direct naar inhoud van 3.5 Verkeer en vervoer
Plan: Buytenwegh 2007
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0637.BP00009-0004

3.5 Verkeer en vervoer

3.5.1 Autoverkeer

Buytenwegh wordt voor het autoverkeer primair ontsloten door de Europaweg, de Amerikaweg en de Zwaardslootseweg. Deze wegen maken deel uit van de hoofdwegenstructuur van Zoetermeer. De Zwaardslootseweg is daarnaast de verbinding naar Leiden. De Amerikaweg is een verbinding naar Den Haag (Leischenveen) en Voorburg-Leidschendam. Buytenwegh wordt 'doormidden gesneden' door het RandstadRailtracé, waardoor Buytenwegh uit twee buurten bestaat: de Hovenbuurt en de Rodenbuurt. Tussen de twee buurten binnen de wijk bestaat één verbinding voor het autoverkeer bij de Vorstiusrode. Voor langzaam verkeer zijn er drie verbindingen tussen de twee buurten: via het winkelcentrum, de Gerrit Achterberghove en langs de hoofdtocht. De infrastructuur in de wijk Buytenwegh heeft in basis een boomstructuur: drie inprikken vanaf de hoofdstructuur, die verder vertakken en soms op woonstraatniveau een lus vormen.

Duurzaam Veilig

In Zoetermeer worden de wegen volgens het principe van Duurzaam Veilig vorm gegeven. Dit betekent dat wegen worden verdeeld in categorieën. Aan deze categorieën zijn snelheid en inrichting gekoppeld. Doel is het verhogen van de herkenbaarheid en de verkeersveiligheid.

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00009-0004_0009.jpg"  
afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00009-0004_0010.jpg"  

In Buytenwegh komen de volgende categorieën voor:

Stroomwegen

Stroomwegen zijn onderdeel van het hoofdwegenstelsel van Zoetermeer. De wegen hebben als functie het snel verwerken van doorgaand verkeer. De wegen verbinden wijken met elkaar en leiden het verkeer naar de A12 en de provinciale wegen. De snelheid op stroomwegen bedraagt overwegend 70 km/uur en de intensiteit kan meer dan 15.000 motorvoertuigen per etmaal (mvt/etm) bedragen. Buytenwegh wordt aan twee kanten afgebakend en ontsloten door de stroomwegen: Amerikaweg en Zwaardslootseweg.

Drukke gebiedsontsluitingswegen

Drukke gebiedsontsluitingswegen hebben als functie het verdelen en verzamelen van verkeer. Het langzaam verkeer moet gebruik maken van vrijliggende fiets- en voetpaden. Er is geen parkeergelegenheid op of terzijde van de rijbaan. De maximale snelheid bedraagt 50 km/uur en de intensiteit ligt tussen de 6.000 en 15.000 mvt/etm. In Buytenwegh heeft de Vorstiusrode de functie van drukke gebiedsontsluitingsweg.

Stille gebiedsontsluitingswegen

Stille gebiedsontsluitingswegen hebben tot doel woningen, winkels en bedrijven bereikbaar te maken. Op deze wegen is een maximale snelheid toegestaan van 50 km/uur en de intensiteit ligt tussen de 3.500 en 6.000 mvt/etm. In Buytenwegh hebben de Muzieklaan, de Marsmanhove, de Herman Gorterhove en een klein deel van de Heijermanshove de functie van stille gebiedsontsluitingsweg.

Wegen die onderdeel zijn van een verblijfsgebied

Deze wegen hebben als functie het rechtstreeks ontsluiten van woningen, winkels en bedrijven. De bestemmingsfunctie staat centraal zodat op deze wegen geen sprake is van een hoog percentage doorgaand verkeer. De wenselijke maximale snelheid in verblijfsgebieden bedraagt 30 km/uur. De intensiteit moet lager zijn dan 3.500 mvt/etm.

3.5.2 Fietsverkeer

In Zoetermeer worden verschillende netwerken onderscheiden op basis van functie, vormgeving en gebruik (Fietsplan Zoetermeer, februari 1998).

afbeelding "i_NL.IMRO.0637.BP00009-0004_0011.jpg"  
 

Regionaal fietsnetwerk

Aan de grenzen van de wijk Buytenwegh liggen drie regionale fietsroutes: de fietsroutes langs de Zwaardslootseweg, de Europaweg en de Amerikaweg. Langs de Meerpolder wordt een fietsroute aangelegd. Deze fietspaden zijn de verbindingen naar de omliggende gemeenten Den Haag, Leidschendam/Voorburg, Zoeterwoude en Leiden.

Hoofd fietsnetwerk

Het hoofdnetwerk voor het fietsverkeer zorgt voor een goede bereikbaarheid:

  • een fietspad langs de hoofdtocht, vanaf het Stadshart naar het Buitenpark;
  • een fietspad naar de wijk Meerzicht, langs het tracé van RandstadRail;
  • een fietspad vanaf het Justus van Effenpad aansluitend op de kruising Zwaardslootseweg/Filmlaan;
  • een fietspad tussen de Timmermanshove en Paul Scholtenrode.
3.5.3 Openbaar vervoer

Buytenwegh wordt ontsloten door verschillende vormen van openbaar vervoer. De belangrijkste is RandstadRail. Verder wordt Buytenwegh ontsloten door twee stadsbussen en twee streekbussen die langs de rand van Buytenwegh rijden.

RandstadRail

In Buytenwegh heeft RandstadRail één halte: de halte Buytenwegh. Aan de rand van Buytenwegh liggen de haltes Voorweg en Centrum-West. Halte Voorweg is een dubbelstationhalte. Centrum-West is een halte op lijn 3 en lijn 4.

Parkeren

De parkeervoorzieningen in Buytenwegh bestaan uit openbare parkeerplaatsen en een groot aantal parkeerplaatsen op eigen terrein (garage, carport, tuinparkeerplaats). Gemiddeld heeft iedere woning in Buytenwegh 0,45 parkeerplaats op eigen terrein, terwijl gemiddeld in Zoetermeer iedere woning 0,32 parkeerplaats op eigen terrein heeft. Kenmerkend voor de Rodenbuurt is het parkeren onder de dekwoningen. Het aantal parkeerplaatsen in openbaar gebied is afgestemd op het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein. Om oneigenlijke parkeerdruk in de woonbuurten te voorkomen, is het dan ook van groot belang dat de op eigen terrein gerealiseerde parkeervoorzieningen ook als zodanig behouden blijven en gebruikt worden. In het kader van het Uitvoeringsprogramma bij de Beleidsnota Parkeren (oktober 2005) zijn op de Andriessenrode, de Penningshove/Marsmanhove/Nesciohove, de Palestrinahove en de J.C. Bloemhove parkeerproblemen geconstateerd. Bij de Andriessenrode is geen ruimte voor de aanleg van extra parkeerplaatsen. Voor de overige straten is een uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen opgenomen. Bij de Penninghove/Marsmanhove/Nesciohove 45 parkeerplaatsen, bij de Palestrinahove 8 parkeerplaatsen en bij de J.C. Bloemhove 2 parkeerplaatsen.