direct naar inhoud van 5.5 Parkeren
Plan: Voorburg en omgeving
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0865.vghBPvoorburgeo-OH01

5.5 Parkeren

In het kader van een goede ruimtelijke ordening moet aangetoond worden dat er voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden voor de nieuwe functies binnen het plangebied. Wanneer in dit bestemmingsplan over 'de gemeentelijke parkeernorm' wordt gesproken, wordt bedoeld de normen uit de Parkeernota vastgesteld op 16 februari 2006.

5.5.1 Woongebied

Binnen het woongebied zijn geen nieuwe functies voorzien. Voorliggend bestemmingsplan heeft een conserverend karakter ten aanzien van dit gebied. Voor eventuele nieuwe ontwikkelingen geldt de gemeentelijke parkeernorm.

5.5.2 Bedrijventerrein

Op de bedrijventerreinen zijn geen nieuwe functies voorzien. Voorliggend bestemmingsplan heeft een conserverend karakter ten aanzien van dit gebied. Voor eventuele nieuwe ontwikkelingen geldt de gemeentelijke parkeernorm.

5.5.3 Locaties Huize Bergen en Kentalis

In het gebied van Kentalis en Huize Bergen zijn geen concrete plannen bekend. Voorliggend bestemmingsplan heeft een conserverend karakter ten aanzien van dit gebied. Voor eventuele nieuwe ontwikkelingen geldt de gemeentelijke parkeernorm.  

5.5.4 Zorgpark Voorburg
5.5.4.1 Inleiding

Het vigerend bestemmingsplan voor het zorgpark Voorburg dateert uit 1970. Sinds de vaststelling van dit plan is het autogebruik aanzienlijk gewijzigd, zodat er voor gekozen is om de situatie ten aanzien van parkeren opnieuw in kaart te brengen.

In het kader van het bestemmingsplan moet uiteindelijk beoordeeld worden of er voldoende ruimte op het terrein aanwezig is om te voorzien in de parkeerbehoefte voor de ontwikkelingen, die planologisch mogelijk zijn. De toekomstige parkeerbehoefte is benaderd op basis van een aanname van de uitbreidingen van de verschillende voorzieningen op het terrein. Vervolgens is bekeken of er voldoende ruimte op het terrein beschikbaar is om aan deze parkeerbehoefte te voldoen.

Het terrein van het zorgpark is zo groot dat de parkeerbalans voor het hele gebied kan voldoen aan de norm, maar lokaal zouden er wel parkeerproblemen kunnen ontstaan. Daarom is ervoor gekozen om het terrein in een aantal parkeerzones te verdelen, waarbinnen er voldoende parkeerplaatsen voor de aanwezige functies moeten zijn. Bij de begrenzing van de zones is rekening gehouden met loopafstanden tot parkeerplaatsen (circa 100 meter), type voorzieningen en logische fysieke grenzen (vaak wegen).

Om te kunnen beoordelen of er voldoende ruimte aanwezig is om in de parkeerbehoefte te kunnen voorzien zijn de volgende stappen doorlopen:

  • 1. vaststellen parkeernormen;
  • 2. berekenen parkeerbalans in de huidige situatie;
  • 3. berekenen parkeerbalans in de toekomstige situatie.

5.5.4.2 Parkeernormen

Binnen het zorgpark Voorburg bevindt zich een aantal verschillende functies. Voor alle functies is de gemeentelijke parkeernorm gehanteerd, behalve voor de functie zorg. Hiervoor wordt een afwijkende norm gehanteerd.

De gemeentelijke parkeernota bevat een categorie 'verpleeg/verzorgtehuis' met een norm van 0,7 parkeerplaatsen per wooneenheid (buiten het centrum). Deze norm is berekend door het CROW op basis van een analyse van landelijke parkeercijfers en -normen. De norm is dus een soort landelijk 'gemiddelde'. Voor specifieke gevallen kan de werkelijke parkeerbehoefte beduidend afwijken, zoals ook in de gemeentelijke parkeernota wordt beschreven. Dit is het geval voor het zorgpark Voorburg.

Binnen het zorgpark Voorburg bieden vijf instellingen verschillende vormen van zorg aan. Deze instellingen bieden zeer specifieke en specialistische zorg. De Reinier van Arkelgroep richt zich bijvoorbeeld op mensen met een complexe psychische/psychiatrische problematiek met ingrijpende gevolgen voor het sociaal functioneren. Deze cliënten hebben zelf geen auto's en hebben weinig of nooit bezoek. In de gemeentelijke parkeernorm is wel rekening gehouden met eigen autobezit en bezoek. De gemeentelijke parkeernorm is derhalve niet geschikt voor deze specifieke situatie. Daarom is gekozen voor een andere parkeernorm voor de zorgfuncties.

De aangepaste parkeernorm voor de zorgfuncties op Voorburg is als volgt bepaald. Volgens de CROW-publicatie 182, 3e druk september 2008, is de parkeernorm voor verpleeg/verzorgingstehuizen minimaal 0,5 en maximaal 0,7 parkeerplaatsen per wooneenheid waarvan het aandeel bezoekers 60% bedraagt. Aangezien de cliënten van Voorburg weinig tot geen bezoek ontvangen is het aandeel bezoek (conservatief) op 50% van de norm geschat. De aangepaste parkeernorm voor verpleeg/verzorgingstehuis zou dan zijn: 0,7 x (40%+60%x50%) = 0,5 parkeerplaatsen per wooneenheid. (De aangepaste parkeernorm is aan de hand van de volgende 'formule' bepaald: CROW parkeernorm x (aandeel cliënten + aandeel bezoekers x 50%)). Deze aangepaste parkeernorm is getoetst door de huidige parkeerbehoefte te berekenen en te vergelijken met het huidig aantal parkeerplaatsen. De parkeerberekening is bijgevoegd als bijlage 14. Uit de berekening volgt dat in de huidige situatie 772 parkeerplaatsen nodig zijn. Het werkelijk aantal parkeerplaatsen bedraagt 1087. Tot op heden hebben zich op het zorgpark geen parkeerproblemen voorgedaan. In de praktijk blijkt dat er in de huidige situatie ruim voldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn. Hieruit wordt geconcludeerd dat de aangepaste parkeernorm voor de huidige situatie een voldoende realistische inschatting van de parkeerbehoefte geeft. Op basis van deze conclusie wordt gesteld dat de aangepaste parkeernorm ook voor de toekomstige zorgfuncties gebruikt kan worden.

5.5.4.3 Parkeerbalans huidige situatie

De parkeerbalans voor de huidige situatie is berekend met behulp van de in de vorige paragraaf beschreven parkeernorm. De parkeerbehoefte is per gebouw berekend. Het aantal parkeerplaatsen is geïnventariseerd door middel van een telling op het terrein. Vervolgens is de parkeerbalans per parkeerzone opgesteld, zie bijlage 13. Hieruit volgt dat er in de huidige situatie per parkeerzone voldoende parkeerplaatsen aanwezig zijn.

5.5.4.4 Parkeerbehoefte toekomstige situatie

Voor de toekomstige situatie is voor ieder gebouw/functie een aanname gedaan voor de verwachte uitbreiding, uitgaande van een realistisch scenario. Vervolgens is met de parkeernorm het aantal benodigde parkeerplaatsen berekend, zie bijlage 14.

In onderstaande tabel is per zone de parkeerbalans voor de toekomstige situatie gegeven. Uit de tweede kolom in de tabel blijkt dat in zone 1, 2 en 7 de parkeerbehoefte groter wordt dan het parkeeraanbod bij een gelijkblijvend aantal parkeerplaatsen. (Een negatief getal houdt een tekort aan parkeerplaatsen in). Dit betekent dat er binnen deze zones extra parkeerplaatsen gerealiseerd moeten worden wanneer in de toekomst nieuwe functies worden gerealiseerd.

zone   balans   benodigde ruimte (m2)   beschikbare ruimte (m2)  
1   -32   800   20.710  
2   -104   2.600   90.682  
3   106   -   31.940  
4   5   -   8.256  
5   37   -   12.280  
6   9   -   1.112  
7   -7   165   65.909  
totaal   14     230.888  

De vraag is nu of er in die zones voldoende ruimte is om parkeerplaatsen te kunnen aanleggen om aan deze toekomstige parkeervraag te kunnen voldoen. De benodigde ruimte (kolom 3) is berekend door het tekort aan parkeerplaatsen (kolom 2) te vermenigvuldigen met de gemiddelde oppervlakte van een parkeerplaats inclusief rijbaan (2,5 x 10 = 25 m2). De beschikbare ruimte is berekend op basis van het maximale bebouwingspercentage per bouwvlak. Hieruit valt te concluderen dat in alle zones (ruim) voldoende oppervlakte beschikbaar is om aan de toekomstige parkeervraag te kunnen voldoen.

5.5.4.5 Conclusie

In de huidige en toekomstige situatie zijn er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar op het zorgpark Voorburg.