direct naar inhoud van 6.3 Bestemmingsregels
Plan: Binnenstad en omgeving
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0193.BP12001-0004

6.3 Bestemmingsregels

Hierna wordt - voor zover nog nodig - een toelichting op een aantal artikelen van de bestemmingsregels gegeven:

Artikel 3 Bedrijf - Nutsvoorziening

Uitgangspunten:

  • Nutsgebouwtjes met een oppervlakte van minder dan 15 m² en een hoogte van minder dan 3 meter zijn vergunningvrije bouwwerken. In de regels werd er daarom tot nu toe al geen rekening mee gehouden.
  • In het kader van de deregulering worden openbare nutsvoorzieningen tot een oppervlakte van 50 m² en met een goothoogte tot 3 meter en een nokhoogte tot 6 meter in de groen en verkeersbestemmingen toegestaan.
  • Nutsgebouwen met een oppervlakte van meer dan 50 m² worden specifiek op de plankaart aangegeven. Deze bestemming wordt ook op de plankaart aangegeven op plaatsen waar bestaande kleinere nutsgebouwtjes tot meer dan 50 m² moeten kunnen worden uitgebreid.

Artikel 4 Bedrijf - Verkooppunt motorbrandstoffen zonder lpg

Deze bestemming is van toepassing op het benzinestation aan de Dijkstraat 2. Het gebruik ten behoeve van het verkooppunt voor motorbrandstoffen zonder LPG is als zodanig bestemd. Daarnaast is het gebruik voor wonen bestemd door middel van de aanduiding 'wonen'.

Artikel 5 Bedrijf - Zend-/ontvangstinstallatie

De zend- en ontvangstinstallatie aan de Westerlaan heeft de bestemming Bedrijf - Zend-/ontvangstinstallatie gekregen. De bouwhoogte van de mast is conserverend overgenomen uit het geldende bestemmingsplan. Meer informatie over de straalverbinding van deze mast is te vinden in paragraaf 4.3.

Artikel 6 Centrum - Detailhandel

Deze bestemming is gegeven aan het overgrote deel van de bebouwing in de binnenstad.
In de gebieden met deze bestemming is een mix van de volgende functies toegestaan:

  • detailhandel, in de eerste bouwlaag;
  • woningen, al dan niet in combinatie met ruimte voor beroep aan huis.
  • dienstverlening;
  • bedrijven die in de Staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging zijn aangeduid als toelaatbaar binnen deze bestemming;

Voor het gebruik van horeca-activiteiten, dansschool, seksinrichting en ondergrondse parkeergarage zijn in deze bestemming functieaanduidingen toegepast als het gebruik op een locatie toegestaan is. Voor de horeca staat middels de functieaanduiding aangegeven in welke categorie(ën) van de Lijst met horecacategorieën er horeca-activiteiten zijn toegestaan in de eerste bouwlaag.

Horeca- en detailhandelsactiviteiten die mogelijk zijn over meer delen van een gebouw zijn bestemd door middel van de functieaanduiding 'specifieke vorm van centrum - afwijkend gebruik'. In de Lijst van afwijkend gebruik die bij de regels is opgenomen staat vervolgens aangegeven in welk deel van het gebouw welke activiteiten zijn toegestaan.

Voor ander gebruik dat afwijkt van de bestemmingsomschrijving is ook de aanduiding 'specifieke vorm van centrum - afwijkend gebruik' toegepast. In de Lijst van afwijkend gebruik staat vervolgens aangegeven welk gebruik is toegestaan in welk deel van het gebouw en/of de gronden.

Wijzigingsbevoegdheid horeca

In de huidige planologische regelingen is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen die betrekking heeft op delen van het kernwinkelgebied. Deze regeling is conserverend overgenomen. De wijzigingsbevoegdheid houdt in dat locaties met de bestemming Centrum - Detailhandel die deel uitmaken van het begrensde gebied gewijzigd kunnen worden zodat vestiging van horeca van categorie 2a (tearoom/lunchroom) toegestaan is. Op de Kaart wijzigingsgebied vestiging tearooms / lunchrooms (Bijlage 5 bij de regels) is het gebied aangegeven waarvoor de wijzigingsbevoegdheid geldt.

De doorwerking van de regeling voor het beschermd stadsgezicht in de bouwregels van deze bestemming is toegelicht in paragraaf 5.7 Cultuurhistorie.

Artikel 7 Centrum - Kantoor

Deze bestemming is gegeven aan een beperkt aantal locaties waar kantooractiviteiten toegestaan zijn. Een concentratie van deze locaties bevindt zich aan de Eekwal, waar een aantal kantoren is gevestigd op het gebied van juridische en financiële dienstverlening. In deze bestemming is een mix van de volgende functies toegestaan:

Voor ander gebruik dat afwijkt van de bestemmingsomschrijving is ook de aanduiding 'specifieke vorm van centrum - afwijkend gebruik' toegepast. In de Lijst van afwijkend gebruik staat vervolgens aangegeven welk gebruik is toegestaan in welk deel van het gebouw.

De doorwerking van de regeling voor het beschermd stadsgezicht in de bouwregels van deze bestemming is toegelicht in paragraaf 5.7 Cultuurhistorie.

Artikel 8 Centrum - Maatschappelijk

De bestemming is gegeven aan een beperkt aantal locaties waar maatschappelijke voorzieningen zijn toegestaan. Wat hieronder moet worden verstaan is uitgelegd in de begripsomschrijving van het begrip maatschappelijke voorzieningen:. In het centrumgebied is deze bestemming van toepassing op gebouwen zoals bijvoorbeeld de Grote- of Sint Michaelskerk, de OLV Basiliek, museum de Fundatie en het stadhuis. In deze bestemming is een mix van de volgende functies toegestaan:

Voor het gebruik van horeca-activiteiten van categorie 4 van de Lijst met horecacategorieën zijn in deze bestemming functieaanduidingen toegepast, waardoor het gebruik op deze locaties is toegestaan. Het betreft locaties in de nabijheid van theater Odeon aan de Blijmarkt.

Voor ander gebruik dat afwijkt van de bestemmingsomschrijving is ook de aanduiding 'specifieke vorm van centrum - afwijkend gebruik' toegepast. In de Lijst van afwijkend gebruik staat vervolgens aangegeven welk gebruik is toegestaan in welk deel van het gebouw.

De doorwerking van de regeling voor het beschermd stadsgezicht in de bouwregels van deze bestemming is toegelicht in paragraaf 5.7 Cultuurhistorie.

Artikel 9 Centrum - Wonen

Deze bestemming is gegeven aan een relatief groot deel van de bebouwing in de binnenstad. In de gebieden met deze bestemming is een mix van de volgende functies toegestaan:

Voor het gebruik van horeca-activiteiten, dansschool, seksinrichting en ondergrondse parkeergarage zijn in deze bestemming functieaanduidingen toegepast als het gebruik op een locatie toegestaan is. Voor de horeca staat middels de functieaanduiding aangegeven in welke categorie(ën) van de Lijst met horecacategorieën er horeca-activiteiten zijn toegestaan.

Horeca-activiteiten die mogelijk zijn over meer delen van een gebouw zijn bestemd door middel van de functieaanduiding 'specifieke vorm van centrum - afwijkend gebruik'. In de Lijst van afwijkend gebruik die bij de regels is opgenomen staat vervolgens aangegeven in welk deel van het gebouw welke horeca-activiteiten zijn toegestaan.

Voor ander gebruik dat afwijkt van de bestemmingsomschrijving is ook de aanduiding 'specifieke vorm van centrum - afwijkend gebruik' toegepast. In de Lijst van afwijkend gebruik staat vervolgens aangegeven welk gebruik is toegestaan in welk deel van het gebouw.

De doorwerking van de regeling voor het beschermd stadsgezicht in de bouwregels van deze bestemming is toegelicht in paragraaf 5.7 Cultuurhistorie.

Artikel 10 Detailhandel - Bovenwoning

De bestemming detailhandel is geconcentreerd langs de Diezerkade en het Groot Wezenland. Detailhandel wordt als recht op de eerste bouwlaag (begane grond) toegestaan. Dit geldt ook voor een aantal panden waar op de begane grond wordt gewoond. Deze percelen zijn door middel van de functieaanduiding 'wonen' aangeduid. Voorzover detailhandel op alle bouwlagen is toegestaan is dit door middel van de functieaanduiding 'detailhandel' aangeduid.

Naast detailhandel zijn dienstverlening en horeca op de eerste bouwlaag toegestaan.

Bij alle detailhandelsbedrijven wordt een menging met dienstverlening toegestaan.

Horeca wordt toegestaan tot niet meer dan 1 horecabedrijf in de bestemmingsvlakken gelegen aan de Burgemeester van Roijensingel, tot niet meer dan 4 horecabedrijven in het gebied gelegen tussen de Van Ittersumstraat, de Van Karnebeekstraat, het Groot Wezenland en de Van der Laenstraat en niet meer dan 1 horecabedrijf in de bestemmingsvlakken gelegen aan de Diezerkade.

Daarbuiten zijn geen horecabedrijven in deze bestemming toegestaan. Het aantal komt overeen met het huidige aantal horecabedrijven. De plaats blijkt in de loop van de tijd nog al eens te wisselen. Het wordt niet doelmatig geacht de plaats van de horecabedrijven binnen de genoemde winkelgebieden verder te fixeren.

Voor de bijbehorende bouwwerken is bij deze bestemming een regeling opgenomen zoals deze ook bij de woonbestemming is opgenomen.

Artikel 11 Gemengd - 1

Deze bestemming is gegeven aan de locatie van de Buitensociëteit / Regardz aan het Stationsplein 1. In deze bestemming is een mix van de volgende functies toegestaan:

  • sociale en culturele doeleinden;
  • theater- en sociëteitsruimte;
  • horeca als genoemd in de categorieën 1, 2a, 3 en 4 van de Lijst met horecacategorieën
  • expositie- en vergaderruimte;
  • kantoren.

Artikel 12 Gemengd - 2

In deze bestemming zijn toegestaan:

  • a. gebouwen ten behoeve van:
  • woningen;
  • maatschappelijke voorzieningen voor zover die nader op de plankaart is aangeduid;
  • dienstverlening;
  • kantoren;

b. bijzondere woonvormen;

Bijbehorende bouwwerken zijn tot een maximum van 25 m² slechts toegestaan bij de woonfunctie om deze functie zoveel mogelijk te stimuleren c.q. te behouden. De beperking van het ruimtebeslag voor de overige functies dient om het verlies of de bovenmatige aantasting van de woonfunctie of van het woonkarakter tegen te gaan. Op deze wijze wordt tevens voorkomen dat de verkeersaantrekkende werking te groot zal worden.

Artikel 13 Gemengd - 3

Deze bestemming is toegepast voor de gebouwen aan de Dijkstraat 6 en de Thorbeckegracht 81/82. Het gebruik van deze gebouwen is op een conserverende manier vertaald uit het bestemmingsplan Noordereiland. Binnen de bestemming zijn toegestaan:

  • kantoren;
  • maatschappelijke voorzieningen;
  • bijzondere woonvormen;

Ter plaatse van de aanduiding 'wonen' (Thorbeckegracht 81/82) zijn woningen toegestaan al dan niet in combinatie met ruimte voor beroep aan huis.

Artikel 14 Gemengd - 4

De bestemming is opgenomen voor het toekomstige restaurant op Nieuw Hofvliet. De bestemming is conserverend overgenomen uit het bestemmingsplan Nieuw Hofvliet Rodetorenbrug. Het toegestane gebruik is café-restaurant.

Wonen is slechts toegestaan waar dit door middel van de aanduiding 'wonen' op de verbeelding aangegeven. Dit is de locatie van de bestaande woning.

Artikel 15 Gemengd - 5

Deze bestemming is van toepassing op het gebouw van KPN aan de Parklaan. De bestemming is conserverend overgenomen uit het bestemmingsplan Stationswijk. De bestemming staat functies toe die een relatie hebben met de telecommunicatie- en de vervoerssector.

Artikel 16 Groen

Uitgangspunten:

  • Het structuurgroen en het buurtgroen is bestemd tot 'Groen'. De overige groengebieden zijn bij de bestemming 'Verkeer - Erftoegangsweg' gevoegd. In de bestemming Groen zijn paden voor langzaam verkeer toegestaan maar geen wegen en parkeervoorzieningen voor snelverkeer. Dit is vast beleid waar niet van zal worden afgeweken.
  • Bermen en groenstroken langs wegen, die geen structuur- of buurtgroen zijn, zijn opgenomen in de verkeersbestemmingen. Binnen deze laatste bestemmingen is een uitwisseling van groen, verkeer en parkeren overal toegestaan.
  • Binnen de bestemming Groen zijn overal trapveldjes en speelvoorzieningen mogelijk.
  • Binnen deze bestemming mogen overal gebouwtjes voor openbare nutsvoorzieningen en maatschappelijke voorzieningen tot 50 m² en met een goothoogte tot 3 meter en een nokhoogte tot 6 meter worden gebouwd.

Bij de locatie van Nieuw-Hofvliet is in de bestemming Groen de functieaanduiding 'terras' aangegeven. Hiermee wordt de groene buitenruimte bij Nieuw Hofvliet dat ook wordt gebruikt ten behoeve van het café restaurant, mee bestemd.
De seizoensgebonden theeschenkerij in de open lucht bij de Roopoort 3 is in de bestemming Groen geregeld door middel van de functieaanduiding 'specifieke vorm van groen - afwijkend gebruik'. In de lijst van afwijkend gebruik is vervolgens het toegestane gebruik gespecificeerd. Zie hierover ook paragraaf 5.3.2.2.

Artikel 17 Horeca

Deze bestemming is opgenomen voor het Spinhuis aan het Spinhuisplein 1. De functies zijn afgestemd op het gebruik als hotel en restaurant. Daarnaast is als ondergeschikte functie educatie in de culinaire sfeer toegestaan (kook- en wijnschool). Toegestaan zijn:

Artikel 18 Kantoor

Deze bestemming is opgenomen voor de panden langs de Emmawijk en de Burgemeester van Roijensingel waarin zowel op de begane grond als de daar boven gelegen bouwlagen een kantoor is gevestigd.

Ter plaatse van de Emmawijk 9-11 is op de koppen van het gebouw de aanduiding 'wonen' toegevoegd. In dit geval zijn woningen op de tweede bouwlaag toegestaan.

Aangezien het streven is om de woonfunctie in deze hoofdzakelijk voormalige villa's te doen herleven is binnen de bestemming een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om de kantoorfunctie te wijzigen in een woonfunctie.

Bij de Stationsweg 5 is de aanduiding 'specifieke vorm van kantoor - afwijkend gebruik' toegepast. Hier is sprake van bestaand legaal gebruik dat afwijkt van het gebruik in bestemmingsomschrijving. In de Lijst van afwijkend gebruik staat vervolgens aangegeven welk specifiek gebruik is toegestaan.

Artikel 20 Tuin - 1

Deze bestemming is van toepassing op tuinen bij percelen aan - of met de achterzijde grenzend aan - de Eekwal, de Potgietersingel, het Van Nahuysplein, de Wilhelminasingel, het Ter Pelkwijkpark, de Ter Pelkwijkstraat en de Badhuiswal. Ook is de bestemming van toepassing op diverse binnentuinen op het deel van het plangebied binnen de grachten.

In deze bestemming zijn de mogelijkheden opgenomen voor het bouwen van bijbehorende bouwwerken ten dienste van hoofdgebouwen op de aangrenzende gronden. Deze regeling is gebaseerd op het geldende bestemmingsplan. Hierin was een bijgebouwenregeling opgenomen voor de gronden binnen de centrumbestemmingen buiten de bouwvlakken. De maximum oppervlakte is hierbij overgenomen: maximaal 8 m², dan wel de oppervlakte zoals die bestond op het tijdstip van de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan.

Artikel 21 Tuin - 2

Deze bestemming is van toepassing op tuinen in het deel van het plangebied buiten de grachten.

Binnen deze bestemming mogen geen gebouwen en carports bij recht worden gebouwd. Via een afwijking zijn bij een aangrenzend hoofdgebouw behorende bouwwerken wel mogelijk, mits geen aantasting plaatsvindt van de in de afwijkingsbevoegdheid genoemde criteria. Het gaat hier om bebouwing ten behoeve van uitbreiding van hoofdgebouwen, bij een aangrenzend hoofdgebouw behorende bijgebouwen en carports.

Artikel 23 Verkeer - Erftoegangsweg

Deze bestemming is opgenomen voor het verkeers- en verblijfsgebied met een erftoegangsfunctie. Het heeft een inrichting gericht op gemengd verkeer in een 30 kilometer gebied. Behalve de rijbanen zelf worden ook de bijbehorende bermen, voetpaden, fietspaden en parkeerplaatsen in de bestemming opgenomen. Ook groenvoorzieningen en speelvoorzieningen zijn als onderdeel van de verblijfsfunctie mogelijk in deze bestemming. Binnen deze bestemming mogen ook gebouwtjes voor openbare nutsvoorzieningen en maatschappelijke voorzieningen tot 50 m² en met een goothoogte tot 3 meter en een nokhoogte tot 6 meter worden gebouwd.

Artikel 24 Verkeer - Parkeergarage

Deze bestemming heeft betrekking op de parkeergarages Noordereiland en Emmawijk. De parkeergarages bestaan beide uit twee lagen met parkeerplaatsen. De maximale hoogte van het parkeerdek is in de bestemming aangeduid met de aanduiding 'maximale hoogte (m)'.

Artikel 25 Water

Deze bestemming omvat al het water dat van belang is voor de waterhuishouding van het gebied. Water dat voor de waterhuishouding niet van belang is, is opgenomen in de bestemmingsomschrijving van andere bestemmingen.

Binnen de waterbestemming zijn op de gronden die voorzien zijn van de aanduiding 'woonschepenligplaats' tevens woonschepen toegestaan. Het aantal toegestane woonschepen is op de plankaart ter plaatse aangeduid.

Naast de woonschepenligplaatsen zijn ook de zones aangeduid waar ligplaatsen voor schepen met een andersoortige functie zijn toegestaan. De zones voor de verschillende soorten schepen zijn door middel van de volgende aanduidingen op de plankaart aangeduid:

  • 'specifieke vorm van water - ligplaats actieve schepen', daar waar ligplaatsen voor schepen met een relatie met de actieve scheepvaart zijn toegestaan;
  • 'specifieke vorm van water - ligplaats horecaschepen', daar waar ligplaatsen voor horecaschepen en schepen voor culturele doeleinden zijn toegestaan; dit al dan niet in combinatie met woonschepenligplaatsen ter plaatse van de aanduiding 'wonen';
  • 'specifieke vorm van water - ligplaats recreatieve schepen', daar waar ligplaatsen voor recreatieve schepen zijn toegestaan;
  • 'specifieke vorm van water - ligplaats toeristische schepen', daar waar ligplaatsen voor toeristisch recreatieve vaartuigen zijn toegestaan.

Artikel 26 Wonen

Deze bestemming is bedoeld voor de eengezinshuizen. Dit zijn gebouwen, welke één woning omvatten.

Uitgangspunten:

  • Alle bestaande eengezinshuizen in het plangebied, voor zover deze buiten de grachten liggen, worden als zodanig bestemd.
  • De bestaande bebouwing wordt conform het huidige legale gebruik en volume bestemd. Indien het geldende plan ruimere mogelijkheden geeft dan er gerealiseerd zijn, wordt volgens die ruimere mogelijkheden bestemd, indien realisatie nog aanvaardbaar is qua licht- en luchttoetreding.
  • Binnen het bouwvlak mogen hoofdgebouwen, bijbehorende bouwwerken en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, zonder dak worden gebouwd.
  • Op het erf binnen deze bestemming, dat buiten het bouwvlak is gelegen, mogen bijbehorende bouwwerken en bouwwerken, geen gebouwen zijnde, zonder dak worden gebouwd, maar geen zelfstandige hoofdgebouwen, waarvan situering niet ondenkbaar wordt bij het toestaan van grotere oppervlakten.
  • Halve meters bij hoogtebepalingen worden in het kader van de deregulering afgerond naar boven.
  • In het kader van de deregulering mag het erf binnen deze bestemming aan de zijkant en de achterkant van het bouwvlak zonder afwijking worden bebouwd met bijbehorende bouwwerken tot maximaal 50% en 100 m².
  • Ter wille van de openheid in het stedenbouwkundig beeld blijft het uitgangspunt waar mogelijk van toepassing om bijbehorende bouwwerken in de zijtuin achter de voorgevel van het hoofdgebouw te plaatsen.
  • Bij de bepaling van de voorzijde wordt gekeken waar de naar de weg toegekeerde grens van een bouwvlak en de naar de weg toegekeerde grens van de gevel van een hoofdgebouw is gelegen. Hierbij is de zijde van de hoofdtoegang van het hoofdgebouw bepalend.
  • In de voortuinen komt de bestemming 'Tuin - 1', waar in principe geen gebouwen en carports zijn toegestaan.
  • Indien in de voortuinen gebouwen aanwezig zijn, wordt ter wille van de eenvoud van regeling en beheer een gebied met de bestemming 'Wonen' aangegeven dat voor 100% mag worden bebouwd.
  • Zo nodig kunnen nadere eisen worden gesteld aan de plaats en de afmetingen van de bebouwing, zodat bij het ontwikkelen van ongewenste situaties nog kan worden ingegrepen.
  • De huidige beroepsmatige activiteiten aan huis, die groter zijn dan de standaardregeling worden als afwijkend gebruik toegestaan.

Beroep aan huis:

Volgens vaste jurisprudentie moet binnen een woonbestemming ook een aan huis verbonden beroep worden toegelaten. Uit de jurisprudentie kan als enige ruimtelijk relevant criterium worden afgeleid het hebben van 'een ruimtelijke uitwerking of uitstraling, die in overeenstemming is met de woonfunctie van het betrokken perceel'.
Er is in dit plan een regeling opgenomen voor het gebruik van een deel van een woning voor een aan huis verbonden beroep, zoals in de gemeente Zwolle bij deze bestemming gebruikelijk is. De beperking van het ruimtebeslag van de woning met inbegrip van de bijgebouwen tot 30% van het vloeroppervlak van de woning (met een absoluut maximum van 50 m²) dient om het verlies of de bovenmatige aantasting van de woonfunctie of van het woonkarakter tegen te gaan. Op deze wijze wordt tevens voorkomen dat de verkeersaantrekkende werking te groot zal worden.
Het verhuren of anderszins beschikbaar stellen van woonruimte aan derden voor de uitoefening van een beroep of bedrijf, hoe gering ook van omvang, is zonder meer als strijdig met de woonbestemming aan te merken.

In de begrippen is een definitie opgenomen over wat onder een aan huis verbonden beroep moet worden verstaan. Het gaat om een dienstverlenend beroep. De definitie van beroep aan huis is gelijk aan de landelijk gehanteerde standaarddefinitie. Indien er personeel in dienst wordt genomen kan er eerder sprake zijn van een ruimtelijke uitwerking of uitstraling die niet met de woonfunctie in overeenstemming is.

Bouwwerken die geen gebouwen zijn, zonder dak:

Bij de regeling van deze bouwwerken is geen verschil gemaakt tussen verschillende soorten bouwwerken. Elk bouwwerk dat functioneel past in de bestemming kan worden toegelaten. Volstaan is met algemene bepalingen omtrent de maximale hoogte. Daarbij is voor erf- of perceelafscheidingen aansluiting gezocht bij het criterium voor vergunningvrij bouwen van het Bor en voor de afwijking bij het criterium van de Bouwverordening.

Artikel 27 Wonen - Meergezinshuis

Deze bestemming is bedoeld voor meergezinshuizen. Dit zijn flats en andere gebouwen met meerdere naast en/of boven elkaar gelegen woningen, welke in tegenstelling tot het eengezinshuis qua uiterlijke verschijningsvorm als een eenheid beschouwd kunnen worden. De definitie van eengezinshuis en meergezinshuis is opgenomen in de begrippen. Voor deze bestemming gelden de zelfde uitgangspunten en regels als voor de bestemming 'Wonen'.

Bijgebouwenregeling:

De regels voor bijbehorende bouwwerken wijken af van de regeling voor de eengezinshuizen. Per afzonderlijke gestapelde woning mag buiten het bouwvlak 25 m² worden gebouwd. Daarnaast mag er een onbeperkte oppervlakte worden gebouwd ten behoeve van algemene voorzieningen voor het meergezinshuis. Dit voorzover het bestemmingsvlak dit toelaat. Waar geen bijbehorende bouwwerken gewenst zijn, komt de bestemming 'Tuin - 1'.

Artikel 29 Leiding - Water

Deze bestemming valt samen met andere bestemmingen en wordt daarom dubbelbestemming genoemd. Deze dubbelbestemming omvat het in het plangebied gelegen ondergrondse net van hoofdtransportleidingen voor de drinkwatervoorziening. Deze leidingen transporteren drinkwater van de productielocatie naar centrale punten in de verderop gelegen voorzieningsgebieden (zie kaart 10 in paragraaf 4.3).
In een brief van 27 februari 2004 heeft waterleidingbedrijf Vitens de gemeente verzocht de voor het bedrijf cruciale hoofdtransportleidingen in de bestemmingsplannen op te nemen. Het bedrijf beriep zich daarbij op de 'Handreiking en beoordeling ruimtelijke plannen' van de provincie Overijssel. Voor de invoer van de juiste gegevens heeft Vitens de gemeente later een digitaal bestand met de bedoelde hoofdtransportleidingen toegezonden. De leidingen zijn conform dit bestand opgenomen.
Bouwwerken ten behoeve van andere bestemmingen, welke met deze dubbelbestemming samenvallen, mogen uitsluitend worden gebouwd met toepassing van een afwijking, nadat advies van de leidingbeheerder is ingewonnen.
Ter bescherming van de leidingen is voor het uitvoeren van een aantal werken, geen bouwwerk zijnde, of werkzaamheden een omgevingsvergunningenstelsel van toepassing.

Artikel 30 Waarde - Archeologie

Uitgangspunten voor deze dubbelbestemming zijn:

  • De gebieden die volgens de gemeentelijke archeologische waarderingskaart een grote vondstkans hebben (50% of meer) zijn mede bestemd tot archeologisch waardevol gebied (zie kaart 5 in paragraaf 2.2.1).
  • Bij de regeling voor de dubbelbestemming is nauwe aansluiting gezocht bij de Wet op de archeologische monumentenzorg.
  • Er zijn specifieke bouwregels en een omgevingsvergunningenstelsel conform de regeling uit de Wet op de archeologische monumentenzorg van toepassing bij verstoringen in de bodem met een grotere diepte dan 0,5 meter en een grotere oppervlakte dan:

- 30 m², voor het gebied binnen de grachten,
- 100 m², voor het gebied buiten de grachten.

Artikel 31 Waarde - Cultuurhistorie

Deze dubbelbestemming is van toepassing voor:

  • de bolwerken met een groen karakter (zie kaart 6 in paragraaf 2.2.2 );
  • diverse binnenplaatsen in de binnenstad;
  • het deel van het beschermd stadsgezicht buiten de veste waardevolle groene gebieden;
  • waardevolle groene gebieden in de Stationsbuurt.

Zie voor een toelichting paragraaf 5.7 Cultuurhistorie.

Artikel 32 Waterstaat - Waterkering

Deze dubbelbestemming omvat, voor zover gelegen binnen het plangebied, de oevers van de Stadsgracht / Schuttevaerhaven / Achtergracht, het Zwarte Water en het Almelose Kanaal.

Bouwwerken ten behoeve van andere bestemmingen, welke met deze dubbelbestemming 'Waterstaat - Waterkering' samenvallen, mogen uitsluitend worden gebouwd met toepassing van een afwijking, mits geen afbreuk wordt gedaan aan de waterstaatsbelangen en vooraf advies is ingewonnen van de waterstaatsbeheerder.
Naast deze dubbelbestemming blijft de keur van het waterschap Groot Salland onverkort van kracht. Op grond van de keur is voor een aantal werken en werkzaamheden een watervergunning van het waterschap nodig.
Ter voorkoming van dubbele regelgeving en bevoegdheidsconflicten en ter voorkoming van een onnodig star en bij een wijziging van de keur snel verouderend bestemmingsplan zijn de voorschriften van de keur niet in het bestemmingsplan opgenomen.
Bij het verlenen van een omgevingsvergunning ten behoeve van een andere (dubbel)bestemming dienen niet alleen de belangen van deze bestemmingen te worden afgewogen, maar ook de waterstaatsbelangen. Voor werken en werkzaamheden met betrekking tot het aanbrengen van rivier- en kanaalverlichting, bebakeningvoorwerpen en waterstandsignalerende apparatuur is geen omgevingsvergunning nodig.