Plan: | Voorburg en omgeving |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0865.vghBPvoorburgeo-OH01 |
Tijdens de voorbereiding van dit bestemmingsplan beschikt de gemeente nog niet over een vastgestelde structuurvisie, maar er wordt wel aan een nieuwe structuurvisie gewerkt.
In de Woonvisie 2009-2013 wordt onder andere ingegaan op het aantal woningen dat de gemeente Vught zou moeten en kunnen bouwen in de periode tot 2015, de doelgroepen die hierbij bijzondere aandacht verdienen en de kwaliteit die nagestreefd wordt ten aanzien van de woningen en hun omgeving. Het voornemen is om in de periode tot 2015 circa 800 woningen te bouwen.
Doelgroepen die hierbij extra aandacht krijgen zijn:
• mensen met een laag inkomen;
• starters op de woningmarkt;
• gezinnen met kinderen;
• ouderen;
• mensen met een beperking.
Voorliggend plan heeft een overwegend conserverend karakter. Het bestemmingsplan biedt o.a. een nieuw juridisch kader voor het zorgpark Voorburg, waar mensen met een beperking verblijven, om in te kunnen spelen op behoeften uit de (zorg)markt.
Conclusie
Het bestemmingsplan sluit aan bij de Woonvisie 2009-2013, in de zin dat het ruimte biedt voor de verschillende instellingen op het zorgpark om hun diensten te kunnen blijven verlenen aan mensen met een zorgbehoefte.
Het Meerjarenplan Woningbouw 2012-2015 is op 29 maart 2012 door de gemeenteraad vastgesteld. Het rapport dient onder andere als basis voor de woningbouwafspraken met de provincie, het uitvoeringsprogramma van het grondbedrijf 2012-2015 en om sturing te geven aan particuliere woningbouwinitiatieven. In de periode tot en met 2020 zijn nog ongeveer 675 nieuw te realiseren woningen voorzien.
Voor de bestemming Maatschappelijk - 2 is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen, die de realisatie van woningen mogelijk maakt. De ontwikkeling op het Kentalis terrein kan inhouden dat er woningen gerealiseerd worden. Enerzijds biedt dit de ruimte om in te spelen op de planvorming op het Kentalis terrein, indien dit woningbouw met zich meebrengt. Anderzijds biedt dit ook de mogelijkheid om flexibeler om te gaan met de wijzigingen in de zorgwetgeving, met name de scheiding tussen “wonen” en “zorg” die men op nationaal niveau nastreeft. Een van de criteria is dat de ontwikkeling moet voldoen aan en passen binnen het gemeentelijke woningbouwprogramma.
Zowel de ontwikkeling van het terrein van Kentalis als de wijzigingen in de zorgwetgeving zijn niet opgenomen in het Meerjarenplan Woningbouw 2012-2015. Dit betekent dat de bouw van de woningen pas mogelijk is wanneer de ontwikkeling is opgenomen in het gemeentelijke woningbouwprogramma, vast te stellen door de gemeenteraad.
Conclusie
De bestemming 'Maatschappelijk - 1' en de bestemming Maatschappelijk - 2 kennen een wijzigingsbevoegdheid om de bestemming te wijzigen naar 'Wonen'. Eén van de voorwaarden voor deze wijziging is dat de te realiseren woningen moeten passen binnen het gemeentelijk woningbouwprogramma. Bij de eerstvolgende herijking van het woningbouwprogramma kan een afweging gemaakt worden of de locatie wordt opgenomen.
In 2009 is de Nota Groen vastgesteld. Hieronder staat een uitsnede van de Groenstructuurkaart. Het plangebied is aangeduid.
afbeelding 21: uitsnede Groenstructuurkaart Nota Groen
Binnen het plangebied liggen de volgende planelementen:
Tot het structuurbepalend groen behoren:
De gemeente kiest er bewust voor om in het bestemmingsplan geen beschermingsregime voor het groen op te nemen. De bescherming van het groen wordt geregeld via de kapvergunning (Wabo). De aanvraag om een kapvergunning wordt getoetst aan de Nota Groen.
Conclusie
Binnen het plangebied zijn een aantal structuurbepalende groenobjecten aanwezig. De bescherming van het groen wordt geregeld via de kapvergunning (Wabo) en dus niet in dit bestemmingsplan.
Het gemeentelijk parkeerbeleid is vastgelegd in de nota 'Parkeerbeleid gemeente Vught, d.d. 25 mei 2005'. In de 'Parkeernota gemeente Vught' zijn de parkeernormen voor autoparkeren opgenomen.
Conclusie
De voor dit bestemmingsplan relevante normen zijn in de regels opgenomen. Voor het Zorgpark Voorburg gelden specifieke regels zoals in paragraaf 5.5 wordt toegelicht.
In het gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan zijn de netwerken/functies opgenomen voor auto’s, fietsers en voetgangers. Onderstaande afbeelding geeft de relevante verbindingsroutes uit het VVP voor het plangebied en omgeving weer.
afbeelding 22: Verkeer- en Vervoerplan
De volgende verbindingsroutes voor gemotoriseerd verkeer, fietsers en voetgangers zijn te onderscheiden:
gemotoriseerd verkeer:
fietsverkeer:
voetgangers:
Het plangebied is goed ontsloten voor de verschillende verkeersdeelnemers.
Conclusie
Het Verkeer- en Vervoerplan vormt randvoorwaarde voor de ontwikkelingen in dit bestemmingsplan.
De gemeentelijke Welstandsnota is in 2011 vastgesteld. Onderstaande afbeelding geeft een uitsnede van de basiskaart welstandsniveaus.
afbeelding 23: uitsnede Welstandsnota Vught (bron: gemeente Vught)
Binnen het plangebied ligt het welstandsniveaus 8. Voorliggend bestemmingsplan heeft een conserverend karakter. In dit bestemmingsplan worden geen ontwikkelingen opgenomen die aan de Welstandsnota 2011 getoetst moeten worden. Voor toekomstige bouwplannen is dit uiteraard wel aan de orde.
Conclusie
In de Welstandsnota gelden (extra) eisen ten aanzien van bebouwing. De Welstandsnota werkt aanvullend op het bestemmingsplan en is dus een aanvullend instrument om de ruimtelijke kwaliteit van het gebied te beschermen.
In de Monumentenverordening Vught 2010 wordt onder andere beschreven hoe cultuurhistorische waardevolle zaken beschermd worden en welke afwegingen daarbij gemaakt moeten worden. Deze verordening is onder andere van toepassing ingeval van bouwwerkzaamheden bij gemeentelijke monumenten. In paragraaf 4.2.1.2 staat beschreven welke panden in het plangebied gemeentelijke monumenten zijn.
Conclusie
In geval van werkzaamheden bij gemeentelijke monumenten is de Monumentenverordening mogelijk van toepassing.