Plan: | Kamperpoort |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP10021-0004 |
Hierna wordt - voor zover nog nodig - een toelichting op een aantal artikelen van de bestemmingsregels gegeven:
Artikel 4 Bedrijf - Verkooppunt motorbrandstoffen met lpg
Deze bestemming betreft het bestaande verkooppunt van motorbrandstoffen aan de Rieteweg. De verkoop van motorbrandstoffen met inbegrip van LPG is toegestaan. Ook de exploitatie van een zogenaamde 'autoshop' en een autowasinrichting zijn toegestaan.
Deze bestemming is van toepassing op de detailhandelsvestigingen aan de Veemarkt 20 en 22a.
Deze bestemming is gegeven aan de bestemmingsvlakken gelegen aan de oostkant en kop van de Hoogstraat en de Willemskade (nabij kruispunt met de Emmawijk). Hier zijn winkels, horecavestigingen en woningen gelegen. De ontwikkeling die in dit gebied heeft plaats gehad is conform de zeer ruim geformuleerde bestemming 'gemengde bebouwing (kantoren, winkels, horecabedrijven en woondoeleinden)' van het bestemmingsplan Kamperpoort uit 1978. Daarom wordt deze ruime bestemming hier gecontinueerd.
In deze bestemming zijn toegestaan:
Deze bestemming is gegeven aan de bestemmingsvlakken gelegen aan de Willemskade, de Emmastraat, de Harm Smeengekade 8 en 9. Op deze locaties zijn woningen, kantoorpanden en maatschappelijke voorzieningen aanwezig. De ontwikkeling die in dit gebied heeft plaats gehad is conform de zeer ruim geformuleerde bestemming 'gemengde bebouwing (bijzondere doeleinden, kantoren en woondoeleinden)' van het bestemmingsplan Kamperpoort uit 1978. Daarom wordt deze ruime bestemming hier gecontinueerd. Tevens is de bestemming toegekend aan huize Hofvliet aan de Katerdijk 1. Zie hiervoor ook paragraaf 5.4.2.1 Huize Hofvliet.
In deze bestemming zijn toegestaan:
Deze bestemming is gegeven aan de lintbebouwing aan de Veemarkt ten noorden van de IJsselhallen. Om de bebouwing een passende bestemming te kunnen geven is gekeken naar functies die zo veel mogelijk aansluiten bij de laatste bestemming en die geen milieutechnische knelpunten opleveren voor de achterliggende woningen in Kamperpoort en de IJsselhallen. Zie hiervoor ook paragraaf 5.3.2.5 Lintbebouwing bij IJsselhallen
In de bestemming zijn toegestaan:
Bedrijfsactiviteiten categorie C zijn uitgesloten vanwege de verkeersaantrekkende werking die deze met zich meebrengen.
Aanduiding 'detailhandel':
De aanduiding 'horeca' is van toepassing op de kringloopwinkel aan de Veemarkt 25 en 26. Deze panden mogen op de eerste bouwlaag en het bijbehorende erf gebruikt worden ten behoeve van detailhandel.
Deze bestemming is gegeven aan de locatie van de IJsselhallen aan de Rieteweg 4. Op deze locatie is een gebouwencomplex aanwezig waarin evenementen en aanverwante activiteiten worden gehouden. Dit gebruik moet plaatsvinden conform de verleende milieuvergunning voor het complex. Dit gebruik is in de bestemming conserverend vastgelegd. Zie hiervoor ook paragraaf 5.3.2.4 IJsselhallen.
In deze bestemming zijn toegestaan:
Het begrip evenement: wordt omschreven in de lijst van begrippen. Dit begrip is voor een deel geënt is op het evenementenbegrip zoals dit in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Zwolle omschreven staat.
In de bestemmingsomschrijving is opgenomen dat detailhandel, horeca en kantoren in ondergeschikte vorm zijn toegestaan. Dit betekent dat detailhandel, horeca en kantoren als activiteit in ruimtelijk en functioneel opzicht duidelijk ondergeschikt moeten zijn aan de toegestane hoofdfunctie. De activiteiten zijn van zulke beperkte bedrijfsmatige en/of ruimtelijke omvang dat de functie waaraan zij wordt toegevoegd qua aard, omvang en verschijningsvorm, overwegend of nagenoeg geheel als hoofdfunctie duidelijk herkenbaar blijft.
Als gebruik dat strijdig is met de bestemming wordt onder andere genoemd het gebruik als zwembad, casino en seksinrichting.
Deze bestemming is gegeven aan de kantoren aan de Meeuwenlaan (langs de A28) en aan de locatie van de brandweerkazerne aan de Harm Smeengekade. Op deze locaties zijn een kantoorcomplexen aanwezig waarin diverse ondernemingen gevestigd zijn. De ontwikkeling die op deze locaties heeft plaats gehad is conform de bestemming 'bijzondere bebouwing en kantoren' van het bestemmingsplan Kamperpoort uit 1978. Daarom wordt deze bestemming hier gecontinueerd.
Op het terrein aan de Meeuwenlaan 2 (Wehkamp) is een functieaanduiding 'parkeerterrein' toegevoegd, waardoor parkeren als zelfstandige functie (zoals parkeren voor binnenstadbezoekers) is toegestaan. Het college heeft hiertoe op 6 december 2011 een besluit genomen.
In de bestemming zijn toegestaan:
Deze bestemming is gegeven aan het terrein op de hoek van de Lijnbaan en de Fenixhof (ook wel de 'Lankhorstlocatie'). Op deze locatie is geen bebouwing aanwezig. Er is nog geen concreet plan voor herontwikkeling van de locatie met woningen en aanverwante functies. Om die reden is de bestemming voor deze locatie zo veel mogelijk conserverend uit het geldende bestemmingsplan Kamperpoort overgenomen. Het betreft functies die zo veel mogelijk aansluiten bij de laatste bestemming en die geen milieutechnische knelpunten opleveren voor de omliggende woningen en woonzorgvoorzieningen. Zie hiervoor ook paragraaf 5.4.1.2.
In de bestemming zijn toegestaan:
Enkele bedrijfsactiviteiten van categorie B zijn uitgesloten vanwege de verkeersaantrekkende werking. Daarnaast zijn alle bedrijfsactiviteiten categorie C uitgesloten vanwege de verkeersaantrekkende werking die deze met zich meebrengen.
Voor de herontwikkeling die de Ontwikkelingsvisie Kamperpoort voor deze locatie voorstaat is een gebiedsaanduiding met een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. Zie hiervoor Artikel 30 wro-zone - wijzigingsgebied.
Uitgangspunten:
Deze bestemming is van toepassing op zorgwoningencomplex De Keersluis aan de Harm Smeengekade 18, woonzorgcentrum de Nieuwe Haven aan de Burgemeester Vos de Waelstraat 1, het wijkcentrum aan de Hoogstraat 68 en de voormalige Elbertsschool aan de Veemarkt.
Binnen deze bestemming mogen geen gebouwen en carports bij recht worden gebouwd. Via een afwijking zijn bij een aangrenzend hoofdgebouw behorende bouwwerken wel mogelijk, mits geen aantasting plaatsvindt van de in de afwijkingsbevoegdheid genoemde criteria. Het gaat hier om bebouwing ten behoeve van uitbreiding van hoofdgebouwen, bij een aangrenzend hoofdgebouw behorende bijgebouwen en carports. Tevens moet zo nodig rekening worden gehouden met de Wet geluidhinder.
Deze bestemming is opgenomen voor de wegen, welke gericht zijn op de afwikkeling van het doorgaande verkeer. Het betreft de volgende wegen nader onderverdeeld in het aantal toegelaten rijbanen en rijstroken:
1 rijbaan met 2 rijstroken:
2 rijbanen elk met 1 of 2 rijstroken:
Rijbanen voor het openbaar vervoer (zoals busbanen) worden hierbij niet tot rijstroken voor doorgaand verkeer gerekend.
Artikel 16 Verkeer - Erftoegangsweg
Deze bestemming is opgenomen voor het verkeers- en verblijfsgebied met een erftoegangsfunctie. Het heeft een inrichting gericht op gemengd verkeer in een 30 kilometer gebied. Behalve de rijbanen zelf worden ook de bijbehorende bermen, voetpaden, fietspaden en parkeerplaatsen in de bestemming opgenomen. Ook groenvoorzieningen en speelvoorzieningen zijn als onderdeel van de verblijfsfunctie mogelijk in deze bestemming. Binnen deze bestemming mogen ook gebouwtjes voor openbare nutsvoorzieningen en maatschappelijke voorzieningen tot 50 m² en met een goothoogte tot 3 meter en een nokhoogte tot 6 meter worden gebouwd.
Deze bestemming omvat al het water dat van belang is voor de waterhuishouding van het gebied. Water dat voor de waterhuishouding niet van belang is, is opgenomen in de bestemmingsomschrijving van andere bestemmingen.
Tevens is er binnen de waterbestemming de mogelijkheid opgenomen voor de roeivereniging Boreas om te voorzien in een drijvende clubvoorziening. Expliciet gaat het daarbij om een drijvende voorziening die snel is los te koppelen van nutsvoorzieningen.
Deze bestemming is bedoeld voor de eengezinshuizen. Dit zijn gebouwen, welke één woning omvatten.
Uitgangspunten:
Beroep of bedrijf aan huis:
Volgens vaste jurisprudentie moet binnen een woonbestemming ook een aan huis verbonden beroep worden toegelaten. Uit de jurisprudentie kan als enige ruimtelijk relevant criterium worden afgeleid het hebben van 'een ruimtelijke uitwerking of uitstraling, die in overeenstemming is met de woonfunctie van het betrokken perceel'.
Er is in dit plan een regeling opgenomen voor het gebruik van een deel van een woning voor een aan huis verbonden beroep en tevens voor een aan huis verbonden bedrijf. De beperking van het ruimtebeslag van de woning met inbegrip van de bijgebouwen tot 30% van het vloeroppervlak van de woning (met een absoluut maximum van 50 m²) dient om het verlies of de bovenmatige aantasting van de woonfunctie of van het woonkarakter tegen te gaan. Op deze wijze wordt tevens voorkomen dat de verkeersaantrekkende werking te groot zal worden.
Het verhuren of anderszins beschikbaar stellen van woonruimte aan derden voor de uitoefening van een beroep of bedrijf, hoe gering ook van omvang, is zonder meer als strijdig met de woonbestemming aan te merken.
In de begrippen zijn definities opgenomen over wat onder een aan huis verbonden beroep of bedrijf moet worden verstaan. Het gaat om een dienstverlenend beroep en een dienstverlenend of ambachtelijk bedrijf. De definities van beroep en bedrijf aan huis zijn gelijk aan de landelijk gehanteerde standaarddefinities. Indien er personeel in dienst wordt genomen kan er eerder sprake zijn van een ruimtelijke uitwerking of uitstraling die niet met de woonfunctie in overeenstemming is.
In de staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging staat aangegeven welke functies voor een bedrijf aan huis zijn toegestaan (alleen categorie A).
Aanduiding 'horeca':
De aanduiding 'horeca' is van toepassing op café de Kippe aan de Hoogstraat 77. In dit pand mag op de eerste bouwlaag en op het bijbehorende erf een horecabedrijf van categorie 1 t/m 4 van de Lijst met horecacategorieën worden uitgeoefend.
Aanduiding 'specifieke vorm van wonen - kleinschalig bedrijf'
De aanduiding 'specifieke vorm van wonen - kleinschalig bedrijf' is van toepassing op de Hoogstraat 115 (a t/m c). In deze panden mag op de eerste bouwlaag, in de onderbouw en op het bijbehorende erf een kleinschalig bedrijf worden uitgeoefend. De functies die toelaatbaar zijn ter plaatse van deze aanduiding binnen deze bestemming zijn in de Staat van bedrijfsactiviteiten bij functiemenging opgenomen. Dit zijn functies van categorie A.
Aanduiding 'bedrijf'
De aanduiding 'bedrijf' is van toepassing op de Hoogstraat 69-71. In deze panden mag op de eerste bouwlaag en op het bijbehorende erf een garagebedrijf (zonder een autoplaatwerkerij en een autospuitinrichting) worden uitgeoefend.
Bouwwerken die geen gebouwen zijn, zonder dak:
Bij de regeling van deze bouwwerken is geen verschil gemaakt tussen verschillende soorten bouwwerken. Elk bouwwerk dat functioneel past in de bestemming kan worden toegelaten. Volstaan is met algemene bepalingen omtrent de maximale hoogte. Daarbij is voor erf- of perceelafscheidingen aansluiting gezocht bij het criterium voor vergunningvrij bouwen van het Bor en voor de afwijking bij het criterium van de Bouwverordening.
Artikel 19 Wonen - Meergezinshuis
Deze bestemming is bedoeld voor meergezinshuizen. Dit zijn flats en andere gebouwen met meerdere naast en/of boven elkaar gelegen woningen, welke in tegenstelling tot het eengezinshuis qua uiterlijke verschijningsvorm als een eenheid beschouwd kunnen worden. De definitie van eengezinshuis en meergezinshuis is opgenomen in de begrippen. Voor deze bestemming gelden de zelfde uitgangspunten en regels als voor de bestemming Wonen.
Bijgebouwenregeling:
De regels voor bijbehorende bouwwerken wijken af van de regeling voor de eengezinshuizen. Per afzonderlijke gestapelde woning mag buiten het bouwvlak 25 m² worden gebouwd. Daarnaast mag er tot maximaal 50 m² van de aaneengesloten oppervlakte buiten het bouwvlak worden gebouwd ten behoeve van algemene voorzieningen voor het meergezinshuis. Dit voorzover het bestemmingsvlak dit toelaat. Deze regeling sluit aan bij de bijgebouwenregeling voor eengezinshuizen. Waar geen bijbehorende bouwwerken gewenst zijn, komt de bestemming Tuin.
Deze bestemming valt samen met andere bestemmingen en wordt daarom dubbelbestemming genoemd. Deze dubbelbestemming omvat het in het plangebied gelegen ondergrondse net van hoofdtransportleidingen voor de drinkwatervoorziening. Deze leidingen transporteren drinkwater van de productielocatie naar centrale punten in de verderop gelegen voorzieningsgebieden (zie kaart 9 in paragraaf 4.3).
In een brief van 27 februari 2004 heeft waterleidingbedrijf Vitens de gemeente verzocht de voor het bedrijf cruciale hoofdtransportleidingen in de bestemmingsplannen op te nemen. Het bedrijf beriep zich daarbij op de 'Handreiking en beoordeling ruimtelijke plannen' van de provincie Overijssel. Voor de invoer van de juiste gegevens heeft Vitens de gemeente later een digitaal bestand met de bedoelde hoofdtransportleidingen toegezonden. De leidingen zijn conform dit bestand opgenomen. Bouwwerken ten behoeve van andere bestemmingen, welke met deze dubbelbestemming samenvallen, mogen uitsluitend worden gebouwd met toepassing van een afwijking, nadat advies van de leidingbeheerder is ingewonnen.
Ter bescherming van de leidingen is voor het uitvoeren van een aantal werken, geen bouwwerken zijnde, en werkzaamheden een omgevingsvergunningenstelsel van toepassing.
Artikel 21 Waarde - Archeologie
Uitgangspunten voor deze dubbelbestemming zijn:
Artikel 23 Waterstaat - Waterkering
Deze dubbelbestemming omvat, voor zover gelegen binnen het plangebied de waterkering langs het Zwarte Water en de Stadsgracht
Bouwwerken ten behoeve van andere bestemmingen, welke met deze dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering samenvallen, mogen uitsluitend worden gebouwd met toepassing van een afwijking, mits geen afbreuk wordt gedaan aan de waterstaatsbelangen en vooraf advies is ingewonnen van de waterstaatsbeheerder.
Naast deze dubbelbestemming blijft de keur van het waterschap Groot Salland onverkort van kracht. Op grond van de keur is voor een aantal werken en werkzaamheden een Watervergunning van het waterschap nodig.
Ter voorkoming van dubbele regelgeving en bevoegdheidsconflicten en ter voorkoming van een onnodig star en bij een wijziging van de keur snel verouderend bestemmingsplan zijn de voorschriften van de keur niet in het bestemmingsplan opgenomen.
Bij het verlenen van een omgevingsvergunning ten behoeve van een andere (dubbel)bestemming dienen niet alleen de belangen van deze bestemmingen te worden afgewogen, maar ook de waterstaatsbelangen. Voor werken en werkzaamheden met betrekking tot het aanbrengen van rivier- en kanaalverlichting, bebakeningvoorwerpen en waterstandsignalerende apparatuur is geen omgevingsvergunning nodig.
Artikel 22 Waterstaat - Waterbergingsgebied
Deze dubbelbestemming omvat de waterberging aan de Meeuwenlaan en beschermd de functies die deze locatie heeft op het gebied van de waterhuishouding en waterberging.
Bouwwerken ten behoeve van andere bestemmingen, welke met deze dubbelbestemming Waterstaat - Waterbergingsgebied samenvallen, mogen uitsluitend worden gebouwd met toepassing van een afwijking, mits geen afbreuk wordt gedaan aan de waterstaatsbelangen en vooraf advies is ingewonnen van de waterstaatsbeheerder.
Bij het verlenen van een omgevingsvergunning ten behoeve van een andere (dubbel)bestemming dienen niet alleen de belangen van deze bestemmingen te worden afgewogen, maar ook de waterstaatsbelangen. Voor werken en werkzaamheden met betrekking tot het aanbrengen van rivier- en kanaalverlichting, bebakeningvoorwerpen en waterstandsignalerende apparatuur is geen omgevingsvergunning nodig.