direct naar inhoud van 5.3 Gemeentelijk niveau
Plan: Kom Liessel, 2e herziening
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0762.BP201201-D001

5.3 Gemeentelijk niveau

5.3.1 Structuurvisie Deurne 2011

De gemeenteraad heeft in 2011 de Structuurvisie Deurne vastgesteld. Afbeelding 5.8 geeft een uitsnede voor de Kom Liessel en omgeving.

afbeelding "i_NL.IMRO.0762.BP201201-D001_0045.jpg"

5.8 uitsnede plankaart structuurvisie

De Structuurvisie is ingedeeld in vijf thema's. Deze worden hierna genoemd met een specificatie voor de kern Liessel, voor zover relevant voor het bestemmingsplan.

  • 1. Samenleven

Ondanks de voortgaande individualisering is het behoud en ontwikkeling van de sociale samenhang een primaire overheidstaak.

Belangrijke ruimtelijk-functionele condities zijn de aanwezigheid van dagelijkse voorzieningen, in het bijzonder de multifunctionele accommodatie (De Kastanje) en de woonservicezone, voorts zijn een goede bereikbaarheid voor voetgangers en fietsers, de afwezigheid van milieuhinder van belang.

  • 2. Wonen

De golf van de 'bevolkingsexplosie' en de 'stedelijke expansie' is aan het verlopen. Rekening moet worden gehouden met een krimp van de bevolking en stabilisatie van de woningvoorraad. De woningvraag verschuift naar starters-, senioren- en zorgwonen. Voor Liessel geldt betaalbaar bouwen voor de eigen behoefte. Inbreiding en renovatie voor uitbreiding, en duurzaam bouwen als leidend motto.

  • 3. Werken

Liessel heeft een gemengde lokale economie. De werkgelegenheid wordt geleverd door de landbouw, midden- en kleinbedrijf en de maakindustrie. De samenstelling van de werkgelegenheid zal veranderen.

Het bedrijventerrein Willige Laagt biedt nog volop ruimte voor uitbreiding van bedrijvigheid.

  • 4. Vrije tijd

In Liessel ontbreekt een duidelijke toeristisch-recreatieve sector. Het bieden van ruimte voor de vrije tijd betreft vooral de behoefte van de eigen inwoners. Recentelijk is het bestemmingsplan Sportpark en omgeving, Liessel vastgesteld.

De verbetering van de fiets- en voetpaden is onderdeel van het bestemmingsplan. De Kastanje biedt ruimte voor culturele activiteiten.

  • 5. Omgeving

De kwaliteit van de woon- en leefomgeving wordt bepaald door de privé ruimte en de openbare ruimte.

De privé ruimte van woning en tuin is de verantwoordelijkheid van de bewoner en eigenaar. Liessel kent een hoog eigen woningbezit.

De kwaliteit van de openbare ruimte is bij uitstek een verantwoordelijkheid van de overheid. Daarbij zijn in Liessel aan de orde:
- de schaal van het dorp;
- de cultuurhistorische eigenheid;
- de relatie met het buitengebied;
- de (nieuwe) duurzaamheidsaspecten.

Conclusie

Dit bestemmingsplan is in hoge mate op de doelstellingen in de Structuurvisie gebaseerd.

5.3.2 Integraal Dorpsontwikkelingsprogramma IDOP Liessel 2008

In samenwerking met een aantal lokale partijen heeft de gemeente Deurne het Integraal Ontwikkelingsplan (IDOP) Liessel opgesteld. De betrokkenen waren onder meer SRE, de Dorpsraad Liessel, inwoners van Liessel, bureau BRO, woningcorporatie Bergopwaarts en de Stichting Welzijn Deurne. Afbeelding 5.9 geeft de dorpsontwikkelingsvisie uit het IDOP weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0762.BP201201-D001_0046.jpg"

5.9 dorpsontwikkelingsvisie Liessel

Dit plan is mede opgesteld als antwoord op de teruglopende leefbaarheid op het platteland en in de kleine dorpskernen, zoals onder meer Liessel. Een IDOP is een uitvoeringsgericht programma, dat een doorblik heeft van 10 jaar en mede door de betrokkenheid van de bewoners inzicht geeft op de eigen kijk op het dorp en het ontwikkelingsperspectief.

Aan dit perspectief wordt een concreet actieplan en tijdspad verbonden, en het geheel wordt vastgesteld door de gemeenteraad. Het IDOP heeft een ruimtelijke, economische en een maatschappelijke component en houdt mede hierdoor rekening met alle belangrijke aspecten van de dorpsgemeenschap. De actiepunten zijn weergegeven in de leefbaarheidsagenda en bestaan voor Liessel uit:

  • inzetten op het behoud van jongeren en ouderen voor een evenwichtige opbouw door het bouwen van goedkopere (levensbestendige) woningen;
  • meer ondersteuning bij bestuurstaken verenigingen;
  • versterken van de ruimtelijke kwaliteit door het inzetten van strategieën voor hergebruik van vrijgekomen agrarische bedrijfslocaties in combinatie met landschapsverfraaiing en woonstrategieën in de kernrand;
  • faciliteren van de werkgelegenheid in Liessel;
  • verruimde mogelijkheden voor vrijkomende agrarische bedrijfsbebouwing;
  • versterken van de ruimtelijke kwaliteit van het centrum door een eenduidige inrichting van de straten en een sterk hart (herinrichting van het “Zandstraat-plein”).
  • opknappen en veiliger maken van het bedrijventerrein.

5.3.3 Beleidsplan Verkeer en Vervoer

In het gemeentelijke beleidsplan Verkeer en Vervoer zijn de wegen binnen de gemeente Deurne gecategoriseerd. Zie afbeelding 5.10.

afbeelding "i_NL.IMRO.0762.BP201201-D001_0047.jpg"

5.10 categorisering wegen

Loon en de randweg Biezendreef zijn aangemerkt als een gebiedontsluitingsweg II. De dorpsstraten Neerkantseweg, Leenselseweg en Hazeldonkseweg zijn aangemerkt als een erftoegangsweg I buiten de bebouwde kom, de straten Hoofdstraat, Mgr. Berkvensstraat en Neerkantseweg als erftoegangsweg I binnen de bebouwde kom.

5.3.4 Kadernota Bomenbeleid en Groenstructuurplan

Deurne is een groene gemeente. In de Kadernota Bomenbeleid 2009 is het beleid met betrekking tot het bestaande groen en groenstructuren opgenomen. In het bijzonder bevat deze nota een lijst van alle waardevolle en monumentale bomen: de Groene Parels van Deurne. Voor Liessel zijn deze in paragraaf 2.3.3.3 benoemd.

Het Groenstructuurplan 2009 biedt een plan voor het behoud en de ontwikkeling van het groen in de toekomst. Beschreven worden de gewenste ontwikkelingen in het buitengebied en de afzonderlijke kernen. Voor Liessel zijn deze in paragraaf 2.3.3.3 beschreven.

5.3.5 Welstandsnota gemeente Deurne

De Welstandsnota is op 23 september 2011 in werking getreden.

Het welstandsbeleid is gericht op het handhaven en realiseren van een goede basiskwaliteit voor de gebouwde omgeving. Uitgangspunt daarbij is de karakteristiek van het gebied waarin een bouwwerk staat of wordt opgericht. Een goede balans tussen individueel en algemeen belang staat hierbij centraal.

In de nieuwe Welstandsnota is Deurne onderverdeeld in verschillende categorieën.

Indeling in categorieën

Aan een appartementengebouw moeten andere eisen van welstand gesteld worden dan aan een vrijstaand woonhuis, aan een agrarisch bedrijfspand andere dan aan een kantoorgebouw. Daarom is Deurne onderverdeeld in verschillende categorieën. Een categorie kan bestaan uit een wijk, een buurt, maar ook uit een verzameling straten die niet aan elkaar grenzen of een groep dezelfde soort gebouwen. Waar het om gaat is dat in een categorie de gebouwen samen een herkenbare eenheid vormen. Bijvoorbeeld omdat er hetzelfde type huizen uit eenzelfde bouwperiode staat, of omdat het merendeel van de bebouwing bestaat uit bedrijfspanden. Elke categorie heeft dus specifieke kenmerken en een eigen identiteit.

Bij sommige categorieën is het belangrijk dat veranderingen aan gebouwen of nieuwbouw aansluiten bij de bestaande bebouwing, in andere kan een grotere vrijheid om te bouwen gepast zijn. Voor elke categorie afzonderlijk is daarom beschreven waaraan een bouwplan moet voldoen. Iedere categorie heeft haar eigen beschrijving. Deze beschrijvingen zijn vormgegeven als losse brochures en kunnen ook zo gebruikt worden.

Afbeelding 5.11 geeft de welstandscategorieën in Liessel weer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0762.BP201201-D001_0048.jpg"

5.11 welstandscategorieënkaart

Voor het behoud van de identiteit van Liessel is in het bijzonder de categorie "historische dorpslinten van belang. Ten ondersteuning van de bescherming cq behoud en ontwikkeling van de cultuurhistorische waarden is in de regels artikel 16.5 'Nadere eisen"opgenomen.

5.3.6 Archeologische monumentenzorg

De gemeente Deurne heeft een eigen archeologisch beleid, zoals beschreven in de "Nota archeologische monumentenzorg gemeente Deurne, 2008" en vervat in de beleidstukken "archeologische beleidskaart Deurne" en de "Archeologieverordening Deurne". De van toepassing zijnde onderdelen zijn in paragraaf 6.2.1 beschreven.

5.3.7 Wonen

5.3.7.1 Woonvisie 2008-2020

In mei 2008 is de Woonvisie 2008-2020 vastgesteld. De belangrijkste beleidslijnen uit deze visie zijn opgenomen in hoofdstuk 3 van dit rapport.

5.3.7.2 Beleidskader Huisvesting Arbeidsmigranten 2009

Op 10 december 2009 heeft de gemeenteraad van Deurne het Beleidskader Huisvesting Arbeidsmigranten 2009 vastgesteld.

In het beleidskader worden uitgangspunten genoemd waaraan bij huisvesting van arbeidsmigranten voldaan dient te worden. Het gaat om de volgende uitgangspunten:

  • Huisvesting is alleen bestemd voor legale werknemers die hier tijdelijk verblijven.
  • Werkzaam in de gemeente Deurne.
  • Adequaat en veilig beheer van de huisvesting.
  • Spreiding van de (huisvesting van) arbeidsmigranten.
  • Transparant en tijdig communiceren naar de buurt.
  • Aantal te huisvesten personen per huisvestingsvorm maximeren.

Voor structurele huisvesting gelden de volgende maximale normen; eventueel kan hierin gefaseerd worden:

  • Logiesgebouw in bestaande complexen (in woonkernen en buitengebied) = maximaal 40 personen.
  • Nieuwbouw van logiesgebouwen (in woonkernen en buitengebied) = maximaal 40 personen.
  • Logies in Vrijkomende agrarische bebouwing (VAB). = maximaal 40 personen.
  • Logies in (voormalige) kantoorgebouwen = maximaal 40 personen.
  • Logies in bedrijfswoning op een bedrijventerrein = maximaal 10 personen.
  • Logies in bedrijfswoning bij een agrarisch bedrijf = maximaal 10 personen.
  • Huisvesting bij een bestaand agrarisch bedrijf = maximaal 40 personen.
  • Huisvesting in bestaande woningbouw = als huishouden maximaal 4 personen, als kamerverhuur of logies maximaal 10 personen.

Voor alle tijdelijke huisvestingsvormen gelden dezelfde normen als voor structurele huisvesting.

In voorliggend bestemmingsplan zijn de mogelijkheden voor huisvesting arbeidsmigranten als volgt geregeld.

  • 1. Huisvesting in reguliere woningen is in beginsel direct mogelijk indien sprake is van maximaal vier personen. Een dergelijke groep vereist een goede onderlinge verbondenheid in het huishouden, hetgeen gelijk te stellen is aan een gezinssituatie.
  • 2. Kamerverhuur voor groepen tot maximaal tien personen is mogelijk op basis van een binnenplans afwijkingsbesluit. Bij kamerverhuur woont de verhuurder zelf ook in het pand waarin de verhuur plaatsvindt.
  • 3. Logies is een vorm van huisvesting waarbij de verhuurder zelf niet in het logiesgebouw woont. Het bieden van logiesruimten aan maximaal tien personen is binnen voorliggend bestemmingsplan mogelijk op basis van een binnenplans afwijkingsbesluit.

5.3.7.3 Planologische regeling afhankelijke woonruimte

Er bestaat een grote behoefte aan tijdelijke woonvoorzieningen in relatie tot mantelzorg. Dit houdt verband met diverse oorzaken voortvloeiende uit de demografische gegevens. Voor ouderen zijn mogelijkheden op de woningmarkt beperkt. Er geldt stimuleringsbeleid om senioren zolang mogelijk in hun sociale omgeving zelfstandig te laten wonen en er bestaat bijvoorbeeld een toegenomen maatschappelijke behoefte aan zelfstandige inwoning.

De gemeente Deurne ziet zich geconfronteerd met de situatie dat mogelijkheden voor tijdelijke zelfstandige huisvesting ten behoeve van mantelzorg door bestemmingsplannen worden verhinderd. Deze situatie is niet wenselijk en daarom heeft de gemeente besloten tot een vrijstellingsregeling. Hiermee heeft de gemeente Deurne opnieuw een instrument om wenselijke vormen van tijdelijke huisvesting gekoppeld aan mantelzorg mogelijk te maken. De gemeente Deurne heeft besloten om een dergelijke vrijstellingsregeling in alle nieuwe bestemmingsplannen op te nemen.

5.3.8 Horecabeleid

Om als gemeente in te kunnen spelen op de ontwikkelingen op het gebied van horeca, is het integrale horecabeleid ontwikkeld. De gemeentelijke beleidsvisie op horeca is drieledig:

  • daar waar mogelijk bijdragen aan een optimalisering van het horeca-aanbod in de gemeente Deurne;
  • beperken en voorkomen van horeca-gerelateerde overlast;
  • optimaliseren van de dienstverlening door de gemeente aan (startende) horecaondernemers.

5.3.9 Notitie Prostitutiebeleid Gemeente Deurne

Naar aanleiding van de afschaffing van het bordeelverbod is op 26 september 2000 de Notitie Prostitutiebeleid Gemeente Deurne vastgesteld. In aansluiting op de regionale beleidslijn wordt een restrictief beleid gehanteerd, met een maximum van één seksinrichting en één escortbedrijf in de gemeente Deurne. Voor seksinrichtingen geldt daarbij: vestiging in de nabijheid van kwetsbare gebouwen als scholen, kerken, kloosters, sociaal-culturele gebouwen of in een woonwijk is niet toegestaan. Straat- of raamprostitutie wordt in Deurne niet toegestaan.

Alle bestemmingsplannen dienen gescreend te worden op bestemmingen waarbinnen de vestiging van bordelen mogelijk is toegelaten, o.a. bijzondere doeleinden, dienstverlening, bedrijven en gemengde functies.

5.3.10 Integraal veiligheidsbeleid

In 1996 is een Integraal Veiligheidsplan opgesteld waarvan de doelstelling luidde: 'het vergroten van de objectieve en subjectieve veiligheid en het verkleinen van veiligheidsrisico's in de gemeente Deurne door middel van:

  • een gezamenlijke aanpak van gesignaleerde veiligheidsproblemen;
  • samenhang creëren in bestaande veiligheidsactiviteiten'.

5.3.11 Beleidsnotitie 'antennes en zendmasten voor mobiele telefonie in Deurne'

De gemeente Deurne heeft een beleidsnotitie opgesteld voor antennes en zendmasten. Hierin worden uitspraken gedaan over het juridisch-planologisch kader, het ruimtelijk beeld, het welstandsbeleid, milieu en gezondheid etc. Aan het einde van de notitie is een beleidslijn geformuleerd die gehanteerd dient te worden bij verzoeken tot plaatsing van een antenne/gsm-zendinstallatie.

5.3.12 Accommodatiebeleid

Om als gemeente in te kunnen spelen op ontwikkelingen met betrekking tot gemeenschapsaccommodaties is een integraal accommodatiebeleid ontwikkeld.

In het rapport zijn op basis van de huidige situatie en de verwachte ontwikkelingen uitgangspunten geformuleerd voor het accommodatiebeleid in de gemeente Deurne. De uitgangspunten zijn vervolgens vertaald naar een wenselijke situatie voor aanbod en beheer van de accommodaties en naar een plan van aanpak om de wenselijke situatie te bereiken.

In het kader van het gemeentelijk beleid is in Liessel recentelijk het gemeenschapshuis De Kastanje gerenoveerd. Het gemeenschapshuis als geheel voldeed niet meer aan de eisen van deze tijd. Om De Kastanje aan te passen aan de huidige wensen werd de achterbouw gesloopt en nieuwbouw gerealiseerd. Het gedeelte van het gebouw aan de pleinzijde bleef uiterlijk nagenoeg onveranderd.

5.3.13 Nota parkeernormen (2013)

De gemeentelijke Nota parkeernormen bevat het beleid met betrekking tot parkeren.

Voor de kernen buiten de hoofdkern Deurne zijn specifieke parkeernormen opgenomen. deze zijn van toepassing op dit plan. De nota is juridisch verankerd door middel van artikel 19.3 Parkeren.

5.3.14 Overige nota's

Overigens zijn een aantal gemeentelijke beleidsnota’s actueel die geen directe doorwerking hebben in dit bestemmingsplan, zoals het Energiebeleidsplan, Notitie coffeeshopbeleid en Speelautomatenhallen.