Plan: | Buytenwegh 2007 |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0637.BP00009-0004 |
De wijk Buytenwegh is bijna volledig ingebed in een groene structuur. Aan de noordkant vormt een groene zone langs de ringsloot de overgang naar het weidelandschap van het Groene Hart en de Groenblauwe Slinger, onderdeel van de provinciale ecologische hoofdstructuur van Zuid-Holland. Datzelfde geldt ook voor de westkant waar het Buytenpark verbonden is met het begrazingsgebied Buytenpark. Oostelijk van de wijk liggen de Zwaardslootseweg en het Binnenpark, een typisch jaren '70 park met betekenis voor natuur op stadsniveau, in het noorden aansluitend op de Meerpolder. Bijna al dit groen, inclusief de Amerikawegzone aan de zuidzijde (natuur op stadsniveau) is zo'n dertig jaar oud en bestaat voor het overgrote deel uit inheems groen (bosplantsoen) en wordt vanaf het begin op natuurlijke wijze beheerd. Over de overgang van de wijk naar de groene omlijsting kan opgemerkt worden dat het karakteristiek is voor dit soort type wijken dat de bebouwing met de rug (achterkanten) naar het groen is gericht.
Centraal gelegen, tussen het wijkcentrum (station Buytenwegh) en de hoofdtocht ligt een groene oase omringd door struweel die in gebruik is als speel- en trapveld. Daarnaast wordt de wijk doorsneden door verschillende groene, blauwe of blauw-groene structuren, waaronder de dijk van de RandstadRaillijn en twee tochten. Door de structuren lopen voetpaden en fietspaden en her en der is er een groter speelveldje aangelegd. Er is een fijnmazig langzaam verkeersnetwerk ontstaan. Dit is zover doorgevoerd dat de hoofdtocht een kanoroute is die door de wijk loopt en het Noord AA gebied met het Buytenpark verbindt. Deze ecologische basisstructuur is gelijkmatig over de wijk verdeeld, zodat de afstand vanuit de buurten tot één van de structuurelementen nooit groot is. Ook de groene elementen met een cultuurhistorische betekenis (boomsingels) leveren een bijdrage aan het groene karakter en de natuur in de wijk. Verder is het openbaar groen hoofdzakelijk kleinschalig van karakter en cultuurlijk van opzet. In sommige buurten vormen de particuliere tuinen het grootse deel van het groen.
De raillijn van RandstadRail loopt als een brede ecologische loper dwars door de wijk. Het zandlichaam waar het spoor op ligt is over vele honderden meters begroeid met struweel, plaatselijk aangevuld met bomen. Deze begroeiing heeft naast zijn functionaliteit als natuurlijk hekwerk een camouflerende werking en verhoogt daarmee het groene aanzien van de wijk. Voor de belevings- en economische waarde van een woonwijk is het dan ook van belang dat deze groene structuren behouden blijven.
In Buytenwegh is een aantal watergangen in de vorm van tochten, singels en een vijver met landtochten aanwezig. Zoals eerder opgemerkt behoort de oude hoofdtocht die de wijk van west naar oost doorsnijdt tot het cultuurhistorische erfgoed van Zoetermeer. Deze tocht bestond al eeuwen voordat Buytenwegh werd gebouwd en vormt naast de raillijn een belangrijke groen-blauwe route door de wijk waarlangs plant- en diersoorten en wandelaars, fietsers en kanoërs zich kunnen verplaatsen.
Het stedenbouwkundig plan van Buytenwegh heeft indertijd voorzien in het inpassen van reeds bestaande elzen- en populierensingels. De consequentie van dit plan was dat een jonge wijk als Buytenwegh direct na de bouw al kon beschikken over een flink aantal volwassen bomen. De elzensingel die de hoofdtocht via de Marsmanhove met de Zwaardslootseweg verbindt is ruim een halve kilometer lang en bestaat uit Zwarte Els. Dit soort groene lijnen maken de verschillende wijkdelen voor vleermuizen toegankelijk. Ook elders in de wijk zijn nog enkele elzensingelfragmenten aanwezig.
Op de hierna volgende kaart is de ligging van de geschetse natuurwaarden aangegeven. De weergegeven elementen zijn terug te vinden in de legenda.