direct naar inhoud van Toelichting
Plan: (veeg)bestemmingsplan kernen gemeente Tubbergen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0183.VEEGPLANKERNEN-VG01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Dit bestemmingsplan (veegplan) heeft betrekking op de kernen van de gemeente Tubbergen en heeft verschillende doelen. Een eerste is het herstellen in de geldende bestemmingsplannen aanwezige omissies. Daarnaast worden ook de al vergunde ontwikkelingen meegenomen en wordt de borging van parkeergelegenheid geregeld.

Tot slot worden een aantal regels voor woonpercelen (hoofdgebouwen en bijbehorende bouwwerken), vereenvoudigd. Dit naar aanleiding van de op 23 april 2019 door het college van de gemeente Tubbergen vastgestelde 'Notitie deregulering onder de Omgevingswet'.

Met het nieuwe bestemmingsplan ontstaat een nieuw actueel en correct bestemmingsplan dat de functies en een kader geeft waaraan (toekomstige) aanvragen omgevingsvergunning kunnen worden getoetst. Het bestemmingsplan sluit aan bij de actuele juridische en planologische situatie en voldoet aan de vormvereisten van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012). Daarnaast is het bestemmingsplan gebruiksvriendelijker voor de burger, en dat hiermee een goede basis ontstaat voor de Omgevingswet.

1.2 Ligging plangebied

Het plangebied (zie figuur 1) betreft alle kernen van de gemeente Tubbergen, dit zijn: Tubbergen, Geesteren, Albergen, Vasse, Reutum, Langeveen, Manderveen, Fleringen en Harbrinkhoek/Mariaparochie.

afbeelding "i_NL.IMRO.0183.VEEGPLANKERNEN-VG01_0001.png"

Figuur 1: De ligging van het plangebied

Dit bestemmingsplan voorziet, naast een algemene regeling die op alle kernen van toepassing is, specifiek voor een aantal locaties in een plaatsgebonden regeling. In paragraaf 2.3 wordt hier uitgebreid op ingegaan. In bijlage 1 wordt per dorp een overzicht gegeven van de betreffende aanpassingen.

1.3 Geldende bestemmingsplannen

Het plangebied betreft de kernen van de gemeente Tubbergen. Hiervoor gelden verschillende bestemmingsplannen. In onderstaand overzicht is aangegeven welke regelingen in het plangebied voor de verschillende kernen gelden.

Kern   Bestemmingsplan   Vastgesteld op  
Tubbergen   Tubbergen   03-11-2014  
  Sportlaan   17-12-2010  
  Eeshof   14-03-2016  
  Tubbergen, TMZ Sportlaan 15   10-07-2017  
  Tubbergen, Amaliahof   12-12-2016  
  Tubbergen, Oldenzaalseweg 8   20-03-2017  
  Tubbergen, Veldwijk   16-12-2013  
  Tubbergen, De Marke - Bizetstraat   08-07-2019  
  Tubbergen Haarweg 5-5a   26-11-2018  
Geesteren   Albergen en Geesteren   30-03-2015  
  Geesteren, Hutten   30-06-2013  
  Geesteren, TMZ Geesteren   17-03-2014  
  Geesteren, Harmelinksweg 3   25-03-2019  
Albergen   Albergen en Geesteren   30-03-2015  
  Albergen, Weemselerveld Zuid fase 3   29-05-2012  
  Albergen, Weemselerveld Zuid fase 3   14-07-2015  
  Weemselerveld Zuid fase 3   29-10-2018  
  Albergen, Hinvertsweg 25   28-08-2018  
  Albergen, Ootmarsumseweg 94   28-03-2018  
Vasse   Kleine Kernen   14-03-2016  
  Vasse, Herziening Steenbrei III   30-03-2015  
  Vasse, Manderseweg 51 Kloosterhof   24-09-2018  
  Uitbreiding Tante Sien te Vasse   25-03-2019  
Reutum   Kleine Kernen   14-03-2016  
  Reutum, LooSan   15-12-2014  
Langeveen   Kleine Kernen   14-03-2016  
  Langeveen, Bruinehaarsweg 68-70   14-09-2015  
Manderveen   Kleine Kernen   14-03-2016  
  Manderveen, De Bessentuin fase 2   02-02-2016  
  De Bessentuin   04-05-2010  
Fleringen   Kleine Kernen   14-03-2016  
  Fleringen, Geerskamp   09-07-2018  
Harbrinkhoek/Mariaparochie   Kleine Kernen   14-03-2016  
  Mekkelenbergweg 3-5 Harbrinkhoek   18-06-2018  
Algemeen   Grote kernen, herziening bijgebouwenregeling   23-04-2018  

Met dit bestemmingsplan worden regelingen in de genoemde bestemmingsplannen in de regels en/of op de verbeelding geheel of gedeeltelijk herzien.

1.4 Leeswijzer

In deze toelichting worden, na dit inleidende hoofdstuk, in hoofdstuk 2 de aanpassingen beschreven, waarbij de inhoud en juridische vertaling per locatie uiteen wordt gezet. Hoofdstuk 3 bevat het beleidskader en in hoofdstuk 4 worden de milieu- en omgevingsaspecten bij het plan toegelicht. In hoofdstuk 5 wordt de juridische systematiek van het plan uitgelegd en tot slot is in hoofdstuk 6 de uitvoerbaarheid van het plan uitgewerkt.

Hoofdstuk 2 Aanpassingen

2.1 Algemene aanpassingen

Deze paragraaf beschrijft de algemene aanpassingen die voor alle kernen gelden. Deze aanpassingen zijn per plan / bestemming aan de betreffende regelingen toegevoegd (zie hoofdstuk 2 van de regels). In hoofdstuk 5 is de wijze waarop dit moet worden gelezen (juridische regeling) toegelicht.

Locatie   Aanpassing   Motivatie  
Alle kernen   De aanpassingen van de begrippen met betrekking tot 'wonen'.   De begrippen met betrekking tot wonen zijn aangescherpt, om te voorkomen dat allerlei (ongewenste) woonvormen binnen de reguliere woonbestemming mogelijk zijn.  
Alle kernen   Het opnemen van een specifieke gebruiksregel in de planregels bij woonbestemmingen die het gebruik van woningen voor kamerverhuur verbiedt.   Kamerverhuur binnen reguliere woningen is binnen de gemeente Tubbergen ongewenst.  
Alle kernen   Het opnemen van een gebruiksregel voor permanente bewoning, huisvesting van seizoensarbeiders en het gebruik van vrijstaande gebouwen voor wonen.   Om bepaald ongewenst gebruikt tegen te gaan is in de regels strijdig gebruik opgenomen voor permanente bewoning van bijbehorende bouwwerken, recreatiewoningen en kampeermiddelen en de huisvesting van seizoensarbeiders en het gebruik van vrijstaande gebouwen voor wonen.  

2.2 Aanpassingen in het kader van deregulering

Op 23 april 2019 heeft het college van de gemeente Tubbergen de 'Notitie deregulering onder de Omgevingswet' vastgesteld. Deze notitie gaat, vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2021, in op de behoefte om binnen de huidige bestemmingsplannen al tot een mate van deregulering te komen.

In deze nota zijn onder meer de mogelijkheden onderzocht tot verruiming van de erfbebouwingsregeling in de kernen, met inachtneming van het vergunningvrij bouwen. Om te komen tot een goed overzicht van de mogelijkheden en de wensen tot deregulering, zijn gesprekken gevoerd met externe partijen en is er intern een bijeenkomst georganiseerd met betrokken medewerkers en met de beide portefeuillehouders. Nadrukkelijk is gekeken waar op een verantwoorde wijze binnen de huidige plansystemen mogelijkheden bestaan om tot deregulering te komen. Dit heeft geresulteerd in de volgende uitkomsten die in het voorliggende bestemmingsplan zijn verwerkt:

Begrippen: Artikel 1 begrippen   In het kader van uniforme regels worden alle begrippen gelijk getrokken. De bestaande begrippen in de plannen die in deze herziening van toepassing zijn, komen daarmee te vervallen.  
Oppervlakteregeling bijbehorende bouwwerken : Artikel 41, lid 41.2.1 sub c   In het kader van een uniforme erfbebouwingsregeling worden alle regels m.b.t. de oppervlakte van bijbehorende bouwwerken vervangen door een regeling waarin voor alle percelen maximaal 50% van het bouwperceel mag worden bebouwd met een maximum tot 250 m². Het bouwperceel is dan het volledige perceel, dus inclusief voor- en achtererf en met inbegrip van de oppervlakte van het hoofdgebouw.  
Situeringseis bijbehorende bouwwerken: Artikel 41, lid 41.2.1 sub a   In het kader van een uniforme erfbebouwingsregeling wordt de afstand m.b.t. het bouwen van bijbehorende bouwwerken achter de voorgevel (of het verlengde daarvan) verkleind van 3 meter naar 1 meter. Dit sluit aan tevens aan op vergunningvrij bouwen.  
Regels voor bijbehorende bouwwerken in hoeksituaties: Artikel 41 lid 41.2.3.   In het kader van deregulering is de regeling voor bijbehorende bouwwerken in hoeksituaties vereenvoudigd.  
Erkerregeling: Artikel 41 lid 41.2.1 sub h   In het kader van deregulering is de regeling voor erkers vereenvoudigd in die zin dat de breedte van een erker aan alle gevels dezelfde afmeting mag hebben (maximaal 2/3 van de voorgevel van het hoofdgebouw).  
Uitzondering voor overschrijding bouwvlak voor hoofdgebouw en bijbehorende bouwwerken vóór de voorgevel: Artikel 41, lid 41.2.2.   Ten behoeve van het aspect duurzaam bouwen kan het nodig zijn dat een woning een installatieruimte nodig heeft die in een hoofdgebouw of bijbehorend bouwwerk geplaatst moet worden. Nu mag een hoofdgebouw niet buiten het bouwvlak en een bijbehorend bouwwerk niet aan de zijde van de voorgevel worden gebouwd. Er is wellicht noodzaak om in verband met duurzaam en gasloos bouwen hiervoor ruimte te bieden. Om die reden is voor zowel het hoofdgebouw (buiten het bouwvlak bouwen) als voor bijbehorende bouwwerken (vóór de voorgevel bouwen) een regeling opgenomen die dit voor duurzaamheidsmaatregelen mogelijk maakt.  
Regeling afwijkende bouwvormen: Artikel 43, lid 43.1 sub a   De bestaande bouwregels voor woningen gaan veelal uit van een traditionele bouwvorm (één of twee bouwlagen met kap). De regeling in de bestemmingsplannen voorzien niet in afwijkende bouwvormen. Hierdoor zijn buitenplanse afwijkingsprocedures nodig om bepaalde bouwvormen toe te staan. Teneinde afwijkende bouwvormen (binnenplans) mogelijk te maken is een algemene afwijkingsregeling opgenomen die onder voorwaarden (o.a. welstand) kan worden toegepast.  

2.3 Perceelsgebonden aanpassingen

Deze paragraaf beschrijft de aanpassingen tot en met 5 september 2019 die voor de concrete locaties (zie ook paragraaf 1.2) gelden. De betreffende locaties zijn in beeld gebracht in bijlage 1. Deze aanpassingen zijn per perceel aan de betreffende bestemmingsplannen toegevoegd. In hoofdstuk 5 is de wijze waarop dit moet worden gelezen (juridische regeling) toegelicht.

Plaats   Adres   Aanpassing   Motivering  
Albergen   Hoofdstraat 51   Wijziging van bestemming 'Kantoor' naar 'Maatschappelijk'.   Een vergunning (artikel 4 Bor) is verleend voor de aanpassing van de gevel en het in gebruik nemen van het kantoorpand als gezondheidscentrum.  
Albergen   De Parnassia 3   Wijziging van bestemming 'Groen' naar 'Wonen'   Door de bouw van een bijgebouw wordt een deel van de naastgelegen groenstrook aangekocht.  
Albergen   Ootmarsumseweg 176   Aanpassing bestemmingsgrens en bouwvlakken.   De kadastrale grenzen ter plaatse zijn aangepast. Hierop is het bestemmingsplan aangepast.  
Albergen   Vlamoven 27   Bouwvlak in overeenstemming gebracht met het bouwplan.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Albergen   Philippus Robbenstraat 8-10   Opnemen bestemming 'Maatschappelijk' om functieverandering mogelijk te maken.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Albergen   Ringoven 7   Bouwvlak in overeenstemming gebracht met het bouwplan.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Albergen   Ootmarsumseweg 168   Opnemen verleende standplaats vergunning binnen de bestemming 'Horeca'.   Plan aangepast aan de verleende standplaatsvergunningen. In de regels en op de verbeelding is de functieaanduiding 'specifieke vorm van detailhandel - standplaats' opgenomen. Hieraan is het aantal van maximaal 5 standplaatsen gekoppeld.  
Albergen   Zenderseweg 8   Opnemen verleende standplaats vergunning binnen de bestemming 'Detailhandel'.   Plan aangepast aan de verleende standplaatsvergunningen. In de regels en op de verbeelding is de functieaanduiding 'specifieke vorm van detailhandel - standplaats' opgenomen. Hieraan is het aantal van maximaal 5 standplaatsen gekoppeld.  
Albergen   Hobergernstraat 4-4a   Opnemen verleende vergunning voor verruiming gebruiksmogelijkheden op het perceel.   Opnemen bestemming 'Centrum' en voorzijde pand voorzien van de aanduiding 'bedrijfswoning'.  
Fleringen     Opnemen bestemmingsplan Fleringen Geerskamp in overzicht vigerende bestemmingsplannen.   Dit bestemmingsplan is recent vastgesteld. Het veegbestemmingsplan is ook op dit bestemmingsplan van toepassing  
Fleringen   plan De Scholt II, fase 2   Bouwvlakken ter plaatse van de locatie de Scholt II vergroten.   De bestaande bouwvlakken zijn te krap ingetekend waardoor de nieuwe woningen niet passen. De bouwvlakken van vrijstaande woningen worden vergroot naar 15 meter diep en de bouwvlakken van aaneengebouwde woningen worden vergroot naar 12 meter.  
Fleringen   Geerskamp 35   Bouwvlak in overeenstemming gebracht met het bouwplan.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Fleringen   Geerskamp 38   Bouwvlak in overeenstemming gebracht met het bouwplan.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Fleringen   Het Meiken 15-17   Bouwvlakken in overeenstemming gebracht met het bouwplan.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Fleringen   Oldenzaalseweg 100   Opnemen bestemming 'Wonen' om functieverandering mogelijk te maken.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Fleringen   nabij Oldenzaalseweg 100   Opnemen verleende standplaats vergunning binnen de bestemming 'Maatschappelijk'.   Plan aangepast aan de verleende standplaatsvergunningen. In de regels en op de verbeelding is de functieaanduiding 'specifieke vorm van detailhandel - standplaats' opgenomen. Hieraan is het aantal van maximaal 5 standplaatsen gekoppeld.  
Fleringen   Ootmarsumseweg 249-251   Opnemen verleende standplaats vergunning binnen de bestemming 'Horeca'.   Plan aangepast aan de verleende standplaatsvergunningen. In de regels en op de verbeelding is de functieaanduiding 'specifieke vorm van detailhandel - standplaats' opgenomen. Hieraan is het aantal van maximaal 5 standplaatsen gekoppeld.  
Fleringen   B. Meenweg 29   Opnemen specifieke bouwaanduiding voor een tuinschuur.   Voor het plaatsen van een tuinschuur op de erfgrens is een vergunning verleend. In de regels in de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - tuinschuur' opgenomen.  
Geesteren   Geesteren, Bestemmingsplan TMZ   Strook 'witte vlek' meenemen in veegbestemmingsplan en voorzien van de bestemming 'Maatschappelijk'.   Op www.ruimtelijkeplannen.nl is naast het bestemmingsplan TMZ Geesteren een onbestemd gedeelte aanwezig. Dit deel behoort kadastraal bij het terrein TMZ Geesteren en hoort daarmee binnen het veegbestemmingsplan voor de kernen.  
Geesteren   Dorpsstraat 61-63   Deel van het perceel K 7450 bestemmen als 'Centrum'.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Geesteren   Dorpsstraat 31   Opnemen bestemming 'Wonen' en uitbreiden van het bouwvlak om functieverandering mogelijk te maken.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Geesteren   Dorpsstraat 36   Opnemen verleende standplaats vergunning binnen de bestemming 'Horeca'.   Plan aangepast aan de verleende standplaatsvergunningen. In de regels en op de verbeelding is de functieaanduiding 'specifieke vorm van detailhandel - standplaats' opgenomen. Hieraan is het aantal van maximaal 5 standplaatsen gekoppeld.  
Geesteren   Hanenslag 8   aanpassen toegestane bebouwingspercentage van het bouwperceel.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning. In regels en op verbeelding is de maatvoeringsaanduiding 'maximum bebouwingspercentage (%)' opgenomen dat de bestaande grotere bebouwingspercentage is toegestaan.  
Geesteren   Oude Vermolenweg 4   Bouwvlak in overeenstemming gebracht met het bouwplan.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Harbrinkhoek   De Populier 4   Aanpassing bouwvlak.   Het bouwvlak op het perceel is kleiner dan het hoofdgebouw. Dit wordt gecorrigeerd.  
Harbrinkhoek   Jannes Browerstraat 9   Aanbouw en terrasoverkapping, welke vóór de voorgevelrooilijn van de aansluitende bebouwing is gebouwd, planologisch inpassen.   plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning. In regels en op verbeelding is de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - aanbouw' opgenomen.  
Harbrinkhoek   Kottestraat 5 - 19   Bestaande bijgebouwen voor de voorgevel planologisch inpassen.   Een regeling opgenomen dat bestaande bijgebouwen ook voor de voorgevel zijn toegestaan.  
Langeveen   Hof van Plegt 3, 3a, 3b, 3c en 3d   Opnemen bestemming "Wonen" met een bouwvlak voor maximaal 5 woningen.   Voor de bouw van 5 grondgebonden woningen is een projectafwijkingsvergunning verleend. De nieuwe situatie wordt in dit bestemmingsplan planologisch vastgesteld.  
Manderveen   Manderveenseweg 59   Woningbouwplan is met de bestemming 'Bedrijf' wegbestemd door het bestemmingsplan Kleine kernen.   De eerder opgenomen bestemming 'Wonen' uit het bestemmingsplan Manderveen, Manderveenseweg 59 is opnieuw opgenomen (artikel 16) .  
Mariaparochie   De Kievit 26   overkapping welke op minder dan 2 meter van de zijdelingse perceelgrens is gebouwd, planologisch inpassen.   plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning. In regels en op verbeelding is de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - overkapping' opgenomen.  
Reutum   Het Loosan 3   Bouwvlak in overeenstemming gebracht met het bouwplan.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Reutum   Het Loosan 37   Bouwvlak in overeenstemming gebracht met het bouwplan.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Reutum   Kerkstraat 78   Opnemen verleende standplaats vergunning binnen de bestemming 'Horeca'.   Plan aangepast aan de verleende standplaatsvergunningen. In de regels en op de verbeelding is de functieaanduiding 'specifieke vorm van detailhandel - standplaats' opgenomen. Hieraan is het aantal van maximaal 5 standplaatsen gekoppeld.  
Reutum   Kerkstraat 88   Opnemen verleende standplaats vergunning binnen de bestemming 'Maatschappelijk'.   Plan aangepast aan de verleende standplaatsvergunningen. In de regels en op de verbeelding is de functieaanduiding 'specifieke vorm van detailhandel - standplaats' opgenomen. Hieraan is het aantal van maximaal 5 standplaatsen gekoppeld.  
Reutum   Kerkstraat 89   Opnemen bestemming 'Wonen' om functieverandering mogelijk te maken.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Tubbergen   Hattinkstraat 4 te   Aanpassing bouwvlak binnen bestemming 'Maatschappelijk'.   Voor het verbouwen van een gemeenschapscentrum en het bouwen van een nieuw portaal is een vergunning verleend (artikel 4 Bor).  
Tubbergen   Staringstraat 7   Opnemen specifieke bouwaanduiding voor een tuinhuis.   Voor het plaatsen van een tuinhuisje voor de rooilijn is een vergunning verleend (artikel 4 Bor).  
Tubbergen   Galvanistraat 10   Aanpassing bouwvlak binnen bestemming 'Bedrijventerrein'.   Voor het bouwen van een bedrijfshal voor opslag buiten het bouwvlak is een vergunning verleend.  
Tubbergen   Industriestraat 61   Aanduiding 'bedrijfswoning' opnemen binnen bestemming 'Bedrijventerrein'.   Sinds 1992 is op het perceel een bedrijfswoning aanwezig. Tot nu toe is deze niet aangeduid. Dat wordt met dit bestemmingsplan gecorrigeerd.  
Tubbergen   Maatweg 14   Aanpassing bouwvlak.   Vergroten bouwvlak conform het bestemmingsplan Tubbergen-kern 2004.  
Tubbergen   Newtonstraat   Aanpassing bestemmingsgrens.   Bedrijfs- /groenbestemming aanpassen aan de eigendomssituatie, waarbij een gedeelte van de groenbestemming wordt gewijzigd naar bedrijfsbestemming.  
Tubbergen   Everlostraat 5   Bouwvlak in overeenstemming brengen met het bouwplan.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Tubbergen   Uelserweg 36   Bouwvlak in overeenstemming brengen met het bouwplan.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Tubbergen   Everlostraat 17   Bouwvlak in overeenstemming brengen met het bouwplan.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Tubbergen   Everlostraat 21   Goothoogte in overeenstemming brengen met het bouwplan en een platte afdekking van het hoofdgebouw toestaan.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning. In de regels is de bouwaanduiding 'plat dak' opgenomen.  
Tubbergen   Eendracht 1   Opnemen bestemming 'Maatschappelijk' met aanduiding 'kantoor' om functieverandering mogelijk te maken.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Tubbergen   Grotestraat 9   Bouwvlak in overeenstemming brengen met bouwplan en platte afdekking van het hoofdgebouw mogelijk te maken.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning. In de regels is de bouwaanduiding 'plat dak' opgenomen.  
Tubbergen   Galvanistraat 11   Oppervlakte bouwperceel in overeenstemming gebracht met het bouwplan.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning. In de regels is de maatvoeringsaanduiding 'maximum oppervlakte (m2)' opgenomen.  
Tubbergen   Julianastraat 16   Bouwvlak in overeenstemming brengen met bouwplan.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  
Tubbergen   Reutummerweg perceel L9682 en K9683 (deels)   Het perceel L9682 en K9683 (deels) bestemmen als 'Centrum'.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning. In de regels is ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van centrum - 1' de vergunde functies mogelijke gemaakt.  
Tubbergen   Oranjestraat 10-14   Bouwvlak in overeenstemming gebracht met bouwplan en platte afdekking van het hoofdgebouw (gedeeltelijk) mogelijk te maken.   Plan aangepast op verleende omgevingsvergunning. In de regels is de bouwaanduiding 'plat dak' opgenomen.  
Vasse   De Steenbrei 15/15a   Er is vergunning verleend voor de bouw van het hoofdgebouw op minder dan 3 meter vanaf de voorgeschreven afstand tot de zijdelingse perceelgrens.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning. De aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - afstand zijdelingse perceelgrens 2,5 meter' is toegevoegd.  
Vasse   De Rietakker 29 en 29a   Een geschakelde woning mogelijk maken.   Plan aangepast aan de verleende omgevingsvergunning.  

2.4 Parkeerregeling

2.4.1 Aanleiding

Als gevolg van een wetswijziging zijn de regels in de bouwverordening voor wat betreft het parkeren niet meer van toepassing als er een nieuw bestemmingsplan wordt vastgesteld. Als de gemeente het parkeren wil reguleren dan moet dit vanaf nu via het bestemmingsplan.

Hiertoe is artikel 3.1.2 van het Bro aangepast, omdat er een onderdeel is toegevoegd op grond waarvan het mogelijk is om zogenaamde 'wetsinterpreterende regels' op te nemen in het bestemmingsplan. Geregeld is dat ten behoeve van de goede ruimtelijke ordening in een bestemmingsplan regels kunnen worden opgenomen, waarvan de uitleg bij de uitoefening van een daarbij aangegeven bevoegdheid afhankelijk wordt gesteld van beleidsregels. Hiermee is het mogelijk gemaakt om een regeling voor het parkeren op te nemen, zonder parkeernormen concreet vast te leggen en kan blijvend worden gewerkt met een parkeerfonds.

In dit geval vormt de gemeentelijke 'Beleidsnotitie Bouwen en Parkeren 2018' de basis voor de in dit plan opgenomen regeling voor parkeren waarbij voor de regels zelf de voormalige bepalingen van de bouwverordening zijn gebruikt. Het voortborduren op de bepalingen van de bouwverordening heeft als voordeel dat hierover veel jurisprudentie is. De opvattingen van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State zijn bekend. Toegevoegd is het gebruik. De eisen voor het parkeren gelden dus niet alleen meer voor bouwen. Bij een gebruiksverandering moet er ook sprake zijn van voldoende parkeerruimte.

2.4.2 Parkeren op eigen erf

Elke initiatiefnemer van een plan is zelf verantwoordelijk voor het realiseren van zijn eigen parkeervoorzieningen. Een nieuw initiatief (uitbreiding, nieuwbouw of functiewijziging) mag geen onaanvaardbare problemen veroorzaken in de omgeving. Dit betekent dat in beginsel de parkeerbehoefte op eigen erf (de bij het bouwwerk behorende en daartoe bestemde gronden, voor de uitleg van het begrip 'erf' wordt aangesloten bij de definitie uit het Besluit omgevingsrecht) moet worden gerealiseerd. Aanvragers van een omgevingsvergunning zullen bij de aanvraag moeten aantonen hoeveel parkeerplaatsen er op eigen erf worden gerealiseerd. Indien er op het eigen erf onvoldoende parkeerruimte is en initiatiefnemer gebruik wil maken van één van de afwijkingsmogelijkheden, zal de initiatiefnemer moeten aantonen dat op een andere wijze in de parkeerruimte wordt voorzien.

2.4.3 Bepalen parkeerbehoefte

Voor het bepalen van de parkeerbehoefte vormen de gemeentelijke parkeernormen, de rekensystematiek, definities, uitgangspunten en de afmetingen van de parkeerplaatsen in de gemeentelijke 'Beleidsnotitie Bouwen en Parkeren 2018' de leidraad. Het betreffen de gemeentelijke normen die gelden op het moment van besluitvorming van een aanvraag om een omgevingsvergunning.

Bij de berekening van het aantal parkeerplaatsen wordt aan het eind van de berekening afgerond naar boven. Reden hiervoor is dat bij afronding naar beneden het aantal aan te leggen parkeerplaatsen niet overeenkomt met de totale parkeerbehoefte.

In de parkeerregeling is een zogenoemde 'dynamische verwijzing' naar het gemeentelijk beleid opgenomen. Als de beleidsinzichten met betrekking tot parkeren gedurende de looptijd van het bestemmingsplan wijzigen en dit in het parkeerbeleid wordt vastgesteld, kan er in het vervolg bij aanvragen om omgevingsvergunning voor bouwen en/of gebruikswijziging aan dit nieuwe beleid worden getoetst (ABRvS 9 september 2015, ECLI:NL:RVS:2015:2837). Daardoor hoeven de bestemmingsplannen niet te worden herzien als het gemeentelijk beleid wijzigt.

In deze toelichting is nader uitgewerkt wat de parkeerbehoefte bij een bepaald gebruik is (de parkeernormen) en (als de extra parkeerbehoefte niet op eigen erf kan worden gerealiseerd) onder welke voorwaarden er een omgevingsvergunning voor het strijdig gebruik van het bestemmingsplan, de zogenoemde binnenplanse afwijking, kan worden verleend.

2.4.4 Afmetingen parkeerplaatsen

Voor het berekenen van het aantal parkeerplaatsen moet uit worden gegaan van standaardmaten. Zo geldt er een andere afmeting voor parkeren in de lengterichting van de weg dan voor parkeren in dwarsrichting van de weg. Zie bijlage V van de 'Beleidsnotitie Bouwen en Parkeren 2018' voor de afmetingen van parkeergelegenheden. Indien tijdens de planperiode deze beleidsnotitie wordt gewijzigd, wordt verwezen naar het nieuwe beleid.

Er dient sprake te zijn van bruikbare parkeerplaatsen. Dit betekent dat de ruimte om de parkeerplaats te kunnen bereiken wel reëel moet zijn en dat de afstanden tussen parkeerplaatsen onderling en tussen parkeerplaatsen en gebouwen voldoende moet zijn om daadwerkelijk gebruik te kunnen maken van de parkeerplaatsen. Bij publieke voorzieningen geldt dat voldoende parkeerplaatsen voor minder valide gebruikers moeten worden aangelegd. Het betreft hier de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen.

2.4.5 Toepassing parkeerregeling

Deze regeling is voortaan van toepassing op de plannen die zijn genoemd in paragraaf 1.3 en vervangt daarmee het 'Facetbestemmingsplan parkeren Tubbergen' dat is vastgesteld op 28 mei 2018.

Hoofdstuk 3 Beleidskader

Een bestemmingsplan mag niet in strijd zijn met de beleidskaders op nationaal, provinciaal en gemeentelijk niveau. Op nationaal niveau zijn de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) en het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) relevant. Op provinciaal niveau zijn dit de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening van de provincie Overijssel.

Dit bestemmingsplan maakt globaal het volgende mogelijk:

  • het herstellen van kleinschalige omissies in de geldende plannen;
  • het bestemmen van de vergunde en feitelijke situatie;
  • het verbieden van kamerverhuur binnen de woonbestemmingen.

Voor de genoemde categorieën wordt gesteld dat - gelet op de aard, de inhoud en de schaal van de wijzigingen - het provinciaal en Rijksbeleid geen rol spelen. Bovendien gaat het om het positief bestemmen van al legaal aanwezige functies of bouwwerken. De locaties van dit plangebied liggen niet op gronden waarvoor specifieke eisen uit geldende beleidsstukken op Rijks- en provinciaal niveau voortvloeien. Dit plan is dan ook in overeenstemming met dit beleid.

Vanuit het gemeentelijke beleid worden enkele geldende regelingen aangepast. Dit is het verbieden van kamerverhuur binnen de woonbestemmingen. Het beleidsuitgangspunt hiervoor staat hierna beschreven.

Verbieden kamerverhuur binnen woonbestemmingen

Naar aanleiding van een uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State wil de gemeente voorkomen dan binnen de woonbestemmingen diverse woonvormen mogelijk zijn. Hiervoor wordt het begrip 'Woning' uitgebreid, zodanig dat andere woonvormen (waaronder kamerverhuur) worden uitgesloten.

Hoofdstuk 4 Milieu- en omgevingsaspecten

In het kader van een goede ruimtelijke ordening mag een bestemmingsplan niet in strijd zijn met een aantal milieu- en omgevingsaspecten. Dit betreft de milieu- en omgevingsaspecten water, bodem, archeologie, cultuurhistorie, luchtkwaliteit, bedrijven en milieuzonering, externe veiligheid, kabels en leidingen en ecologie.

Bij het genoemde zijn geen specifieke ontwikkelingen aanwezig die naar aard, schaal en inhoud invloed hebben om milieu- en omgevingsaspecten. Een nadere toetsing aan de aspecten is dan ook niet noodzakelijk binnen dit bestemmingsplan.

Hoofdstuk 5 Juridische planopzet

Er is gekozen voor de vorm van een herziening die wordt toegevoegd op of aan de bestaande bestemmingsplannen die in paragraaf 1.3 zijn genoemd. In de regels wordt aangegeven welke regels op welk plan van toepassing zijn.

De verbeelding bevat naast de plancontour die het gehele plangebied (alle dorpen) omvat, een aantal bestemmingen en aanduidingen. Deze bestemmingen en aanduidingen geven de veranderingen op de verbeelding weer ten opzichte van de geldende plannen.

Ter plaatse waar een plangrens op de verbeelding is opgenomen, wordt de bestemming uit het geldende bestemmingsplan geheel vervangen door deze bestemming (inclusief nieuwe aanduidingen waar nodig). De verbeelding is gekoppeld aan de bestemming, zoals die geldt in het oorspronkelijke bestemmingsplan. Dit is verduidelijkt doordat bij de koppeling tussen haakjes de informatie van het geldende bestemmingsplan bij de bestemming is vermeld.

De regels van de huidige bestemmingsplannen zijn op een aantal punten aangevuld of geheel of gedeeltelijk herzien, maar blijven voor het overige van kracht. De aanpassingen hebben geen gevolgen voor de opbouw en uitgangspunten van het bestemmingsplan.

In de regels staat op welke wijze de bestemmingsplannen zijn herzien. Zo worden met dit bestemmingsplan alle begrippen vervangen die in de geldende plannen zijn opgenomen. Hetzelfde geldt voor de erfbebouwingsregeling.

Voor deze aanpassingen betekent dit dat de begrippen in de geldende plannen zijn vervallen en niet meer gebruikt moeten worden. Ook zijn alle regels met betrekking tot erfbebouwing (aan- en uitbouwen, bijgebouwen, bijbehorende bouwwerken) uit de geldende plannen vervallen en integraal vervangen met de regeling uit dit bestemmingsplan.

In een aantal gevallen betreft het een toevoeging op een bestaande regel. Ook dit wordt bij de betreffende aanpassing vermeld.

Tegelijkertijd met dit bestemmingsplan is het 'Parapluplan woningen in centrum dorpskernen' vastgesteld dat het aantal woningen binnen de centrumgebieden van de dorpen in Tubbergen maximaliseert tot het bestaande aantal.

De aanpassingen uit zowel het onderhavige plan als de aanpassingen in het parapluplan zijn zodanig opgesteld dat deze - als ze aan de oorspronkelijke regels worden toegevoegd - integraal kunnen worden gelezen. De regels van het parapluplan zijn daarmee dus ook van toepassing op de in dit plan aangepaste plandelen op de verbeelding.

Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid

6.1 Economische uitvoerbaarheid

De economische uitvoerbaarheid wordt enerzijds aangetoond door de financiële haalbaarheid en anderzijds via de grondexploitatieregeling vanuit de wetgeving. In dit bestemmingsplan worden vooreerst geen ontwikkelingen mogelijk gemaakt waarbij deze aspecten aangetoond moeten worden. Het plan maakt immers, ten opzichte van geldende regelingen en vergunningen, geen nieuwe bouwplannen mogelijk. Daarbij komt dat dit bestemmingsplan ook niet voorziet in de uitvoering van werken door de gemeente. Het aantonen van de financiële haalbaarheid is nodig en de grondexploitatieregeling is niet van toepassing. De vaststelling van een exploitatieplan is bij dit bestemmingsplan niet van toepassing.+

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

De maatschappelijke uitvoerbaarheid van het bestemmingsplan kan worden aangetoond door het doorlopen van de in de Wro opgenomen bestemmingsplanprocedure. De gemeente Tubbergen kiest er bij dit bestemmingsplan voor om een inspraakprocedure te volgen. Hetgeen betekent dat het voorontwerp bestemmingsplan zes weken ter inzage ligt.

Het voorontwerp (veeg)bestemmingsplan heeft van 7 februari 2018 tot en met 20 maart 2018 voor een ieder ter inzage gelegen. Tijdens deze periode is één inspraakreactie ontvangen. De betreffende inspraakreactie is van een gemeentelijke reactie voorzien in bijlage 2 en heeft geen aanleiding gegeven tot aanpassing van het plan.

Daarnaast heeft de gemeente Tubbergen ambtelijke wijzigen voorgesteld. Het gaat om het verwerken van de verleende omgevingsvergunningen, enkele tekstuele aanpassingen in de toelichting en regels en het dereguleren van bestaande regels in de bestemmingsplannen voor de kernen om voor te sorteren op de inwerkingtreding van de Omgevingswet.

Vervolgens wordt voor de start van de wettelijke procedure op grond van artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht) doorlopen. Hierbij wordt een ieder gedurende zes weken in de gelegenheid gesteld een zienswijze naar voren te brengen over het ontwerpbestemmingsplan.

Het ontwerp (veeg)bestemmingsplan heeft van 2 oktober 2019 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage gelegen. Tijdens deze periode zijn 8 zienswijzen ontvangen. De betreffende zienswijzen zijn van een gemeentelijke reactie voorzien. De samenvatting van de zienswijzen en de gemeentelijke reacties zijn opgenomen in bijlage 3. De zienswijzen hebben geen aanleiding gegeven tot aanpassing van het plan.

Daarnaast heeft de gemeente Tubbergen ambtelijke wijzigen voorgesteld. Het gaat om het verwerken van verleende omgevingsvergunningen en enkele vastgestelde bestemmingsplannen.

Nadat de gemeente op eventueel ingekomen zienswijzen heeft gereageerd en waar nodig het bestemmingsplan hierop heeft aangepast, wordt het plan door de gemeenteraad vastgesteld. Het besluit tot vaststelling wordt samen met het bestemmingsplan ter inzage gelegd, waarbij voor belanghebbenden beroep mogelijk is bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.