direct naar inhoud van 6.2 Overleg
Plan: Kolenkitbuurt Middengebied
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.E1201BPSTD-OH01

6.2 Overleg

Het voorontwerp bestemmingsplan 'Kolenkitbuurt Middengebied' is verzonden aan de wettelijke instanties ten behoeve van het overleg op grond van artikel 3.1.1 Bro (Besluit ruimtelijke ordening). Het voorontwerp is verzonden aan de volgende relevante overlegpartners.

  • 1. Waternet
  • 2. Bureau Monumenten en Archeologie (BMA)
  • 3. Rijkswaterstaat Noord-Holland (WVV)
  • 4. Prorail
  • 5. Dienst ruimtelijke ordening (DRO)
  • 6. Stadsdeel Nieuw-West
  • 7. Brandweer Amsterdam Amstelland sector Expertise & Regie

Van de instanties als genoemd onder 1 tot en met 5 is een reactie ontvangen. Deze reacties zijn hieronder samengevat en van commentaar voorzien. De reacties zijn integraal opgenomen in bijlage 9.

Ad 1: Waternet

Opmerking:

Het Waternet concludeert, dat er wordt gekozen voor het toepassen van een drainagesysteem. Volgens het Plan gemeentelijke watertaken geldt het toepassen van duurzame drainage, als er geen andere alternatieven zijn. Voor de keuze van drainage geldt dat de kosten voor de aanleg, beheer en onderhoud van het drainagesysteem volledig voor rekening komen van de initiatiefnemer. De verantwoordelijkheid voor toekomstige grondwaterproblemen als gevolg van deze keuze ligt bij de initiatiefnemer.

Reactie:

In de als bijlage 7 bijgevoegde memo (Oranjewoud, 13 april 2012) is gemotiveerd waarom er gekozen is voor drainage en niet voor ophoging of grondverbetering in de vorm van ontwateringskoffers. Woningstichting Eigen Haard is verantwoordelijk voor de aanleg van het drainagesysteem. De kosten worden gefinancierd uit de grondexploitatie.

Na overdracht van de openbare ruimte is het stadsdeel verantwoordelijk voor het grondwaterbeheer. Afspraken over de overdracht en het beheer worden vastgelegd in een gebiedscontract (anterieure overeenkomst), waarschijnlijk na terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan, maar in ieder geval vóór de vaststelling van het bestemmmingsplan. Naar deze overeenkomst zal tevens verwezen worden in de paragraaf 6.4 Economische uitvoerbaarheid.

Ad 2: Bureau Monumenten en Archeologie (BMA)

Opmerking:

  • a. BMA keurt het onderzoek van Oranjewoud op inhoudelijke gronden af.
  • b. In het inmiddels vastgestelde uitwerkingsplan is al de keuze gemaakt om af te wijken van de oorspronkelijke cultuurhistorisch waardevolle situatie, maar ook van het nog pas enkele jaren terug ingezette vernieuwingsconcept van de Kolenkitbuurt Zuid. Het is daarom aan te bevelen om in het bestemmingsplan aan te geven waarom voor het nu voorliggende concept gekozen is. Het uitwerkingsplan voorziet bewust in een volstrekt ander woonmilieu dan het bestaande - gesloten versus open bouwblokverkaveling - zodat de conclusie van paragraaf 4.2 Archeologie en cultuurhistorie op pagina 28 in historisch opzicht wel erg bevreemdend is: "Ten aanzien van het aspect cultuurhistorie geldt, dat aangesloten wordt op de uitgangspunten van het AUP van Cornelis van Eesteren." Het omgekeerde is immers het geval.

Reactie:

  • a. In overleg met stadsdeel West is in april 2012 door BMA afdeling Archeologie een nieuw bureauonderzoek voor Blok 5 en Kolenkitbuurt Midden gemaakt (BO 12-028). Een verwijzing naar dit onderzoek en de conclusie ervan zijn in paragraaf 4.2 opgenomen. Ook is dit bureauonderzoek als bijlage bij dit bestemmingsplan opgenomen ter vervanging van het onderzoek van Oranjewoud.
  • b. Paragraaf 4.2 van de toelichting is naar aanleiding van deze reactie aangepast. In die paragraaf zijn de argumenten gegeven waarom gekozen is voor een gedifferentieerde opbouw van de stedelijke ruimten en een aanpassing van het huidge stedelijke weefsel. Tot slot merken we op dat de keuze om af te wijken inderdaad reeds is gemaakt in het uitwerkingsplan, dat bestuurlijk is vastgesteld. Dit bestemmingsplan vormt een juridische vertaling van dat vastgestelde uitwerkingsplan.

Ad 3: Rijkswaterstaat Noord-Holland

Opmerking:

Het voorontwerp bestemmingsplan geeft nog geen inzicht in verkeerseffecten.

Reactie:

Ten opzichte van de capaciteit van het vigerende bestemmingsplan Kolenkitbuurt neemt neemt het aantal woningen in de nieuwe situatie, zoals beschreven in het Uitwerkingsplan en vastgelegd in onderhavig bestemmingsplan nauwelijks toe. In onderstaande tabel is de toename van het aantal woningen in het Uitwerkingsplan ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan beschreven:

  Huidig BP   UWP   Toename  
Blok 5   113   113   0  
Middengebied overig   361   367   6  
Totaal   474   480   6  

Uit bovenstaan detabel voilgt dat er spake is van een toename van 6 woningen.

In het vigerende bestmmingsplan is circa 2300 m2 aan bedrijfsruimte mogelijk binnen de bestemming Centrumdoeleinden III (detailhandel, dienstverlening, horeca en bedrijven). In het nieuwe plan is dat circa 1.600 m2. Dat betekent een afname van circca 700 m2.

Voor wat betreft de maatschappelijke functes geldt dat naast de bestaande Paulusschool een nieuwe school (Bos en Lommerschool) wordt ontwikkeld van circa 2750 m2 groot, inclusief gymzaal en kinderdagverblijf).

Gezien de zeer beperkte toename van het aantal woningen, de afname van het aantal m2 bedrijfsruimte en de beperkte toename van de maatschappelijke functies is het aannemelijk dat de toename van verkeer vanwege dit bestemmingsplan zeer gering is en geen effect heeft op de doorstroming op de wegen in en rond het plangebied en de A10 met bijbehorende op- en afritten.

In bijlage 8 is een overzicht opgenomen van de berekende verkeersintensiteiten in 2022.

Deze reactie is verwerkt in paragraaf 4.9 (Verkeer) van de toelichting van dit bestemmingsplan.

Ad 4: Prorail

Opmerking

De resultaten van het akoestisch onderzoek moeten worden verwerkt in het ontwerpbestemmingsplan.

Reactie

De resultaten van het akoestisch onderzoek zijn verwerkt in het ontwerpbestemmingsplan.

Ad 5: Dienst ruimtelijke ordening (DRO)

Opmerking

De Dienst ruimtelijke ordening ziet geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.

Reactie

Dit nemen wij ter kennisgeving aan.