direct naar inhoud van 5.3 Verantwoording van bestemmingen
Plan: Renbaankwartier
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0518.BP0185DRenbaankwrt-50VA

5.3 Verantwoording van bestemmingen

Zoals al werd aangegeven heeft het bestemmingsplan als eerste doel om de bestaande ruimtelijke structuur juridisch-planologisch zodanig te regelen, dat deze wat betreft functie, bouwvorm, ligging, afmetingen in een goede ruimtelijke ordening worden ondergebracht.

In eerste instantie worden aan de hand van de bestaande situatie de bestemmingen afgewogen. Als leidraad of als toetsingskader dienen het beleidskader en de milieukwaliteitseisen.

Beleidskader   Vertaling in het bestemmingsplan  
Ruimtelijk beleid
 
 
In de uitwerking van de Structuurvisie Den Haag 2020 in de Agenda voor de Haagse verdichting wordt voorgesteld dat langs doorgaande wegen en groen een bouwhoogte van minimaal vijf lagen mogelijk moet zijn.
 
Zoals in paragraaf 5.2.2 is aangegeven is het in dit geval ongewenst om langs de betreffende doorgaande weg bij recht vijf bouwlagen mogelijk te maken en is er geen sprake van herstructurering.  
Masterplan Scheveningen-kust   Het bestemmingsplan vormt de gedeeltelijke uitwerking van het op 14 januari 2010 door de gemeenteraad vastgestelde Masterplan Scheveningen-kust. De bestaande stedenbouwkundige structuur wordt volledig gehandhaafd. Er zijn in het bestemmingsplan geen ontwikkelingen vanuit het Masterplan opgenomen.
De upgrading van het openbaar vervoer (het onderbrengen van lijn 9 in het RandstadRailregime) is mogelijk binnen de bestemming Verkeer-Hoofdverkeersweg. Binnen het oude plan was dit ook al mogelijk binnen de bestemming 'Verkeersdoeleinden'.

Het afwaarderen van de Nieuwe Parklaan betreffen feitelijke maatregelen (inrichting van een weg). Deze maatregelen zijn mogelijk binnen de verkeersbestemming.

Het mogelijk realiseren van een theaterachtige functie in de kerk aan de Berkenbosch Blokstraat past binnen de bestemming Maatschappelijk.  
   
Wonen
 
 
In het Regionaal Structuurplan wordt het plangebied getypeerd als bestaand stads- en dorpsgebied. Het behoort daarmee niet tot de ontwikkelingsgebieden binnen Haaglanden. In het plangebied is 'beheer en behoud van woongebieden' het uitgangspunt.   In het belang van het woonklimaat zijn de woningen in het plangebied in de bestemming 'Wonen' en de verschillende bestemmingen 'Gemengd' ondergebracht. De hoofdgebouwen in de bestemmingen zijn in bouwvlakken ondergebracht. Op de plankaart is de maximale goot- en/of bouwhoogte opgenomen.  
In de Woonvisie wordt het plangebied gezien als kansrijk gebied voor gezinnen, internationals en empty-nesters. Het plangebied wordt in de Woonvisie getypeerd als centrum stedelijk woonmilieu en stedelijk woonmilieu met de woonsfeer 'wonen aan de kust'.
 
In het plangebied worden geen nieuwe nieuwbouwwoningen mogelijk gemaakt.  
   
Economie    
Voor het gehele plangebied is de mogelijkheid tot bedrijven aan huis (30%-70% regeling) van toepassing. Er geldt daarbij een maximum van 40m2. Op basis van de Functiemengingstrategie zijn kantoor-, praktijk- en bedrijfsruimten tot 100 m2 langs de woonstraten in een wijk mogelijk. Langs doorgaande wegen is een maximum van 500 m2 mogelijk.   Langs de Nieuwe Parklaan (doorgaande weg) zijn kantoor-, praktijk- en bedrijfsruimten tot 500 m2 mogelijk. Langs de Stevinstraat en de Renbaanstraat (van oorsprong straten met afwijkende functies) zijn kantoor-,praktijk- en bedrijfsruimten tot 100 m2 mogelijk. In verband met de grootte van de panden aan de Nieuwe Duinweg, Badhuisweg, Kapelweg en de Rijslag zal dit maximum van 40 m2 voor deze panden worden verhoogd naar 100 m2.
Vanwege de bestaande woonfunctie zal hier uitsluitend bedrijvigheid uit de A-categorie toegestaan worden.  
   
Verkeer
 
 
Het Verkeersplan (zie paragraaf 3.4.2) hanteert een rangorde in haar wegenstructuur. Naast de hoofdwegen voor het doorgaande verkeer zijn er de wegen van een lagere orde die het verkeer tussen wijken en het buurtgebonden verkeer moeten afwikkelen: buurtontsluitingswegen (straten) en erfontsluitingswegen (verblijfs- en woonstraten).   De wegen opgenomen op het kaartje "Hoofdstructuur wegverkeer" uit de Haagse Nota Mobiliteit hebben de bestemming 'Verkeer-Hoofdverkeersweg' gekregen. De overige wegen zijn onderverdeeld in de bestemmingen 'Verkeer-Straat' en 'Verkeer-Verblijfsstraat'.  
   
Sport-, recreatie- en maatschappelijke voorzieningen
 
 
OCW   Dit bestemmingsplan geeft voldoende ruimte aan de ontwikkeling van maatschappelijke voorzieningen. Dit vindt onder andere plaats door de ruime bestemmingsomschrijvingen bij de bestemmingen Maatschappelijk en Sport, mogelijkheden binnen de verschillende bestemmingen 'Gemengd' en een ruime definitie van maatschappelijke voorzieningen. Het bestemmingsplan zet in op het behouden van de sportfunctie in het gebied.  
   
Archeologie    
De Wet op de Archeologische Monumentenzorg legt de verplichting op om in nieuwe bestemmingsplannen en bij wijziging van bestaande bestemmingsplannen met de archeologische waarden rekening te houden (zie paragraaf 2.3.6). Bestemmingsplannen moeten een juridische regeling bevatten die voldoende bescherming biedt tegen werkzaamheden die tot een verstoring van het bodemarchief zouden kunnen leiden   De archeologisch waardevolle gebieden zoals die zijn opgenomen in het onlangs door de gemeenteraad vastgestelde paraplubestemmingsplan Archeologie zijn door middel van een dubbelbestemming in het bestemmingsplan opgenomen. De dubbelbestemming Waarde - Archeologie is gericht op behoud en bescherming van de archeologische waarden. Voor bouwwerkzaamheden die de grond roeren zijn aanvullende bouwregels gesteld; voor werkzaamheden, geen bouwwerken zijnde, die de grond roeren, is een omgevingsvergunning (voorheen: aanlegvergunning) verplicht gesteld.  
   
Milieuzonering    
Milieuzonering zorgt ervoor dat nieuwe bedrijven een passende locatie in de nabijheid van woningen krijgen en dat nieuwe woningen op een verantwoorde afstand van bedrijven worden gesitueerd.   Solitaire bedrijfsvestigingen zijn onder de bestemming Bedrijf (B) geschaard. Hier zijn bedrijfsactiviteiten in de categorieën A en B toegestaan, zowel activiteiten die zodanig weinig milieubelastend voor hun omgeving zijn dat deze aanpandig aan woningen kunnen worden uitgevoerd als activiteiten met een zodanige milieubelasting voor hun omgeving dat zij bouwkundig afgescheiden van woningen en andere gevoelige functies moeten plaatsvinden.
Bedrijfsvestigingen in de bestemming Gemengd (GD) en – met een aanduiding – in de bestemming Wonen (W) zijn alleen in categorie A toegestaan.  
   
Bezonning    
Binnen de gemeente Den Haag zijn bezonningsnormen vastgesteld. De effecten van het toelaten van dakopbouwen op de bezonning binnen het plangebied zijn onderzocht. Daarbij is getoetst aan de bezonningsnormen.   De vertaling van het bezonningsonderzoek naar het bestemmingsplan is beschreven in paragraaf 5.2.2.  

In onderstaande tabel is aangegeven op welke wijze de aanwijzingen tot beschermde stadsgezichten zijn verwerkt in het bestemmingsplan. Daarbij is uitgegaan van de typeringen in de aanwijzingsbesluiten zoals die voor de verschillende onderdelen van de deelgebieden is geformuleerd. Per onderdeel wordt aangegeven op welke wijze dit is vertaald in het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan.

Typering in de aanwijzing   Vertaling in het bestemmingsplan  
Gebied behorend bij het Rijksbeschermd stadsgezicht Westbroekpark/Belgisch Park    
Het villaparkachtige karakter van de verschillende onderdelen van dit gebied en de uitgestrekte tuinen en de bebouwing van villa's en herenhuizen met een representatief karakter   Het bestemmingsplan zet in op het behouden van de karakteristieken van het gebied. Door het gebruiken van de tuinbestemming in het rijksbeschermd stadsgezicht wordt voorkomen dat voor- en zijtuinen worden dichtgebouwd. Hierbij is de aanduiding 'geen bijgebouwen toegestaan' uit het vigerende plan uitgangspunt geweest.  
De stedenbouwkundig-historische en landschappelijke c.q. structurerende waarde van de Nieuwe Duinweg en Nieuwe Parklaan en de Badhuisweg   De bestaande bebouwing is door middel van bouwvlakken en goot- en nokhoogten in het bestemmingsplan opgenomen.  
Het bochtige beloop van rijkelijk van boombeplanting voorziene lanen   Het regelmatige stratenpatroon is opgenomen in de bestemming verkeersdoeleinden.  
De Badhuisweg als zichtas op het Kurhaus met de grotendeels bewaard gebleven bebouwing uit de periode 1900-1940   De huidige bouwhoogtes en rooilijnen zijn in het bestemmingsplan vastgelegd.  
Deel plangebied tussen Stevinstraat en de bebouwing langs de Gevers Deyunootweg behorend bij het gemeentelijk beschermd stadsgezicht Scheveningen dorp    
Het homogene karakter van de architectuur in samenhang met de stedenbouwkundige opzet met de voor I.A. Lindo kenmerkende diagonale hoofdontsluitingsweg   De wijk manifesteert zich nu als een wijk van 3 lagen hoog veelal met een plat dak met op enkele plaatsen een verbijzondering in de vorm van hofjeswoningen. Door op deze platte daken een dakopbouw toe te staan wordt het homogene karakter niet essentieel aangetast. Het gaat hierbij om het ophogen met 1 laag. 5 lagen is te hoog voor de wijk, deze hoogte is in principe gereserveerd voor bebouwing langs lange lijnen. De functie van diagonale ontsluitingsweg wordt benadrukt door naast woonfuncties op de begane grond ook andere functies toe te staan.  
De voor een badplaats kenmerkende bebouwing van grote delen van de Dirk Hoogenraadstraat en de Rotterdamsestraat   Voor de Dirk Hoogenraadstraat zijn de bestaande goot- en nokhoogten in het bestemmingsplan vastgelegd. Hiermee wordt het behoud van de kenmerkende bebouwing door het bestemmingsplan geborgd. Voor het betreffende deel van de Rotterdamsestraat met de badplaatsarchitectuur is het bouwvlak gedetailleerd opgenomen.  
De in de wijk opgenomen hoven en straathoven die zo bepalend zijn voor de dorpsachtige sfeer van Scheveningen.   Handhaving van de huidige kleinschalige ruimtelijke structuur betekent, dat een aantal ensembles behouden dienen te blijven: in elk geval de hofjes woningen en 'straathoven'. Deze zijn vooral te vinden in het deel van het gebied tussen Stevinstraat en de Dirk Hoogenraadstraat.