Plan: | Zorghart |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0637.BP00013-0004 |
De Wet geluidhinder, en het hierop gebaseerde Besluit geluidhinder, bevatten normen en regels ter voorkoming of beperking van geluidhinder tengevolge van wegverkeerslawaai, spoorweglawaai en industrielawaai afkomstig van een gezoneerd industrieterrein. Aangegeven wordt welke objecten geluidsgevoelig worden geacht. Naast woningen gaat het onder meer om scholen, ziekenhuizen, verpleeghuizen en psychiatrische ziekenhuizen. Woonwagenstandplaatsen en verblijfsterreinen bij psychiatrische ziekenhuizen worden aangemerkt als geluidsgevoelig terrein.
Verplicht akoestisch onderzoek
Bij het opstellen van een bestemmingsplan dient als sprake is van nieuwe geluidgevoelige bestemmingen dan wel nieuwe of gewijzigde geluidbronnen (wegverkeer, railverkeer of industrielawaai) een akoestisch onderzoek te worden verricht, waarin wordt aangetoond dat aan de geluidnormen krachtens de Wet geluidhinder wordt voldaan. Onderscheid wordt gemaakt tussen bestaande en nieuwe situaties. Voor nieuwe situaties gelden strengere normen dan voor bestaande. Omdat de geluidsbelasting afneemt bij een toenemende afstand heeft de wetgever geluidszones gedefinieerd, een soort aandachtsgebieden, waarbinnen akoestisch onderzoek moet worden verricht.
Zonering
Wegen, spoorwegen en zoneringsplichtige industrieterreinen kennen geluidszones. De geluidszone is het afgebakende gebied waarbinnen normen en grenswaarden van de Wet geluidhinder en de daarbij behorende uitvoeringsbesluiten van toepassing zijn. De omvang van de geluidszones voor wegverkeer zijn afhankelijk van het aantal rijstroken en of de weg ligt binnen of buiten de bebouwde kom. De zones zijn vastgelegd in de wet. Bij railverkeer zijn de zonebreedtes eveneens landelijk bepaald. Deze zijn vastgelegd in het Besluit geluidhinder.
De geluidszones voor zoneringsplichtige industrieterreinen zijn voor ieder afzonderlijk industrieterrein vastgelegd door middel van zonebesluiten op zonekaarten of door middel van een aanduiding. Zoneringsplichtig zijn alleen dié industrieterreinen waarop bepaalde soorten bedrijven aanwezig zijn of zich kunnen vestigen. Deze categorieën zijn aangewezen in onderdeel D van Bijlage I van het Besluit omgevingsrecht.
Normstelling
De normstelling onderscheidt voorkeursgrenswaarden en maximale ontheffingswaarden. De voorkeursgrenswaarde wordt voor alle (nieuwe) situaties nagestreefd. Realisatie hiervan is echter niet altijd mogelijk. De wet biedt de mogelijkheid om ontheffing te verkrijgen van de voorkeursgrenswaarde tot de maximale ontheffingswaarde.
Hogere waarde procedure
Als uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting de voorkeursgrenswaarde overschrijdt, moet worden onderzocht of er mogelijke maatregelen zijn te treffen om het geluidsniveau terug te brengen tot de voorkeursgrenswaarde. Hierbij moet eerst worden gekeken naar mogelijke maatregelen bij de bron (bijv. geluidsreducerend wegdek), dan in de overdracht (bijv. geluidschermen) en dan pas bij het 'ontvangend' object (bijv. extra gevelisolatie). Voor het verkrijgen van een ontheffing voor een hogere grenswaarde dient een hogere waarde procedure te worden gevoerd.
In het kader van dit bestemmingsplan zijn twee akoestische onderzoeken uitgevoerd. In het eerste onderzoek, zijn de akoestische gevolgen in beeld gebracht van de mogelijkheid dat de bebouwing van het ziekenhuis dichter bij de omliggende wegen worden geprojecteerd.
Het tweede onderzoek betreft een reconstruciteonderzoek waarin de akoestische gevolgen van de aanleg van de rotonde ter plaatse van de T-splitsing Toneellaan - Brechtzijde - Zijdewerf onderzoek.
Akoestisch onderzoek Zorghart
Op grond van dit bestemmingsplan is het mogelijk dat de bebouwing van het Lange Land Ziekenhuis dichter bij de omliggende wegen wordt geprojecteerd. Gelet hierop is akoestisch onderzoek verricht. De resultaten van dit onderzoek zijn opgenomen in het rapport "Zoetermeer - Zorghart BP00013; Akoestisch onderzoek weg- en railverkeer" (kenmerk rapport M.2011.1588.02.R002) van 27 maart 2012 (versie 002). Voor het volledige onderzoek wordt verwezen naar Bijlage 8 van de plantoelichting.
Uit het onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting vanwege het railverkeer ten gevolge van de RandstadRail op de gevel van het ziekenhuis lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 53 dB.
Verder blijkt uit het onderzoek dat de geluidbelasting vanwege het verkeer op verschillende wegen op de gevel van het ziekenhuis hoger is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. De maximale ontheffingswaarde van 63 dB wordt niet overschreden. De resultaten zijn opgenomen in onderstaande tabel.
Wegen met een snelheid van 50 km/h of meer Geluidbron |
Geluidsbelasting op de gevel (Lden) incl. aftrek artikel 110g Wgh Jaar 2022 |
Aziëweg | 54 dB |
Toneellaan | 59 dB |
Zijdewerf | 50 dB |
Brechtzijde (deel tussen Sartezijde en Toneellaan) | 53 dB |
Het toepassen van stil asfalt op deze wegen is geen oplossing, omdat enerzijds de Aziëweg al voorzien in 2022 is van stil asfalt (ZSA) en anderszijds het toepassen van stil asfalt voor de overige wegen geen (financieel) doelmatige maatregel is. Het toepassen van schermen in binnenstedelijke situatie is vanuit stedenbouwkundig oogpunt ongewenst.
Uit het voorgaande volgt dat voor het ziekenhuis hogere waarden nodig zijn vanwege het verkeer op de Aziëweg (54 dB), Toneellaan (59 dB), Zijdewerf (50 dB) en Brechtzijde (53 dB). Vóór de vaststelling van het bestemmingsplan moeten de nieuwe hogere waarden voor het ziekenhuis zijn verleend.
Verder blijikt uit het onderzoek dat de geluidbelasting op de gevel van het ziekenhuis 53 dB bedraagt vanwege het verkeer op het gedeelte van de Brechtzijde waarvoor een maximale snelheid van 30 km/h geldt. Op grond van de Wet geluidhinder geldt voor deze wegen geen zone en kan ook geen hogere waarde geluid worden vastgesteld. in het kader van het bestemmingsplan moet wel beoordeeld worden of er sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Hier omtrent kan vastgesteld worden dat de geluidbelasting vanwege dit deel van de Brechtzijde niet dermate hoog is dat deze als onaanvaardbaar moet worden beschouwd. Gelet op de verwachte gevelisolatie van het ziekenhuis mag aangenomen worden dat voldaan kan worden aan de vereiste binnenwaarden in de geluidgevoelige ruimten.
Hogere waarden
Bij het vaststellen van hogere waarden moet rekening worden gehouden met het eventueel optreden van cumulatie van geluid. Ter bescherming van (toekomstige) patiënten mag de gecumuleerde geluidsbelasting niet onaanvaardbaar hoog worden. De cumulatieve geluidsbelasting als gevolg van verkeerslawaai bedraagt binnen het bestemmingsplan Zorghart ten hoogste 64 dB. Bij het dimensioneren van de gevelisolatie moet rekening worden gehouden met de gecumuleerde geluidsbelasting. De gecumuleerde geluidsbelasting wordt als aanvaardbaar beschouwd. Gelet op de gebruiksfunctie, de hierbij behorende ventilatiewijze van het gebouw en de te verwachten gevelisolatie van het ziekenhuis mag aangenomen worden dat voldaan kan worden aan de vereiste binnenwaarden in de geluidgevoelige ruimten.
Het besluit hogere waarde geluid is opgenomen in Bijlage 9 van deze plantoelichting.
Reconstrucieonderzoek Zorghart
Er wordt een rotonde aangelegd ter plaatse van de T-splitsing Toneellaan - Brechtzijde - Zijdewerf. Dit is een wijziging van een weg. Op grond van de Wet geluidhinder moet onderzocht worden of er sprake is van een reconstructie van een weg als bedoeld in artikel 1 van de Wet geluidhinder. Er is sprake van een reconstructie van een weg als een of meer wijzigingen op of aan een aanwezige weg ten gevolge waarvan de geluidsbelasting zonder het treffen van maatregelen met 2 dB of meer toeneemt.
De resultaten van dit reconstruciteonderzoek zijn opgenomen in het rapport "Zoetermeer - Zorghart BP00013; Akoestisch onderzoek reconstructie" (kenmerk rapport M.2011.1588.02.R003) van 10 mei 2012 (versie 005). Voor het volledige onderzoek wordt verwezen naar Bijlage 10 van de plantoelichting.
Uit het onderzoek blijkt dat voor de wijziging van de Toneellaan en Zijdewerf geen sprake is van een reconstructie. Voor de Brechtzijde is er wel sprake van een reconstructie voor het ziekenhuis. De geluidsbelasting op de gevel van het ziekenhuis neemt maximaal met afgerond 3 dB toe tot 52 dB in 2022.
Met het toepassen van stiller asfalt op de Brechtzijde kan deze toename gereduceerd worden tot 2 dB. Hierop volgt dat het toepassen van stil asfalt geen (financieel) doelmatige maatregel is. Het toepassen van schermen in binnenstedelijke situatie is vanuit stedenbouwkundig oogpunt ongewenst. Dit betekent dat voor het ziekenhuis een hogere waarden benodigd is vanwege het verkeer van de Brechtzijde. Hiervoor wordt verwezen naar de hiervoor opgenomen bevindingen van het Akoestisch onderzoek Zorghart.