Plan: | Buitengebied, Veegplan 6 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1702.8BPveegplan6-VA02 |
Het bestemmingsplan 'Buitengebied Sint Anthonis 2013' is door de raad van de gemeente Sint Anthonis vastgesteld op 18 juni 2013. Bij de vaststelling van het bestemmingsplan 'Buitengebied Sint Anthonis 2013' kon met een aantal ontwikkelingen nog geen rekening worden gehouden. Inmiddels zijn er vier (nieuwe) particuliere initiatieven die niet passen binnen het bestemmingsplan en de latere Partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied (vastgesteld op 7 juli 2016) en (veeg)plannen. De vier ruimtelijke verzoeken zijn door de gemeente beoordeeld en haalbaar geacht. Conform de aanpak van de gemeente Sint Anthonis worden deze initiatieven in een overkoepelende bestemmingsplanherziening opgenomen, zijnde onderhavig bestemmingsplan 'Buitengebied, Veegplan 6'.
Het bestemmingsplan 'Buitengebied, Veegplan 6' betreft het zesde veegplan voor het buitengebied van de gemeente Sint Anthonis. Met de systematiek van veegplannen wordt periodiek een bestemmingsplanprocedure gestart waarin kansrijke initiatieven vanuit de markt zijn opgenomen.
Verder worden in voorliggend bestemmingsplan 28 reeds verleende omgevingsvergunningen voor afwijking van het bestemmingsplan (artikel 2.1, eerste lid, sub c Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) verwerkt. De omgevingsvergunningen zijn verleend in de periode vanaf 17 augustus 2016 tot en met 15 januari 2019 en worden in het zesde veegplan juridisch-planologische doorvertaald.
Tot slot zijn een aantal verbeterpunten geconstateerd, welke als ambtshalve wijzigingen worden doorgevoerd in voorliggend bestemmingsplan.
De ontwikkelingen die onderdeel uitmaken van dit veegplan zijn gerubriceerd naar hun achtergrond. De eerste rubriek zijn de nieuwe ontwikkelingen waarvoor inmiddels een ruimtelijke onderbouwing is opgesteld, welke in voorliggend bestemmingsplan worden opgenomen. De tweede rubriek omvat de reeds verleende omgevingsvergunningen. De derde rubriek bestaat uit de ambtshalve wijzigingen.
Na de vaststelling van het bestemmingsplan 'Buitengebied Sint Anthonis 2013' en de latere veegplannen zijn vier nieuwe ontwikkelingen in het buitengebied actueel geworden. Deze ontwikkelingen passen niet binnen dit bestemmingsplan en de latere partiële herziening en (veeg)plannen, en vragen zodoende om een nieuwe bestemmingsplanregeling.
Het betreft ontwikkelingen op de volgende locaties:
De ontwikkelingen worden hierna kort omschreven. Per ontwikkeling is in het kort aangegeven wat de afwijkingen zijn van het geldende bestemmingsplan. Voor elk initiatief is in opdracht van de initiatiefnemer een deugdelijke ruimtelijke onderbouwing opgesteld, inclusief de benodigde omgevingsonderzoeken. Deze ruimtelijke onderbouwingen vormen de basis voor dit bestemmingsplan en zijn als bijlage (inclusief landschappelijk inpassingenplan en onderzoeken) toegevoegd aan de toelichting.
De initiatiefnemers wensen het huidige intensieve veehouderijbedrijf ter plaatse van Striep 6 te Oploo te beëindigen. Daarbij willen zij een deel van de bestaande bedrijfsgebouwen hergebruiken voor statische opslag respectievelijk hergebruiken/verbouwen tot groepsaccommodatie/bed&breakfast.
Situatietekening beoogde situatie (o.a. verkleining bouwvlak)
Onderhavige locatie heeft in het vigerende bestemmingsplan 'Partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied Sint Anthonis' de enkelbestemming 'Agrarisch - Intensieve veehouderij' en de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie' (gedeeltelijk). In het bestemmingsplan 'Partiële herziening Bestemmingsplan Buitengebied Sint Anthonis' is op basis van de Verordening ruimte 2014 de gebiedsaanduiding 'agrarisch gebied' uit het bestemmingsplan 'Buitengebied Sint Anthonis 2013' gewijzigd in 'overige zone - gemengd landelijk gebied' en is de gebiedsaanduiding 'reconstructiewetzone - landbouwontwikkelingsgebied' uit het bestemmingsplan 'Buitengebied Sint Anthonis 2013' komen te vervallen. De gebiedsaanduiding 'waarde archeologie 3' is gewijzigd in 'overige zone - waarde archeologie 3'.
De bestemming 'Agrarisch - Intensieve veehouderij' ter plaatse van perceel kastraal bekend als gemeente Oploo, sectie m, nummer 598 is in voorliggend bestemmingsplan gewijzigd in de bestemming 'Bedrijf'. Ter plaatse van het bestemmingsvlak 'Bedrijf' is de functieaanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - statische opslag en kleinschalig recreatief bedrijf' opgenomen. Ter plaatse van deze aanduiding zijn statische opslag alsmede een groepsaccommodatie/bed & breakfast toegestaan. Verder wordt ter plaatse van dit bestemmingsvlak de aanduiding 'maximum bebouwd oppervlak: 1.365 m2' opgenomen. Ter plaatse van de voormalige stallen 5 en 6 (zoals weergegeven op voorgaande afbeelding en in de ruimtelijke onderbouwing) is de aanduiding 'milieuzone - geurzone' opgenomen. Hier zijn in beginsel geen nieuwe geurgevoelige objecten toegestaan.
De bestemming 'Agrarisch - Intensieve veehouderij' ter plaatse van perceel kastraal bekend als gemeente Oploo, sectie m, nummer 751 is gewijzigd in de bestemming 'Agrarisch'. Voor het overige wijzen de vigerende bestemmingen en aanduidingen niet.
Voor de landschappelijke inpassing is een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
De ruimtelijke onderbouwing waaruit de juridisch-planologische haalbaarheid van deze ontwikkeling blijkt, is opgenomen in bijlage 1 van deze toelichting.
Het voornemen bestaat om ter plaatse van Boxmeersweg 23 en 25 te Sint Anthonis een bedrijfsverzamelgebouw met bedrijven in de milieucategorieën 1 en 2 toe te staan. Tevens wordt de woning Boxmeerseweg 27 als bedrijfswoning aangemerkt in plaats van de woning Boxmeerseweg 23.
Situatietekening beoogde situatie
Op basis van het bestemmingsplan 'Buitengebied Sint Anthonis 2013' heeft de locatie de bestemming 'Bedrijf' (gedeeltelijk), de bestemming 'Wonen' (gedeeltelijk) en de dubbelbestemming 'Waarde – Archeologie'. Ter plaatse van de bestemming 'Bedrijf" is bovendien de functieaanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - 7' opgenomen. Ter plaatse van deze functieaanduiding is uitsluitend een garagebedrijf toegestaan. Verder is de aanduiding 'maximum bebouwd oppervlak: 3.000 m2' opgenomen. De locatie heeft de gebiedsaanduidingen 'agrarisch gebied', 'waarde archeologie 3' en 'reconstructiewetzone - verwevingsgebied'. In het bestemmingsplan 'Partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied Sint Anthonis' is (op basis van de Verordening Ruimte 2014) de aanduiding 'reconstructiewetzone – verwevingsgebied' echter komen te vervallen en is de aanduiding 'agrarisch gebied' gewijzigd in 'overige zone - gemengd landelijk gebied'.
In verband met het planvoornemen (uitwisseling bedrijfswoning) is de bestemming 'Wonen', gelegen aan de oostkant van de vigerende bestemming 'Bedrijf', in voorliggend bestemmingsplan gewijzigd in de de bestemming 'Bedrijf'. Verder is een deel van de vigerende bestemming 'Bedrijf' aan de westzijde gewijzigd in de bestemming 'Wonen'. De aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - 7' is vervallen en de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - bedrijfsverzamelgebouw' is toegevoegd ter plaatse van de bestemming 'Bedrijf'. In de planregels is een regeling opgenomen op basis waarvan ter plaatse van laatstgenoemde aanduiding een bedrijfsverzamelgebouw met meerdere bedrijven in de milieucategorieën 1 en 2 is toegestaan, mits de bedrijfsgebouwen in eigendom zijn en blijven van één eigenaar. De vigerende aanduiding 'maximum bebouwd oppervlak: 3.000 m2' is opgenomen over het volledige bestemmingsvlak 'Bedrijf'. De dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie' blijft van toepassing op de locatie. De aanduiding 'waarde archeologie 3' is gewijzigd in 'overige zone - waarde archeologie 3'. Voor het overige wijzigen de vigerende aanduidingen niet.
De ruimtelijke onderbouwing waaruit de juridisch-planologische haalbaarheid van deze ontwikkeling blijkt, is opgenomen in bijlage 2 van deze toelichting.
De initiatiefnemer exploiteert op de locatie 3a en 14 te Wanroij een rundveehouderij, een paardenhouderij en een akkerbouwbedrijf in combinatie met een groepsaccommodatie. Daarnaast is in 2012/2013 vergunning verleend voor de realisatie van een zichtstal op de locatie. De wenst bestaat om tevens de volgende ontwikkelingen juridisch-planologisch toe te staan:
Onderhavige locatie heeft in het vigerende bestemmingsplan 'Partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied Sint Anthonis' de enkelbestemming 'Agrarisch - Melkrundveehouderij' en de dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie' (gedeeltelijk). Tevens zijn op gedeelten van de locatie de volgende gebiedsaanduidingen van toepassing: 'overige zone - bebouwingsconcentratie', 'overige zone - waarde archeologie 2' en 'overige zone - waarde archeologie 3'. In het bestemmingsplan 'Partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied Sint Anthonis' is op basis van de Verordening Ruimte 2014 de voorheen geldende aanduiding 'reconstructiewetzone – verwevingsgebied' komen te vervallen en is de aanduiding 'agrarisch gebied' gewijzigd in 'overige zone - gemengd landelijk gebied'. Verder is op delen van de planlocatie de aanduiding 'intensieve veehouderij' en de aanduiding 'specifieke vorm van recreatie - 11' opgenomen. Ter plaatse van laatstgenoemde aanduiding is verblijfsrecreatie in de vorm van een groepsaccommodatie voor maximaal 15 personen toegestaan.
Om de genoemde ontwikkelingen juridisch-planologisch mogelijk te kunnen maken, is het bestemmingsplan in meerdere opzichten aangepast. Ten behoeve van de bed & breakfast is de aanduiding 'bed & breakfast opgenomen'. Om de vergaderruimtes (excursieruimte en educatieve ruimte) met ondergeschikte horeca juridisch-planologisch mogelijk te maken, is de aanduiding 'specifieke vorm van recreatie - excursieruimte en educatieve ruimte' opgenomen. Voor de paardenstalling is de aanduiding 'specifieke vorm van recreatie - paardenbox' opgenomen. In verband met de uitbreiding van de slaapplaatsen van de bestaande groepsaccommodatie (van maximaal 15 personen naar maximaal 19 personen) is de vigerende bestemmingsplanregeling ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van recreatie - 11' aangepast. Ten behoeve van de sauna is de aanduiding 'sauna' opgenomen en in verband met de andere ondergeschikte recreatieve activiteiten is de aanduiding 'specifieke vorm van recreatie - ondergeschikte recreatieve activiteiten' opgenomen. In de bestemmingsomschrijving is beschreven waarvoor de gronden ter plaatse van de hiervoor genoemde functieaanduidingen precies zijn bestemd. Verder is in de gebruiksregels een regeling opgenomen die het gebruik zodanig beperkt dat geen sprake is van een geurgevoelig object. Voor het overige wijzen de vigerende bestemmingen en aanduidingen niet.
Voor de landschappelijke inpassing is een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
De ruimtelijke onderbouwing waaruit de juridisch-planologische haalbaarheid van deze ontwikkelingen blijkt, is opgenomen in bijlage 3 van deze toelichting.
Het voornemen bestaat om de vigerende agrarische bestemming van de locatie Stevensstraat 4 te Westerbeek wijzigen in een woonbestemming, omdat de initiatiefnemer ter plaatse geen agrarisch bedrijf exploiteert. De bestaande als bedrijfswoning bestemde woning is van het type langgevelboerderij. Om de cultuurhistorische langgevelboerderij te kunnen onderhouden, wenst de initiatiefnemer de boerderij in twee woningen te splitsen.
Woningsplitsing langgevelboerderij
Onderhavige locatie heeft in het vigerende bestemmingsplan 'Buitengebied Sint Anthonis 2013' de enkelbestemming 'Agrarisch - Grondgebonden', met de gebiedsaanduidingen 'agrarisch gebied' en 'reconstructiewetzone - landbouwontwikkelingsgebied'. Verder is de functieaanduiding 'bed & breakfast' opgenomen. In het bestemmingsplan 'Partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied Sint Anthonis' is op basis van de Verordening Ruimte 2014 de aanduiding 'reconstructiewetzone – landbouwontwikkelingsgebied' komen te vervallen en is de aanduiding 'agrarisch gebied' gewijzigd in 'overige zone - gemengd landelijk gebied'.
De bestemming 'Agrarisch - Grondgebonden' is in voorliggend bestemmingsplan gewijzigd in de bestemming 'Wonen'. Ter plaatse van het bestemmingsvlak 'Wonen' is de aanduiding 'maximum bebouwd oppervlak: 400 m2' opgenomen. De functieaanduiding 'bed & breakfast' blijft behouden. Verder is ter plaatse van de bestaande boerderij de dubbelbestemming 'Waarde - Cultuurhistorie' en de aanduiding 'twee-aaneen' opgenomen. Voor het overige wijzigen de vigerende aanduidingen niet.
Voor de landschappelijke inpassing is een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
De ruimtelijke onderbouwing waaruit de juridisch-planologische haalbaarheid van deze ontwikkeling blijkt, is opgenomen in bijlage 4 van deze toelichting.
In de periode vanaf 17 augustus 2016 tot en met 15 januari 2019 zijn diverse omgevingsvergunningen voor afwijking van het bestemmingsplan verleend (artikel 2.1, eerste lid, sub c Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)). Het betreft omgevingsvergunningen zoals bedoeld in artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1, 2 en 3 van de Wabo. De gemeente Sint Anthonis vindt het wenselijk om deze omgevingsvergunningen door te vertalen in een juridisch- planologische regeling in een bestemmingsplan. Het betreft omgevingsvergunningen die zijn afgegeven voor de volgende locaties:
De afwijkingen van het bestemmingsplan worden hierna beknopt omschreven. Per afwijking is in het kort aangegeven op welke wijze deze planologisch-juridisch wordt doorvertaald in voorliggend bestemmingsplan.
Voor de locatie Boompjesweg 1A te Landhorst is op 3 juli 2017 een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van een brandgang aan de achterzijde van een te realiseren vleeskalverenstal.
Ten behoeve van de brandgang is het bestemmingsvlak 'Groen' gedeeltelijk opgeschoven. Ter plaatse van de brandgang is vervolgens de bestemming 'Agrarisch' met de aanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - erfverharding' opgenomen.
Voor de locatie Fortunaweg 7 te Landhorst zijn twee omgevingsvergunningen voor afwijking van het bestemmingsplan verleend.
Op 5 januari 2017 is een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van een ruwvoervoorziening met bijbehorende erfverharding. Ten behoeve hiervan is het bestemmingsvlak 'Agrarisch - Melkrundveehouderij' uitgebreid en is de functieaanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - voorziening ruwvoeropslag' opgenomen. Door middel van deze functieaanduiding is geregeld dat ter plaatse uitsluitend voorzieningen ten behoeve van de opslag van ruwvoer van de ter plaatse gevestigde melkrundveehouderij, niet zijnde een intensieve veehouderij(neven)tak, zijn toegestaan. Om via bestuursrechtelijke weg de landschappelijke inpassing af te kunnen dwingen, is bovendien een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
Verder is op 6 juli 2017 een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van een wintergarten. Ten behoeve hiervan zijn het bestemmingsvlak 'Agrarisch - Melkrundveehouderij' en de functieaanduiding 'intensieve veehouderij' uitgebreid. Om via bestuursrechtelijke weg de landschappelijke inpassing af te kunnen dwingen, is een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
Op 6 augustus 2018 is voor de locatie Gassels Hof 1 te Oploo een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van een mestscheider.
Ter plaatse van de mestscheider is de aanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - mestscheiding' opgenomen. In de planregels is een regeling opgenomen voor het toestaan van (een bouwwerk voor) locatiegebonden mestbewerking in de vorm van mestscheiding ter plaatse van deze aanduiding.
Voor de locatie Bus 4 te Oploo is op 15 januari 2019 een omgevingsvergunning verleend voor het toepassen van de sloop-/bonusregeling.
Ten behoeve hiervan is de aanduiding 'maximum bebouwd oppervlak: 498 m2' opgenomen, op basis waarvan maximaal 498 m2 aan bijbehorende bouwwerken wordt toegestaan. Om via bestuursrechtelijke weg de sloop van bestaande bebouwing af te kunnen dwingen, is een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
Voor de locatie Deurneseweg 31A te Oploo is op 26 juni 2018 een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van een overkapping.
De bestemming van het perceel waarop de overkapping is gesitueerd is gewijzigd van 'Verkeer' naar 'Wonen'. De aanduiding 'specifieke vorm van verkeer - 1' is verwijderd. Om via bestuursrechtelijke weg de sloop van een bestaand bijgebouw af te kunnen dwingen, is een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
Op 20 februari 2017 is een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van een parkeerterrein nabij Gemertseweg 36 te Oploo.
Ten behoeve hiervan wordt de aanduiding 'parkeerterrein' binnen de bestemming 'Natuur' uitgebreid. Voor de landschappelijke inpassing is een voorwaardelijke verplichting opgenomen. Verder is de bestemming 'Waarde - Ecologische hoofdstructuur' gewijzigd in de bestemming 'Waarde - Natuurnetwerk Brabant', conform de Interimovergevingsverordening Noord-Brabant (vastgesteld d.d. 25 oktober 2019).
Voor de locatie Grotestraat 1A te Oploo is op 5 september 2016 een omgevingsvergunning verleend voor het toestaan van het gebruik van de woning en het bijbehorend perceel uitsluitend voor de woonfunctie.
De ter plaatse geldende bestemmingen 'Agrarisch - Grondgebonden' en 'Agrarisch' zijn gewijzigd in de bestemming 'Wonen'. Het aansluitende stuk grond met de bestemming 'Agrarisch - Grondgebonden' is gewijzigd in de bestemming 'Agrarisch met waarden'. De functieaanduiding 'tuin' is verwijderd. Verder is de aanduiding 'maximum bebouwd oppervlak: 430 m2' opgenomen. Om via bestuursrechtelijke weg de landschappelijke inpassing af te kunnen dwingen, is een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
Op 26 juni 2017 is voor de locatie Lindelaan 1 te Oploo een omgevingsvergunning verleend voor het wijzigen van een eerder verleende vergunning voor een loods/jongveestal.
Omdat de verandering/uitbreiding van de loods/jongveestal niet geheel binnen het bestemmingsvlak 'Agrarisch - Melkrundveehouderij' is gelegen (het bestemmingsvlak overschrijdt circa 0,5 meter de bestemmingsvlakgrens), wordt het bestemmingsvlak ter plaatse uitgebreid.
Op 24 november 2016 is voor de locatie Boxmeerseweg 16 te Sint Anthonis een omgevingsvergunning verleend voor het toepassen van de sloopregeling voor de bouw van een bijgebouw.
Ter plaatse van het bestemmingsvlak 'Wonen' is door middel van de aanduiding 'maximum bebouwd oppervlak (m2) geregeld dat maximaal 325 m2 aan bijbehorende bouwwerken is toegestaan. Om via bestuursrechtelijke weg de landschappelijke inpassing af te kunnen dwingen, is een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
Voor de locatie Den Hoek 17 te Sint Anthonis is op 17 augustus 2016 een omgevingsvergunning verleend voor het toepassen van de sloopregeling voor de bouw van een bijgebouw.
Het bestemmingsvlak 'Wonen' is aan de zuidzijde uitgebreid, zodat hier de oprichting van een bijgebouw mogelijk is. Ter plaatse van het bestemmingsvlak 'Wonen' is de aanduiding 'maximum bebouwd oppervlak: 435 m2' opgenomen, zodat maximaal 435 m2 aan bijbehorende bouwwerken is toegestaan. Ten behoeve van de landschappelijke inpassing is een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
Voor de locatie Heideweg 1 te Sint Anthonis is op 9 december 2016 een omgevingsvergunning verleend voor het oprichten van een toiletgebouw op het natuurkampeerterrein.
Ter plaatse van het bestemmingsvlak 'Recreatie - Verblijfsrecreatie' is de aanduiding 'maximum bebouwd oppervlak: 300 m2' opgenomen. In de planregels is bepaald dat de gezamenlijke oppervlake van gebouwen voor sanitaire voorzieningen en bouwwerken, geen gebouwen zijnde maximaal dit oppervlak mag bedragen. Verder is de bestemming 'Waarde - Ecologische hoofdstructuur' gewijzigd in de bestemming 'Waarde - Natuurnetwerk Brabant', conform de Interimovergevingsverordening Noord-Brabant (vastgesteld d.d. 25 oktober 2019).
Op 23 november 2017 is een omgevingsvergunning verleend voor het toestaan van een kleinschalige koffiebranderij aan huis aan de Ledeackersestraat 28 te Sint Anthonis.
Ten behoeve hiervan is de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - kleinschalige koffiebranderij' opgenomen. In de planregels is opgenomen dat ter plaatse het gebruik van gebouwen voor een aan huis verbonden bedrijf in de vorm van een kleinschalige koffiebranderij ter plaatse is toegestaan, waarbij geldt dat gedurende maximaal 5 uur per week koffie mag worden gebrand.
Voor de locatie Lepelstraat 37 te Sint Anthonis is op 18 mei 2017 een omgevingsvergunning verleend voor het toepassen van de sloopregeling en voor het realiseren van een paardrijbak met omheining en verlichting.
Ter plaatse van de bestemming 'Wonen' is de aanduiding 'maximum bebouwd oppervlak: 500 m2' opgenomen, op basis waarvan maximaal 500 m2 aan bijbehorende bouwwerken is toegestaan. Het realiseren van de paardrijbak met de omheining en verlichting is mogelijk gemaakt door middel van de aanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - paardrijbak'. Om via bestuursrechtelijke weg de landschappelijke inpassing af te kunnen dwingen is bovendien een voorwaardelijke verplichting opgenomen. Daarnaast is een voorwaardelijke verplichting opgenomen tot het slopen van een bestaand bijgebouw.
Op 15 december 2016 is een omgevingsvergunning verleend voor het toestaan van de volgende ondergeschikte recreatieve nevenactiviteiten bij de woonfunctie aan de Noordkant 17 te Sint Anthonis:
Ten behoeve van deze ondergeschikte recreatieve nevenactiviteiten is de aanduiding 'specifieke vorm van recreatie - recreatieve nevenactiviteiten' opgenomen. Voor het terras is de aanduiding 'terras' opgenomen. Het toegestane gebruik ter plaatse van deze aanduidingen is in de planregels uitgewerkt. Voor het realiseren en in stand houden van voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein, is een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
Naar aanleiding van de tussenuitspraak van de Raad van State is een nadere regeling opgenomen ten behoeve van rondleidingen en parkeren om deze qua gebruik planologisch-juridisch toe te staan (zie paragraaf 7.5).
Voor de locatie Sambeeksedijk 4 te Sint Anthonis is op 21 september 2018 een omgevingsvergunning verleend voor het toestaan van een hoveniersbedrijf.
Ten behoeve hiervan is een deel van de bestemming 'Agrarisch - Glastuinbouw' gewijzigd in de bestemming 'Bedrijf - Agrarisch verwant bedrijf'. Ter plaatse is de aanduiding 'hovenier' opgenomen. Het andere deel van de bestemming 'Agrarisch - Glastuinbouw' is gewijzigd in de bestemming 'Agrarisch'. Voor het waarborgen van de landschappelijke inpassing is een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
Voor de locatie Vlagberg 35, 35B en 36A te Sint Anthonis is op 5 september 2017 een omgevingsvergunning verleend voor het oprichten van een melkveestal en voor het legaliseren van sleufsilo's.
Ten behoeve van de sleufsilo's is de aanduiding 'specifieke vorm van agrarisch - erfverharding' ter plaatse van de sleufsilo's verwijderd. Om via bestuursrechtelijke weg de landschappelijke inpassing van de melkveestal en de sleufsilo's af te kunnen dwingen, is bovendien een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
Voor de locatie Walsert 12 en 12a te Rijkevoort-De Walsert is op 15 december 2016 een omgevingsvergunning verleend voor het legaliseren van een PNEM-huisje en kadaverkoeling/opslag en een overkapping/berging voor privégebruik (beide aan de voorzijde van het perceel).
Ter plaatse van de genoemde bouwwerken is de aanduiding 'tuin' verwijderd. Ten behoeve van het PNEM-huisje wordt de aanduiding 'nutsvoorziening' opgenomen.
Voor de locatie Broekkant 10 te Wanroij is op 21 augustus 2018 een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van een bed & breakfast.
Hiervoor wordt de aanduiding 'specifieke vorm van recreatie - bed & breakfast 100 dagen' opgenomen. In de planregels is aangesloten bij de standaardregeling voor bed & breakfasts uit de geconsolideerde regels 'Buitengebied Sint Anthonis 2016', waaraan voor deze locatie een specifieke regeling is toegevoegd op basis waarvan de bed & breakfast voor een al dan niet aaneengesloten periode van maximaal 100 dagen per jaar mag worden gebruikt.
Op 31 januari 2018 is voor de locatie Hank 2 te Wanroij een omgevingsvergunning verleend voor het toepassen van de sloop-/bonusregeling.
Ten behoeve hiervan wordt ter plaatse van het bestemmingsvlak 'Wonen' de aanduiding 'maximum bebouwd oppervlak: 192 m2' opgenomen. Door middel van deze aanduiding is geregeld dat ter plaatse maximaal 192 m2 aan bijbehorende bouwwerken is toegestaan. Om via bestuursrechtelijke weg de sloop van twee bestaande bijgebouwen af te kunnen dwingen, is een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
Voor de locatie Lamperen 3 te Wanroij is op 22 november 2017 een omgevingsvergunning verleend voor het toepassen van de sloop-/bonusregeling.
Ter plaatse van het bestemmingsvlak 'Wonen' is de aanduiding 'maximum bebouwd oppervlak: 370 m2' opgenomen. Op basis hiervan is maximaal 370 m2 aan bijbehorende bouwwerken toegestaan. Om via bestuursrechtelijke weg de landschappelijke inpassing af te kunnen dwingen, is bovendien een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
Op 13 november 2018 is een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van een coachingspraktijk (beroep aan huis) op de locatie Lindenpark 11 te Wanroij.
Ten behoeve hiervan is ter plaatse de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - coachingspraktijk' opgenomen. In de planregels is bepaald dat ter plaatse een aan huis verbonden beroep in de vorm van een coachingspraktijk is toegestaan. Om via bestuursrechtelijke weg te kunnen afdwingen dat op eigen terrein in voldoende mate parkeergelegenheid wordt gerealiseerd en in stand wordt gehouden, is een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
Voor de locatie Noordstraat 56 te Wanroij is op 17 augustus 2018 een omgevingsvergunning verleend voor het herbouwen van een bijgebouw en het toestaan van een beroep aan huis.
Ter plaatse van het bestemmingsvlak 'Wonen' is de aanduiding 'maximum bebouwd oppervlak: 150 m2' opgenomen. Voor het beroep aan huis is de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - workshops' opgenomen. In de planregels is bepaald dat ter plaatse een aan huis verbonden beroep in de vorm van het geven van workhops is toegestaan. Om via bestuursrechtelijke weg de landschappelijke inpassing af te kunnen dwingen, is bovendien een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
Op 7 september 2018 is een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van een kapsalon en internetverkoop als bedrijf aan huis op de locatie Oostend 2 te Wanroij.
Ten behoeve hiervan worden de aanduidingen 'specifieke vorm van bedrijf - kapsalon' en 'specifieke vorm van bedrijf - internetverkoop' opgenomen. In de planregels is opgenomen dat ter plaatse een aan huis verbonden bedrijf in de vorm van een kapsalon respectievelijk in de vorm van internetverkoop is toegestaan. In het kader van de internetverkoop is bovendien geregeld dat geen uitstalling ten verkoop mag plaatsvinden en dat de te verkopen producten niet ter plaatse bezichtigd en afgehaald kunnen worden. Om via bestuursrechtelijke weg te kunnen afdwingen dat op eigen terrein in voldoende mate parkeergelegenheid wordt gerealiseerd en in stand wordt gehouden, is voor zowel de kapsalon als de internetverkoop een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
Voor de locatie Peelkant 2 te Wanroij is op 14 april 2017 een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van een bed & breakfast.
Hiervoor is de aanduiding 'bed & breakfast' opgenomen. In de planregels is een regeling opgenomen voor het toegestane gebruik ter plaatse van deze aanduiding. Daarbij is aangesloten bij de standaardregeling voor bed & breakfasts uit de geconsolideerde regels 'Buitengebied Sint Anthonis 2016'.
Voor de locatie Peelstraat 29 te Wanroij is op 11 januari 2018 een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van een bijgebouw met toepassing van de sloopregeling.
Door middel van de aanduiding 'maximum bebouwd oppervlak (m2)' is geregeld dat ter plaatse maximaal 240 m2 aan bijbehorende bouwwerken is toegestaan. Ten behoeve van de landschappelijke inpassing is een voorwaardelijke verplichting opgenomen.
Voor de locatie Verlorenhoek 4 te Wanroij is op 27 december 2018 een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van een bed & breakfast.
Ten behoeve hiervan is de aanduidig 'bed & breakfast' opgenomen. In de planregels is een regeling opgenomen voor het toegestane gebruik ter plaatse van deze aanduiding. Hierbij is aangesloten bij de standaardregeling voor bed & breakfasts uit de geconsolideerde regels 'Buitengebied Sint Anthonis 2016'.
Op 5 september 2017 is voor de locatie Nieuweweg 1 te Westerbeek een omgevingsvergunning verleend voor het realiseren van een gebouw voor kleinschalig logeren.
Ter plaatse van het logiesgebouw is de aanduiding 'specifieke vorm van recreatie - kleinschalig logeren' opgenomen. Er is een regeling opgenomen voor het toegestane gebruik ter plaatse van deze aanduiding. Daarnaast is de aanduiding 'intensieve veehouderij' verwijderd.
Na vaststelling en inwerkingtreding van het bestemmingsplan 'Buitengebied Sint Anthonis 2013' en de bijbehorende herziening als ook de veegplannen is tijdens het gebruik geconstateerd dat sprake is van een aantal verbeterpunten. Deze verbeterpunten worden door middel van ambtshalve wijzigingen doorgevoerd. Hierna worden de ambtshalve wijzigingen beschreven.
Ter plaatse van de locatie Lindelaan 1 te Oploo rust ingevolge het vigerende bestemmingsplan 'Partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied Sint Anthonis' de bestemming 'Agrarisch - Melkrundveehouderij'. De bestaande sleufsilo's van de melkrundveehouderij liggen buiten het bestemmingsvlak. c.q. bouwvlak. Ter legalisatie van deze sleufsilo's, is het bestemmingsvlak c.q. bouwvlak ter plaatse vergroot. Een even groot gedeelte van het bestemmingsvlak c.q. bouwvlak is verwijderd, zodat de grootte van het bestemmingsvlak c.q. bouwvlak per saldo niet toeneemt.
Situatietekening vergroting en verkleining bestemmingsvlak c.q. bouwvlak
De locatie Bosweg 20 te Sint Anthonis is opgenomen als nieuwe ontwikkeling in 'Veegplan 4', vastgesteld d.d. 12 oktober 2017. De ontwikkeling bestond destijds uit het realiseren van een landgoed van 10 hectare en het legaliseren van een aantal bouwwerken.
Ingevolge het bestemmingsplan 'Veegplan 4' gelden ter plaatse de enkelbestemmingen 'Wonen', 'Agrarisch met waarden' en 'Natuur'. Om de landgoedstatus van de locatie beter tot uitdrukking te brengen, is ter plaatse van deze enkelbestemmingen tevens de dubbelbestemming 'Waarde - Landgoed De Hoef' opgenomen. De gronden binnen deze dubbelbestemming zijn (behalve voor de andere daar geldende bestemming(en)) mede bestemd voor landgoed met als doel verhoging van de landschappelijke belevingswaarden en het bewaren van de eenheid als landgoed zoals vastgelegd in het Natuur- en landschapsplan, dat als bijlage bij de regels is opgenomen. Daarnaast is de vigerende regeling voor het realiseren van bouwwerken in het bestemmingsplan 'Veegplan 4' tamelijk strikt. Om meer bebouwingsmogelijkheden te bieden, is deze regeling aangepast. De aanduidingen 'bijgebouwen' binnen het bestemmingsvlak 'Agrarisch' zijn verwijderd. Ten behoeve van de bestaande woning is binnen de enkelbestemming 'Wonen' een bouwvlak opgenomen, dat volledig mag worden bebouwd. De goot- en bouwhoogte van bijbehorende bouwwerken die ten dienste staan van de dubbelbestemming 'Waarde - Landgoed De Hoef', alsmede ten behoeve van de andere daar voorkomende bestemming(en), mag maximaal 3,5 meter respectievelijk 7,5 meter bedragen. Verder is in de regels bepaald dat de gezamenlijke oppervlakte van deze bijbehorende bouwwerken (dus binnen het bestemmingsvlak 'Waarde - Landgoed De Hoef') niet meer dan 1.000 m2 mag bedragen. Verder is de bestemming 'Waarde - Ecologische hoofdstructuur' gewijzigd in de bestemming 'Waarde - Natuurnetwerk Brabant', conform de Interimovergevingsverordening Noord-Brabant (vastgesteld d.d. 25 oktober 2019).
De locatie Noordkant 18 te Sint Anthonis is in de geldende bestemmingsplannen 'Buitengebied Sint Anthonis 2013', 'Buitengebied, Veegplan 1' en ''Partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied Sint Anthonis' bestemd als 'Agrarisch - Grondgebonden'. Feitelijk wordt het perceel reeds lange tijd gebruikt voor woondoeleinden. Om deze reden is in 2007 per brief aangegeven dat het voor de hand ligt dat bij de herziening van het destijds vigerende bestemmingsplan 'Buitengebied 2000' de bestemming van het perceel zal worden gewijzigd in 'Wonen'. Dit is abusievelijk nooit gebeurd.
Uit een toetsing op ruimtelijke- en milieuaspecten is gebleken dat het opleggen van een woonbestemming op dit perceel voldoet aan het vereiste van een goede ruimtelijke ordening. Ter plekke is sprake van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat. Agrarische bedrijven in de omgeving worden, gezien hun afstand, niet in hun ontwikkelingsmogelijkheden beperkt. Daarnaast wordt de directe omgeving van de locatie getypeerd door burgerwoningen.
Het toekennen van een woonbestemming aan deze locatie voldoet eveneens aan de provinciale Interim Omgevingsverordening. De locatie is gelegen binnen het Gemengd landelijk gebied. Het gemengd landelijk gebied is een gebied waarbinnen verschillende functies worden ontwikkeld die in evenwicht zijn met elkaar en de omgeving. In artikel 3.69 opgenomen dat een bestemmingplan binnen het landelijk gebied kan voorzien:
"in het gebruik van een voormalige bedrijfswoning als burgerwoning, als is verzekerd dat:
1. er geen splitsing in meerdere woonfuncties plaatsvindt;
2. overtollige bebouwing wordt gesloopt."
In dit geval vindt er geen splitsing in meerdere wooneenheden plaats en is geen sprake van overtollige bebouwing.
Verder bepaalt artikel 3.9 dat een bestemmingsplan dat een ruimtelijke ontwikkeling mogelijk maakt in Gemengd landelijk gebied dient te bepalen dat die ruimtelijke ontwikkeling gepaard gaat met een fysieke verbetering van de landschappelijke kwaliteit van het gebied of de omgeving. In het Afsprakenkader voor uitwerking en toepassing kwaliteitsverbetering van het landschap van 2 december 2015 is bepaald dat, indien het bouwvlak niet groter wordt dan 5.000m2 en maximaal 500m2 aan voormalige bedrijfsbebouwing resteert, landschappelijke inpassing vereist is. De locatie is reeds landschappelijk ingepast en deze wordt ook in stand gehouden.
Op het perceel Peelstraat 11 te Wanroij was een gemengd bedrijf gevestigd, bestaande uit melkkoeien en varkens. Ingevolge het vigerende bestemmingsplan 'Partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied Sint Anthonis' geldt ter plaatse de enkelbestemming 'Agrarisch - Melkrundveehouderij'. Ten behoeve van de varkenstak is ter plaatse van een deel van het perceel bovendien de aanduiding 'intensieve veehouderij' opgenomen.
De varkenstak is echter beëindigd. Om deze reden dient de aanduiding 'intensieve veehouderij' van de verbeelding te worden verwijderd. Voorliggend bestemmingsplan voorziet hierin.
Voor de locatie Peelstraat 29 te Wanroij geldt op basis van het vigerende bestemmingsplan 'Buitengebied Sint Anthonis 2013' de bestemming 'Wonen'. Het perceel dat achter deze locatie is gelegen, perceel kadastraal bekend gemeente Wanroij, sectie K, nummer 1059, betreft een agrarisch perceel. Het perceel heeft grotendeels de bestemming 'Agrarisch met waarden'. Een klein gedeelte van dit perceel heeft in het vigerende bestemmingsplan echter de bestemming 'Wonen' in plaats van de bestemming 'Agrarisch met waarden'. Deze ommissie is in voorliggend bestemmingsplan hersteld door de bestemming 'Wonen' ter plaatse te wijzigen in de bestemming 'Agrarisch met waarden'.
Ter plaatse van Loonseweg 31 en 31A te Westerbeek geldt ingevolge het vigerende bestemmingsplan één bestemmingsvlak (c.q. bouwvlak) 'Agrarisch - Grondgebonden'. In het voorheen vigerende bestemmingsplan 'Buitengebied 2000' waren voor deze locaties twee aparte, grondgebonden bouwblokken opgenomen. In het thans vigerende bestemmingsplan is per abuis dus één bestemmingsvlak voor beide locaties opgenomen. Deze ommissie is in voorliggend bestemmingsplan hersteld door voor deze locaties twee aparte bestemmingsvlakken (c.q. bouwvlakken) op te nemen.
In voorliggend bestemmingsplan zijn de regels inzake stikstofemissie en -depositie aangepast naar aanleiding van de PAS-uitspraak van 29 mei 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:1603). Het gebruik van gronden en bouwwerken, waarbij een toename van stikstofemissie plaatsvindt vanuit de betreffende gronden of bouwwerken, valt in voorliggend bestemmingsplan onder strijdig gebruik. Bovendien is de omschrijving van het begrip 'toename van stikstofemissie en stikstofdepositie' aangepast naar aanleiding van de genoemde uitspraak.
De in dit bestemmingsplan 'Buitengebied, Veegplan 6' opgenomen ontwikkelingen hebben in enkele gevallen consequenties voor de aanwezige waarden op archeologisch, cultuurhistorisch, landschappelijk en/of natuurlijk terrein. Echter, het betreft steeds ontwikkelingen waarvan in het kader van de daarvoor afzonderlijk opgestelde onderbouwingen reeds onderzoek naar eventuele effecten op aanwezige waarden hebben plaatsgevonden. Deze eventuele onderzoeken zijn opgenomen als bijlagen bij de ruimtelijke onderbouwingen. Verder is in het kader van dit veegplan geen verdere inventarisatie naar eventueel in geding zijnde waarden uitgevoerd omdat bij eerdere planvorming of bij eerder doorlopen procedures reeds geoordeeld is dat geen onevenredige aantasting van genoemde waarden plaatsvindt.
Voor wat betreft de verleende omgevingsvergunningen heeft de afweging met betrekking tot deze aspecten reeds bij de verlening van de betreffende omgevingsvergunning plaatsgevonden.
Verder leiden de ambtshalve wijzigingen niet tot nieuwe situaties waarmee aanwezige archeologische, cultuurhistorische, landschappelijke en natuurlijke waarden in gevaar komen.
De in dit bestemmingsplan 'Buitengebied, Veegplan 6' opgenomen ontwikkelingen hebben in enkele gevallen milieuhygiënische consequenties. Het betreft echter steeds ontwikkelingen waarvan in het kader van de daarvoor afzonderlijk opgestelde onderbouwingen reeds onderzoek naar eventuele effecten op aanwezige milieuconsequenties heeft plaatsgevonden. Deze onderzoeken zijn opgenomen als bijlagen bij de ruimtelijke onderbouwingen. Verder is in het kader van dit veegplan geen verdere inventarisatie naar eventueel in geding zijnde milieuwaarden uitgevoerd omdat bij eerdere planvorming of bij eerder doorlopen procedures reeds geoordeeld is dat geen onevenredige aantasting van genoemde waarden plaatsvindt.
Voor wat betreft de verleende omgevingsvergunningen heeft de afweging met betrekking tot deze aspecten reeds bij de verlening van de betreffende omgevingsvergunning plaatsgevonden.
Verder leiden de ambtshalve wijzigingen niet tot nieuwe situaties waarvoor een milieubeoordeling noodzakelijk is.
Het waterschap Aa en Maas is de beheerder van het grond- en oppervlaktewater binnen het plangebied. Het toepasselijke beleids- en regelgevingkader voor water bestaat uit het Waterbeheerplan Waterschap Aa en Maas 2016-2021, de Keur Waterschap Aa en Maas en de Beleidsregel Hydrologische uitgangspunten bij de Keurregels voor afvoeren van hemelwater, Brabantse waterschappen.
Voor de waterhuishoudkundige aspecten is dezelfde redenering van toepassing, als hierboven beschreven onder de paragraaf 'milieuaspecten'. Voor de ontwikkelingen die middels voorliggend bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt, zijn in de afzonderlijke onderbouwingen reeds de waterhuishoudkundige aspecten behandeld. De onderzoeken zijn opgenomen als bijlagen bij de ruimtelijke onderbouwingen. Verder is in het kader van dit veegplan geen verdere inventarisatie naar waterhuishoudkundige aspecten uitgevoerd omdat bij eerdere planvorming of bij eerder doorlopen procedures reeds geoordeeld is dat de waterhuishoudkundige waarden niet in het geding zijn.
Voor wat betreft de verleende omgevingsvergunningen heeft de afweging met betrekking tot deze aspecten reeds bij de verlening van de betreffende omgevingsvergunning plaatsgevonden.
Verder leiden de ambtshalve wijzigingen niet tot nieuwe situaties waarvoor een beoordeling van de waterhuidhoudkundige aspecten noodzakelijk is.
In het kader van de watertoets is het voorontwerp van veegplan 6 voor reactie toegezonden aan het Waterschap Aa en Maas. De reactie van het waterschap en de gemeentelijke reactie daarop zijn opgenomen in het Verslag vooroverleg, dat als Bijlage 5 bij deze toelichting is opgenomen.
Het wettelijk kader voor de inhoud en de vaststellingsprocedure van een bestemmingsplan wordt sinds 1 juli 2008 gevormd door de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en is verder ingevuld door het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening (Rsro). De Wro, het Bro en de Rsro bevatten regels ten aanzien van de (digitale) vormgeving, inhoud en raadpleegbaarheid van bestemmingsplannen, met als doel bestemmingsplannen uniform vergelijkbaar en uitwisselbaar te maken.
Een bestemmingsplan bestaat in elk geval uit een verbeelding en planregels, die samen het juridisch deel van het bestemmingsplan vormen. Daarnaast gaat het bestemmingsplan vergezeld van een toelichting (zoals onderhavige toelichting), die voorziet in de motivatie en onderbouwing van en de toelichting op de keuzes die zijn gemaakt om te komen tot de verbeelding en regels. Een bestemmingsplan kan ook bijlagen bevatten. Indien de bijlagen een relatie hebben met de regels worden ze opgenomen als bijlage bij de regels, zoals bijvoorbeeld een Staat van bedrijfsactiviteiten. Indien de bijlagen bijdragen aan de onderbouwing dan wel motivatie van het plan worden ze opgenomen als bijlage bij de toelichting, zoals in onderhavige situatie ruimtelijke onderbouwingen met bijbehorende rapporten van onderzoeken die ten behoeve van de nieuwe ontwikkelingen zijn uitgevoerd.
Bij het opstellen van de verbeelding en regels van het bestemmingsplan is voldaan aan het bepaalde in de Wro, Bro en de Rsro. Voor het overige is zoveel mogelijk aangesloten bij de gemeentelijke standaarden en plansystematiek. De structuur van het plan is zodanig dat de verbeelding de primaire informatie geeft over de van toepassing zijnde bestemming. In de regels kan vervolgens worden teruggelezen welke gebruiks- en bouwmogelijkheden voor de betreffende bestemming gelden. Behalve bestemmingen kan de verbeelding onder meer aanduidingen en maatvoeringsvlakken bevatten om binnen een bestemming te kunnen voorzien in maatwerk voor een bepaalde locatie. In dat geval zijn steeds ook regels verbonden aan deze aanduidingen en maatvoeringsvlakken.
De regels zijn opgesteld conform de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012), welke als bijlage onderdeel uitmaakt van de Regeling standaarden ruimtelijke ordening (Rsro). De regels bevatten allereerst begripsomschrijvingen en meetvoorschriften (wijze van meten) om respectievelijk interpretatie- en meetverschillen uit te sluiten (hoofdstuk 1). Vervolgens zijn in hoofdstuk 2 de regels voor de afzonderlijke bestemmingen en dubbelbestemmingen opgenomen, waarbij voor elke (dubbel)bestemming is voorzien in een apart artikel. Voor zover behoefte bestaat aan het opnemen van regels die niet zijn gebonden aan een specifieke bestemming, maar gelden voor het gehele dan wel een gedeelte van het plangebied, dan zijn de betreffende regels opgenomen in hoofdstuk 3 van de regels. Indien de betreffende regels betrekking hebben op slechts een gedeelte van het plangebied, dan wordt dat op de verbeelding aangegeven door middel van een zogenoemde gebiedsaanduiding.
De bestemmingsregels zijn in beginsel steeds op dezelfde manier opgebouwd:
Hoe gronden met een bepaalde bestemming mogen worden gebruikt is primair beschreven in de bestemmingsomschrijving. Eventuele aanvullingen of uitzonderingen zijn opgenomen in de specifieke gebruiksregels. De bouwregels bevatten de regels ten aanzien van de mogelijkheden om gebouwen en bouwwerken, geen gebouw zijnde op te richten. Zowel ten aanzien van gebruik als bouwen geldt dat binnen een bepaalde marge kan worden voorzien in mogelijkheden om af te wijken van de bouw- en gebruiksregels. Deze mogelijkheden zijn opgenomen onder respectievelijk 'Afwijken van de bouwregels' en 'Afwijken van de gebruiksregels'.
Voor zover gewenst kan in de regels voor een bestemming worden voorzien in een vergunningstelsel voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerk zijnde en/of werkzaamheden. Deze vergunningstelsels dienen dan veelal ter bescherming van binnen de bestemming voorkomende waarden of ter bescherming van bijvoorbeeld ondergrondse leidingen. Indien gewenst kan ook worden voorzien in een bevoegdheid om een bestemming geheel dan wel gedeeltelijk te wijzigingen in een andere bestemming. Dergelijke bevoegdheden worden opgenomen onder het kopje 'Wijzigingsbevoegdheid'.
Naast voornoemde veel voorkomende onderdelen van bestemmingsregels kan worden voorzien in een vergunningstelsel voor het slopen van bebouwing en specifieke procedureregels.
Voor alle ontwikkelingen zijn de bestemmingen afgesteld op het geldende bestemmingsplan 'Buitengebied Sint Anthonis 2013' en bijbehorende herzieningen c.q. veegplannen, inclusief de specifieke aanduidingen. De dubbelbestemmingen of gebiedsaanduidingen zijn veelal één op één overgenomen.
De regels voor de binnen het plangebied voorkomende bestemmingen en aanduidingen zijn net als de relevante begrippen, meetvoorschriften en algemene regels overgenomen van de geconsolideerde regels 'Buitengebied Sint Anthonis 2016'.
Het bestemmingsplan doorloopt als (voor)ontwerp respectievelijk vastgesteld en onherroepelijk bestemmingsplan de volgende procedure, te weten:
a. Voorbereiding:
Vooroverleg met instanties
Watertoets
b. Ontwerp:
1e terinzagelegging (ontwerp bestemmingsplan)
c. Vaststelling:
Vaststelling door de Raad
2e terinzagelegging (vastgesteld bestemmingsplan)
d. Beroep:
Beroep bij Raad van State
Op basis van de voorbereiding van dit bestemmingsplan zijn de gemeentelijke vooroverlegpartners om advies gevraagd op basis van artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening. Een verslag met een samenvatting van deze reacties en het gemeentelijk standpunt met betrekking tot deze reacties is als bijlage 5 opgenomen bij deze toelichting.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft met ingang van 21 januari 2020 gedurende 6 weken ter inzage gelegen. Gedurende deze periode zijn tien zienswijzen ontvangen. Voor de beoordeling en standpuntbepaling bij deze zienswijzen wordt verwezen naar de Nota van zienwijzen en ambtshalve wijzigingen in bijlage 6.
Op 4 juni 2020 heeft de gemeenteraad van Sint Anthonis het bestemmingsplan gewijzigd vastgesteld, met de wijzigingen zoals aangegeven in de nota van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen. De ambtshalve wijzigingen op de verbeelding hebben betrekking op de locaties Deurneseweg 31 te Oploo, Stevensstraat 4 te Westerbeek en Noordkant 18 te Sint Anthonis.
Op 28 juli 2021 heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) een tussenuitspraak gedaan met toepassing van de bestuurlijke lus (ABRvS 28 juli 2021, ECLI:NL:RVS:2021:1660, Bijlage 7). Deze tussenuitspraak ziet op de in het veegplan opgenomen aanduiding 'specifieke vorm van recreatie - recreatieve nevenactiviteiten', die op het perceel Noordkant 17, Sint Anthonis recreatieve nevenactiviteiten in de vorm van het exploiteren van 'de Boergondische Tuijn' mogelijk maakt (zie paragraaf 3.15 van deze toelichting).
In zijn uitspraak overweegt de Afdeling dat uit de plantoelichting en de daarop gegeven toelichting ter zitting blijkt, dat de raad heeft beoogd om ook buiten de perceelsgedeelten die specifiek voor activiteiten ten behoeve van 'De Boergondische Tuijn' zijn aangeduid, gebruik en/of inrichtingen ten behoeve daarvan toe te staan. Zo is beoogd onder meer in rondleidingen en parkeren te voorzien, maar is daarvoor geen aparte regeling getroffen.
In feite is met de betreffende aanduiding geregeld, dat ter plaatse daarvan de kernactiviteiten plaatsvinden, zoals het geven van workshops en lezingen. Tegelijkertijd zijn met deze aanduiding ook deelactiviteiten geregeld op gronden waar die aanduiding niet is gelegd, zoals het geven van rondleidingen en het noodzakelijk parkeren inherent aan de deelactiviteiten. De Afdeling concludeert hieruit dat de raad met dit plan niet heeft geregeld wat hij beoogd heeft te regelen, en draagt de raad op om alsnog duidelijk in het plan op te nemen op welke wijze buiten de bij het plan vastgelegde aanduidingen op het perceel wordt voorzien in recreatieve nevenactiviteiten en waar het parkeren moet plaatsvinden. Daarbij merkt de Afdeling op, dat het kan zijn dat daarvoor andere aanduidingen nodig zijn die wel een groter deel van het perceel beslaan, maar veel beperkter gebruik toestaan dan de eerder in het plan opgenomen aanduidingen ten aanzien van het terras en de recreatieve nevenactiviteiten.
Om gevolg te geven aan de tussenuitspraak is in het plan een aanvullende regeling opgenomen ten aanzien van rondleidingen en parkeren. Concreet is het plan op de volgende punten gewijzigd: