Plan: | Beschermd Stadsgezicht |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0230.BPBESCHSTAD2010-VST1 |
Parkeren is een belangrijke functie in het plangebied, zoals ook in 4.3.8 aangegeven. Het is niet alleen van belang voor het wonen, maar ook voor de functies met een meer openbaar karakter. Daarnaast komen veel toeristen naar de vesting. De bezoekersaantrekkende functies, bijvoorbeeld het sportpark en de kerk, hebben een eigen parkeervoorziening. Nieuw of gewijzigd gebruik moet in de eigen parkeerbehoefte voorzien. Dit zoals omschreven in het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan en/of de Parkeernota.
Het omzetten van 'zware horeca' naar 'lichte horeca' heeft bijvoorbeeld gevolgen voor de parkeerdruk. Een voorbeeld is dat een café een parkeernorm heeft van 8 parkeerplaatsen per 100 m2 bvo, wat minder is dan de 16 parkeerplaatsen per 100 m2 bvo bij een restaurant.
Ter plaatse van de huidige ijsbaan wordt op termijn voorzien in een nieuwe parkeerlocatie voor circa 500 parkeerplaatsen. Het terrein krijgt daarbij een nieuwe ontsluiting vanaf de Havenkade, ter hoogte van het pand Havenstraat 9. Dit pand moet daarvoor worden afgebroken. De locatie dient ter vervanging van de huidige parkeerlocatie. De huidige parkeerlocatie gaat dan dienst doen als uitbreidingsruimte voor de jachthaven en recreatieve voorzieningen. Het bestemmingsplan biedt mogelijkheden voor de ontwikkeling van dit nieuwe parkeerterrein en ontsluitingsroute daar naartoe.