direct naar inhoud van 4.3 Verkeer en parkeren
Plan: Citadellaan - Willem van Nassaulaan
Status: ontwerp
Plantype: projectbesluit
IMRO-idn: NL.IMRO.0796.0002129-1401

4.3 Verkeer en parkeren

4.3.1 Verkeer

Als gevolg van het bouwplan neemt het aantal verkeersbewegingen toe. Aan de hand van de online-rekentool van CROW bij haar publicatie nr. 272 'Verkeersgeneratie voorzieningen' (december 2008) is de verkeersgeneratie van de huidige bebouwing en die van de vervangende nieuwbouw bepaald. Voor de commerciële ruimte is uitgegaan van 'kantoor op een voorstadslocatie, verzwaard met een baliefunctie'. Winkels die doorgaans het meeste verkeer genereren, zijn niet toegestaan. Verder is met de volgende variabelen gerekend:

  • ligging in stedelijk gebied: buiten-centrum (hoge dichtheid) voor wat betreft de woningen; voorstadslocatie voor wat betreft de commerciële ruimte;
  • autobezit per woning 0,6 (bron: www.cbsinuwbuurt.nl);
  • ligging ten opzichte van OV-knooppunten en/of snelwegaansluitingen: secundair knooppunt of IC-knooppunt op minder dan 1 km.

De bestaande woningen en de bestaande kapsalon genereren op een gemiddelde werkdag 225 motorvoertuigbewegingen per etmaal. De vervangende nieuwbouw leidt naar verwachting tot circa 284 motorvoertuigbewegingen per etmaal, een toename van circa 59 motorvoertuigbewegingen per etmaal. Deze toename kan vrijwel geheel worden toegeschreven aan de commerciële ruimte. In verhouding tot de verkeersintensiteit op en rondom de locatie is de toename relatief beperkt en heeft dan ook geen negatieve gevolgen voor de verkeersafwikkeling.

Voor een veilige verkeersafwikkeling en ontsluiting moet de uitrit in de eerste plaats passen in het verwachtingspatroon van de weggebruiker. In de tweede plaats moet de plek geschikt zijn voor een uitrit. Op dit moment heeft het complex geen garages, geen eigen parkeerplaatsen en dus ook geen eigen uitrit. De nieuwe parkeervoorziening van 67 parkeerplaatsen aan de achterzijde van het woningcomplex wordt vanaf de Willem Mariastraat ontsloten, nabij de hoek met de Willem van Nassaulaan. De Willem Mariastraat is een woonstraat binnen een 30 km/uur-zone. De verkeerssituatie zal hier zodanig worden aangepast dat het komen en gaan van auto's van en naar de parkeervoorziening direct op de Willem van Nassaulaan kan plaatsvinden via de Willem Mariastraat. De uitrit past in het verwachtingspatroon van de weggebruikers en op deze plek is voldoende ruimte voor een veilige inrichting ervan.

4.3.2 Parkeren

In de huidige situatie vinden het bewoners- en bezoekersparkeren van de woningen en de kapsalon volledig plaats in de openbare ruimte. Conform de Nota parkeernormen 2003 (zie paragraaf 3.3) is, op basis van het huidig aantal woningen (71 boven- en benedenwoningen in de sociale sector waarvan 17 kleiner dan 80 m² bvo), de behoefte aan parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers 98 parkeerplaatsen. De kapsalon vereist in de huidige situatie (93 m² bvo x 1,2 parkeerplaats per 100 m² bvo =) 1,9 parkeerplaatsen. Als parkeerplaatsen onderling uitwisselbaar zijn, is het niet noodzakelijk om de benodigde parkeerplaatsen van beide functies bij elkaar op te tellen: de parkeerbehoefte van verschillende functies valt niet altijd samen in tijd. Zo kent de woonfunctie de grootste parkeerbehoefte in de avonduren, terwijl voor de kapsalon met name overdag parkeerplaatsen nodig zijn. De onderlinge uitwisselbaarheid is afhankelijk van het aanwezigheidspercentage: het aandeel bewoners en bezoekers dat op een zeker moment van de dag daadwerkelijk aanwezig is. In tabel 3 is op basis van het aanwezigheidspercentage het aantal parkeerplaatsen gegeven voor elk deel van de dag, voor een koopavond en voor zaterdag. Rekening houdend met de onderlinge uitwisselbaarheid zijn in de huidige situatie op basis van de parkeernormen 98 parkeerplaatsen nodig in de openbare ruimte. Daarvan zijn 76 parkeerplaatsen nodig voor het bewonersparkeren en (71 x 0,3 =) 22 parkeerplaatsen voor het bezoekersparkeren. Elke woning moet beschikken over 0,3 parkeerplaats in de openbare ruimte. Deze bezoekersparkeerplaatsen moeten sowieso in de openbare ruimte of in een openbaar toegankelijk gebied worden gerealiseerd.

  ochtend   middag   avond   koopavond   zaterdag  
17 woningen (< 80 m² bvo, sociale sector)   8,5   10,2   17,0   15,3   10,2  
54 woningen (> 80 m² bvo, sociale sector)   40,5   48,6   81,0   72,9   48,6  
circa 93 m² bvo commerciële ruimte (kantoor, dienstverlening)   1,9   1,9   0,1   0,2   0,1  
afgerond totaal   51   61   98   88   59  

tabel 3: aantal benodigde parkeerplaatsen in de huidige situatie conform Nota Parkeernormen 2003

Op basis van het programma van in totaal 74 woningen (zie paragraaf 4.1) en de parkeernormen uit de Nota parkeernormen 2003 (zie paragraaf 3.3) is in tabel 4 de parkeerbalans van het bouwplan opgemaakt. Rekening houdend met de onderlinge uitwisselbaarheid vereisen het bewoners- en bezoekersparkeren samen 114 parkeerplaatsen. Daarvan zijn 92 parkeerplaatsen nodig voor het bewonersparkeren en (74 x 0,3 =) 22 parkeerplaatsen voor het bezoekersparkeren in de openbare ruimte.

  ochtend   middag   avond   koopavond   zaterdag  
9 eenpersoonswoningen (< 80 m² bvo)   4,5   5,4   9,0   8,1   5,4  
18 woningen (>80 m² bvo, sociale sector)   13,5   16,2   27,0   24,3   16,2  
24 woningen (>80 m² bvo, middeldure sector)   19,2   23,0   38,4   34,6   23,0  
23 woningen (>80 m² bvo, dure sector)   19,6   23,5   39,1   35,2   23,5  
circa 280 m² bvo commerciële ruimte   5,6   5,6   0,3   0,6   0,3  
circa 70 m² bvo commerciële ruimte aan huis   0,7   0,7   0,0   0,1   0,0  
afgerond totaal   63   75   114   103   68  

tabel 4: aantal benodigde parkeerplaatsen in de nieuwe situatie conform Nota Parkeernormen 2003

Hoewel de parkeerbehoefte toeneemt, neemt de parkeerdruk in de openbare ruimte als gevolg van het bouwplan af. In de eerste plaats worden op eigen terrein 67 parkeerplaatsen gerealiseerd, waar nu in het geheel geen parkeerplaatsen op eigen terrein beschikbaar zijn en parkeren nu volledig in de openbare ruimte plaatsvindt: nu worden 98 parkeerplaatsen in de openbare ruimte gebruikt, straks (114 - 67 =) 47. Het realiseren van meer parkeerplaatsen op eigen terrein stuit op overwegende bezwaren vanuit volkshuisvesting: de parkeerplaatsen zouden ten koste gaan van woningen in de sociale sector. Om de afname in het gebruik van openbare parkeerplaatsen door bewoners in afdoende mate te waarborgen wordt in de koopovereenkomsten een kettingbeding opgenomen waarmee één (gebouwde) parkeerplaats aan een (koop)woning is gekoppeld. Er resten vervolgens elf parkeerplaatsen op eigen terrein die door huurders kunnen worden bijgehuurd.

In de tweede plaats worden in het openbare gebied 10 extra parkeerplaatsen aangelegd die aan de nieuwbouw kunnen worden toegerekend (zie afbeelding 4). In de huidige situatie liggen direct tegenover het woningcomplex aan de Willem van Nassaulaan 20 parkeerplaatsen. Na herinrichting zijn hier in het openbare gebied 33 parkeerplaatsen beschikbaar. Aan de Willem Mariastraat verdwijnen door aanpassing van de verkeerssituatie drie parkeerplaatsen. Per saldo komen er tien parkeerplaatsen in de openbare ruimte bij.

Hoewel niet alle formeel vereiste parkeerplaatsen voor het bewonersparkeren op eigen terrein kunnen worden gerealiseerd (92 - 67 = 25), kan gelet op het bovenstaande en het hiernavolgende de gemeentelijke vrijstellingsregeling conform de Nota parkeernormen 2003 worden toegepast. Er is in het openbare gebied voldoende ruimte beschikbaar voor het resterend aantal bewonersparkeerplaatsen; in afbeelding 4 zijn 25 parkeerplaatsen rood omrand. Bovendien wordt dit resterend aantal in het kader van de vrijstelling aan de initiatiefnemer in rekening gebracht.

afbeelding "i_NL.IMRO.0796.0002129-1401_0006.jpg"

afbeelding 4: inrichtingsschets