direct naar inhoud van 2.24 Verkeer
Plan: Beschermd Stadsgezicht
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0230.BPBESCHSTAD2010-VST1

2.24 Verkeer

Doel

Het doel van de bestemming 'Verkeer' is de afwikkeling van het verkeer.

Functionele mogelijkheden

De bestemming is volledig bedoeld voor verkeerskundige doelstellingen, daarom worden wegen en straten, voet- en rijwielpaden toegestaan. Daarbij is in de specifieke gebruiksregels opgenomen dat het mag gaan om een weg met maximaal twee rijstroken. Terrassen worden in de bestemming uitgesloten. Hiermee wordt overlast voor het verkeer voorkomen. Door deze regelingen kan de hoofdontsluitingsfunctie van de wegen worden gegarandeerd.

Daarbij horende gebouwen, zoals een wachthuisje of telefooncel, andere bouwwerken, nutsvoorzieningen, groenvoorzieningen en water, paden, tuinen, erven en parkeervoorzieningen zijn ook toegestaan. Door dit toe te staan worden maximale gebruiksmogelijkheden geboden voor de hoofdfunctie.

Bouwmogelijkheden

Binnen deze bestemming is de bouw van gebouwen en andere bouwwerken toegestaan. Bij gebouwen geldt een maximale inhoud van 25 m3 en een maximale bouwhoogte van 2,50 meter. Andere bouwwerken, zoals een lichtmast, mogen een maximale bouwhoogte van 8,00 meter hebben. Door deze bouwhoogte worden negatieve effecten op de omgeving beperkt.

Voor de andere bouwwerken is bij deze bestemming een algemene regeling opgenomen. Daarbij is aangesloten bij een algemene regeling voor bouwmogelijkheden van andere bouwwerken. Ook is aansluiting gezocht bij de mogelijkheden met betrekking tot vergunningvrij bouwen, zoals dit opgenomen is in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en het Besluit omgevingsrecht.

Achtergrondinformatie

- Planuitgangspunten

- Huidige situatie : Infrastructuur

- Beleidskader

- Milieu- en omgevingsaspecten: Verkeer en parkeren

- Uitvoerbaarheid