Plan: | Beschermd Stadsgezicht |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0230.BPBESCHSTAD2010-VST1 |
Doel
In gebieden met de bestemming 'Verkeer - Verblijfsgebied' staat het behoud van de verblijfsfunctie naast de verkeersfunctie in openbare gebieden voorop. Hieronder vallen onder meer parkeerterreinen binnen de vesting.
Functionele mogelijkheden
De functies binnen deze bestemming zijn gericht op zowel de verkeers- als de verblijfsfunctie. Daarom zijn wegen en straten, voet- en rijwielpaden en kleinschalige parkeervoorzieningen (parkeervakken) overal in de bestemming mogelijk. Grotere parkeervoorzieningen (parkeerterreinen) die binnen de vesting liggen hebben een aanduiding 'parkeerterrein'. Dit geldt ook voor een sluis, waarvoor de aanduiding 'sluis' is opgenomen.
Daarbij horende gebouwen, zoals een telefooncel, andere bouwwerken, nutsvoorzieningen, groenvoorzieningen en water, paden, tuinen en erven zijn ook toegestaan. Door dit toe te staan worden maximale gebruiksmogelijkheden geboden voor de hoofdfunctie.
Bouwmogelijkheden
Binnen deze bestemming is de bouw gebouwen en andere bouwwerken toegestaan. Bij gebouwen geldt een maximale inhoud van 25 m3 en een maximale bouwhoogte van 2,50 meter. Andere bouwwerken, zoals lichtmasten, mogen een maximale bouwhoogte van 6,00 meter hebben. Door deze bouwhoogte worden negatieve effecten op de omgeving beperkt.
Voor de andere bouwwerken is bij deze bestemming een algemene regeling opgenomen. Daarbij is aangesloten bij een algemene regeling voor bouwmogelijkheden van andere bouwwerken. Ook is aansluiting gezocht bij de mogelijkheden met betrekking tot vergunningvrij bouwen, zoals dit opgenomen is in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en het Besluit omgevingsrecht.
Achtergrondinformatie
- Huidige situatie : Infrastructuur