Plan: | Buytenwegh 2007 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0637.BP00009-0004 |
Buytenwegh is ontworpen en ontwikkeld aan het begin van de jaren '70 van de twintigste eeuw. Kleinschaligheid en herbergzaamheid waren de trefwoorden. De auto werd genegeerd en de nadruk werd gelegd op de lopende, fietsende en spelende mens. Toen de wijk af was werd hij voornamelijk bewoond door jonge of startende gezinnen. Inmiddels zijn we decennia verder. De wijk komt in de volgende levensfase. De komende jaren zullen er veel ouderen zijn maar over 20 jaar zal de wijk zich verder stabiliseren en qua leeftijdsopbouw dezelfde bevolkingssamenstelling hebben als nu de wijk Dorp.
De stedelijke hoofdverkeerstructuur bepaalt voor het grootste deel de begrenzing van de woonwijk. De geluidwal aan de zuidzijde van de Amerikaweg sluit de woonwijk ruimtelijk af. Aan de noordoostzijde ligt langs de Zwaardslootseweg, tussen de Marsmanhove en de kruising Broekweg, een geluidwal. De noordwest-zijde wordt begrensd door de Meerpolderdijk. Hierdoor heeft de ruimtelijke opbouw van de wijk nauwelijks relatie met het hoofdwegenstelsel.
De sneltram van RandstadRail loopt dwars door de wijk. Door de ligging op een dijk deelt de spoorlijn de wijk op in twee gebieden: de Rodenbuurt aan de westzijde en de Hovenbuurt aan de oostzijde. Het centrumgebied verbindt de twee wijkdelen met elkaar. Hier zijn de meeste wijkfuncties en winkels gevestigd.
Buytenwegh is een goed voorbeeld van experimentele, sociaal-maatschappelijke woningbouw. De wijk bevat een aantal belangrijke stedenbouwkundige experimenten, welke van cultuurhistorische betekenis zijn voor de geschiedenis van de naoorlogse stedenbouw. Daarnaast wordt de wijk gekenmerkt door een groot percentage aan sociale huurwoningen (55%) in relatief hoge dichtheden.