfunctie in de Mathenesserweg versterkt. Hoewel het veel beter gaat in de buurt, is de openbare orde en het woon- en leefklimaat in de straat nog steeds erg broos. Er is nog steeds sprake van drugsoverlast, drugshandel en er lopen nog steeds drugsgebruikers rond in dit gebied. Het deelgemeentebestuur, ondernemers, bewoners en andere partijen moeten alle zeilen bij zetten om de situatie te houden zoals deze is en te proberen deze situatie te verbeteren.

Het aantal horecabedrijven (heden 8, in 1995 23) is nu na jarenlang inzet, in goed evenwicht met de overige voorzieningen in de straat. Daarentegen zijn de vergunningvrije inrichtingen (verenigingen, stichtingen en afhaalbedrijven) enorm toegenomen. Met als gevolg dat de straat opnieuw uit balans raakt. Rekening houdend met het feit dat de Mathenesserweg hoofdzakelijk een woonfunctie heeft en het woon- en leefklimaat beschermd dient te worden, is de komst van nieuwe horecabedrijven, dan wel zwaardere exploitatiecategorieën niet wenselijk. Er moet rekening worden gehouden met de gebiedsontwikkeling die op het moment van schrijven wordt ontwikkeld.

Terrassen aan de achterzijde worden niet toegestaan.

Ontwikkelrichting: Consolideren

Er zijn geen nieuwe horecagelegenheden toegestaan. Exploitatie in geen enkele categorie dan ook, mogen in aantallen, in m2 oppervlakten, in aantallen terrassen en in activiteiten binnen de modules wijzigen.

Spartastadion

Spartastadion/Het Kasteel als economische trekpleister is niet meer aan de orde. Uitbreiding van het stadion waardoor er meer bedrijvigheid zou kunnen ontstaan is voorlopig van de baan. De aanwezige horeca is slechts voor leden van Sparta (supportershome en een Sparta herenclub).

Ontwikkelrichting: Consolideren

Alvorens duidelijk is wat de ontwikkelingen zijn voor het Spartastadion, wordt de komst van nieuwe horecagelegenheden niet toegestaan. Exploitatie in geen enkele categorie dan ook, mogen in aantallen, in m2 oppervlakten, in aantallen terrassen en in activiteiten binnen de modules wijzigen.

Vreelust

Vreelust wordt ook wel ‘het laatste groene gebied van Delfshaven’ genoemd en is gelegen tussen de wijk Spangen, het Witte Dorp en Oud Mathenesse en wordt omsloten door de drukste spoorlijn van Nederland, de Tjalklaan en de ‘spoorboog’, het voormalige goederenspoor voor het Merwe- en Vierhavengebied. Voor een belangrijk gedeelte bestaat het gebied uit sportcomplex Vreelust waar veel bewoners van Delfshaven sporten.

In het beleidsplan “Vrije tijd in Delfshaven” uit 2004 is de locatie reeds aangewezen voor ontwikkeling van een feestzaal. Aan deze ontwikkeling is door de deelgemeente verbonden dat het gebied een nadrukkelijke meerwaarde moet hebben voor de bewoners uit de omliggende wijken.

De overige ontwikkelingen zijn nog niet concreet, door middel van de vaststelling van de Visie Vreelust 2012 en een daaruit te kiezen ontwikkelscenario, zal daar een duidelijke invulling aan gegeven moeten worden ook aan de gewenste ontwikkelrichting ten behoeve van horeca. Vooralsnog is slechts duidelijk dat er sprake is ontwikkelingsmogelijkheid ten aanzien van een feestzaal.

Ontwikkelrichting: Gericht ontwikkelen

Met één inrichting in de categorie D

Woonstraten Spangen

Voor alle straten van het plangebied die niet specifiek benoemd zijn, geldt dat wonen de dominante functie is. Indien zich horeca vestigt in deze straten leidt dit in bijna altijd tot verstoring van de woonfunctie. Verandering van exploitatiecategorie die tot extra druk zal kunnen leiden, wordt niet getolereerd.

Terrassen aan de achterzijde worden niet toegestaan.

Ontwikkelrichting: Verminderen

Er zijn geen nieuwe horecagelegenheden toegestaan. Exploitatie in geen enkele categorie dan ook, mogen in aantallen, in m2 oppervlakten, in aantallen terrassen en in activiteiten binnen de modules wijzigen.

Terrasbeleid:

Deelgemeenten kunnen door middel van een aanvulling op de horecanota terrasbeleid opstellen. In dat beleid wordt aangegeven waar welke soorten terrassen (overterras/gevelterras) zijn toegestaan. Daarnaast geeft de deelgemeente het kwaliteitsniveau aan voor de specifieke gebieden.

Het door de Burgemeester vastgestelde beleid “Kwaliteitseisen voor terrassen” en het opgestelde deelgemeentelijk terrassenbeleid dient een onjuist gebruik van de buitenruimte en verrommeling tegen te gaan.

In het deelgemeentelijk terrassen beleid is per locatie aangeven welk beleidskader van toepassing is, en wordt aangesloten bij de omgeving en de inrichting van de buitenruimte. Voorts wordt aangesloten bij de begrippen: ontwikkelen, consolideren, gericht ontwikkelen en verminderen en gericht verminderen.

Nieuwe terrassen op binnenterreinen en in achtertuinen van horecabedrijven zullen in Delfshaven niet worden toegestaan. Bij achterterrassen zal naar achter c.q. naastgelegen woningen waar doorgaans de slaapruimtes zich bevinden snel overlast ontstaan. De bescherming van het woongenot van bewoners staat hier voor op. Een terras aan de achterzijde is voor toezichthouders slecht te controleren op naleving van regelgeving en terrassen aan de achterzijde van een horecabedrijf passen nagenoeg nimmer in het bestemmingsplan.

In woonstraten zullen terrassen worden geweerd. De mogelijke overlast van een aantal mensen op een terras vormt een te grote inbreuk voor de kwaliteit van het wonen. In de uitgaansgebieden en in Historisch Delfshaven zijn terrassen welkom.

Gebied   Horecabeleid   Terrasbeleid   Gevel/overterras   Kwaliteitsniveau  
Vreelust
(Horváthweg)  
Gericht ontwikkelen   Ontwikkelen   Gevelterras   Basiskwaliteit  
Mathenesserweg   Consolideren   Consolideren   Gevel   Basiskwaliteit  
Alle overige gebieden   Verminderen   Verminderen   Gevel   Basiskwaliteit  
         

2.4.7 Visie Vreelust inclusief spoorboog

De deelraad van deelgemeente Delfshaven heeft op 6 december 2012 de Visie Vreelust vastgesteld, waarin 3 ontwikkelscenario’s zijn beschreven. De deelraad heeft gekozen voor het maximale ontwikkelscenario, waarbij een marktpartij de ontwikkelaar is. Er is echter nog geen sprake van een sluitende businesscase. Derhalve is voor dit gebied de huidige situatie bestemd en zal t.z.t. als dat binnen 10 jaar aan de orde is, een projectbestemmingsplan moeten worden opgesteld om de beoogde nieuwe ontwikkelingen af te wegen en mogelijk te maken.

2.4.8 Kindvriendelijke wijken

Deelgemeenten en diensten kunnen samen met wooncorporaties en ontwikkelaars gericht sturen op kindvriendelijkheid in een gebied. In Rotterdam hebben pilots in 11 wijken laten zien dat inzet op meer kindvriendelijkheid, gezinnen daadwerkelijk in de stad houdt. De doelen van de Bouwstenen voor een Kindvriendelijk Rotterdam zijn:

  • Versterken van de woonstad
  • Vasthouden van gezinnen
  • Versterken van de economie
  • Verbeteren van het woon- en leefklimaat voor kinderen van 0-18 jaar

Rotterdam bouwt aan een duurzame stad waar kinderen letterlijk en figuurlijk de ruimte krijgen. 'Bouwstenen voor een Kindvriendelijk Rotterdam' bestaat uit het basispakket met vier bouwstenen die de opgaven en kansen voor een gebied in kaart brengen: wonen, openbare ruimte, voorzieningen en routes.