direct naar inhoud van Bijlage toelichting 13 Nota inspraak en overleg
Plan: Groot Zonnehoeve
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0200.bp1098-onh1

Bijlage toelichting 13 Nota inspraak en overleg

1 Inspraak 2005
Overeenkomstig het in de gemeentelijke inspraakverordening bepaalde heeft het voorontwerp van dit bestemmingsplan met ingang van 10 januari 2005 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage gelegen met de mogelijkheid een inspraakreactie in te dienen. Er zijn 67 inspraakbrieven ontvangen. Gezien dit grote aantal en het feit dat door veel insprekers dezelfde opmerkingen werden gemaakt is er voor gekozen het grootste deel van de reacties per onderwerp samen te vatten en te beantwoorden. Alleen die reacties die een individuele situatie of een specifiek perceel betreffen zijn per brief samengevat en beantwoord.

1.1 Herverkaveling percelen Barnewinkel 18-24 en De Groene Voorwaarts 487
Ter verduidelijking vooraf: Aan de nieuwe buurt Boskamers grenzen de percelen Barnewinkel 18 t/m 26 en De Groene Voorwaarts 487 en 491. De eigenaren van een aantal van deze ruime percelen hebben de gemeente verzocht extra woningen op hun percelen te mogen bouwen. Ten tijde van de terinzagelegging van het voorontwerp en de beantwoording van de inspraakreacties was nog geen volledige overeenstemming over de situering van de woningen et cetera. De onduidelijkheden en wensen hebben de eigenaren in hun inspraakreactie verwoord. Inmiddels zijn de woningen gebouwd en bewoond. Hiermee zijn de woningen deel gaan uitmaken van de Boskamers. Er is nu geen reden meer de opmerkingen over de situering en vormgeving van de woningen en de beantwoording daarvan nog in dit bestemmingsplan op te nemen.

Inhoud inspraakreacties

  • a. De bebouwingsgrens op het perceel De Groene Voorwaarts 487 loopt dwars door de bestaande woonvoorzieningen heen. De aanbouwen aan de bestaande woning zijn geen bijgebouwen in de doorsnee betekenis, maar bevatten voor deze tijd essentiële woonvoorzieningen. De aangegeven beperking van het bouwvlak is ongewenst. Insprekers stellen voor om zelf een kavelbegrenzing in te dienen die dan op de plankaart kan worden overgenomen.
  • b. Het perceel De Groene Voorwaarts 487 heeft de bestemming "Woondoeleinden" gekregen. In de voorgaande voorlopige plannen was de mogelijkheid om dit perceel op te delen en er een tweede woning te bouwen aangegeven. Op de proefverkavelingsschets van 14 december 2004 is op deze kavel niet langer een extra woning ingetekend. De eigenaren van dit perceel willen op de korte termijn de tuin volledig handhaven, maar willen voor de langere termijn, wanneer het tuinonderhoud hen te veel wordt, de mogelijkheid houden het perceel te splitsen en gedeeltelijk te verkopen.
  • c. Volgens de nu voorliggende plannen zal westelijk van het perceel De Groene Voorwaarts 487 een groenstrook worden aangelegd. Deze strook is op de kaart donkergroen ingekleurd, hetgeen suggereert dat hier bomen zullen worden geplant. Deze zullen voor een forse schaduwwerking in de tuin van genoemd perceel zorgen en de eigenaren ervan flinke schade berokkenen. Insprekers verzoeken daarom deze strook van laagblijvende beplanting te voorzien en er tevens op toe te zien dat de aanwezige meidoornhaag die de erfafscheiding vormt niet wordt aangetast.

Beantwoording 2006

  • a. Het perceel De Groene Voorwaarts 487 heeft in zijn geheel de bestemming 'Wonen' gekregen. Voor de bestaande woning is een bouwstrook opgenomen met een ruime bouwdiepte voor de woning. Daarnaast biedt het plan een regeling voor de oppervlakte aan bijgebouwen, overkappingen en aan- en uitbouwen die gerelateerd is aan de oppervlakte van de kavel. Dit biedt voldoende mogelijkheden voor het handhaven van de bestaande bebouwing en desgewenst ook voor vernieuwing daarvan.
  • b. De proefverkavelingsschets is een voorbeeld; het bestemmingsplan is juridisch bindend. In het bestemmingsplan heeft zoals gezegd het gehele perceel de bestemming 'Wonen' gekregen. De bestaande woning is opgenomen in een bouwstrook en voor de westzijde van het perceel is eveneens een bouwstrook opgenomen. Daardoor is op dat gedeelte de bouw van een extra woning mogelijk. Aangezien de plannen van insprekers voor een extra woning nog niet concreet zijn, is deze niet op de verkavelingsschets opgenomen.
  • c. In het bestemmingsplan is aan deze strook de bestemming 'Wonen' gegeven. Dat maakt het mogelijk om te zijner tijd deze grond te kunnen betrekken bij de ontwikkeling van de bouwmogelijkheid op het perceel De Groene Voorwaarts 487. Overigens staat de gekozen bestemming ook een groene inrichting van de strook toe. In de verkavelingsschets die in de toelichting is opgenomen is de strook groen gekleurd. Zolang hier geen woningbouw heeft plaatsgevonden zal de strook daadwerkelijk als groenstrook worden ingericht. Langs de ontsluitingsweg, die net ten westen van deze groenstrook komt, komen laanbomen. Gezien de breedte van de groenstrook zal de schaduwwerking van de laanbomen beperkt zijn. De hier bedoelde meidoornhaag moet worden gerooid. Daarvoor in de plaats wordt een nieuwe geplaatst.

1.2 Verkeer

Inhoud inspraakreacties

  • a. Uitgerekend op één van de meest cruciale punten van de Apeldoornse buitenring wordt de hoofdontsluiting voor autoverkeer van Groot Zonnehoeve gepland, namelijk de aansluiting op de Laan van Erica. Het deel van de buitenring dat door De Maten loopt staat tijdens de spitsuren nu al over (bijna) de volledige lengte stil met doorgaand verkeer, met alle schadelijke milieugevolgen van dien (geluidshinder, uitstoting van extra CO2 door optrekkende en afremmende auto's en fijne stofdeeltjes die de luchtkwaliteit ernstig aantasten). Daarbij komt nog dat de nieuwe woonwijk Zuidbroek ook zal worden ontsloten door de buitenring en ook de nodige extra verkeersdruk op de ring zal opleveren. Bovendien zal ook de geplande voorstadhalte een autoverkeersaantrekker op de buitenring worden. Dit zal de ergste gevolgen hebben wanneer zich tijdens de spitsuren in één van de meest oostelijke delen van Groot Zonnehoeve een calamiteit voordoet. Politie en brandweer moeten uit De Maten komen, over de buitenring die in de spits vol staat met verkeer. De ambulance moet uit de binnenstad komen, over de volgepropte Deventerstraat en Zutphensestraat. Wettelijk voorgeschreven aanrijtijden van de hulpdiensten van maximaal 15 minuten komen daarbij ernstig in het geding.
  • b. Er wordt een alternatieve ontsluitingsstructuur voorgesteld, die de leefbaarheid verhoogt en het woongenot van heel Groot Zonnehoeve ten goede komt. Ontsluit de buurten Parkbos Oost en Hippodroom vanaf de Zutphensestraat. Ontsluit Zonnetuin vanaf de Laan van Erica en leg een knip in de doorgaande verbinding naar Villahoeve om doorgaand (sluip)verkeer te weren. Ontsluit de buurten Villahoeve en Boskamers via de Barnewinkel en Woudhuizermark en laat de voorziene verkeersknip ter hoogte van de Woudhuizermark vervallen. Breng een verkeersknip aan in de Barnewinkel net voorbij tuincentrum De Barnewinkel om doorgaand (sluip)verkeer vanuit De Maten richting Zutphensestraat te voorkomen. Breng tussen de buurten Parkbos Oost en Boskamers een verkeersknip aan om doorgaand verkeer richting Zutphensestraat te voorkomen.
    Op deze manier komt er bij calamiteiten voor de buurten Villahoeve en Boskamers vanuit De Maten een snelle verbinding voor politie, brandweer en ambulance. Tegelijkertijd wordt bereikt dat het bestemmingsverkeer voor Groot Zonnehoeve zich over meerdere toe- en uitgangen verspreidt.
  • c. Het is nog niet duidelijk hoe de aansluiting van Groot Zonnehoeve op de Laan van Erica wordt vormgegeven: wordt het een kruising of een rotonde?
  • d. Uit de gepresenteerde plannen blijkt dat de Barnewinkel ter plaatse van de Woudhuizermark wordt afgesloten voor auto's. De bedrijven aan de Barnewinkel worden dan via het nieuwe woongebied ontsloten. Dat geldt ook voor vrachtauto's, die vaak een forse omvang hebben en de bedrijven frequent bezoeken. De bereikbaarheid van de bedrijven wordt ernstig beperkt, waarmee de bedrijven worden geschaad in hun bedrijfsvoering. Het is ongewenst dat dit vrachtverkeer via het woongebied wordt geleid. Dit doet afbreuk aan de woonerfachtige aanpak die insprekers voorstaan. Bovendien moeten de vrachtauto's bij deze ontsluiting zeer scherpe bochten maken op de hoek De Groene Voorwaarts/Barnewinkel en ter hoogte van De Groene Voorwaarts 487, hetgeen zal leiden tot beschadiging van wegkanten, openbaar groen en particulier bezit.
    Als alternatieve ontsluiting wordt voorgesteld de afsluiting van de Barnewinkel 130 meter noordelijker te leggen, voorbij de ingang naar de kwekerij van de Felua-groep, of het vrachtverkeer rechtstreeks via de Woudhuizermark te leiden.
  • e. De bewoners van Barnewinkel en De Groene Voorwaarts maken dagelijks gebruik van de route Barnewinkel-Woudhuizermark. Afsluiting van de Barnewinkel ter hoogte van de Woudhuizermark maakt dat onmogelijk. De voorgestelde omweg is niet acceptabel. De omweg via Parkbos en Zutphensestraat brengt de bewoners van de Boskamers veel ongemak. De route wordt aanzienlijk verlengd en het zal vaak buitengewoon lastig zijn om de wijk te verlaten en de Zutphensestraat op te rijden. Insprekers verzoeken een regeling te treffen waardoor zij wel gebruik kunnen blijven maken van deze weg. Dit is technisch goed mogelijk.
    De gekozen ontsluiting van de Boskamers betekent dat al het autoverkeer van en naar de Boskamers door het Parkbos wordt geleid maar ook dat de bewoners van de Boskamers hun rechtstreekse aansluiting met hun verzorgingsgebied in De Maten verliezen. De extra belasting van het Parkbos is onaanvaardbaar. Het bos zelf, maar bovenal de bewoners van de zorginstelling mogen niet meer dan strikt noodzakelijk worden belast met autoverkeer.
    Insprekers stellen het volgende alternatief voor: Maak doorgaand verkeer tussen de Boskamers en Parkbos Oost onmogelijk door een bussluis, die wel te gebruiken is voor vuilniswagen en hulpdiensten. Ontsluit de Boskamers voor autoverkeer via de Barnewinkel en de Woudhuizermark voor aansluiting op de snelwegen en via de Barnewinkel en de Marskramersdonk voor de aansluiting op De Maten. Maak doorgaand verkeer tussen Villahoeve en de Barnewinkel onmogelijk door in Villahoeve een parallelweg te maken. Daarmee wordt ook de nu geplande fietsgevaarlijke situatie opgeheven: in de door de gemeente voorgestelde oplossing krijgen fietsers op de Barnewinkel te maken met vier extra zijwegen richting Villahoeve; bovendien wordt elke auto die vanuit Villahoeve komt gedwongen om iets verderop weer Villahoeve in te draaien, hetgeen de kans op ongelukken aanzienlijk vergroot.
  • f. De beoogde ontsluiting van de wijk De Maten via de Woudhuizermark is in tegenspraak met de MER De Voorwaarts (variant 2b). Daar wordt gesteld dat hierdoor een forse achteruitgang ontstaat door een toename van de verkeersintensiteit in de totale groene wig. Men kan toch niet spreken van zorgvuldig bestuur als na amper een jaar tijd dit uitgangspunt weer verlaten wordt.
  • g. Het huidige verkeersaanbod op de Laan van Erica is al intensief. Hieraan wordt een groot deel van de bewoners van Groot Zonnehoeve toegevoegd, inclusief het personeel van en voorzieningenverkeer voor de zorginstelling, en bus- en autoverkeer naar de voorstadhalte. Te weinig mogelijkheden om de wijk uit te rijden leidt al snel tot overlast, vooral voor de bewoners van Zonnetuin. Als alternatief wordt voorgesteld een vierde ontsluiting/entree te maken of Villahoeve via de oostelijke entree op de Zutphensestraat of via een verbinding met de Barnewinkel en de Woudhuizermark te ontsluiten.
  • h. Toename van het aantal huishoudens dat gebruik maakt van de Zutphensestraat leidt tot toename van de verkeersdrukte, lawaaioverlast en uitstoot van schadelijke uitlaatgassen. Door de spoorwegovergang naar de Barnewinkel af te sluiten voor auto's zal het verkeer dat nu via Woudhuizermark en Barnewinkel richting De Maten en Zuid gaat ook via de Zutphensestraat moeten rijden. Dat zal de verkeersdruk en overige genoemde overlast nog sterker doen toenemen.

Beantwoording 2006

  • a. De capaciteit van de Laan van Erica, onderdeel van de ring, en de Zutphensestraat wordt in het kader van bestemmingsplan De Voorwaarts verdubbeld. Daardoor zal de doorstroming van het verkeer op deze wegen verbeteren. Ook het extra verkeer als gevolg van het toevoegen van de nieuwe woonwijk Groot Zonnehoeve en de voorstadhalte De Maten kan hierdoor op een goede manier verwerkt worden. Uit het luchtkwaliteitsonderzoek is gebleken dat aan de eisen van het Besluit luchtkwaliteit 2005 kan worden voldaan. Van ernstige aantasting van de luchtkwaliteit zal dan ook geen sprake zijn. Om doorgaand autoverkeer door het gebied zoveel mogelijk te voorkomen wordt een aantal wegen van een afsluiting voorzien. Deze afsluitingen worden zodanig vormgegeven dat de hulpdiensten wel kunnen passeren. Daardoor is de hele nieuwe woonwijk goed bereikbaar voor hulpdiensten, ook de oostelijke delen. Daarnaast worden er in Apeldoorn initiatieven ontplooid om verkeerslichten te beïnvloeden waardoor hulpdiensten versneld kunnen passeren. Daardoor zullen de aanrijtijden in het algemeen korter worden.
    [NB 2011: De aansluiting van Zonnehoeve op de Laan van Erica wordt naar het noorden verlegd en gecombineerd met de kruising bij het Omnisportcentrum. Het aantal kruisingen neemt af en bovendien wordt deze kruising voorzien van verkeerslichten. Dit zal de doorstroming bevorderen.]
  • b. Aan het verzoek wordt gedeeltelijk tegemoet gekomen door de in het voorontwerp besproken verkeersknip tussen de Woudhuizermark en de Barnewinkel iets naar het noorden op te schuiven. Daardoor is doorgaand verkeer vanaf de Woudhuizermark langs het spoor naar de Laan van Erica (en vice versa) mogelijk. Voor het overige blijft de in het voorontwerp gekozen verkeersstructuur gehandhaafd. Door de ad a bedoelde voorzieningen komt er een snelle verbinding voor de hulpdiensten.
    [NB 2011: Bij de hernieuwde terinzagelegging van het ontwerp-bestemmingsplan is de verkeersknip verplaatst van de Barnewinkel naar De Groene Voorwaarts, ter hoogte van perceel nummer 487. Verkeer voor de bedrijven aan de Barnewinkel kan daardoor van de Woudhuizermark gebruik maken. Overigens was het adres De Groene Voorwaarts 487 ten tijde van het indienen van de betreffende inspraakreactie nog De Voorwaarts 87.]
  • c. De aansluiting van Groot Zonnehoeve op de Laan van Erica is gepland als voorrangskruispunt, niet geregeld door verkeerslichten. Verkeerslichten zijn vanuit capaciteitsoverwegingen namelijk niet nodig. Dit kruispunt wordt met de reconstructie van de Laan van Erica gerealiseerd. Het ontwerp voorziet in een strook waarop auto's die vanaf de Laan van Erica willen afslaan richting Groot Zonnehoeve zich kunnen opstellen. Voor fietsers en voetgangers komt er opstelruimte in het midden van de weg zodat zij in twee etappes kunnen oversteken.
    [NB 2011: De aansluiting van Zonnehoeve op de Laan van Erica wordt naar het noorden verlegd en gecombineerd met de kruising bij het Omnisportcentrum. Het aantal kruisingen neemt af en bovendien wordt deze kruising voorzien van verkeerslichten. Dit zal de doorstroming bevorderen.]
  • d. In het voorontwerp maakte gebied Barnewinkel nog deel uit van het onderhavige bestemmingsplan. Dit gebied is bij het eerdere ontwerp uit het plangebied gehaald omdat er plannen gemaakt worden om in dat gebied onder andere een transferium te vestigen. Voor het gebied wordt nu een stedenbouwkundig plan gemaakt. De ontsluiting van het gebied op het hoofdwegennet maakt onderdeel uit van de bestemmingsplannen voor dit gebied.
    [NB 2011: Bij de hernieuwde terinzagelegging van het ontwerp-bestemmingsplan is de verkeersknip verplaatst van de Barnewinkel naar De Groene Voorwaarts, ter hoogte van perceel nummer 487. Verkeer voor de bedrijven aan de Barnewinkel kan daardoor van de Woudhuizermark gebruik maken.]
  • e. Bewoners van de Barnewinkel kunnen via de nieuwe ontsluitingsweg van de Boskamers en Parkbos Oost snel de Zutphensestraat bereiken. Deze afstand bedraagt slechts 600 meter. Vandaar kunnen zij met behulp van de verkeerslichtenregeling gemakkelijk de Zutphensestraat oprijden naar de stad of snelweg. Een ontheffingsregeling voor de afsluiting voor deze bewoners is hierdoor niet noodzakelijk.
    De zorg van insprekers voor de veiligheid en het welbevinden van de bewoners van de zorginstelling wordt gedeeld. Daarom geldt ook als één van de uitgangspunten voor de autoverkeersstructuur dat de verkeersdruk op Schuylenburg zo weinig mogelijk moet toenemen. De bewoners van de zorginstelling wonen binnen het Hippodroom en in het westelijke deel van Schuylenburg. Het Hippodroom heeft, net als in de bestaande situatie, alleen een functie voor bestemmingsverkeer. De ontsluitingsweg van Parkbos Oost en de Boskamers loopt apart van het Hippodroom naar de Zutphensestraat.
    Aan het verzoek wordt gedeeltelijk tegemoet gekomen door de in het voorontwerp besproken verkeersknip tussen Woudhuizermark en Barnewinkel iets naar het noorden op te schuiven. Daardoor is doorgaand verkeer vanaf de Woudhuizermark langs het spoor naar de Laan van Erica (en vice versa) mogelijk.
    [NB 2011: Bij de hernieuwde terinzagelegging van het ontwerp-bestemmingsplan is nog verder aan dit verzoek tegemoet gekomen door het verplaatsen van de verkeersknip van de Barnewinkel naar De Groene Voorwaarts. De rechtstreekse verbinding tussen de Barnewinkel en De Maten blijft daarmee gehandhaafd.]
  • f. De ontsluiting van De Maten wordt op dit moment in hoofdzaak afgewikkeld via de hoofdwegenstructuur (Matenpoort, Laan van Erica, Landdrostlaan en Laan van Kuipershof). Dit verandert niet als gevolg van de ontwikkeling van de woonwijk Groot Zonnehoeve.
  • g. Voor de gevolgen van het toevoegen van auto's aan het huidige verkeersaanbod op de Laan van Erica wordt verwezen naar het antwoord onder a. Het maken van een vierde ontsluiting op de hoofdwegenstructuur is niet mogelijk zonder bestaande woongebieden extra te belasten. Het ontsluiten van Villahoeve via de oostelijke entree op de Zutphensestraat heeft tot gevolg dat deze ontsluitingsweg drukker wordt. Uit het oogpunt van de veiligheid van de bewoners van de zorginstelling en het behoud van het karakter van het bosgebied is dat niet wenselijk.
  • h. De capaciteit van de Zutphensestraat (en de Laan van Erica) wordt verdubbeld. De doorstroming wordt daardoor verbeterd. Daarbij is ook rekening gehouden met het extra verkeer als gevolg van het toevoegen van de nieuwe woonwijk Groot Zonnehoeve en de voorstadhalte De Maten. De verkeersdrukte hoeft hierdoor geen probleem meer te zijn. In de onderzoeken naar geluidhinder en luchtkwaliteit is ook rekening gehouden met het toevoegen van Groot Zonnehoeve. Daarbij is geconcludeerd dat aan de Wet geluidhinder en het Besluit luchtkwaliteit 2005 wordt voldaan. Verwezen wordt naar de paragrafen 5.1.4 en 5.1.5. Er bestaan op dit moment geen plannen om de spoorwegovergang tussen de Barnewinkel en De Maten af te sluiten.

1.3 Waterhuishouding

Inhoud inspraakreacties

In Groot Zonnehoeve zal het hemelwater door middel van molgoten met natuurlijk verval worden afgevoerd. Inprekers menen dat de nieuwe bebouwing en bestrating de opname- en infiltratiecapaciteit ten opzichte van de bestaande situatie ernstig zal beperken. Het verharde oppervlak van woningen en bestrating zal liggen tussen 120 en 250 m2 per perceel. Bij een regenval van 5 mm levert dit per perceel reeds een neerslag op van ongeveer 1.000 liter. De afvoercapaciteit van de bestaande watergangen langs De Groene Voorwaarts, Barnewinkel en de bosrand is in de huidige situatie reeds regelmatig onvoldoende gebleken. In de nieuwe opzet zal dat drastisch verergeren: de molgoten zullen de hoeveelheid water van een matige regenbui niet kunnen verwerken. Een molgoot heeft beduidend minder capaciteit dan een normale goot met riolering. De greppels langs De Groene Voorwaarts en Barnewinkel zullen in deze opzet een fors grotere capaciteit dienen te krijgen. Daarbij komt dat de verwachting van metereologen is dat de intensiteit van buien zal toenemen in de komende jaren. De kans op ernstige wateroverlast (overstromen van de weg, vollopen van tuinen en kelders) wordt groter.

Beantwoording 2006

In Zonnehoeve wordt het regenwater van de verharde oppervlakken verzameld en afgevoerd via goten en infiltratieriolen naar de aan te leggen wadi. De totale waterhuishouding, bestaande uit het afvoerstelsel van goten, infiltratieriool en wadi en de berging van de wadi, wordt zo gemaakt dat een bui die statistisch gezien één keer in de 10 jaar voorkomt kan worden geborgen. Bij een grotere bui voert de wadi het regenwater af naar de watergang langs de Woudhuizermark. Het uitgangspunt is om binnen circa 24 uur het opgevangen regenwater in de wadi te laten infiltreren in de grond. De wadi staat in principe droog met uitzondering van de periode direct na een flinke regenbui. In Schuylenburg wordt een soortgelijk systeem gerealiseerd.

Door het beschreven systeem wordt uitvoering gegeven aan het overheidsbeleid op het gebied van de waterhuishouding (bergen, infiltreren, afvoeren). In de beleidsuitgangspunten zijn de metereologische verwachtingen voor de toekomst meegenomen.

1.4 Verloop leidingentracé's

Inhoud inspraakreacties

In de toelichting op het voorontwerp worden leidingen en leidingtracé's genoemd. Het plan geeft echter geen inzicht in hoe deze leidingtracé's lopen dan wel gaan lopen. Insprekers verzoeken een aparte kaart voor dit onderwerp bij te voegen.

Beantwoording 2006

De belangrijkste leidingen waarvan in de toelichting sprake is zijn op de plankaart (als dubbelbestemming) opgenomen. Aan het verzoek is tegemoet gekomen door in paragraaf 3.6een aparte kaart op te nemen waarin de ligging van de kabels en leidingen in het plangebied is aangegeven. Overigens wordt opgemerkt dat het grootste deel van deze kabels en leidingen in het gebied Barnewinkel ligt, het gebied dat nu uit het plangebied van dit bestemmingsplan is gehaald.

1.5 Waardevolle bomen

Inhoud inspraakreacties

In het bestemmingsplan worden waardevolle bomen niet als zodanig aangemerkt, waardoor ze juridisch niet beschermd worden. Verzocht wordt dit alsnog te doen. Er moeten voor de aanleg van nieuwe wegen al zoveel oude bomen gekapt worden.

Beantwoording 2006

In de Algemene Plaatselijke Verordening is aan B&W de bevoegdheid gegeven bomen als "bijzondere boom" aan te wijzen. In de APV is een beschermingsregeling voor bijzondere bomen opgenomen, die met name bestaat uit de bepaling dat voor bijzondere bomen slechts in uitzonderingsgevallen een kapvergunning kan worden verleend. Het bestemmingsplan kan deze regeling nog aanvullen met een eigen beschermingsregeling. In de nieuwe Apeldoornse bestemmingsplannen worden alle aangewezen bijzondere bomen met een aanduiding op de plankaart gezet. In de voorschriften worden regels gegeven voor de afstand tussen boom en bebouwing en is een aanlegvergunning verplicht gesteld voor bepaalde activiteiten in de nabijheid van de bijzondere boom. Door deze systematiek bestaan er juridisch gezien in de gemeente Apeldoorn twee categorieën bomen, te weten bijzondere bomen en gewone bomen; de categorie waardevolle bomen bestaat juridisch gezien dus niet.

Feitelijk bestaat er natuurlijk wel een categorie bomen die waardevoller is dan gewone bomen maar minder waardevol dan bijzondere bomen. In het bestemmingsplan kunnen deze bomen beschermd worden door het geven van een beschermende bestemming aan de gronden waar deze bomen staan. Uiteraard is dat alleen mogelijk bij groepen bomen en niet bij solitaire bomen. Zo'n beschermende bestemming regelt bijvoorbeeld dat er niet gebouwd mag worden en dat geen vormen van gebruik zijn toegestaan die schade aan de bomen kunnen toegestaan. Een andere vorm van bescherming bestaat uit het zodanig sturen van de ontwikkeling dat waardevolle bomen gespaard worden.

In het onderhavige plangebied zijn beide methoden toegepast.

1.6 Veiligheid kinderen

Inhoud inspraakreacties

De gemeente moet de veiligheid van alle (kleine) kinderen die in het gebied (gaan) wonen garanderen ten opzichte van de bewoners van de zorginstelling op het Schuylenburgterrein, waar toch een dreiging van uitgaat dan wel zeer vreemd gedrag mee gemoeid is. Het gaat om ongevraagd vastpakken, toeschreeuwen et cetera; insprekers beschrijven een aantal onaangename situaties uit het verleden. In de krant staat dat de zorginstelling met de gemeente afspraken gaat maken die moeten garanderen dat de overgebleven bewoners van de zorginstelling een veilige omgeving behouden. Omgekeerd moet de gemeente ook waarborgen geven voor de mensen in de woonwijk. Insprekers zouden graag willen dat ze (kleine) kinderen met een gerust hart naar een speel- of trapveldje kunnen laten gaan. Tot nog toe waren ze vrij om te kiezen voor een eventuele confrontatie door zich al dan niet op het Schuylenburgterrein te begeven, maar daar hebben zij in de toekomst geen keuze meer in. De gemeente mag dan ook garanties op een veilige omgeving van de zorginstelling vragen ten behoeve van de bewoners van de rest van de wijk. Mochten zich in de toekomst calamiteiten voordoen dan zullen insprekers de gemeente en de zorginstelling daarvoor verantwoordelijk houden.

Beantwoording 2006

Het overheidsbeleid is gericht op afbouw en deconcentratie van grote instellingen en de integratie van zorg met andere woondoelgroepen. Ook in Apeldoorn wordt dit beleid uitgevoerd. De uitwerking ervan heeft in Groot Zonnehoeve een duidelijke plaats gekregen. De zorginstelling wordt beduidend kleiner en de integratie van zorg met andere woondoelgroepen vindt op twee manieren plaats. Ten eerste de integratie doordat mensen met een verstandelijke beperking in Zonnehoeve tussen de reguliere woningen gaan wonen en ten tweede de omgekeerde integratie doordat ook mensen zonder verstandelijke beperking op het Schuylenburgterrein gaan wonen.

Burgers mogen er vanuit gaan dat overheid en zorginstellingen hen beschermen voor personen die een gevaar voor anderen opleveren. De meeste mensen met een verstandelijke beperking leveren geen gevaar voor anderen op. Dit houdt echter niet in dat er helemaal nooit ongewenste situaties zullen ontstaan. De instelling is altijd aanspreekbaar om storende situaties te voorkomen.

1.7 Luchtkwaliteit

Inhoud inspraakreactie

De ontsluiting van Groot Zonnehoeve zal zowel direct als indirect via de Zutphensestraat gaan lopen. Dit kan, gezien de huidige en toekomstige luchtkwaliteit op deze weg, geen doorgang vinden.

Beantwoording 2006

Voor zowel bestemmingsplan De Voorwaarts als bestemmingsplan Groot Zonnehoeve is onderzoek naar de luchtkwaliteit uitgevoerd. Conform de wettelijke eisen zijn daarbij de huidige en de toekomstige verkeersintensiteiten op de Zutphensestraat (en de Laan van Erica) onderzocht. Bij het bepalen van de toekomstige verkeersintensiteiten is al rekening gehouden met de ontsluiting van Groot Zonnehoeve op deze beide wegen. Daarbij is geconcludeerd dat aan de eisen van de Wet milieubeheer, onderdeel luchtkwaliteit, wordt voldaan. Verwezen wordt naar paragraaf 5.1.5.

1.8 Boscompensatie

Inhoud inspraakreactie

De verplichte herplant van de gekapte bomen uit het bestemmingsplan De Voorwaarts heeft op een dusdanig afgelegen plek plaats, dat betrokkenen daar amper voordeel van hebben.

Beantwoording 2006

In het voorontwerp stond nog dat boscompensatie plaats zou vinden door het planten van laanbomen langs de weg De Groene Voorwaarts en door het aanleggen van bos in de groene wig in Zonnehoeve en op twee locaties in Barnewinkel. Intussen is gebleken dat het planten van bomen in de groene wig niet als boscompensatie kan worden beschouwd. Om reeds eerder beschreven redenen is deelgebied Barnewinkel uit het onderhavige plangebied gehaald. Op dit moment staat nog niet vast op welke wijze de vereiste boscompensatie plaats zal vinden. Er zijn twee mogelijkheden, namelijk compensatie in het gebied Barnewinkel (waar dan een deel van de Groene Wig gerealiseerd kan worden) of het opnemen van deze compensatieverplichting in de Groene Kluis, waarmee in de nabijheid van het plangebied dan wel elders in Apeldoorn een deel van de Groene Mal kan worden gerealiseerd.

Er moeten inderdaad bomen gekapt worden om de ontwikkelingen waarin bestemmingsplan De Voorwaarts voorziet, mogelijk te maken. Ook in Schuylenburg worden bomen gekapt om plaats te maken voor woningen en wegen. Toch komt er veel groen terug. In Zonnehoeve langs de weg De Groene Voorwaarts worden laanbomen geplant en het groene middengebied, de wig, krijgt een totale groeninrichting. Juist dit gebied wordt gerealiseerd voor de bewoners en krijgt ook gebruikswaarde. Uiteraard staat de groene wig ook open voor degenen die er wat verder vandaan wonen.

[NB 2011: Verwezen wordt naar paragraaf 5.2.2.3 waar de wijze van boscompensatie is beschreven.]

1.9 Voorzieningen

Inhoud inspraakreactie

Voorzieningen zoals scholen en winkels liggen buiten Groot Zonnehoeve, namelijk in De Maten, Woudhuis en Het Fort. De afstanden tussen Groot Zonnehoeve en de winkels zijn voor minder mobiele bewoners te groot. Dat nodigt uit tot gebruik van gemotoriseerd vervoer. Uitgangspunt moet toch zijn dat er gebouwd wordt voor de toekomst met levensloopbestendige woningen, zodat mensen gedurende verschillende levensfasen in deze wijk kunnen wonen. Een voorziening voor de dagelijkse behoeften zou dan een optie kunnen zijn.

Beantwoording 2006

In het Structuurplan Stedelijk Gebied is voor Groot Zonnehoeve gekozen voor wonen aan het landschap. Dat betekent dat in dit gebied de nadruk ligt op groen en wonen. Daardoor is het aantal te realiseren woningen beperkt en te weinig voor een eigen voorzieningenpakket. De toekomstige bewoners dienen dan ook gebruik te maken van de voorzieningen in naast gelegen wijken.

De voorzieningen die reeds op het terrein van de zorginstelling aanwezig zijn staan open voor iedereen. In paragraaf 4.4 (onder het kopje zorginstelling) is reeds aangegeven dat de zorginstelling momenteel onderzoekt of en zo ja hoe deze voorzieningen kunnen worden herontwikkeld tot (nog) meer openbare voozieningen. Bovendien maakt het bestemmingsplan het mogelijk om in het centrum aanvullende voorzieningen als een GOED (gezondheidszorg onder één dak), kinderopvang en dergelijke te realiseren.

1.10 Sociale veiligheid

Inhoud inspraakreactie

  • a. Bij de verkaveling voor de hoogbouw langs de Laan van Erica is het van belang dat de hoogbouw niet de omringende bebouwing hindert. Dus geen windhinder en geen schaduwwerking voor de omgeving en bebouwing.
  • b. Bij langere bouwblokken zoals in het Hippodroom gaat de voorkeur uit naar twee blokken van tien woningen aaneengesloten, zodat er een doorsteek mogelijk is.
  • c. Eventuele overlast door de voorstadhalte voor de buurt Zonnetuin moet worden voorkomen.

Beantwoording 2006

  • a. De hoogbouw is aan de westkant gesitueerd waardoor geen schaduwhinder ontstaat voor omwonenden. Bij het ontwerpen van het gebouw zal nadrukkelijk gekeken worden naar de diverse hinderaspecten en sociale veiligheid.
    [NB 2011: de hoogte van deze bebouwing is verlaagd tot ten hoogste 17 meter.]
  • b. De lange blokken refereren in maat en schaal aan de oorspronkelijke blokken, die op de plattegrond van het terrein in paragraaf 3.5 duidelijk zichtbaar zijn. Een doorsteek door de blokken heeft alleen zin als de ruimtelijke structuur, in casu het padenbeloop, daarop is aangepast. Gezien de oorspronkelijke verkavelingsopzet met lange blokken is dat niet het geval. Er is daarom ook in de nieuwe situatie niet voor het doorbreken van de blokken gekozen.
    Daarnaast is van belang dat een doorsteek zich grotendeels zal onttrekken aan het zicht uit de woningen. Dat is uit het oogpunt van sociale veiligheid niet aantrekkelijk. Om deze reden zijn de blokken juist aaneengesloten gemaakt met rondom voorkanten, zodat de openbare ruimte goed zichtbaar is vanuit de woningen. Ook daarom is gekozen voor blokken zonder moeilijk beheersbare smalle tussenruimten.
    [NB 2011: voor dit gebied is gekozen voor een uit te werken bestemming. Op dit moment staat nog niet gedetailleerd vast wat voor bebouwing hier zal komen.]
  • c. Bij grootschalige plannen en zeker in de omgeving van een voorstadhalte zal een veiligheidstoets worden gedaan. De woningen zullen moeten voldoen aan (onder andere) de veiligheidseisen van Woonkeur. In het ontwikkelproces is voor deze toetsen ruimte opgenomen. Door middel van akoestisch onderzoek is aangetoond dat spoorweglawaai geen belermmering vormt voor de te bouwen woningen. De situatie ter plekke verbetert zelfs door de realisering van de voorstadhalte, omdat daardoor de treinen langzamer rijden.

1.11 Geluidhinder

Inhoud inspraakreactie

Er moet, naast het wettelijke kader, zeer zorgvuldig worden omgegaan met geluidhinder. Daarbij wordt met name aandacht gevraagd voor de woningen langs het spoor en de woontorens bij de Laan van Erica en het Omnisportcentrum. Geluidsbelasting bij gestapelde bouw en hoogbouw is intensiever dan bij laagbouw omdat geluid stijgt. Daarnaast is het de vraag welk geluidseffect van het verkeerslawaai er ontstaat bij de geprojecteerde gestapelde bouw in Parkbos West langs de Zutphensestraat ten opzichte van de bestaande laagbouw aan de overzijde van deze straat.

Beantwoording 2006

Vooraf wordt opgemerkt dat de woontorens bij het Omnisportcentrum onderdeel vormen van bestemmingsplan De Voorwaarts en geen onderwerp van inspraak op het onderhavige bestemmingsplan vormen.

De woningen in het plangebied van bestemmingsplan Groot Zonnehoeve zijn daar geprojecteerd waar dat op grond van de Wet geluidhinder is toegestaan. Daarnaast gelden de geluideisen die het Bouwbesluit stelt. Om daaraan te kunnen voldoen zullen de woningen nabij het spoor en de woningen nabij de Zutphensestraat en Laan van Erica moeten worden voorzien van extra geluidmaatregelen aan de gevel ten opzichte van het standaard maatregelenpakket.

De afstand tussen de geprojecteerde gestapelde bouw in Parkbos West en de bestaande woningen aan de overkant van de Zutphensestraat bedraagt ongeveer 60 meter. Deze afstand is zo groot en de ligging van de geprojecteerde bebouwing is zo verspreid dat van deze bebouwing geen invloed wordt verwacht op de geluidsbelasting van de gevels van de bestaande woningen aan de Zutphensestraat.

[NB 2011: de hoogte van de bebouwing in het meest westelijke deel van Zonnetuin, nabij de Laan van Erica, is verlaagd tot 17 meter.]

1.12 Recreatie

Inhoud inspraakreacties

Doordat het instellingsterrein drastisch kleiner wordt hebben de bewoners van de zorginstelling minder recreatieve mogelijkheden.

Beantwoording 2006

Het is een gegeven dat het aantal cliënten op het instellingsterrein zal teruglopen. Als gevolg daarvan wordt het terrein verkleind. De hoeveelheid groen en open ruimte op het terrein per cliënt blijft echter ongeveer gelijk. De afname van het oppervlak is namelijk vergelijkbaar met de afname van het aantal cliënten. Door de aanleg van de groene wig wordt de toegankelijke vrije groene ruimte buiten het terrein zelfs aanzienlijk vergroot. De groene wig is bedoeld voor iedereen, dus ook voor de bewoners van de zorginstelling.

1.13 Waardedaling

Inhoud inspraakreacties

Insprekers lopen mogelijk schade op doordat hun woningen als gevolg van de plannen minder waard worden.

Beantwoording

Iedere belanghebbende die meent schade te lijden door de bepalingen van een bestemmingsplan kan, op basis van artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening, een verzoek om tegemoetkoming in planschade indienen bij burgemeester en wethouders. Daarna zal door een onafhankelijke instantie worden beoordeeld of er sprake is van schade en zo ja, of deze redelijkerwijs niet of niet geheel te zijnen laste behoort te blijven. Dit oordeel kan overigens pas worden gegeven nadat het bestemmingsplan rechtskracht heeft verkregen.

1.14 Informatievoorziening

Inhoud inspraakreactie

Het was niet mogelijk om via het stadsinformatiepunt of internet een kopie van de plankaart met legenda en een procedurebeschrijving te krijgen. Hierdoor was het niet mogelijk om formeel aan de normale procedure te voldoen. Bovendien werd het verslag van de informatieavond van 10 januari 2005 te laat aangeleverd om binnen vier weken formeel te reageren. Burgers worden belemmerd in het nemen van de juiste stappen in de bestemmingsplanprocedure daar de gemeentelijke informatievoorziening beneden peil is.

Beantwoording 2006

In een zeer ruim gebied (waaronder ook de oneven kant van de Zutphensestraat) is een informatiebrief verspreid. Die brief bevatte een korte beschrijving van de ontwikkelingsplannen in Groot Zonnehoeve, een uitnodiging voor de informatieavond en informatie over de bestemmingsplanprocedure. In de brief is ook expliciet vermeld dat het voorontwerp van het bestemmingsplan ter inzage lag in het Stadswarenhuis; daarnaast is nog vermeld met wie contact opgenomen kon worden voor eventuele vragen. Er was derhalve een periode van vier weken waarin een ieder het bestemmingsplan in kon zien en er vragen over kon stellen. Het is ook mogelijk om, tegen betaling, een exemplaar van plankaart en/of toelichting en voorschriften te verkrijgen. Tijdens de informatieavond is een procedurebeschrijving uitgedeeld. Op dit moment kent de gemeente nog niet de mogelijkheid om via internet bestemmingsplannen die nog in procedure zijn, te raadplegen. Desalniettemin waren er vele mogelijkheden om van het bestemmingsplan kennis te nemen. De mening dat burgers daarin zijn belemmerd wordt niet gedeeld.

[NB 2011: Het is nu wettelijk verplicht dat ontwerp- en vastgestelde bestemmingsplannen via internet raadpleegbaar zijn. Dat is ook het geval met het huidige bestemmingsplan.]

1.15 Voorstadhalte

Inhoud inspraakreactie

  • a. De voorstadhalte komt aan de verkeerde kant van de Laan van Erica. De mensen die met de trein komen en naar het Omnisportcentrum willen moeten de weg oversteken. Bovendien komt een deel van de mensen die met de trein gaan of van de voorstadhalte worden opgehaald met de auto. Dat betekent nog meer verkeer op de nu al drukke Laan van Erica.
  • b. Wat zijn de gevolgen van het treingeluid? Dat kan nu nog vrij weg aan de kant van Zonnehoeve. Als daar straks flats staan weerkaatsen die het geluid en komt het geluid terug naar De Maten. Is hier onderzoek naar gedaan? In Zonnehoeve wordt wel rekening gehouden met een geluidarme zone. Gelden er voor De Maten geen eisen?

Beantwoording 2006

  • a. Verwacht wordt dat de grootste groep gebruikers van de voorstadhalte bestaat uit bewoners van De Maten en Groot Zonnehoeve. Deze mensen kunnen te voet en per fiets de halte bereiken zonder de Laan van Erica over te steken. Bij evenementen in het Omnisportcentrum kunnen mensen langs de oostzijde van de Laan van Erica lopen en bij de verkeerslichten nabij de toegang van het Omnisportcentrum de Laan van Erica oversteken. De Laan van Erica, onderdeel van de ring, en de Zutphensestraat worden in het kader van het Omnisportproject verdubbeld. Daardoor zal de doorstroming van het verkeer op deze wegen verbeteren. Ook het extra verkeer als gevolg van het toevoegen van de nieuwe woonwijk Groot Zonnehoeve en de voorstadhalte De Maten kan hierdoor op een goede manier verwerkt worden.
  • b. Door adviesbureau DGMR is onderzoek verricht naar de geluidsbelasting ten gevolge van het spoor. Dat onderzoek had zowel betrekking op de geprojecteerde woningen in Zonnehoeve als op de bestaande woningen in De Maten. Uit het onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting op de gevels van de bestaande woningen nabij het spoor beneden of gelijk is aan de voorkeursgrenswaarde van 57 dB(A). Het is zelfs zo dat de komst van de halte een positief effect heeft op de geluiduitstraling van het spoor. Door de realisatie van de halte rijden de treinen ter plaatse langzamer, waardoor ze minder geluid produceren. De afstand tussen de geprojecteerde woningen in Groot Zonnehoeve en de bestaande woningen in De Maten bedraagt circa 90 meter. Deze afstand is zo groot dat van deze bebouwing geen invloed wordt verwacht op de geluidsbelasting van de gevels van de bestaande woningen.

[NB 2011: De voorstadhalte is eind 2006 in gebruik genomen.]

1.16 Individuele opmerkingen en verzoeken

1.16.1 Brief van [...]

Inhoud van de brief

  • a. Inspreekster maakt veel gebruik van het Schuylenburgterrein en omliggend groen om te recreëren. Door uitvoering van de huidige plannen ligt een dergelijke functie niet meer binnen redelijke afstand, aangezien inspreekster slecht ter been is. Woudhuis is dicht bebouwd en de recreatieve mogelijkheden in Groot Zonnehoeve liggen verder van haar woning.
  • b. Inspreekster heeft nu uitzicht op het voetbalveldje op het Schuylenburgterrein. Hier staan appartementengebouwen van 5 lagen hoog gepland. Hierdoor raakt inspreekster haar vrije uitzicht kwijt en ervaart zij mogelijk inkijk en lichtverlies.

Beantwoording 2006

  • a. Het is de ambitie van de gemeente en de eigenaren van het Schuylenburgterrein om bij de nieuwe ontwikkelingen zoveel mogelijk groen te sparen. Niet overal zal dit even goed lukken. Desondanks zullen grote delen van het terrein goed te gebruiken blijven om te recreëren. Daarnaast wordt er in het gebied Zonnehoeve, direct ten zuiden van het Schuylenburgterrein, een groene wig gerealiseerd. Dit gebied biedt veel mogelijkheden om op verschillende manieren te recreëren. Met behulp van verharde paden zullen er verbindingen worden gemaakt tussen beide gebieden waardoor bezoekers en gebruikers op een eenvoudige manier van beide gebieden gebruik kunnen maken.
  • b. Vanaf het perceel Zutphensestraat 101 bedraagt de afstand naar het dichtstbijstaande geplande appartementengebouw zeventig meter. Zeker in het stedelijk gebied is dat een alleszins acceptabele afstand. In Parkbos West worden bovendien nieuwe bomen geplant. Door deze situering ontstaat geen onevenredig verlies van privacy, temeer omdat het gaat om de voorzijde van het perceel Zutphensestraat 101 en niet om de meer privacygevoelige achterzijde. Het zicht op de nieuw te planten bomen sluit goed aan op de karakteristiek van het boomrijke gebied Schuylenburg. Ook na de realisering van het voorgestelde plan blijft er ruim voldoende lichtinval.

1.16.2 Brief van [...]

Inhoud van de brief

  • a. De geplande ontwikkeling in de omgeving van het perceel Barnewinkel 34 leidt tot verlies van de huidige vrijheid in en om het huis en mogelijk zeer ernstige aantasting van het huidige woongenot, waaronder uitzicht, inkijk, vrijheid en geluid.
  • b. Met name tijdens de bouw en de ontwikkelingsperiode zal er ernstige overlast optreden. Gezien de voorgestelde fasering is de vraag hoeveel jaren die overlast zal optreden.
  • c. Inspreker vreest dat aansluitend het gebied Barnewinkel voor woningbouw ontwikkeld zal worden, waarna de hele procedure opnieuw begint.
  • d. Wat is de status van de langs de A50 geplande windmolens?

Beantwoording 2006

  • a. Het is zonder meer duidelijk dat inspreker's woonomgeving zal veranderen. Van een locatie die min of meer in het buitengebied ligt wordt het een locatie die onderdeel is van een villawijk. Op zich is dit niet een nieuw gegeven. Reeds in het structuurplan van 1978 was deze omgeving aangewezen als toekomstig woongebied. Deze keuze heeft overigens mede de grondslag gevormd voor de realisering van de woning van inspreker. Ten opzichte van de toenmalige verkaveling en woningbouwplannen is thans het aantal woningen aanmerkelijk beperkt. Dat sprake zal zijn van een zeer ernstige aantasting van het woongenot wordt evenwel bestreden.
  • b. De omgeving van inspreker's woning zal in de loop van een aantal jaren veranderen van agrarisch gebied naar woonwijk. Het is onvermijdelijk dat inspreker daarvan overlast zal ondervinden. Naar verwachting start de bouw in 2006 en zal de wijk voltooid zijn in 2011.
    [NB 2011: Met toepassing van artikel 19 lid 2 WRO zijn in de loop van de jaren diverse woningen gebouwd. De grote bouwstroom is nu voorzien vanaf 2012 tot en met 2020]
  • c. Er is ondertussen inderdaad gestart met het maken van een toekomstvisie voor het gebied Barnewinkel. Gezien de ligging zo dicht bij de A50 zal dit overigens geen reguliere woningbouw betreffen. Gedacht wordt aan een transferium, hotel, kantoren en veel groen. Ook tijdens de bouw in dit gebied zal inspreker enige overlast kunnen ondervinden.
  • d. Het geldende bestemmingsplan maakt plaatsing van windmolens op de Ecofactorij niet mogelijk. De wens om deze windmolens te realiseren bestaat echter nog wel. Thans wordt onderzocht of plaatsing op deze plek feitelijk mogelijk is. Wanneer dat het geval is, is er een planologische procedure nodig om de plaatsing mogelijk te maken.
    [NB2011: In 2010 zijn bouw- en omgevingsvergunning verleend voor het oprichten en in gebruik hebben van de betreffende windmolens.]

1.16.3 Brief van [...]

Inhoud van de brief

  • a. Inspreker is tegen het plan Groot Zonnehoeve als dat tot gevolg heeft dat de toegangsweg van en naar het bedrijf op het perceel Woudhuizermark 100 verandert of wordt beperkt, dit in verband met de aan- en afvoer van bouwmaterialen et cetera. Afsluiting van de Barnewinkel ter hoogte van de Woudhuizermark voor gemotoriseerd verkeer verslechtert de bereikbaarheid van het bedrijf. De aansluiting naar de Zutphensestraat via het bedrijventerrein Ecofactorij is geen reële optie, gelet op de nu al bestaande drukte. Die drukte zal in de toekomst alleen maar toenemen. Daarnaast worden bedenkingen geuit tegen de waarschijnlijke termijn waarop die nieuwe ontsluiting dan gerealiseerd zal zijn. Door de gekozen ontsluitingsstructuur worden de bedrijfsactiviteiten van het aannemersbedrijf beperkt, hetgeen tot benadeling respectievelijk schade leidt. Die schade dient te worden vastgesteld en vergoed dan wel het bedrijf dient te worden uitgekocht indien de plannen niet worden bijgesteld. Inspreker bepleit een aparte aansluiting voor het bedrijf naar Zutphensestraat en/of Laan van Erica.
  • b. Inspreker vreest dat op termijn de spoorwegovergang in de Barnewinkel richting De Maten wordt afgesloten, waardoor het perceel dan nog slechts via de Woudhuizermark wordt ontsloten.
  • c. Het plan mag er niet toe leiden dat het bedrijf geluidsbeperkingen opgelegd krijgt.
  • d. Het plan mag er niet toe leiden dat de zichtbaarheid van het bedrijf (onder andere detailhandel in bouwmaterialen) beperkt wordt. Dit houdt dus ook in dat het bedrijf niet in een bos moet worden weggestopt.
  • e. Het bestemmingsplan doet geen recht aan de toezeggingen die in het verleden aan de familie zijn gedaan over bouwmogelijkheden voor zowel het huis als het bedrijf. Inspreker wil het bestaande huis eventueel afbreken en er twee voor in de plaats bouwen.
  • f. Inspreker verzoekt om bij de bouwwerkzaamheden en na realisatie van Groot Zonnehoeve rekening te houden met de grondwaterstand. De grondwaterstand mag niet permanent of tijdelijk worden verlaagd.
  • g. Wordt ook rekening gehouden met de aanleg van ADSL, kabel-TV en riolering tot aan het bedrijf en de woning van inspreker, hetgeen is toegezegd?

Beantwoording 2006

  • a. Naar aanleiding van deze reactie is besloten de verkeersknip tussen Woudhuizermark en Barnewinkel te verschuiven. Deze knip komt nu in de Barnewinkel, net ten noorden van de Woudhuizermark. Hier komt een voorziening die de rechtstreekse doorgang De Groene Voorwaarts – Barnewinkel – Woudhuizermark voor het gewone autoverkeer afsluit; voor de hulpdiensten is deze route wel bruikbaar. Daardoor kan inspreker vanaf de Woudhuizermark via de ontsluitingsweg langs het spoor de Laan van Erica bereiken. Hierdoor wordt de toegang tot het bedrijf niet beperkt en hoeft inspreker niet om te rijden via de Ecofactorij. Na verloop van tijd zal deze keuze geëvalueerd worden. Als daardoor de hoeveelheid sluipverkeer onevenredig groot wordt, zal een andere oplossing gevonden moeten worden.
    [NB 2011: Bij de hernieuwde terinzagelegging van het ontwerp-bestemmingsplan is deze knip nog verder verplaatst naar De Groene Voorwaarts, ter hoogte van perceel nummer 487.)
  • b. Er bestaan op dit moment geen plannen om de spoorwegovergang tussen de Barnewinkel en De Maten af te sluiten.
  • c. In verband met ontwikkeling van het plan Groot Zonnehoeve is onderzoek gedaan naar de aanwezige bedrijvigheid in en rond het plangebied. Dit is in paragraaf 5.1.3 van de toelichting uiteengezet. Gebleken is dat het bedrijf van inspreker geen knelpunt voor de geprojecteerde woningbouw vormt. Omgekeerd belemmert de planontwikkeling de bedrijfsvoering van dit bedrijf ook niet. Aan het bedrijf zullen derhalve geen andere geluidsbeperkingen worden opgelegd dan op grond van de milieuregelgeving (zullen) gelden.
  • d. Zoals onder a al is aangegeven, is het gebied Barnewinkel uit dit bestemmingsplan geschrapt. Daarmee ligt ook het perceel van inspreker niet meer in het onderhavige plangebied. Thans wordt een stedenbouwkundig plan voor het gebied Barnewinkel gemaakt. Dat plan omvat in ieder geval veel groen, waarmee het voornemen uit de Groene Mal om van dit gebied een Groene Wig te maken, kan worden gerealiseerd. Op dit moment is echter nog niet te zeggen waar dit groen komt en hoe het er dan uit zal zien. De plannen zijn immers nog niet definitief. Wanneer dat wel het geval is zullen de plannen openbaar gemaakt worden.
  • e. Ook hier geldt dat het perceel van inspreker niet meer in het plangebied Groot Zonnehoeve valt, maar in het gebied Barnewinkel, waarvoor over enige tijd een nieuw bestemmingsplan opgesteld zal worden. Toezeggingen van het gemeentebestuur aan inspreker zullen hierin worden opgenomen. Daaronder valt in ieder geval de toezegging dat het college zich zal inspannen het mogelijk te maken om op het perceel van inspreker een tweede bedrijfswoning te bouwen.
    [NB 2011: Inmiddels is bestemmingsplan Woudhuizermark 100 vastgesteld. Dit bestemmingplan maakt de bouw van de tweede bedrijfswoning mogelijk.
  • f. Uitgangspunt is het handhaven van de bestaande grondwaterstand. De grondwaterstand zal derhalve niet permanent worden verlaagd. Hierbij dient opgemerkt te worden dat de grondwaterstand in de zomer en winter sterk fluctueert.
  • g. ADSL, kabel-tv en riolering hebben geen directe ruimtelijke relevantie en zijn derhalve geen onderwerp van regeling in een bestemmingsplan. Inhoudelijk kan er wel het volgende over worden gezegd. ADSL kan worden geïnstalleerd in combinatie met een standaard KPN-telefoonaansluiting. Kabel-tv kan worden aangevraagd bij de kabelexploitant. Dit is echter pas mogelijk wanneer voor de woningen in Villahoeve (de meest oostelijke buurt van deelgebied Zonnehoeve) kabel wordt aangelegd. De kosten van de aanleg van deze kabel vanaf de kabelkast tot aan de woning komen overigens voor rekening van inspreker. Dit betreft een substantiële investering. Het perceel van inspreker ligt niet in het ontwikkelingsgebied Groot Zonnehoeve. Derhalve zal er in het kader van Groot Zonnehoeve geen riolering ter plaatse worden aangelegd. Het is rijksbeleid dat in principe elke woning op de riolering moet worden aangesloten. In het kader daarvan zal na het bouwrijpmaken van Villahoeve en de aanleg van riolering in het tweede deel van de weg de Barnewinkel ook riolering naar het perceel van inspreker worden aangelegd. Dit riool zal tot de erfgrens van inspreker worden aangelegd. De daadwerkelijk aansluiting van de woning op deze riolering is een verantwoordelijkheid van inspreker zelf. Dit is overigens binnen de gemeente de gebruikelijke gang van zaken. Wanneer deze riolering wordt aangelegd is op dit moment nog niet bekend.

1.16.4 Brief van [...]

Inhoud inspraakreactie

Op het perceel Barnewinkel 8 staat nu een bungalow. Als straks de vrijstaande woningen die volgens het voorontwerp van het bestemmingsplan rondom dit perceel komen, zijn gerealiseerd, past deze woning niet meer in het straatbeeld. De woning staat namelijk erg ver van de weg. Inspreker wil zijn grond inbrengen en herverkavelen en ziet mogelijkheden voor vier kavels. De nieuw te bouwen woningen kunnen deels worden ontsloten op de Barnewinkel en deels op de nieuwe ontsluitingsweg voor Parkbos Oost en de Boskamers. De bebouwingsgrens moet dan wel dichter naar de weg worden gelegd.

Beantwoording 2006

Aan de wens van inspreker is (deels) tegemoet gekomen door zijn perceel op te nemen in het vlak met de bestemming "Woongebied" in het zuidoostelijke deel van Schuylenburg. Op dit moment vindt overleg plaats tussen inspreker en de eigenaren van Schuylenburg over het aantal woningen, de verdeling daarvan en de wijze van realiseren. Op inspreker's terrein zal het echter om niet meer dan één extra woning gaan. De bebouwingsgrens wordt daarbij inderdaad dichter bij de weg gelegd, waarbij wordt aangesloten bij de bebouwingsgrens op de percelen Barnewinkel 18 tot en met De Groene Voorwaarts 91.

[NB 2011: in het nieuwe ontwerp-bestemmingsplan heeft het perceel de bestemming 'Wonen' gekregen. Met een bouwvlak is aangegeven waar de nieuwe woning gesitueerd kan worden.]

1.16.5 Brief van [...]

Inhoud inspraakreactie

  • a. Inspreker vreest voor verlies van de huidige vrijheid op het perceel door de komst van een ontsluitingsweg en nieuwe woningen achter het perceel Barnewinkel 14.
  • b. Het perceel van inspreker heeft een oppervlakte van 1.700 m2. Inspreker zou daar graag op termijn drie woningen op willen bouwen. Dan moet wel de bebouwingsgrens naar voren gelegd worden en de goot- en nokhoogten worden aangepast aan die voor de nieuwe woningen in de omgeving.

Beantwoording 2006

  • a. Er zal inderdaad een deel van de vrijheid op dit perceel verloren gaan door de voorgestane ontwikkeling.
  • b. Aan de wens van inspreker is (deels) tegemoet gekomen door zijn perceel op te nemen in het vlak met de bestemming "Woongebied" in het zuidoostelijke deel van Schuylenburg. Op dit moment vindt overleg plaats tussen inspreker en de eigenaren van Schuylenburg over het aantal woningen, de verdeling daarvan en de wijze van realiseren. Op inspreker's terrein zal het echter om niet meer dan één extra woning gaan. De bebouwingsgrens wordt daarbij inderdaad dichter bij de weg gelegd, waarbij wordt aangesloten bij de bebouwingsgrens op de percelen Barnewinkel 18 tot en met De Groene Voorwaarts 91.
    [NB 2011: in het nieuwe ontwerp-bestemmingsplan heeft het perceel de bestemming 'Wonen' gekregen. Met een bouwvlak is aangegeven waar de nieuwe woning gesitueerd kan worden.]

1.16.6 Brief van [...]

Inhoud van de brief

Inspreker is eigenaar van een kavel naast het perceel Barnewinkel 34. In het voorontwerp is deze kavel bestemd als "Woongebied". Inspreker is verheugd dat het voorontwerp de mogelijkheid biedt op deze kavel een vrijstaande of twee halfvrijstaande woningen te bouwen. Het voorontwerp, in combinatie met de proefverkaveling, beperkt die mogelijkheden echter aanzienlijk. In de voorschriften is bepaald dat de afstand tussen de voorgevel van een woning en het openbaar gebied ten minste 8 meter en de afstand tussen een woning en de zijdelingse perceelsgrens ten minste 4 meter dient te bedragen. In de proefverkaveling is de voorgevel van de kavel gesitueerd aan de noordzijde van de kavel. Daarbij is nog een strook van 2 meter van de noordzijde van de kavel in de proefverkaveling aangewezen als openbare groenzone. In totaal dient daardoor 10 meter van de noordzijde van de kavel, over een breedte van circa 28 meter, onbebouwd te blijven. Vanwege de hoekligging van de kavel is een strook van 4 meter (over een breedte van circa 15 meter) bestemd als zijtuin. Ongeveer de helft van de kavel is als groenzone bestemd en dient daardoor onbebouwd te blijven. Een en ander heeft tot gevolg dat het te bebouwen deel van de kavel zeer beperkt wordt. Er resteert een bouwblokdiepte van ongeveer 17 meter. Inspreker vindt dat dit te weinig mogelijkheden biedt voor een achtertuin met een acceptabele diepte. Daarbij komt nog dat de naastgelegen woning is gesitueerd aan de Barnewinkel. Doordat de bebouwing van deze woning op de erfgrens staat, wordt de invloed van zonlicht in de achtertuin van inspreker aanzienlijk beperkt.

Inspreker concludeert dat het bouwen van een vrijstaande of twee halfvrijstaande woningen in de voorgestelde verkaveling leidt tot een ongewenste stedenbouwkundige situatie: de verhouding tussen bouwblok en groenzone is scheef, wat niet spoort met de uitgangspunten van het plan.

Inspreker's voorkeur gaat uit naar het bouwen van twee halfvrijstaande woningen. Dit is op basis van de proefverkaveling absoluut niet mogelijk. Inspreker verzoekt dan ook de proefverkaveling zo aan te passen dat wel een reële mogelijkheid voor het bouwen van twee halvrijstaande woningen ontstaat. Bovendien stelt hij voor de woningen aan de Barnewinkel te situeren omdat dit beter past in het bebouwingsbeeld.

Tot slot is inspreker het niet eens met het feit dat in de proefverkaveling een deel van zijn kavel wordt gebruikt voor een openbare groenzone. Inspreker verzoekt de proefverkaveling ook op dit punt aan te passen.

Beantwoording 2006

In de toelichting op het bestemmingsplan is een verkavelingsschets opgenomen. Deze verkavelingsschets geeft een beeld van hoe het in die toelichting beschreven stedenbouwkundig beeld in een verkaveling uitgewerkt kan worden. Met andere woorden: deze schets is een voorbeeld en is niet bindend. De voorschriften en de plankaart van het bestemmingsplan geven het juridische kader voor bouwen en gebruik van de grond en zijn wél bindend.
De kavel van inspreker ligt in de buurt Villahoeve. In Villahoeve zijn vrijstaande en halfvrijstaande woningen toegestaan. De te bouwen woningen dienen te voldoen aan de maatvoering die het bestemmingsplan voorschrijft: een afstand van ten minste 8 meter tussen voorgevel van de woning en openbaar gebied, aan weerszijden een afstand van 4 meter tussen zijgevel van de woning en zijdelingse perceelsgrens. De bouwdiepte voor de woningen wordt bepaald door de diepte van het bouwvlak. Op het perceel van inspreker zijn zowel twee halfvrijstaande als één vrijstaande woning toegestaan.

Het uitgangspunt voor de verkaveling in Villahoeve is dat de voorgevels van de woningen gericht moeten zijn op de nieuwe wegen in het plangebied. Dit is dan ook in het stedenbouwkundig plan vastgelegd. De oriëntatie van deze specifieke woning op de Barnewinkel stuit evenwel niet op bezwaren: de bestaande naastliggende woning heeft immers eveneens een voorgevel aan de Barnewinkel.

[NB 2011: Inmiddels is de afstand tussen de voorgevel van de woningen en het openbaar gebied verkleind van 8 tot 5 meter. Daarmee is een groter deel van het perceel van inspreker te bebouwen en is deels aan de inspraakreactie tegemoetgekomen.]

1.16.7 Brief van [...]

Inhoud van de brief

Op het perceel Barnewinkel 22 staat een bijgebouw met als huidige bestemming paardenstal. Aangezien de paarden zijn verkocht en op de paardenbak een nieuwe woning gebouwd zal worden, verzoeken insprekers de bestemming van dit bijgebouw te wijzigen in "kantoor/praktijkruimte".

Beantwoording 2006

Het bestemmingsplan biedt een vrijstellingsmogelijkheid voor niet-publiekgerichte bedrijfsmatige activiteiten aan huis, onder andere voor een kantoor. Het kantoor mag zowel in de woning als in een bijgebouw worden gevestigd. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is dat de bedrijfsmatig te gebruiken oppervlakte ten hoogste 50 m2 mag bedragen. Daarmee wordt verzekerd dat het woonkarakter van het perceel gehandhaafd blijft. Inspreker kan te zijner tijd een verzoek indienen deze vrijstelling te verlenen, waarbij uiteraard aan de vereisten moet worden voldaan.

[NB 2011: Het gevraagde is inmiddels vergund en gerealiseerd.]

1.16.8 Brief van Veluwse Bouwmaterieel BV, Postbus 135, 7300 AC Apeldoorn

Inhoud van de brief

Inspreekster is eigenaar van een stuk grond in Zonnehoeve. Dit perceel ligt in het plangebied van bestemmingsplan Groot Zonnehoeve en maakt ook onderdeel uit van het plangebied van het Ontwikkelingsplan Groot Zonnehoeve. Over dit perceel hebben diverse gesprekken met de gemeente plaats gevonden, met als doel te overleggen over een eventuele verkoop van het perceel aan de gemeente dan wel om zelf op het perceel woningbouw te realiseren. Aangegeven is dat inspreekster bereid en in staat is om zelf woningbouw te realiseren, zulks in nauw overleg met de gemeente. Ook is inspreekster in staat en bereid om met de gemeente een exploitatieovereenkomst te sluiten. Inspreekster heeft dit schriftelijk aan de gemeente bevestigd. Op deze brief heeft de gemeente niet geantwoord. Dit is zeer teleurstellend, te meer daar van serieuze onderhandelingen tot op heden geen sprake is geweest.

In de toelichting op het voorontwerp wordt gesuggereerd dat inspreekster's grondpositie een belemmering vormt voor realisatie van een deel van de buurt Zonnetuin en dat het er niet naar uitziet dat op korte termijn overeenstemming over verwerving bereikt zal worden. Dit is aanleiding geweest het perceel de bestemming "Groenvoorzieningen" te geven, waarbij een deel van het perceel van een wijzigingsbevoegdheid naar de bestemming "Woondoeleinden" is voorzien. Deze bestemming is in strijd met de in de toelichting geschetste gemeentelijke beleidsvoornemens en met het Ontwikkelingsplan Groot Zonnehoeve, waarin het overgrote deel van inspreekster's perceel is aangewezen als woningbouwlocatie. Aan de bestemmingskeuze liggen geen planologische maar privaatrechtelijke argumenten ten grondslag. Een voorontwerp-bestemmingsplan is niet bedoeld om de gemeentelijke onderhandelingspositie te versterken of om een bepaalde bestemming aan een perceel te onthouden louter omdat de gemeente er geen eigenaar van is. Het is in strijd met een goede ruimtelijke ordening om het betreffende perceelsgedeelte niet te bestemmen voor woondoeleinden. Inspreekster verzoekt het perceel in het ontwerp-bestemmingsplan alsnog de bestemming "Woondoeleinden" te geven.

Beantwoording 2006

Inmiddels is met inspreekster overeenstemming bereikt over de ontwikkeling van deze gronden. Naar aanleiding van deze inspraakreactie en het bereiken van overeenstemming is de bestemming van de betreffende gronden omgezet in de bestemming "Woongebied". Deze bestemming biedt een rechtstreekse bouwtitel.

[NB 2011: Inmiddels is met de nieuwe eigenaren van de gronden overeenstemming over de verkaveling bereikt en zal voor de vaststelling van het bestemmingsplan een overeenkomst over grondexploitatie gesloten worden. De gronden hebben in het nieuwe bestemmingsplan een gedetailleerde bestemming 'Wonen' gekregen.]

1.16.9 Brief van [...]

Inhoud van de brief

Een groot deel van het perceel Zonnehoeve 12 is bestemd als groenvoorziening. Inspreekster verzoekt de bouw van vier woningen mogelijk te maken.

Beantwoording 2006

Naar aanleiding van deze brief en eerdere contacten is een onderzoek gestart naar de mogelijkheden op dit perceel. Inmiddels is met inspreekster afgesproken dat er op haar perceel twee vrijstaande woningen kunnen worden toegevoegd. Daarbij gelden als randvoorwaarden dat het groene karakter van het terrein zoveel mogelijk gehandhaafd blijft en dat de totale ontwikkeling één geheel gaat vormen, met één oprit en een duidelijke samenhang tussen de gebouwen, waarbij het bestaande gebouw de hoofdmassa is.

De bestemming van het perceel is aan deze afspraak aangepast: het hele perceel heeft de bestemming "Woongebied" gekregen, met de aanduiding dat ter plaatse drie vrijstaande woningen zijn toegestaan. Door middel van een bebouwingsgrens is aangegeven waar de bebouwing op het perceel gesitueerd dient te worden.

[NB 2011: Inmiddels is met inspreekster overeenstemming over de verkaveling bereikt en is een overeenkomst over grondexploitatie gesloten. De gronden hebben in het nieuwe bestemmingsplan een gedetailleerde bestemming 'Wonen' gekregen met bouwvlakken voor de bestaande en de twee nieuwe woningen.]

1.16.10 Brief van Adviesbureau "Eltee" B.V., 's Gravenweg 142, 2911 CJ Nieuwerkerk a/d IJssel

De inspraakreactie is ingediend namens stoeterij De Woudhoeve BV en [...].

Inhoud van de brief

  • a. Cliënten zijn eigenaar van het perceel De Groene Voorwaarts 82. Op het perceel bevinden zich hun woning en enkele schuren c.q. paardenstallen en een paardenbak. Het perceel wordt voor het grootste gedeelte gebruikt door de Stoeterij. Cliënten hebben al jarenlang het gebruiksrecht van het naastliggende weiland met een oppervlakte van circa 2 hectare. In het voorontwerp zijn de gronden die thans in eigendom en gebruik zijn bij cliënten bestemd als woongebied en als bos- en natuurgebied. Dit heeft tot gevolg dat het huidige gebruik, dat voldoet aan het vigerende bestemmingsplan, is wegbestemd.
    Namens cliënten wordt al jaren met de gemeente onderhandeld om te komen tot reconstructie van de huidige situatie elders. Cliënten hebben daartoe zelfs twee percelen aan de Traandijk verworven. De bereidheid van de gemeente om mee te werken aan een dergelijke oplossing lijkt echter niet al te groot. De gemeente heeft steeds gesteld dat inpassing van de huidige situatie aan G in het nieuwe bestemmingsplan mogelijk is. Hiervan blijkt uit het voorliggende voorontwerp echter niets. Voortzetting van de huidige situatie kan immers alleen met gebruikmaking van het overgangsrecht. Dan zal echter bij de ontwikkeling van het omringende gebied rekening gehouden moeten worden met de aanwezigheid van de stoeterij, waaronder een geurcirkel van ten minste 50 meter. Als gekozen wordt voor gebruikmaking van het overgangsrecht zal dit overgangsrecht toekomstige uitbreidingen van het huidige gebruik mogelijk moeten maken.
  • b. Als de feitelijke situatie wordt ingepast zullen cliënten een planschadeclaim indienen. Zij zullen namelijk forse schade lijden door de te realiseren verstedelijking van het gebied, het wegnemen van het vrije uitzicht in alle richtingen door de nieuwe bestemmingen bos en natuur en woongebied, aantasting van de mogelijkheid de stoeterij uit te breiden, de vernatting van het omliggende gebied door aanleg van wadi's en dergelijke. Ook de schade tijdens het realiseren van de nieuwe bestemmingen zal hierin worden betrokken.
  • c. Verzocht wordt de vigerende bestemmingen van de bij cliënten in gebruik zijnde percelen alsnog in het bestemmingsplan op te nemen.

Beantwoording 2006

  • a. Met inspreekster is overleg gevoerd over de mogelijkheden van verplaatsing van de stoeterij naar een locatie aan de Traandijk. Gemeente en ook provincie hebben zich in principe positief uitgelaten over de mogelijkheden. Op dit moment bestaat nog verschil van inzicht over de financiële aspecten van de verplaatsing, maar verwacht wordt dat ook daarover overeenstemming bereikt zal worden.
  • b. Door de ad a beschreven overeenstemming is van inpassen van de feitelijke situatie geen sprake meer. Planschade is dan ook niet aan de orde omdat door aankoop van de eigendommen op andere wijze is voorzien in vergoeding van de schade.
  • c. Door de bereikte overeenstemming is het niet nodig de vigerende bestemmingen in het bestemmingsplan op te nemen.

[NB 2011: De stoeterij is inmiddels verplaatst naar de Traandijk.]

1.16.11 Brief van Van den Beukel makelaars, Deventerweg 49, 7203 AD Zutphen

De inspraakreactie is ingediend namens [...].

Inhoud van de brief

  • a. Inspreker onderhandelt, namens de eigenaren van de percelen Zonnehoeve 14 en 16, al jaren over verkoop van hun gronden met daarop twee woningen en een garagebedrijf aan de gemeente en een vervangende locatie voor de woningen en het garagebedrijf. Over en weer zijn diverse voorstellen gedaan, die echter niet tot resultaat hebben geleid. Intussen heeft de gemeente een voorkeursrecht op de gronden gevestigd. In het laatste gesprek bleek dat de gemeente het bestaande dubbele woonhuis met bijgebouw wilde inpassen en dat een perceel grond en het garagebedrijf met ondergrond werden herbestemd voor woningbouw. In het voorontwerp zijn de woningen Zonnehoeve 14 en 16 inderdaad als zodanig bestemd en ingepast. Zolang er geen overeenstemming is over de aankoop van het garagepand met ondergrond hebben cliënten bezwaar tegen de nieuwe bestemming "Woongebied". Er is immers onvoldoende duidelijk of en op welke wijze J.A. Mulder zijn bedrijf elders kan voortzetten. In dat geval wenst hij de feitelijke bestemming gehandhaafd om ter plaatse zijn bedrijf te exploiteren.
  • b. Het is niet duidelijk hoe in de nieuwe situatie de toegang tot de woningen is verzekerd. Er is onvoldoende aangegeven of en voor hoever er op het niet bebouwde deel van de percelen M 4538 en 5782 een erfbestemming wordt gelegd en/of er nog een extra vrijstaande woning mag worden gebouwd. Er is onvoldoende aangegeven welk deel van perceel 5782 wordt aangekocht of onteigend ten behoeve de oprichting van (een deel van de) 35 woningen. Daarom dient de bestaande situatie te worden gehandhaafd.
  • c. Het is onvoldoende duidelijk wat de feitelijke bestemming is van het uitwerkingsgebied ten oosten van de eigendommen van cliënten. De hoofdbestemming is woonbebouwing, maar de dichtheid en hoogte kunnen niet worden beoordeeld.

Beantwoording 2006

  • a. Partijen hebben inmiddels op hoofdlijnen overeenstemming bereikt over verwerving door de gemeente van de grond en verplaatsing van het garagebedrijf en alle eigenaren. Daarom hebben in het ontwerp alle gronden de globale (eind)bestemming "Woongebied" gekregen. Het specifiek inpassen van de bestaande woningen is dan ook niet meer aan de orde.
  • b. Nu overeenstemming met de eigenaren is bereikt over verwerving en verplaatsing is handhaven en exact bestemmen van de bestaande opstallen niet meer aan de orde.
  • c. Inmiddels is ook over deze gronden overeenstemming met de eigenaar bereikt. Deze gronden hebben daarom de bestemming "Woongebied" gekregen in plaats van de uit te werken bestemming die ze in het voorontwerp nog hadden.

[NB 2011: De gemeente heeft de gronden aangekocht.]

2 Overleg ex artikel 10 Bro
Het voorontwerp van dit bestemmingsplan is voor overleg als bedoeld in artikel 10 van het Besluit op de ruimtelijke ordening toegezonden aan de Nederlandse Spoorwegen, de Gasunie, ProRail, de provincie Gelderland, de VROM-Inspectie en Waterschap Veluwe. De Nederlandse Spoorwegen en de Gasunie hebben laten weten geen opmerkingen te hebben over het plan. Voor de reactie van Waterschap Veluwe wordt verwezen naar paragraaf 5.3Waterhuishouding.

2.1 Brief van ProRail

Inhoud van de brief

  • a. Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen die de bouw van nieuwe kwetsbare bestemmingen zoals woningen betreffen, dienen vooraf getoetst te worden aan (toekomstig) vervoer van gevaarlijke stoffen per rail. Voor de ontwikkelingen binnen het plangebied dient een risicoanalyse te zijn gemaakt met behulp van de IPO-RBM. Hierbij wordt gewezen op de nieuwe Circulaire "Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen". In het voorontwerp wordt gesteld dat er een rapport over de externe veiligheid is opgesteld voor de veiligheid langs het spoor. ProRail verzoekt om toezending van dit rapport om het te kunnen beoordelen.
  • b. In het voorontwerp wordt gesteld dat er een akoestisch rapport is gemaakt over de geluidsbelasting in verband met het spoorweglawaai. ProRail verzoekt om toezending van dit rapport om het te kunnen beoordelen. Verder wil ProRail graag geïnformeerd worden over de voortgang van de aanvraag om hogere grenswaarden in verband met het spoorweglawaai.
  • c. In artikel 2.1 is bepaald dat het niet is toegestaan woningen en andere geluidgevoelige gebouwen te realiseren op in verband met de Wet geluidhinder gezoneerde wegen. ProRail verzoekt zo'n bepaling ook voor het spoor op te nemen.
  • d. In artikel 2.4 Gemengde doeleinden wordt omschreven onder welke voorwaarden bouwwerken mogen worden gebouwd. Voor voorzieningen die binnen het beheergebied van de nieuwe Spoorwegwet worden gerealiseerd en die niet railinfragebonden zijn, is op basis van de Spoorwegwet een vergunning noodzakelijk.
  • e. In artikel 2.12 Spoorwegdoeleinden is bepaald dat de hoogte van andere bouwwerken en gebouwen ten hoogste 2 respectievelijk 3 meter mag bedragen. ProRail ziet deze hoogte graag gewijzigd in een maximale hoogte van 10 meter, gemeten vanaf de bovenkant spoorstaaf.
  • f. Bij het realiseren van speelvoorzieningen op gronden met de bestemming Groenvoorzieningen die grenzen aan het spoor is extra aandacht nodig voor een deugdelijke afscheiding van de spoorbaan. Dit in verband met de veiligheid van met name kinderen en uiteraard de spoorwegveiligheid.
  • g. In artikel 2.13 lid 4 is bepaald onder welke omstandigheden burgemeester en wethouders bevoegd zijn om bestemmingen binnen het plangebied te wijzigen. ProRail wil graag tijdig worden geïnformeerd wanneer de gemeente gebruik maakt van deze wijzigingsbevoegdheid.
  • h. Op de plankaart is een mogelijke spoorwegonderdoorgang aangegeven die grenst aan de bestemming "Groenvoorzieningen". Hoe is de ruimtereservering hiervoor geregeld? Is er rekening gehouden met het aanleggen van toeritten naar de onderdoorgang?
  • i. In de toelichting wordt gesproken over een mogelijke aanleg van een tunnel bij de Laan van Erica. ProRail wil graag tijdig worden geïnformeerd wanneer de gemeente de procedure start voor aanleg van de tunnel.
  • j. ProRail gaat er van uit dat de aanpassing van de bestaande waterhuishouding geen gevolgen heeft voor de ligging en stabiliteit van de spoorbaan, alsmede voor de fundering van eventueel aanwezige kunstwerken die de spoorbaan ongelijkvloers kruisen. ProRail verzoekt om tijdige informatie bij de volgende werkzaamheden: wijziging in waterpeilen; wijziging van slootprofielen; aanleg van nieuwe sloten/poelen/vaargeulen/wadi's; buiten gebruik stellen van duikers; grondaanvullingen nabij de spoorweg en wijziging in de spoorbermen.
  • k. Er dient op grond van de Spoorwegwet c.q. het Reglement Hoofdspoorweginfrastructuur een deugdelijke afscheiding te zijn tussen het spoorwegterrein en de rest van het plangebied.
  • l. Bij de uitwerking van het plan dient rekening gehouden te worden met de artikelen 19 t/m 24 van de Spoorwegwet. Op grond van deze artikelen is het niet toegestaan om zonder vergunning of ontheffing van of vanwege het Ministerie van Verkeer en Waterstaat o.a. bouwwerken op te richten dan wel uitgravingswerkzaamheden te verrichten nabij de spoorbaan binnen de in artikel 20 Spoorwegwet vastgestelde grenzen. Kabels en leidingen die op, in, boven, onder of langs de spoorweg worden gelegd vallen onder het vergunningenregime van artikel 19 van de Spoorwegwet.

Beantwoording 2006

  • a. In 2004 is in Apeldoorn (onder meer ten behoeve van ontwikkelingen in het stationsgebied) onderzoek gedaan naar de risico's vanwege het transport van gevaarlijke stoffen over spoor. Begin 2004 zijn door Prorail nieuwe vervoersgegevens (realisatiecijfers 2002 en prognoses) geleverd. Het blijkt dat de wagenaantallen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen sterk zijn afgenomen ten opzichte van de uitgangspunten van eerder uitgevoerd onderzoek uit 2002. Na 2007 wordt er in verband met de opening van de Betuweroute verwacht dat er helemaal geen transport van gevaarlijke stoffen plaatsvindt door Apeldoorn.
    De conclusies uit de rapportage van 2004 zijn ondermeer: de risicocontour van het plaatsgebonden risico ligt op zeer korte afstand van de spoorlijn Apeldoorn-Deventer; geen overschrijding van de oriëntatiewaarde van het groepsrisico in het drukbevolkte stationsgebied.
    Omdat na 2007 helemaal geen of nog incidenteel een gevaarlijk transport door Apeldoorn gaat, kan worden geconcludeerd dat ter plaatse van het onderhavige plangebied er geen risico-overschrijdingen zijn. Bovenstaande is met meer gedetailleerde vervoersgegevens bij brief gemeld aan Prorail.
    Daarnaast is van de zijde van ProRail bevestigd dat over het spoor Apeldoorn-Zutphen geen transport van gevaarlijke stoffen plaatsvindt.
  • b. Dit rapport is toegezonden. Door de komst van de voorstadhalte wordt de voorkeursgrenswaarde van 57 dB(A) overigens niet meer overschreden. Het aanvragen van hogere grenswaarden is daardoor niet meer aan de orde.
  • c. Aangezien de voorkeursgrenswaarde niet meer wordt overschreden, is dit niet meer nodig.
  • d. Op grond van artikel 20 van de Spoorwegwet bedraagt de afstand waarbinnen het zonder vergunning verboden is om niet-railinfragebonden bouwwerken op te richten dan wel andere voorzieningen aan te brengen, ten hoogste 11 meter, gemeten vanaf het hart van het (buitenste) spoor. Deze afstand wordt in het gehele plangebied aangehouden.
  • e. Aan de bepaling dat de hoogte maximaal 2 respectievelijk 3 meter mag bedragen, is een bepaling toegevoegd dat de hoogte van overkappingen ter plaatse van de aanduiding "voorstadhalte" 10 meter mag bedragen, dit ten behoeve van de overkapping. Voor bouwwerken ten behoeve van seinen en bovenleiding is op grond van artikel 3, eerste lid onder c van de Woningwet in combinatie met artikel 3 lid 3 onder a2 van het Besluit omgevingsvergunning voor het bouwensvrije en licht-omgevingsvergunning voor het bouwenplichtige bouwwerken geen omgevingsvergunning voor het bouwen vereist. Het is daarom niet nodig (en gezien artikel 20 WRO ook niet gewenst) dat het bestemmingsplan terzake voorschriften bevat.
  • f. Het ligt niet voor de hand om speelvoorzieningen langs het spoor te situeren. Hiervoor komen locaties die meer centraal in de wijk liggen eerder in aanmerking. Die locaties hebben het voordeel dat ze ook veilig te bereiken zijn. Gezien echter de globale manier van bestemmen laat het bestemmingsplan de realisatie van speelplekken langs het spoor wel toe. Indien zulks toch het geval mocht zijn, dan zullen uiteraard, in overleg met ProRail, adequate veiligheidsvoorzieningen aangebracht worden.
  • g. De genoemde wijzigingsbevoegdheid is geschrapt.
  • h. Op de plankaart is inderdaad een mogelijke spoorwegonderdoorgang aangegeven. Het betreft hier een onderdoorgang voor langzaam verkeer. Fysiek is er voldoende ruimte voor het aanleggen van toeritten. De bestemming "Groenvoorzieningen" biedt daarvoor ook de mogelijkheid. Er zijn op dit moment evenwel geen concrete plannen om deze tunnel aan te leggen. Aangegeven wordt dat een tunnel voor langzaam verkeer op deze plek goed in het stedenbouwkundig plan past.
    [NB 2011: van een spoorwegonderdoorgang is inmiddels geen sprake meer.]
  • i. Op dit moment bestaan er geen concrete plannen voor de ondertunneling van het spoor in de Laan van Erica. De daarvoor benodigde financiële middelen ontbreken namelijk. Mocht het komen tot aanleg van deze tunnel dan zal uiteraard in een zeer vroeg stadium contact met ProRail worden opgenomen.
  • j. Uitgangspunt voor de hele ontwikkeling is het handhaven van de bestaande grondwaterstanden en waterpeilen. Er wordt derhalve niet verwacht dat veranderingen in de waterhuishoudkundige situatie zullen optreden. Over de genoemde werkzaamheden zal ProRail uiteraard tijdig geïnformeerd worden.
  • k. In overleg met Prorail zal een deugdelijke afscheiding tussen het spoor en de rest van het plangebied tot stand worden gebracht.
  • l. Op grond van artikel 20 van de Spoorwegwet bedraagt de afstand waarbinnen het zonder vergunning verboden is om niet-railinfragebonden bouwwerken op te richten dan wel andere voorzieningen aan te brengen, ten hoogste 11 meter, gemeten vanaf het hart van het (buitenste) spoor. Deze afstand wordt in het gehele plangebied aangehouden.

2.2 Brief van de provincie Gelderland

Inhoud van de brief

De provinciale diensten achten de in dit plan voorgestelde ontwikkeling passend in het verstedelijkingsconcept van het ontwerp-Streekplan. Het onderhavige bestemmingsplan kan een basis vormen voor het verlenen van vrijstelling op grond van artikel 19, lid 2 WRO. De diensten hebben de volgende specifieke opmerkingen.

  • a. Voorkomen moet worden dat het huidige (grond)watersysteem nadelig wordt beïnvloed. Het is van belang dat het principe "grondwaterneutraal ontwikkelen" op de juiste wijze wordt toegepast. Alleen kijken naar een waterbalans op jaarbasis is niet voldoende: de grondwaterdynamiek binnen een jaar is hierin niet meegenomen. Geadviseerd wordt om tijdens de verdere planontwikkeling nader overleg met de betreffende dienst te voeren.
  • b. Er moet een zorgvuldige analyse gemaakt worden in verband met het gevaar van doorprikken van de scheidende lagen. Zolang niet beter bekend is met welke afdekkende en/of weerstandbiedende leemlaag rekening gehouden moet worden, is het namelijk mogelijk dat de toevoer van grondwater toeneemt. Het is in Gelderland voorgekomen dat het gehele watersysteem veranderde na het weghalen of verstoren van de afdekkende leemlaag.
  • c. De diensten vragen nadrukkelijk aandacht voor de toename van het verhard oppervlak vanuit de gedachte van duurzaam stedelijk waterbeheer. In de toekomst moet het plan voldoen aan de norm voor wateroverlast: wateroverlast mag slechts een keer per 100 jaar voorkomen.
  • d. Extra ontwateringsmogelijkheden zijn nauwelijks meer nodig in verband met de grote effecten van de bouw van woonwijk De Maten en de hieraan verbonden grondwatermaatregelen. Deze maatregelen hebben uiteindelijk geleid tot een grondwaterstandsdaling van circa 1 meter in het gebied.
  • e. In de toelichting is aangegeven dat er vanwege een nieuw rekenmodel en een daaruit voortvloeiende actualisatie van het onderzoek, geen knelpunten op het gebied van de luchtkwaliteit zullen zijn. Het kan evenwel ook mogelijk zijn dat er na actualisatie van het onderzoek nog steeds een overschrijding van de normen kan zijn. Geadviseerd wordt het aspect luchtkwaliteit in de verdere planprocedure kritisch te beoordelen.
  • f. Het plangebied wordt (uitsluitend) ontsloten op de Zutphensestraat en de Laan van Erica. Ook het plangebied De Voorwaarts zal worden ontsloten op de Laan van Erica. De gemeente stelt zelf dat door de ontwikkeling van beide plannen een grote verkeersdruk op de Laan van Erica zal ontstaan. De gemeente geeft echter niet aan wat dit betekent voor de intensiteiten op de Laan van Erica. Ook is niet aangegeven hoe op kruispuntniveau het plan wordt ontsloten op de Laan van Erica. Welk type kruispunt wordt aangelegd?
  • g. Het plangebied ontsluit op de Zutphensestraat op de bestaande rotonde. Er is niet aangegeven wat dit betekent voor de verkeersbelasting op de rotonde, of de capaciteit van de rotonde toereikend zal zijn en of het meerdere verkeer blijft binnen de eindcapaciteit die geldt voor een rotonde. Voor de Zutphensestraat als geheel wordt een kwantitatieve onderbouwing gevraagd voor de intensiteiten, mede vanwege het plan De Voorwaarts, de autonome groei van het autoverkeer en overige ruimtelijke ontwikkelingen.
  • h. De diensten pleiten er voor dat de gemeente serieus de mogelijkheden nagaat van een fijnmaziger OV-ontsluiting dan de bestaande OV-verbindingen die leiden over de Zutphensestraat en de Laan van Erica.

Beantwoording

De beantwoording van deze reactie uit 2006 is erg achterhaald. Daarom is hier een actuele beantwoording gegeven.

  • a. Het gemeentebestuur is het er mee eens dat voorkomen moet worden dat het (grond)watersysteem nadelig wordt beïnvloed. Daar is het ontwerp voor de waterhuishouding van de wijk Groot Zonnehoeve dan ook op gericht. Het gemeentebestuur is van mening dat in het ontwerp de principes van grondwaterneutraal ontwikkelen op de juiste wijze zijn toegepast. Met het Waterschap is uitvoerig overlegd over de waterhuishouding en het grondwaterneutraal ontwikkelen. Uiteraard zal bij de verdere uitwerking van de plannen nader overleg plaatsvinden. Verwezen wordt naar paragraaf 5.3.2.
  • b. In het gebied zijn al diverse deellocaties ontwikkeld. Hierdoor is meer inzicht verkregen in de problematiek rondom de storende leemlagen. Op sommige plekken kan hemelwater door de storende leemlagen maar heel langzaam wegzakken en heeft dit zeer lokaal inderdaad tot enkele problemen geleid. Het lijkt er echter niet op dat er grote gebiedsafdekkende leemlagen voorkomen. De lokale problemen konden dan ook eenvoudig worden opgelost door het afvoeren van dit hangwater naar de centrale wadi of naar de ondergrond. Dit zijn oplossingen die niet strijdig zijn met het principe van grondwaterneutraal ontwikkelen.
  • c. De provinciale diensten verwijzen naar de norm dat wateroverlast slechts een keer per 100 jaar mag voorkomen. Dit is de norm voor wateroverlast door het oppervlaktewater. In het plangebied is geen oppervlaktewater aanwezig. In de nabije omgeving van het plangebied bevindt zich watergang Woudhuizermark. De waterhuishouding in het plangebied zal zo worden ingericht dat aan de genoemde norm kan worden voldaan. Overigens moet worden opgemerkt dat het waterschap er voor verantwoordelijk is dat aan deze norm wordt voldaan. De totale waterhuishouding voor Groot Zonnehoeve wordt zo ingericht dat de maatgevende bui die statistisch gezien eens in de tien jaar optreedt, kan worden geborgen. Dit is in overeenstemming met de daarvoor landelijk gehanteerde normen.
  • d. In het gebied worden geen extra maatregelen getroffen om de grondwaterstand te verlagen. Gezien de metingen van de aanwezige peilbuizen in het gebied Groot Zonnehoeve hebben de bedoelde maatregelen voor De Maten wel een grondwaterdaling tot stand gebracht, het is echter de vraag of deze circa 1 meter is aangezien de huidige grondwaterstand in de winterperiode circa 40 cm onder maaiveld ligt.
  • e. In 2010 is opnieuw onderzoek gedaan naar de luchtkwaliteit in en om het plangebied. Daaruit kan worden geconcludeerd dat wordt voldaan aan de lucthkwaliteitseisen van de Wet milieubeheer. Voor de resultaten van het luchtkwaliteitsonderzoek wordt verwezen naar paragraaf 5.1.5.
  • f. De ontsluiting van het plangebied is in hoofdzaak gericht op de Laan van Erica. De capaciteit van de Laan van Erica, onderdeel van de ring, en de Zutphensestraat wordt in het kader van bestemmingsplan De Voorwaarts verdubbeld. Daardoor zal de doorstroming van het verkeer op deze wegen verbeteren. De aansluiting van Groot Zonnehoeve op de Laan van Erica is gepland als kruispunt, geregeld door verkeerslichten. Dit kruispunt wordt met de reconstructie van de Laan van Erica gerealiseerd.
  • g. In het kader van de verdubbeling van de Zutphensestraat worden de beide bestaande rotondes vervangen door kruispunten die met verkeerslichten worden geregeld. Voor de Zutphensestraat, Laan van Erica en de Laan van Osseveld zijn de toekomstige verkeersintensiteiten bepaald in de Milieueffectrapportage uit 2003 en de aanvulling daarop uit 2009 behorend bij bestemmingsplan De Voorwaarts. Er is uitgegaan van een basisjaar (2009) waarin verkeerstellingen zijn verricht. Deze tellingen zijn met 1.5 % per jaar vermeerderd als gevolg van de autonome groei van het verkeer (hierin is ook inbegrepen de groei van het verkeer als gevolg van de ontwikkelingen in het gebied Groot Zonnehoeve). Daarbovenop komt het autoverkeer ten gevolge van de ontwikkelingen in De Voorwaarts (Omnisportcentrum). Deze laatste zijn gebaseerd op de parkeerbalans van dat project. Samen geven deze de totale verkeersintensiteiten in de toekomst. In de navolgende tabel worden de huidige (2011) en de toekomstige (2015 en 2020) verkeersintensiteiten aangegeven.
    Zutphensestraat wegvak Laan van Osseveld - Mansardehof   Laan van Erica wegvak Omnisport - Zutphensestraat   Laan van Erica wegvak ten zuiden van Omnisport  
2011     27.450   17.934   18.956  
2015   met Voorwaarts en Groot Zonnehoeve   37.192   21.516   22.770  
2015   autonoom (zonder Voorwaarts en Groot Zonnehoeve)   29.156   19.079   20.111  
2020   met Voorwaarts en Groot Zonnehoeve   39.510   23.071   24.340  
2020   autonoom (zonder Voorwaarts en Groot Zonnehoeve)   31.473   20.634   21.681  

  • h. Zoals in paragraaf 4.2 is aangegeven zal er een busroute centraal door Groot Zonnehoeve gaan lopen, die via de Zutphensestraat weer terug zal rijden naar het centrum. Daarnaast is in het plangebied eind 2006 voorstadhalte Apeldoorn-De Maten aangelegd aan de spoorlijn naar Zutphen, ter hoogte van de Laan van Erica. Het gemeentebestuur is van mening daarmee zeer serieus een fijnmazige OV-structuur te bevorderen.

2.3 Brief van de VROM-Inspectie

De Inspecteur VROM heeft laten weten dat het voorontwerp geen aanleiding geeft tot het maken van opmerkingen en dat het een basis kan vormen voor het verlenen van vrijstelling op grond van artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.