direct naar inhoud van 6.1 Bestemmingsregeling
Plan: Oude Haven
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0479.STED3757BP-0404

6.1 Bestemmingsregeling

6.1.1 Inleiding

In hoofdstuk 2 Bestemmingsregels van de regels worden de bestemmingen geregeld. De artikelen geven de toegelaten functies en de bijbehorende bouw- en gebruiksmogelijkheden weer.

De planregels zijn aangevuld met omschrijvingen van de in de regels gebruikte begrippen en een regeling voor de wijze van meten (zie hoofdstuk 1 Inleidende regels van de regels).

De algemene regels, waaronder ontheffings- en procedureregels, zijn terug te vinden in hoofdstuk 3 Algemene regels van de bij het plan behorende regels.

Hoofdstuk 4 Overgangs- en slotregels bevat tenslotte de overgangs- en slotbepalingen.

In algemene zin kan worden opgemerkt dat op de verbeelding om reden van kenbaarheid ook de monumenten zijn aangeduid. De planregels bevatten echter geen specifieke regels voor de monumenten in het plangebied. De bescherming van de desbetreffende gebouwen is afdoende verzekerd via de Monumentenwet (artikel 11) en de monumentenverordeningen van de provincie en de gemeente (resp. artikel 6 en artikel 9).

De in het plangebied voorkomende bestemmingen worden in onderstaande tekst afzonderlijk toegelicht.

6.1.2 Plansystematiek

Het bestemmingsplan is grotendeels gericht op het behoud van de bestaande situatie. Dit betekent dat het de bestaande functies nauwkeurig vastlegt. Daarnaast bevat het bestemmingsplan waar mogelijk flexibiliteit en globaliteit. Globaliteit heeft met name betrekking op de verbeelding en houdt in dat op de daarvoor bestemde gronden meerdere mogelijkheden bestaan ten aanzien van het gebruik. Flexibiliteit is gericht op de regels en houdt in dat de globale bestemmingen waar mogelijk zijn verruimt qua bouw- en gebruiksregels. Ook zijn er mogelijkheden opgenomen dat het gemeentebestuur door middel van het verlenen van ontheffingen kan afwijken van bestemmingsplan.

6.1.3 Regels algemeen

De regels zijn gegroepeerd in drie hoofdstukken:

  • 1. Inleidende regels
  • 2. Bestemmingsregels
  • a. Hoofdgroepen van bestemmingen
  • b. Hoofdgroepen van dubbelbestemmingen
  • c. Functieaanduidingen
  • d. Bouwaanduidingen
  • 3. Algemene regels

Waar nodig is op enkele artikelen een nadere toelichting opgenomen.

6.1.3.1 Inleidende regels

Begrippen
In dit artikel worden de begrippen gedefinieerd, die worden gebruikt in het bestemmingsplan.

Wijze van meten
Bij het toepassen van de regels wordt op de in artikel geregelde wijze gemeten.

6.1.3.2 Bestemmingsregels

a. Hoofdgroepen van bestemmingen

De in het plangebied voorkomende hoofdgroepen bestemmingen, al dan niet met bijbehorende (hoofd)functies/gebruiksdoelen (in alfabetische volgorde) en gebruiken van de gronden, zijn:

Bedrijf (B)
Deze bestemming is toegekend aan de in het plangebied aanwezige bedrijven. Dit betreft in dit geval slechts één bedrijf, een groothandel in afval en schroot (Jowa). De bijbehorende bedrijfswoning is met de aanduiding (bw) toegestaan. Het bedrijf valt niet binnen de algemene toelaatbaarheid van bedrijven in het plangebied, maar levert op de betreffende locatie geen knelpunten op. Het heeft daarom een aparte indicatie (maatbestemming) met de aanduiding (sb-..). Dat wil zeggen dat, wanneer het bestaande bedrijf ophoudt te bestaan, alleen een soortgelijk bedrijf of een bedrijf dat past binnen de algemeen toelaatbaarheid op die plek kan worden toegelaten. Bedrijfsfuncties zijn ingedeeld in categorieën van licht naar zwaar. Daarvan is een lijst opgesteld, de Staat van Bedrijfsactiviteiten - functiemenging.

Binnen de bestemmingsomschrijving valt ook een kantoorruimte ten behoeve van de bedrijfsvoering en bijvoorbeeld een bedrijfskantine. Beide moeten ondergeschikt, gerelateerd en ten dienste van de hoofdbestemming te zijn.

Bedrijventerrein (BT)

Voor het binnenstedelijk bedrijventerrein Houthavenkade is gekozen voor de bestemming Bedrijventerrein. Binnen deze bestemming zijn uitsluitend bedrijven toegestaan, zoals geregeld in de Staat van bedrijfsactiviteiten - bedrijventerrein. Rekening houdend met de aangrenzende woonbebouwing en de toekomstige ontwikkeling van het bedrijventerrein, zijn slechts bedrijven behorend tot de categorieën 1 en 2 algemeen toelaatbaar. Bedrijven die vallen in een hogere categorie zijn voorzien van een "maatbestemming". Eenzelfde soort bedrijf mag dan op die plek nog terugkomen, maar geen andere soorten bedrijven uit een hogere categorie. Burgemeester en wethouders kunnen desgewenst bedrijven aan de Staat van bedrijfsactiviteiten - bedrijventerrein toevoegen en opgenomen bedrijven en bedrijfsoorten indelen bij een andere categorie.
Net als bij de bestemming bedrijven, zijn ook hier ondergeschikte voorzieningen ten behoeve van de bedrijfsvoering toegestaan.

Wro-zone Wijzigingsgebied

In lid 5 zijn Wro-zone - wijzigingsgebied 1 (Houthavenkade) en Wro-zone - wijzigingsgebied 2 (Houthavenkade) opgenomen die betrekking hebben op de gronden van de Houthavenkade. Door toepassing van de wijzigingsbevoegdheden mogen de gronden van de Houthavenkade omgezet worden in woon-werkgebied. Het totaal beschikbare bruto vloeroppervlak voor het gebied is 40.000 m². Minimaal 40% is bestemd voor werken (16.000 m² bruto vloeroppervlak), minimaal 40% is bestemd voor wonen (16.000 m² bruto vloeroppervlak) en de overige 20% kan flexibel worden ingevuld met wonen en/of werken (8.000 m ² bruto vloeroppervlak). Qua invulling van het werkprogramma wordt gedacht aan hotel(s) met restaurant en congresruimte in combinatie met sauna en fitnessactiviteiten. Daarnaast is een invulling in de vorm van een zorghotel met aanverwante voorzieningen een mogelijkheid.

Wro-zone - wijzigingsgebied 1 (Houthavenkade)

Door toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid mag maximaal 18.000 m² bruto vloeroppervlak gerealiseerd worden voor werken. Er is een mogelijkheid opgenomen om een maximaal overschot van 4.000 m² over te hevelen naar het gebied van Wro-zone - wijzigingsgebied 2 (Houthavenkade), mits de totale bruto vloeroppervlakte van 40.000 m² niet overschreden wordt. De bebouwing heeft een geluidsafschermende werking en daardoor een minimale bouwhoogte van 17,5 meter. De maximum bouwhoogte is 28 meter en er wordt één hoogte accent van maximaal 56 meter mogelijk gemaakt. Door de prominente ligging langs de Provincialeweg en de daarlangs reeds aanwezige hogere bebouwing van onder andere Albert Heijn, is er aanleiding voor deze verbijzondering in de vorm van een hoogteaccent in het bouwblok. De exacte situering hiervan dient nader te worden bepaald.

Wro-zone - wijzigingsgebied 2 (Houthavenkade)

Door toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid mag minimaal 16.000 m ² aan wonen en maximaal 8.000 m² aan werken worden gerealiseerd, met de mogelijkheid om maximaal 4.000 m² aan werken over te hevelen van Wro-zone - wijzigingsgebied 1 (Houthavenkade)naar Wro-zone - wijzigingsgebied 2 (Houthavenkade).

Binnen de Houthavenkade kunnen minimaal 120 woningen worden gerealiseerd en maximaal 160. De uitwerking van de woningen moet voldoen aan de beleidskaders die zijn vastgelegd in de Woonvisie Zaanstad 2008-2020 ("Zaans Mozaiek"). Het totaal beschikbare bruto vloeroppervlak voor het gebied is 40.000 m². Voor woningen geldt dat 40% van 40.000 m² uitkomt op 16.000 m² bruto vloeroppervlak dat beschikbaar is voor woningen. Welk type woningen precies gerealiseerd worden is nog geen duidelijkheid over, maar wanneer het om relatief kleinere woningen gaat, geldt gemiddeld 80 m² gebruiksoppervlak. Dit komt neer op 80 x 1,25 = circa 100 m² bruto vloeroppervlak per woning. Het aantal woningen komt dan uit op 16.000/100 = 160 woningen maximaal.

Wanneer van grotere woningen wordt uitgegaan, geldt gemiddeld 111 m² gebruiksoppervlak. Dit komt neer op 111 x 1,2 = circa 133 m² bruto vloeroppervlak per woning. Het aantal woningen komt dan uit op 16.000/133 = 120 woningen minimaal.

20% kan flexibel worden ingevuld. 20% van het totaal beschikbare brutovloeroppervlak van 40.000 m² kan flexibel worden ingevuld met wonen en/of werken. Het maximum aantal extra toe te voegen woningen bedraagt 80.

Gemengd (GD)
Deze bestemming voorziet in diverse functies, die qua ruimtelijke impact vergelijkbaar zijn. Het gaat hier om functies als bedrijfsactiviteiten behorend tot categorie A van Staat van Bedrijfsactiviteiten - functiemenging, maatschappelijke voorzieningen c.q. dienstverlening, cultuur & ontspanning en detailhandel.
Een aantal bedrijfsactiviteiten behoort niet tot de algemeen toelaatbare categorie A van de Staat van Bedrijfsactiviteiten - functiemening, maar levert op de betreffende locaties geen problemen op. Deze bedrijven krijgen een aparte aanduiding (maatbestemming) met de aanduiding 'specifieke vorm van gemengd - ...' (sgd-..). Wanneer het bestaande bedrijf ophoudt te bestaan, wordt alleen een soortgelijk bedrijf of een bedrijf dat past binnen de algemeen toelaatbaarheid op die plek toegelaten. Het gaat binnen deze bestemming om een bakkerij, bouwgerelateerde bedrijven en een foto-ontwikkelcentrale. Cafés en een coffeeshop zijn binnen deze hoofdgroep aangeduid met de functieaanduidingen 'horeca' en 'specifieke vorm van horeca - coffeeshop'.

Om het toerisme en verblijf in de Zaanstreek te stimuleren en de toeristische ambitie mede in te vullen is het mogelijk om de functie wonen te combineren met een bed en breakfast. Omdat deze vorm van verblijf ondergeschikt is aan de woonfunctie, valt een bed en breakfast niet onder de niet geregeld in de Staat van horeca-activiteiten. Ruimtelijk-functioneel is het denkbaar dat in een gebied met een gemengde bestemming de functie b&b mogelijk is. Het is legitiem om in een gemengde bestemming ruimere mogelijkheden voor een b&b op te nemen dan in een woonbestemming, want in gemengde gebieden kies je bewust voor een verkleuring van functies. Binnen de huidige wijze van gemengd bestemmen worden reeds andere activiteiten dan wonen toegestaan die in veel gevallen de grens van 30% tot max. 65m2 overschrijden, omdat geregeld wordt dat de volledige begane grond gebruikt mag worden van andere activiteiten dan wonen. Uitgaande van een standaard pand van twee lagen kom je dan al gauw uit op 50% van de woning. Ruimtelijk functioneel is het denkbaar dat in een gebied met gemengde bestemming ruimere mogelijkheden voor een bed en breakfast op te nemen dan in een woonbestemming. Voorwaarden zijn dat:

  • 1. B&B is alleen in combinatie met de functie wonen mogelijk. 'Wonen' blijft de primaire functie. B.v. bij een pand van twee lagen met een bedrijf op de begane grond en een woning op de eerste verdieping is een b&b niet wenselijk. Dit zou een te grote opeenstapeling van functies in één pand zijn en een te grote verkeersaantrekkende werking hebben;

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3757BP-0404_0053.jpg"

  • 2. De bed & breakfast functie beslaat niet meer dan 50% van het bvo (in m²) van het hoofdgebouw tot een maximum van het bvo (in m²) van 1 bouwlaag van het hoofdgebouw. Bij een hoger percentage wordt de logiesfunctie te dominant en is er meer sprake van een horeca-functie. Dit is ongewenst, aangezien b&b bedoeld is als toevoeging aan de functie wonen;
  • 3. De b&b hoeft niet noodzakelijkerwijs op de begane grond plaats te vinden met het wonen erboven, omdat de plattegrond van een pand zich doorgaans beter leent voor kamerverhuur op de verdieping. Ook mag de b&b ondergebracht worden in een aangebouwd, bijbehorend bouwwerk;
  • 4. De toename in parkeerdruk is per gebied bepalend voor de omvang van de te realiseren b&b. Niet elk gebied heeft evenveel capaciteit;
  • 5. Het is ongewenst eigen kookvoorzieningen toe te voegen aan de kamers, omdat dit zelfstandig gebruik van de kamers in de hand werkt.

Groen (G)
Groen dat een min of meer structureel karakter heeft moet gehandhaafd blijven. Het gaat dan om groen dat fungeert als groene buffer of afscheiding tussen wegen, functies of wijken en groen dat van belang is voor de groene (be)leefbaarheid van een gebied. In het bestemmingsplan krijgen deze gronden de bestemming 'Groen (G)'. Het overige groen in de wijk, zoals bermen, krijgt de bestemming 'Verkeer (V)' of 'Verkeer - Verblijfsgebied (V-VG)'.

Kantoor (K)

De bestemming Kantoor is van toepassing op het hoofdkantoor van Rochdale op het Eiland en op een drietal bedrijven, gevestigd aan de Havenstraat. Het betreft een administratiekantoor, een kantoor van electrowerken en personeelsmanagement.

Binnen de bestemming Kantoor worden bedrijfsmatig diensten verleend waarbij het publiek niet of slechts in ondergeschikte mate rechtstreeks te woord wordt gestaan en geholpen.

Maatschappelijk (M)
Binnen dit artikel zijn diverse vormen van maatschappelijk gebruik ondergebracht zoals onderwijs (scholen), kinderopvang, peuterspeelzaal, een gymzaal en buurthuizen. Met de aanduiding 'gemaal' (gm) wordt binnen deze hoofdgroep een gemaal mogelijk gemaakt en met de aanduiding 'roeivereniging' (rov) een roeiverening.

Recreatie (R)
Dit artikel maakt voorzieningen mogelijk voor diverse vormen van recreatie. Voorzieningen voor hobby- en gezelschapsdieren zijn aangeduid met de functieaanduiding 'recreatie' (r) en voorzieningen ten behoeve van volkstuinen worden aangeduid met 'volkstuinen' (vt).

Verkeer (V)
Binnen deze bestemming is de functie voor het afwikkelen van verkeer het belangrijkst. De wegen die als belangrijkste functie het afwikkelen van verkeer hebben zijn: de stroomwegen en gebiedsontsluitingswegen.
Daarnaast zijn ook voet- en fietspaden, bermen, parkeer- en groenvoorzieningen, water- en oevervoorzieningen, onder- en bovengrondse inzamelplaatsen voor afval, geleiding, beveiliging en regeling voor verkeer, een brug, een tunnel en straatmeubilair mede inbegrepen.

Verkeer - Verblijfsgebied (V-VB)
Bij 'Verkeer-Verblijfsgebied' gaat het om wegen en gebieden met verblijfsfunctie en buurtontsluitingswegen. Ook parkeerplaatsen, bruggen en groenvoorzieningen worden met dit artikel mogelijk gemaakt. De verschillende functies zijn uitwisselbaar: daar waar nu parkeerplaatsen zijn, kan groen gerealiseerd worden, een woonstraat kan verbreed worden en daarmee groen laten verdwijnen en vice versa. Een zeer flexibele regeling dus zodat bij een reconstructie van een gebied of het nieuw aanleggen van parkeerplaatsen niet telkens een ontheffings- of wijzigingsprocedure gevolgd hoeft te worden.

Water (WA)
Het water in het plangebied, waaronder de Voorzaan, heeft de bestemming 'Water' gekregen. Deze bestemming voorziet eveneens in voorzieningen voor het afmeren van schepen op de daarvoor door burgemeester en wethouders aangewezen locaties.

Wro-zone - wijzigingsgebied 3 (Twee ligplaatsen voor woonboten)

Door toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid mag aan de Houthavenkade een zesde steiger worden toegevoegd voor het aanmeren van twee woonboten.

Water - Woonschepenligplaats (WA-WL)
De gronden bestemd voor Water-Woonschepenligplaats zijn bestemd voor zowel woonboten als woonarken. In het artikel zijn regels gegeven voor de lengte, hoogte en breedte van de woonboten. Ter plaatse van de aanduiding 'woonboten' (svw-wob) zijn uitsluitend woonboten toegestaan en ter plaatse van de aanduiding 'verblijfsrecreatie'(vr) is het toegestaan het woonschip te gebruiken ten behoeve van jachthavengerelateerde voorzieningen, zoals bijvoorbeeld sanitair voor de recreanten.

Wonen (W)
Belangrijk onderdeel van het bestemmingsplan is de beschrijving en regulering van de woonbebouwing. Alle woonvormen en woningtypes zijn ondergebracht in één woonbestemming. Wegens overlast door kamerverhuur in de Russische buurt is hier een regeling voor opgenomen. Binnen het toegestaan gebruik binnen de bestemming Wonen is Bed&Breakfast (maximaal 6 bedden) toegestaan. Dit verhoogt de flexibiliteit en sluit goed aan op de wens van het bestuur om een flexibele bestemmingsregeling te creëren.

Er zijn een aantal ruimtelijke redenen voor beperking van de bouwmogelijkheden. In de eerste plaats kan de beeldkwaliteit geschaad worden. Dat geldt vooral voor allerlei bouwsels aan de straatzijde in de voortuin die beeldverstorend werken. Bebouwing in de achtertuin/erf, voor zover zichtbaar vanaf de straat, heeft geen invloed op de beeldkwaliteit. Een tweede aspect is leefbaarheid en het belang van de openbare ruimte. Totaal volgebouwde bouwvlakken verliezen aan ruimtelijke kwaliteit en geven een verarming van het ruimtelijk aanzicht in de buurt. Gedeeltelijk onbebouwde tuinen en erven hebben daarop een positief effect.
Tenslotte wordt het woongenot geschaad bij het onbeperkt volbouwen van tuinen en erven door buren. Dat gaat ten koste van uitzicht, daglichttoetreding, bezonning en leefbaarheid. Hierbij is aangesloten bij de Woningwet en dan met name bij het Besluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken (Bblb).

Huisgebonden beroep of bedrijf
In het bestemmingsplan is een huisgebonden beroep en bedrijf regeling opgenomen. Aan de hand van jurisprudentie met betrekking tot dit onderwerp is gekozen voor de zgn. 30%-70% regeling. Dat wil zeggen: wanneer een beroep of bedrijf aan huis niet meer dan 30% van het bruto woonvloeroppervlak inclusief bijbehorende bouwwerken beslaat met een maximum van 65 m² dan wordt op het pand geen bedrijfsbestemming gelegd, maar blijft de woonbestemming gehandhaafd. De vestiging van het beroep of bedrijf aan huis mag geen aanzet geven tot verdringing van de woonfunctie.
Binnen de reikwijdte van een beroep en bedrijfsactiviteiten aan huis wordt nadrukkelijk inbegrepen de vestiging van dienstverlenende activiteiten zoals een kapsalon, en pedicure/manicure.

Bijbehorende bouwwerken (voormalige aanbouwen en bijgebouwen)
De Wabo maakt geen onderscheid in aanbouwen/uitbouwen en bijgebouwen. Binnen de bestemmingsregels is op de invoering van de Wabo geanticipeerd door onder bouwregels het kopje 'bijbehorende bouwwerken' te hanteren in plaats van 'aanbouwen, uitbouwen en bijgebouwen'.

Erfbebouwingsregeling
Burgemeester en wethouders hebben bij besluit van 18 september 2007 de nota erfbebouwing Zaanstad 2007 vastgesteld. In deze nota staat aangegeven in welke gevallen met een ontheffing op grond van de Wet ruimtelijke ordening en/of een ontheffing op grond van de bouwverordening medewerking wordt verleend aan de realisering van bijbehorende bouwwerken. Deze regeling wordt in de nieuw vast te stellen bestemmingsplannen opgenomen zodat geen ontheffing meer nodig is en geen uitzonderingen op het beleid worden gemaakt tenzij er dringende reden en/of omstandigheden bestaan die een uitzondering rechtvaardigen. Echter deze dienen door de aanvrager zelf te worden aangeleverd en onderbouwd te worden.

De bestemming wonen is inclusief een erfbebouwingsregeling waarbij erfbebouwing mag worden opgericht, bijvoorbeeld een schuur, garage of berging. Om de tuinen grotendeels open te houden is een trapsgewijze erfbebouwingsregeling opgenomen, namelijk:
- oppervlakte achter de achtergevel niet meer dan 300 m², dan mag het achtererf voor maximaal 50% bebouwd worden met daarnaast een maximum van 75 m²;
- oppervlakte achter de achtergevel meer dan 300 m², dan mag het achtererf voor maximaal 100% bebouwd worden.

Voor bijbehorende bouwwerken die vastzitten aan de woning is gekozen voor een praktische maat namelijk dat een bijbehorend bouwwerk niet hoger mag zijn dan 0,25 meter boven de vloer van de eerste verdiepingsvloer van het hoofdgebouw.

b. Hoofdgroepen van dubbelbestemmingen

De in het plangebied voorkomende hoofdgroep van dubbelbestemmingen al dan niet bijbehorende (hoofd)functies/gebruiksdoelen zijn de volgende:

Leiding-Hoogspanning (L-H)
De dubbelbestemming Leiding-Hoogspanning is uitsluitend gelegd op de (ondergrondse) hoogspanningsleidingen van 50 kV of meer. Dit betreft een strook met een breedte van 4 m aan weerszijden van de desbetreffende leidingen (de "vrijwaringszone"). Ter plaatse zijn uitsluitend bouwwerken ten dienste van de leidingen toegestaan. Bebouwing ten dienste van de primaire bestemming is slechts toegestaan na advies van de leidingbeheerder. Er geldt een omgevingsvergunningvereiste voor werken en werkzaamheden die de leidingen zouden kunnen schaden.

Waarde - Archeologie 1/ Waarde - Archeologie 4 / Waarde - Archeologie 5(WR-A)
Voor de in het plangebied aanwezige terrein van archeologische waarde is een dubbelbestemming opgenomen ter bescherming van de in het gebied te verwachten archeologische sporen. Hiervoor geldt dat daar waar de dubbelbestemming samenvalt met de hoofdbestemming primair de regels van de dubbelbestemming gelden. Bij samenloop van diverse hoofdgroepen van dubbelbestemmingen is in elke hoofdgroep van dubbelbestemming een artikel opgenomen met een voorrangsregeling.

Binnen het plangebied zijn drie verschillende begrenzingen van archeologische waarden opgenomen, namelijk:

  • de begrenzing van de gebieden met de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie 1': een oppervlakte groter dan 50 m² en dieper dan 50 cm;
  • de begrenzing van de gebieden met de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie 4': een oppervlakte groter dan 50 m2 en dieper dan 80 cm;
  • de begrenzing van de gebieden met de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie 5': een oppervlakte groter dan 5 m2 en dieper dan 50 cm;

Waterstaat - Waterkering

Voor de in het plangebied aanwezige primaire en regionale waterkering is een dubbelbestemming opgenomen ter bescherming van de belangen van de waterkering.

c. Functieaanduidingen

In het plangebied komen de volgende functieaanduidingen voor:

bedrijfswoning (bw)

Ter plaatse van deze aanduiding is een bedrijfswoning toegestaan.

gemaal (gm)

Ter plaatse van deze aanduiding is een gemaal toegestaan.

gemengd (gd)

Ter plaatse van deze aanduiding is een gemengde functie toegestaan.

horeca (h)

Ter plaatse van deze aanduiding is horeca toegestaan.

jachthaven (jh)

Ter plaatse van deze aanduiding is een jachthaven toegestaan.

nutsvoorziening (nv)

Ter plaatse van deze aanduiding is een nutsvoorziening toegestaan.

recreatie (r)

Ter plaatse van deze aanduiding is recreatie toegestaan.

roeivereniging (rov)

Ter plaatse van deze aanduiding is een roeivereniging toegestaan.

specifieke vorm van bedrijf - .. (sb-..)

Ter plaatse van deze aanduiding wordt een bedrijf met een bepaalde categorie toegestaan.

specifieke vorm van bedrijventerrein - .. (sbt-..)

Ter plaatse van deze aanduiding wordt een bedrijf met een bepaalde categorie toegestaan.

specifieke vorm van gemengd - .. (sgd-..)

Ter plaatse van deze aanduiding wordt een bedrijf met een bepaalde categorie toegestaan.

specifieke vorm van horeca - coffeeshop (sh-cof)

Ter plaatse van deze aanduiding wordt een bedrijf met een bepaalde categorie toegestaan.

specifieke vorm van waarde - monument (swr-mon)

Met deze aanduiding wordt een monument aangeduid.

specifieke vorm van wonen - woonboot (sw-wob)

Met deze aanduiding wordt een woonboot aangeduid.

verblijfsrecreatie (vr)

Ter plaatse van deze aanduiding zijn jachthavengerelateerde voorzieningen toegestaan.

verkoop van motorbrandstoffen zonder vulpunt voor LPG (vm)

Ter plaatse van deze aanduiding is de verkoop van motorbrandstoffen toegestaan.

volkstuin (vt)

Ter plaatse van deze aanduiding is een volkstuin(complex) toegestaan.

d. Bouwaanduidingen

onderdoorgang [ond]

Ter plaatse van deze aanduiding bevindt zich een onderdoorgang.

6.1.3.3 Algemene regels

Waar nodig is op enkele artikelen een nadere toelichting opgenomen.

Anti-dubbeltelregel
Doel van deze regel is te voorkomen dat, wanneer volgens een bestemmingsplan bepaalde gebouwen niet meer dan een bepaald deel van een bouwperceel mogen beslaan, het opengebleven terrein niet nog een keer meetelt bij het toestaan van een ander gebouw, waaraan een soortgelijke eis kan worden gesteld.

Algemene aanduidingsregels

Geluidzone - industrieterrein
Doel van deze regel is te voorkomen dat gebouwen worden gerealiseerd ter plaatse van gronden waar de geluidsbelasting ten gevolge van een industrieterrein op gevels van gebouwen de aanvaardbare normen overschrijdt.

Algemene bouwregels
Deze regel vormt het sluitstuk van de bestemmingsplansystematiek in die zin, dat deze regel alle het bouwen dat strijdig is met de aan de gronden gegeven bouwmogelijkheden verbiedt. In dit artikel zijn enkele regels opgenomen die gelden, zoals parkeernormen.

Algemene gebruiksregels
Deze regel vormt het sluitstuk van de bestemmingsplansystematiek in die zin, dat deze regel alle gebruik dat strijdig is met de aan de gronden gegeven bestemming verbiedt. In dit artikel zijn enkele specifieke vormen van gebruik als verboden gebruik aangemerkt. Daaronder valt onder meer het verbod op seksinrichtingen behalve op gronden waar dit expliciet is toegestaan.

Algemene afwijkingsregels
Hierin zijn onder meer afwijkingsmogelijkheden opgenomen ten behoeve van het oprichten van bijvoorbeeld antennemasten voor mobiele telefonie, beperkte overschrijdingen van bouwgrenzen, het toelaten van nieuwe nutsgebouwtjes etc.

Overgangsrecht
De overgangsregels hebben ten doel een rechtstoestand te creëren voor situaties die afwijken van de in het plan opgenomen bepalingen. In principe mogen deze situaties worden gehandhaafd. Indien het gaat om afwijkingen van de bebouwingsregels mag het bouwwerk zelfs worden verbouwd. Alleen als ze door een calamiteit verloren gaan, mogen zeg geheel worden herbouwd.

Slotregel
Deze regel geeft de naam van het bestemmingsplan weer.