Plan: | Kamperpoort |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0193.BP10021-0004 |
Herstructurering Kamperpoort
In januari 2004 heeft de gemeenteraad van Zwolle besloten een hernieuwde start te maken met de herstructurering van de wijk Kamperpoort. Daarbij is gekozen voor het benutten en stimuleren van kansen op het juiste moment. Het transformatie- en ontwikkelingsproces in Kamperpoort is daarmee op een realistische wijze in gang gezet.
Hieronder staan de verschillende deelprojecten voor de herstructurering van Kamperpoort weergegeven. Deze staan ook omschreven in het Stedenbouwkundig Ontwikkelingsperspectief Kamperpoort dat in mei 2007 door de raad is vastgesteld. Bij ieder deelproject is aangegeven wat de stand van zaken is bij het opstellen van dit bestemmingsplan en of het deelproject is opgenomen in dit bestemmingsplan Kamperpoort. De locatie van de IJsselhallen is niet opgenomen in deze lijst, deze locatie staat beschreven paragraaf 5.3 Beheer.
afbeelding: overzichtskaart deelprojecten uit Stedenbouwkundig Ontwikkelingsperspectief Kamperpoort
I-1 Nieuwe Haven
I-2 Fenixterrein
I-3 Kop Hoogstraat
I-4 Hoogstraat
I-5 Kleine Voort / Lijnbaan
I-6 Elbertsschool
I-7 Waterberging Meeuwenlaan
I-8 Brandweerkazerne
I-9 Openbare Ruimte Lijnbaan
I-10 Plein e.o.
I-11 Univéterrein
II Katwolderplein / Vogelbuurt
De voormalige bebouwing aan de Lijnbaan en de Vos de Waelstraat heeft plaatsgemaakt voor het nieuwe woon-zorgcentrum de Nieuwe Haven aan de Vos de Waelstraat en seniorenwoningen aan de Lijnbaan. Deze vergunde situatie is als zodanig opgenomen in het bestemmingsplan.
De herontwikkeling van de Nieuwe Haven voor het deel aan de Harm Smeengekade en de herontwikkeling van de Keersluis met woningen zijn niet in dit bestemmingsplan opgenomen. Hiervoor zal zo nodig een aparte planologische procedure worden gevolgd.
Het voormalige industrieterrein De Fenix heeft plaatsgemaakt voor de bouw van een nieuwe aantrekkelijke woonlocatie. Het ontwerp van de 127 woningen en appartementen is geïnspireerd door traditionele elementen in de karakteristieke historische omgeving. De vergunde situatie is als zodanig opgenomen in dit bestemmingsplan.
Lankhorstlocatie
Op de hoek van de Lijnbaan en de Fenixhof stond tot 2009 het Lankhorstgebouw, het kantoor van de voormalige Fenix zeepfabriek, vernoemd naar zijn Zwolse architect. In het Ontwikkelingsperspectief Kamperpoort is aangegeven dat op de locatie herontwikkeling met woningbouw en aanverwante functies wordt voorzien.
De Lankhorstlocatie bindt een aantal schaalniveaus aan elkaar. Het maakt deel uit van de herontwikkeling van het Fenixterrein en heeft daarbinnen een centrale positie, gelegen tussen de Lijnbaan en het Fenixhof. De locatie is tevens beeldbepalend op de nieuwe 'scharrelroute', een keten van verblijfsplekken die de binnenstad verbindt met de wijk. Wenselijk is dat er op de locatie van het voormalige Lankhorstgebouw een bijzonder architectonisch object komt.
De locatie vraagt om een programma dat afwijkt van de rest van het plan Fenix. Een programma dat bijdraagt aan de identiteit van de plek, te weten het industriële verleden. De bijzondere positie in de stedenbouwkundige structuur van de wijk is bij uitstek geschikt voor een aantrekkelijke menging van functies. De locatie geeft mogelijkheden voor stedelijk wonen met de binnenstad om de hoek. De plint van het gebouw (eerste en tweede bouwlaag) leent zich voor een maatschappelijke of commerciële functie (dienstverlening), of combinaties daarvan.
De mogelijkheid voor herontwikkeling van de locatie is in het bestemmingsplan verwerkt in de vorm van een wijzigingsbevoegdheid. De wijzigingsbevoegdheid houdt in dat de bestemming gewijzigd kan worden in bestemmingen ten behoeve van wonen, maatschappelijke voorzieningen en dienstverlening, met bijbehorende voorzieningen. Zie artikel Artikel 30 wro-zone - wijzigingsgebied en paragraaf 6.4 Algemene regels.
Voor het overige is de bestemming voor de locatie zo veel mogelijk conserverend uit het geldende bestemmingsplan Kamperpoort overgenomen. Dit is gedaan omdat nog geen zicht is op concreet plan voor ontwikkeling van de locatie. De uitvoerbaarheid van een ontwikkeling op de locatie kan daarom nog niet aangetoond worden. Zie artikel Artikel 11 Gemengd - 6 en paragraaf 6.3 Bestemmingsregels.
Aan de kop van de Hoogstraat zal de bestaande bebouwing naar verwachting grotendeels verdwijnen en plaats maken voor nieuwe woningen en appartementen en enkele commerciële ruimten.
Deze herontwikkeling is niet in dit bestemmingsplan opgenomen. Hiervoor zal zo nodig een aparte planologische procedure worden gevolgd.
De bebouwing langs de Hoogstraat zal een kwaliteitsimpuls krijgen. Om dit te bewerkstelligen zal particuliere woningverbetering worden gestimuleerd en wordt de openbare ruimte heringericht. Het uitgangspunt is dat deze maatregelen grotendeels binnen dit bestemmingsplan kunnen worden gerealiseerd.
Aan de Kleine Voort/Lijnbaan is inmiddels een nieuw wooncomplex verrezen, dat 18 eengezinshuizen, 4 huurappartementen en een bedrijfsruimte omvat. De nieuwbouw is geïnspireerd door het sfeerrijke karakter van de bestaande Kamperpoort en is zorgvuldig ingepast in de historische omgeving. De nieuwe vergunde situatie is als zodanig opgenomen in dit bestemmingsplan.
Het karakteristieke gebouw van de voormalige Elbertsschool blijft bewaard. De mogelijkheden voor nieuwe functies met meerwaarde voor de wijk worden verkend. Deze zouden kunnen liggen op het terrein van wonen, huisvesting van sociaal-maatschappelijke voorzieningen of kleinschalige bedrijvigheid.
De functionele verandering is niet in dit bestemmingsplan opgenomen. Hiervoor zal zo nodig een aparte planologische procedure worden gevolgd.
Langs de Meeuwenlaan wordt een waterberging gerealiseerd. Dit als gevolg van de herstructurering van Kamperpoort. Conform het gemeentelijk beleid zal het hemelwater van nieuwbouw en wegen geïnfiltreerd moeten worden. De overstort van het schone water vanuit het infiltratieriool, waarop de Lijnbaan, Willemspoort, Hoogstraat en Mussenhage/Nachtegaalplein zijn aangesloten, zal plaatsvinden op de te vergroten watergang langs de A28 met de nieuwe waterberging. De vuilemissie vanuit de gemengde rioolwateroverstort op de watergang zal sterk verminderen.
De locatie van de waterberging (circa 0,17 ha) is op de hoek van de Meeuwenlaan en de Veemarkt. In totaal bedraagt de waterberging 0,47 ha. Uit berekeningen blijkt dat een bui die eens in de 10 jaar voorkomt het waterpeil circa 50 cm zal stijgen en met in bui die eens in de honderd jaar voorkomt 72 cm.
Bij de waterberging aan de Meeuwenlaan is op een voormalig braakliggend stuk terrein een trapveldje gepland als compensatie voor het voormalige trapveldje op de hoek van de Pannekoekendijk en de Katerdijk dat komt te vervallen in verband met de herstructurering van het Katwolderplein / Vogelbuurt.
Voor de realisatie van de waterberging en het trapveldje is een bestemmingsplan opgesteld. Het voorontwerp van dit bestemmingsplan Kamperpoort, waterberging Meeuwenlaan heeft ter inzage gelegen van 10 december 2009 tot en met 20 januari 2010. Er zijn gedurende deze termijn geen inspraakreacties ingediend.
Door verschillende oorzaken moest de brandweerpost op de Harm Smeengekade op termijn worden verlaten. Om toch voor voldoende repressieve dekking te zorgen is er een nieuwe post Noord nodig. Op 27 januari 2009 is door burgemeester en wethouders besloten dat de nieuwe Brandweerpost Noord op de hoek Middelweg - Dennenstraat wordt gerealiseerd. Hiertoe is op 24 januari 2011 door de gemeenteraad het bestemmingsplan 'Brandweerpost Noord' vastgesteld.
Na het gereedkomen van de nieuwe brandweerkazerne in Noord aan de Middelweg zal de brandweer de locatie aan de Harm Smeengekade verlaten en zal deze op termijn worden herontwikkeld. Dit zal plaatsvinden door sloop van de bestaande bebouwing en nieuwbouw van woningen en eventueel commerciële ruimten. Deze herontwikkeling is niet in dit bestemmingsplan opgenomen.
Een compacte wijk vraagt om extra aandacht aan de materialisering en de detaillering van zowel de architectuur als de inrichting van de buitenruimte. Daarom is de openbare ruimte aan de Lijnbaan heringericht.
Deze herinrichting past binnen de bestemmingen die dit bestemmingsplan aan de openbare ruimte geeft.
De voormalige noodlokalen zouden worden gesloopt en de vrijgekomen ruimte wordt ingericht als buurtplein. Deze ontwikkeling past binnen de bestemmingen die dit bestemmingsplan aan de locatie geeft.
De kantoorgebouwen op het Univéterrein zullen op termijn plaatsmaken voor woningen in diverse woningtypologieën en prijscategorieën die qua uitstraling aansluiten bij de omgeving.
Deze herontwikkeling is niet in dit bestemmingsplan opgenomen. Om de ontwikkeling te kunnen realiseren zal een aparte planologische procedure worden gevolgd.
Het gebied van het Katwolderplein zal op termijn ontwikkeld worden met woningen, commerciële voorzieningen en een parkeergarage. Het wordt een plek met allure die de Kamperpoort zal verbinden met de binnenstad. Daarnaast ondergaat het gebied van de Vogelbuurt een metamorfose door de ontwikkeling van nieuwe grondgebonden huurwoningen.
Het gebied van het Katwolderplein en de Vogelbuurt is buiten het plangebied van dit bestemmingsplan gelaten. Om de ontwikkeling te kunnen realiseren zal een aparte planologische procedure worden gevolgd.
Op 6 januari 2009 heeft het college ingestemd met de herbestemming van het perceel Katerdijk 1 (huize Hofvliet) voor gemengde doeleinden gericht op wonen, maatschappelijke doeleinden, kantoren en dienstverlening. Deze verruiming van functies is opgenomen in bestemmingsplan Huize Hofvliet dat in december 2011 onherroepelijk is geworden.
Voor de functie maatschappelijke doeleinden gaat het om functies die niet geluidgevoelig zijn. Dit is vastgelegd in de bestemming Gemengd - 2.
De bereikbaarheid van de Zwolse binnenstad duurzaam verbeteren. Dat is de hoofddoelstelling van de gemeente met het project 'In de ban van de Ring'. In dit project wordt gewerkt aan de totstandkoming van een nieuw verkeerscirculatieplan voor het gebied tussen de binnenring en de buitenring van Zwolle. Het plan van aanpak van 'In de ban van de Ring' is op 14 juni 2011 door de raad vastgesteld. In het kader van dit project worden een aantal ontwikkelingen voorzien.
In de eerste plaats wordt vooruit gekeken naar de ontwikkeling van de spoorzone en de ontwikkeling van een hoofdas voor openbaar vervoer tussen het busstation en de Zwartewaterallee. Deze heeft een wijziging van de busroutes aan de westzijde van de binnenstad tot gevolg.
In de tweede plaats wordt voor de ontwikkeling van het Katwolderplein (zie paragraaf 5.4.1.12) gekeken naar aanpassing van de aanpalende infrastructuur. De ontwikkeling hiervan hangt af van het tempo waarin het Katwolderplein wordt ontwikkeld.
De gebiedsontsluitingswegen in het plangebied hebben de bestemming 'Verkeer' gekregen. In het geldende bestemmingsplan was aan deze wegen ook deze bestemming gegeven. De bestemming maakt een inrichting voor gebiedsontsluitingswegen, fietspaden, fiets/bromfietspaden, voetpaden en daaraan ondergeschikte voorzieningen mogelijk.