direct naar inhoud van 4.5 Juridische planbeschrijving
Plan: Kralingen-West
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1016KralngnWest-oh01

4.5 Juridische planbeschrijving

4.5.1 Bedrijven en nutsvoorzieningen

De bestemming "Bedrijf" is gelegd op enige locaties in het plangebied alwaar zich bedrijven t/m categorie 2 van de lijst van bedrijfsactiviteiten behorende bij dit bestemming bevinden.

Tevens zijn bedrijven t/m categorie 2 toegestaan binnen de bestemmingen "Gemengd - 1", "Gemengd - 3" en "Gemengd - 4".

Tevens zijn bedrijven t/m categorie 2 toegestaan ter plaatse van de functieaanduiding "bedrijf". Het betreft hier de adressen:

Taborstraat 17-23

Weteringstraat 104-108

Aegidiusstraat 197

Tevens zijn bedrijven t/m categorie 3 toegestaan ter plaatse van de functie aanduiding "bedrijf van categorie 3.1 of 3.2" Het betreft hier de adressen:

Aannemingsbedrijf T. de Waele B.V.   Jeruzalemstraat   58   3.1  
Chemisch Reinigen W.H. van der Gaag   Oudedijk   191   3.1  
B. Stuifzand   Robert Baeldestraat   62   3.1  
Vof Autoserv R.L. En A.C. Schuiten   Taborstraat   6   3.1  
KPN Telecom   Vredenoordplein   6   3.1  
Kralingsche Glashandel B.V.   Weteringstraat   245   3.1  
Lindquist Drukkerij   Oosteinde   85   3.2  

Voor bedrijven in de categorie 3.1 respectievelijk de categorie 3.2 is een zogenaamde uitsterfregeling toegepast; d.w.z dat na beëindiging van deze bedrijven ter plaatse slechts een bedrijf in een lagere categorie mag terugkomen.

De bestemming "Bedrijf - Nutsvoorziening" is toegekend aan voorzieningen zoals grote trafohuizen en gemalen.

De bestemming "Bedrijf - Nutsbedrijf" is gegeven aan een bedrijf ten behoeve van gas / elektriciteitsbeheer en -transport aan de Dr. Zamenhofstraat.

Het benzinestation (zonder LPG) aan de Goudse Rijweg heeft de bestemming "Bedrijf - Verkooppunt motorbrandstoffen" gekregen.

4.5.2 Belwinkels

De aanwezigheid van belwinkels wordt in Rotterdam in menig deelgemeente in toenemende mate als problematisch ervaren. Voor belwinkels die alleen de mogelijkheid bieden om (goedkoop) te telefoneren geldt de Winkeltijdenwet niet en dat betekent dat die dienst 24 uur per dag, 7 dagen in de week, mag worden aangeboden. Dit kan leiden tot overlast door het komen en gaan van klanten op late uren in straten waar wonen en detailhandel van oudsher worden gecombineerd. Het voorkomen van overlast in verband met de bescherming van de leefbaarheid van een gebied, wordt in dit bestemmingsplan vertaald in direct werkende beperkende gebruiksregels.

Overeenkomstig Rotterdams beleid in de 'leefmilieuverordening belhuizen' (van kracht geworden op 22 december 2006) legt dit bestemmingsplan de realisatie van belwinkels aan banden. Het beleid is gericht op het beperken van het aantal belwinkels in Rotterdam tot het aantal dat aanwezig was ten tijde van het van kracht worden van de genoemde leefmilieuverordening.

Het bestemmingsplan bestemt hiertoe dergelijke bestaande belwinkels positief. Op de verbeelding en in de planregels wordt hiertoe op adres de nadere aanduiding 'belwinkel' opgenomen. In het overige plangebied is verder geen belwinkel toegestaan.  

Het plangebied kent momenteel een belwinkel aan de Aegidiusstraat 93c, Goudse Rijweg 28 en Goudse Rijweg 44b. Voor deze locaties is de functieaanduiding "belwinkel" op de plankaart opgenomen. Wanneer het gebruik van de locatie als belwinkel beeindigd is en vervangen door een andere functie, is een belwinkel niet meer opnieuw toegestaan.

4.5.3 Detailhandel

De supermarkt gelegen op het binnenterrein tussen Oudedijk en 1e Jerichostraat heeft de bestemming "Detailhandel" gekregen.

Tevens is detailhandel toegestaan binnen de bestemmingen gemengd-1, gemengd-4, gemengd-5 en gemengd 6. De grootte van detailhandelvestigingen is binnen gemengd-1, gemengd-5 en gemengd-6 beperkt tot 200 m2 b.v.o. Deze maat vloeit enerzijds voort uit de provinciale Verordening Ruimte, doch heeft met name ten doel de kleinschaligheid van de bestaande detailhandelvoorzieningen in Kralingen-West te handhaven. Een uitzondering is gemaakt voor detailhandelvestigingen die op het tijdstip van terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan groter zijn; zij mogen bedoelde grotere maat als maximum hebben. Een tweede uitzondering betreft supermarkten, waarvan algemeen bekend is dat zij groter moeten zijn dan de gestelde maximum maat, willen zij levensvatbaar zijn.

Tevens is detailhandel toegestaan ter plaatse van de functieaanduiding "detailhandel", het betreft hier de adressen:

Lambertusstraat 170

Jericholaan 44, 46, 84

Jericholaan 65

Ter plaatse van de functieaanduiding "detailhandel uitgesloten" is geen detailhandel toegestaan, het betreft hier de adressen:

Chris Bennekerslaan 47 en 48

Oudedijk 307

Oudedijk 88 / 110/ 112/ 114/ 116 /130

Oudedijk 498 en Jaffa 54 t/m 58

Vredenoordplein 41 t/m 57

Vredenoordlaan 10-20 en Dr Zamehofstraat 2 en 4 en Vlinderstraat 1 en 3

4.5.4 Dienstverlening

Het bedrijfsmatig verlenen van diensten, waarbij het publiek rechtstreeks (al dan niet via een balie) te woord wordt gestaan en geholpen (een belwinkel en een seksinrichting worden hier niet onder begrepen), zoals kappersbedrijven, assurantiebedrijfjes etc.

Deze functie is mogelijk gemaakt binnen de bestemmingen "Gemengd - 1", "Gemengd - 4", "Gemengd - 5", ."Gemengd - 6".

4.5.5 Gemengde bebouwing

Er is een onderscheid gemaakt in Gemengd - 1, 2, 3, 4, 5 en 6 . Een gemengde bestemming duidt hier op een combinatie van de woonfunctie met (een) andere functie(s).

De bestemming "Gemengd - 1" laat op de begane grond de functies detailhandel, dienstverlening, bedrijven (tot en met milieucategorie 2), kantoren en maatschappelijke voorzieningen toe. Woningen zijn zowel op de begane grond als op de verdiepingen toegestaan.

De bestemming "Gemengd - 2" laat op de begane grond de functies garages / bergingen toe. Woningen zijn toegestaan op de verdiepingen.

De bestemming "Gemengd - 3" laat op de begane grond de functies bedrijven (t/m categorie 2) en maatschappelijke voorzieningen toe. Woningen zijn toegestaan op de verdiepingen.

De bestemming "Gemengd - 4" is voorbehouden voor het zogenaamde Slaakhuys (hoek Slaak / Willem Kloosstraat). Op de begane grond zijn detailhandel en horeca toegestaan. Een parkeergarage is in het soutterain toegestaan. Kantoren, bedrijven (t/m categorie 2 van de lijst van bedrijfsactiviteiten behorende bij de regels), dienstverlening, hotel, maatschappelijk en cultuur en ontspanning, zijn zowel op de begane grond als op de verdiepingen toegestaan, terwijl woningen uitsluitend op de verdiepingen zijn toegestaan.

De bestemming "Gemengd - 5" is voorbehouden voor het nieuwe winkel- en woonproject "Van Kralingen" aan de Lusthofstraat / Chris Bennekerslaan. Op de begane grond zijn winkels en dienstverlening toegestaan, op de verdiepingen woningen en gebouwde parkeervoorzieningen in het souterrain en op de 1e verdieping.

De bestemming "Gemengd - 6" laat op de begane grond detailhandel en dienstverlening toe en woningen op de verdiepingen.

4.5.6 Groen

Plantsoenen en groenstroken zijn bestemd als "Groen". Binnen deze bestemming zijn ook voet- en fietspaden en kleinschalige speeltoestellen toegestaan, alsmede (ondergeschikte) watergangen.

4.5.7 Horeca

Horeca definitie en afbakening

Het bedrijfschap Horeca en Catering deelt horeca in vier bedrijfsgroepen in, te weten de drankensector, fastfoodsector, restaurantsector en hotelsector. Voor de definitie van een horecabedrijf zoals in de horecanota bedoeld wordt, is aangesloten bij het begrip 'openbare horeca-inrichting' uit de Rotterdamse APV. Binnen een openbare horeca-inrichting kan een ondernemer verschillende activiteiten ontplooien op het gebied van etenswarenverstrekking, het schenken van (alcoholhoudende) drank en het aanbieden van amusement.

Beleidsonderwerpen die wel voor de horecabranche gelden of sterke raakvlakken hebben maar niet binnen de horecanota expliciet beschreven worden, zijn de hotelsector, de kwaliteitseisen ten aanzien van terrassen (nota kwaliteitseisen voor terrassen) en het programma gericht op het tegengaan van (overmatig) alcohol en drugsgebruik en uitgaansgeweld.

Vergunningvrij exploiteren

Rotterdam biedt een groot aantal bedrijven, waarbij horeca ondergeschikt is aan de primaire detailhandelfunctie en bedrijven waar het exploiteren van horeca een minimale weerslag heeft op de omgeving, de mogelijkheid om vergunningvrije horeca te exploiteren. Dit betreft bijvoorbeeld het koffiehoekje in de supermarkt, de bakkerij waar ook een gebakje gegeten kan worden en het restaurant in ouderenhuisvesting. Vergunningsvrij betekent dat geen vergunning hoeft te worden aangevraagd en derhalve ook geen leges verplicht zijn. De exploitatie van de volgende inrichtingen kan zonder vergunning plaatsvinden:

  • 1. inrichtingen die

a. geopend zijn tussen 07.00 en 22.00 uur;

b. geen (zwak of sterk) alcoholische drank schenken;

c. geen versterkt geluid ten gehore brengen;

d. geen vergunningplichting terras exploiteren (gevelzitplaats wel mogelijk);

e. geen speelautomaten hebben.

  • 2. bedrijfskantines, voor zover deze uitsluitend als zodanig in gebruik zijn;
  • 3. inrichtingen in musea, crematoria, begraafplaatsen en rouwcentra voor zover deze worden gebruikt als ondersteuning van de bedrijfsvoering;
  • 4. inrichtingen in ziekenhuizen, ouderenhuisvesting en verpleegtehuizen, voor zover deze uitsluitend gericht zijn op de bewoners/patiënten en hun bezoekers;
  • 5. horeca in tuincentra en congrescentra voor zover deze worden gebruikt als ondersteuning van de bedrijfsvoering en uitsluitend gericht zijn op hun bezoekers.

Exploitatievergunning nodig

Voor alle overige inrichtingen, waar horeca de primaire bedrijfsfunctie betreft, is een exploitatievergunning vereist. De horeca-exploitatievergunning wordt afgegeven voor de inpandige m² alsmede voor de eventuele m² terras en heeft een looptijd van vijf jaar. Voor de beoordeling van de aanvraag van de exploitatievergunning geldt dan het bestemmingsplan van de betreffende locatie leidend is. Of een vergunning wordt toegewezen, hangt daarnaast onder andere af van afwegingen die ten aanzien van het beleid worden gemaakt (horecagebiedsplannen). Daarnaast wordt beoordeeld of het pand bouwtechnisch en geluidstechnisch geschikt is voor de door de ondernemer aangevraagde activiteiten. Voor het proces en vereisten van de vergunningverlening wordt verwezen naar paragraaf 4.3 van de horecanota 2012-2016.

Horeca bestemmingen

In dit bestemmingsplan zijn de horecabestemmingen uit het vorige bestemmingsplan en de horecanota 2012-2016 als uitgangspunt genomen. Tevens zijn in Kralingen-West de afgelopen jaren vrijstellingsprocedures doorlopen waarmee horecavestigingen zijn mogelijk gemaakt. Deze vestigingen worden in dit bestemmingsplan positief bestemd. Horeca is toegestaan ter plaatse van de functie aanduiding "horeca" op de plankaart. Het betreft hier de adressen:

Coffeeshop Tuda Fruta Chris Bennekerslaan 47

Cafe Gerdesia Gerdesiaweg 347

Horeca theehuis Damascus Goudserijweg 44a

Horeca eethuis Mac Elaviv Goudserijweg 48

Cafe Ger's Jericholaan 82

Restaurant Marco Polo Lambertusstraat 100

Cafe Lusthof Lusthofstraat 68

Sfeer, puur & eerlijk Lusthofstraat 45a

Cafe De Dijk Oostzeedijk 245/Slaak 168

Cafe De hemel op aarde Oostzeedijk beneden 205

Cafe de Pui Oostzeedijk beneden 221

Eetcafe Van Stralen Oudedijk 110

Curry's Oudedijk 152

Chili Time Oudedijk 154

Restaurant Hua Hin Oudedijk 158

Surinaamse gerechten Oudedijk 164a / Oudedijk 166

Mme Masette Oudedijk 217

Brasserie De Fabriek Oudedijk 235

Bar Het Rijk van Kralingen Oudedijk 239a

Cafe 't hof van Jericho Oudedijk 261

The Winebar Oudedijk 273

Dunky's Corner Frits Ruysstraat 51

Super Snack Frits Ruysstraat 36

Slaakhuys Slaak 34

Restaurant Portofino Vlietlaan 34

Nieuwe Horeca Vlietlaan 52/56

Eetcafe Napoleon Weteringstraat 322- 326

Bikini studentendisco Willem Ruyslaan 129

Nieuwe horeca wordt, conform het beleid voor het focusgebied 'Oostzeedijk en Oostplein' uit de horecanota, mogelijk gemaakt aan het Oostplein (het deel dat binnen de bestemmingsplangrenzen valt). Het oostplein heeft vanwege de vele drukke verkeersstromen een magere verblijfskwaliteit. Het aantrekkelijker maken van het plein is vooral een fysieke opgave. Maar ook programmatisch kan de kwaliteit van het plein verbeteren door het mogelijk make nvan horecavoorzieningen met een aantrekkelijke uitstraling in de plinten van de bebouwing.

Het betreft de adressen:

Gemaal mr. U.G. Schilthuis - Oostplein 491

Kantoorgebouw - Oostplein 410

Woongebouw Oostmolensteyn - Oostplein 250

Tevens worden op basis van het horecagebiedsplan van de deelgemeente op de Oudedijk, op de Lusthofstraat en in het cluster Vlietlaan, Goudse Rijweg, Weteringstraat (deel tussen Vlietlaan en Frits Ruysstraat), Frits Ruysstraat 2 nieuwe horecavestigingen mogelijk gemaakt.

Terrassen

Binnen de bestemmingen "Verkeer - Verblijfsgebied", "Verkeer - Wegverkeer", "Groen" zijn tevens ongebouwde (gevel)terrassen toegestaan aangrenzend aan bestemmingen die horeca toelaten.

4.5.8 Hotel

Een hotel is toegestaan binnen de bestemming "Gemengd - 4". Het betreft hier het bedrijfsmatig verstrekken van nachtverblijf en bijbehorende voorzieningen, zoals ter plaatse nuttigen van voedsel en dranken en het bedrijfsmatig exploiteren van zaalaccommodatie.

4.5.9 Kantoren

De zelfstandige in het plangebied voorkomende kantoren hebben de bestemming "Kantoor" gekregen.

Tevens zijn kantoren toegestaan ter plaatse van een functieaanduiding "kantoor". Het betreft hier de adressen:

Heer Hugostraat 2

Heer Hugostraat 1, 3 en 5

Hoek Heer Gillisstraat/Brouwersstraat

Jericholaan 65

Jeruzalemstraat 12

Kralingse Plaslaan 118

Kralingse Plaslaan 98 en 99

Noordeinde 36

Plantagestraat 23

Sionstraat 45

Taxusstraat 20

Vredenoordplein 4 en 6

Weteringstraat 341

IJsclubstraat 37

Tevens zijn kantoren toegestaan binnen de bestemming gemengd-4, het betreft hier het Slaakhuys.

4.5.10 Leidingen

In het plangebied zijn geen leidingen bestemd voor het transport van aardgas of gevaarlijke stoffen als bedoeld in de Regeling externe veiligheid buisleidingen.

4.5.11 Maatschappelijke voorzieningen

Onder maatschappelijke voorzieningen worden sociale, culturele, medische, educatieve en levensbeschouwelijken voorzieningen, alsmede voorzieningen ten behoeve van maatschappelijke en publieke dienstverlening verstaan. Deze ruime, flexibele formulering maakt dat een functie die past in deze omschrijving zonder planwijziging vervangenkan worden door een andere passende functie.

Op de plankaart zijn voorzieningen met "Maatschappelijk - 1" bestemd, waarbij geluidsgevoelige maatschappelijke voorzieningen, zoals scholen, kinderdagverblijven (sinds Wgh 1-7-2012), ziekenhuizen en niet geluidsgevoelige maatschappelijke voorzieningen, zoals een buurthuis of kerkgebouw toegestaan zijn. Tevens zijn deze functies zijn tevens toegestaan binnen de bestemming Gemengd-4.

De bestemming "Maatschappelijk - 2" houdt in dat er alleen maatschappelijke voorzieningen zijn toegestaan die niet geluidsgevoelig zijn, zoals een buurthuis of consultatiebureau. Deze functies zijn tevens toegestaan binnen de bestemmingen "Gemengd - 1" en "Gemengd - 3".

Tevens zijn geluidsgevoelige maatschappelijke voorzieningen toegestaan ter plaatse van een functieaanduiding "maatschappelijk" op de adressen:

De Dikke Deur Bethlehemstraat 23 t/m 29/ Oudedijk 199-207 / Jeruzalemstraat 56

De Vlinder Vlinderstraat 15C

Gastouder Femmie Adamshofstraat 82

KDV Schinkelstraat 158

Stichting kinderopvang Lief Palestinastraat 113

BSO WeZijn Oudedijk 222b

Tevens zijn niet geluidsgevoelige maatschappelijke voorzieningen toegestaan ter plaatse van een functieaanduiding "maatschappelijk" op de adressen:

Dagverzorging Avicen Hoge Boezem 11 t/m 17

Bavo Europoort Pshychiatrie Oudedijk 76/Vredenhofstraat 2/4a/4b

Fysiothereapie Jericholaan 61

Fysiotherapie/kinderacupunctuur Jericholaan 71

Jeugdopvoedhulp Jericholaan 81

Huisartsenpraktijk Jericholaan 85

Pedicurepraktijk Plantagestraat 11

Fysiotherapie Ramlehweg 24

Galerie Gashouderstraat 9

Kinderdagopvang/BSO

Een kinderdagverblijf is een geluidsgevoelige functie. Het betreft een gelegenheid waar kinderen onder toezicht kunnen verblijven voor een groot deel van de dag. Deze functie mag zich vestigen op locaties waar geluidsgevoelige maatschappelijke functies zijn toegestaan. Door middel van een specifieke gebruiksregel is vastgelegd dat tuinen behorende bij een als "maatschappelijk" aangeduid gebouw mede gebruikt mogen worden als buitenspeelruimte ten behoeve van een kinderdagverblijf.

Een buitenschoolse opvang (BSO) is geen geluidsgevoelige functie. Het betreft een gelegenheid waar kinderen onder toezicht kunnen verblijven voor een kort deel van de dag. Deze functies mogen zich vestigen op locaties waar maatschappelijke functies zijn toegestaan. De tuin mag enkel gebruikt worden voor een buitenschoolse opvang als de tuin binnen de bestemming Maatschappelijk-1 of Maatschappelijk -2 valt.

4.5.12 Sportvoorzieningen

De voor "Sport" aangewezen gronden zijn bestemd voor een sporthal / gymnastiekzaal (Gerdesiaweg ; Gashouderstraat) .

De bestemming "Sport - Sport- en speelterrein" is gelegd op terreinen voor de beoefening van sport en spel aan de Taxusstraat, Libellenstraat, Assendelftstraat, Robert Baeldestraat, Hermonlaan en Speelmanstraat.

De tennisvelden van het zogenaamde IJsclubterrein aan de Hermonlaan hebben eveneens deze bestemming gekregen.

Het zwembad aan de Gerdesiaweg heeft de bestemming "Sport - Zwembad" gekregen.

4.5.13 Seksinrichtingen

Het schrappen van het algemene bordeelverbod uit het Wetboek van Strafrecht maakt het mogelijk de exploitatie van seksinrichtingen aan gemeentelijke regelgeving te onderwerpen. In de nota "Het Rotterdams prostitutiebeleid" (juni 2000) staat hoe dit in de gemeente Rotterdam is geregeld. Het beleid is gericht op het tegengaan van uitbreiding van het aantal seksinrichtingen.

Eén van de criteria waar de vergunningaanvraag voor een seksinrichting aan wordt getoetst is het bestemmingsplan. Nieuwe vestigingen zijn niet toegestaan als dit niet past in het bestemmingsplan. Voor de bestaande vestigingen, seksinrichtingen die bestonden vóór 1-2-2000, geldt dat zij gevestigd mogen zijn in strijd met het bestemmingsplan (overgangsrecht). Deze vestigingen worden als zij ook aan de andere criteria voldoen positief bestemd in nieuwe bestemmingsplannen.

Binnen het plangebied van dit bestemmingsplan komen geen seksinrichtingen voor.

4.5.14 Straalverbinding

In het plangebied is geen straalverbinding aanwezig.

4.5.15 Tuin

De bestemming "Tuin - 1" is gelegd op de tuinen behorende bij woningen. Hierin is tevens geregeld wat er aan bijgebouwen en aanbouwen in de tuin toegestaan is. Door middel van een specifieke gebruiksregel is vastgelegd dat tuinen behorende bij een als "maatschappelijk" aangeduid gebouw en waar tevens geluidsgevoelige functies zijn toegestaan, mede gebruikt mogen worden als buitenspeelruimte ten behoeve van een kinderdagverblijf.

De bestemming "Tuin - 2" is gebruikt voor de gemeenschappelijke tuinen, waarin niet gebouwd mag worden, behoudens voorzieningen zoals erfafscheidingen, pergola's en zitbanken.

4.5.16 Vergunningvrij bouwen

Per 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in werking getreden, alsmede het Besluit omgevingsrecht (Bor). Gelijktijdig is het Besluit bouwvergunningvrije en licht bouwvergunningplichtige bouwwerken van de Woningwet vervallen.

De vergunningvrije activiteiten zijn nu opgesomd in de artikelen 2 en 3 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht Bor).

Een bouwwerk genoemd in artikel 2 van het Bor is zonder meer toegestaan, hiervoor hoeft niet naar het bestemmingsplan te worden gekeken. Voor bouwwerken die genoemd zijn in artikel 3 van het Bor is bij strijdig gebruik op grond van een bestemmingsplan wel een omgevingsvergunning vereist.

4.5.17 Verkeersbestemmingen

De bestemming "Verkeer - Erf" is gelegd op terreinen ten behoeve van de ontsluiting van de aanliggende bebouwing; deze terreinen mogen mede gebruikt worden voor parkeren, groenvoorzieningen en waterlopen.

De bestemming "Verkeer - Garagebox" is gelegd op de garageboxen voor de stalling van (motor)voertuigen.

De bestemming "Verkeer - Parkeergarage" is gelegd op de parkeergarages behorende bij woongebouwen aan de Kralingse Plaslaan en kantoorgebouwen aan Oostplein en Oudedijk.

De bestemming "Verkeer - Openbaar vervoerstation" is gelegd op de metrostations in het plangebied.

De bestemming "Verkeer - Verblijfsgebied" is opgenomen voor de buurtontsluitingswegen met de bijbehorende trottoirs. En daarnaast voor pleinen, snippergroen, speeltoestellen en dergelijke. Binnen deze bestemmingen is ook de aanleg van nieuwe waterpartijen en watergangen mogelijk indien dit vanuit het oogpunt van waterbeheer wenselijk is. Dit betekent dat veranderingen in de inrichting van de openbare ruimte kunnen worden doorgevoerd zonder planherziening (mits de veranderingen passen binnen deze bestemming).

De hoofdwegen in het plangebied hebben de bestemming "Verkeer - Wegverkeer" gekregen. Deze bestemming is bedoeld voor verkeerswegen met de bijbehorende bruggen en viaducten, tramlijnen met bovenleidingen en parkeerplaatsen. En daarnaast natuurlijk ook voor wandel- en fietspaden en gebouwtjes en bouwwerken ten behoeve van deze functies. Binnen de bestemming "Verkeer - Wegverkeer" zijn veelal de 50-km wegen opgenomen.

4.5.18 Waarde - Archeologie

De bestemming Waarde - Archeologie is gelegd op de gronden die, behalve voor de daar voorkomende bestemmingen, mede bestemd zijn voor behoud van de aan de gronden eigen zijnde archeologische waarden.

In dit plan is een onderscheid gemaakt in "Waarde - Archeologie - 1" (de gronden gelegen langs de Oudedijk en Oostzeedijk Beneden), "Waarde - Archeologie - 2" (een strook noord-zuid lopende gronden tussen Oudedijk en Oostzeedijk Beneden) en "Waarde - Archeologie - 3" (de rest van het plangebied).

4.5.19 Water

De bestemming "Water" is gelegd op de waterlopen, singels en waterpartijen in het plangebied.

4.5.20 Wonen / werken aan huis

De bestemming "Wonen" is gelegd op de (bestaande) woningen is het plangebied;

Bergruimten behorende bij woningen hebben de bestemming "Wonen - Berging" gekregen.

De bestemming "Wonen - Bijzonder Woongebouw" is gelegd op de gebouwen voor bewoning en zorgverlening gedurende het gehele etmaal, met voorzieningen voor de bewoners zoals keuken- en horecafaciliteiten, recreatie- en verpleegruimten, dagverblijven en een kleine winkel, alsmede een dienstencentrum voor sociale en/of medische doeleinden.

Werken aan huis

In de regels bij een woonbestemming is een regeling voor werken aan huis opgenomen. Krachtens deze regeling zijn in een woning kleine kantoren en praktijkruimten voor de zogenaamde vrije beroepen toegestaan, alsmede de meest lichte vorm van bedrijvigheid (bedrijven t/m categorie 1 van de lijst van bedrijfsactiviteiten behorende bij deze regels). De belangrijkste randvoorwaarden zijn dat maximaal 30% van de woning voor beroeps-/bedrijfsactiviteiten mag worden gebruikt en dat de woning er aan de buitenkant als woning uit blijft zien. Reclame-uitingen aan de buitenzijde van de woning zijn niet toegestaan. Verder worden detailhandelsactiviteiten en bedrijfsmatige reparatie en onderhoud aan motorvoertuigen nadrukkelijk uitgesloten.

Ter plaatse van de functie aanduiding "wonen uitgesloten" is wonen niet toegestaan. Het betreft hier de adressen:

Frits Ruysstraat 54

Marinus van der Stoepstraat 31 t/m 41

Marinus van der Stoepstraat 18 t/m 26

Van de Leckestraat 19 t/m 25

Van de Leckestraat 16 en 18