direct naar inhoud van 4.3 Verkeer en parkeren
Plan: Herontwikkeling voormalig kloostercomplex Rijksweg 8-18
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1903.BPPVM0001-OH01

4.3 Verkeer en parkeren

Ontsluiting

De herontwikkeling van het Kloostercomplex zal worden ontsloten op de Rijksweg (N278). Deze weg heeft een gebiedsontsluitende functie buiten de bebouwde kom met een snelheidsregime van 80 km/uur. De weg is in beheer bij de provincie Limburg. In de huidige situatie is sprake van directe erfaansluitingen op deze weg. In de huidige situatie is er sprake van één aansluiting vanuit het kloostercomplex op de Rijksweg.

Ter hoogte van het complex ligt er langs de Rijksweg een bushaven en ook een langsparkeerstrook. Aan weerszijden van de Rijksweg ligt een vrijliggend fietspad.

Voor het plan wordt uitgegaan dat de ontsluiting van het complex blijft plaatsvinden op de Rijksweg. Daarbij wordt een extra inrit voorgesteld aan de noord-westzijde voor de ontsluiting van de bouwblokken E en F. De andere bouwblokken worden ontsloten via de al bestaande inrit van het complex. Tussen de beide inritten is een bestaande calamiteitenontsluiting, waardoor het terrein ten alle tijd goed bereikbaar is voor hulpdiensten. Deze calamiteiteninrit is afgesloten d.m.v. een poort.

Voor het langzame verkeer is het plangebied goed ontsloten. Via de inritten kan het terrein worden bereikt en ook op het terrein zijn er verschillende mogelijkheden om tussen de bouwblokken te verplaatsen.

Verkeerseffecten

De verkeerseffecten van de herontwikkeling van het kloostercomplex worden bepaald door de toename van woningen. In het totale gebied komen maximaal 40 woningen. Grofweg levert dit een verkeersproductie op van rond de 340 mvt/etmaal, exclusief het te handhaven blok B. Het is lastig om de toe of afname van verkeer te bepalen. Als wordt gekeken naar het huidige gebruik is sprake van een toename van 17 wooneenheden. Feitelijk moet echter worden vergeleken met de planologisch vergunbare situatie, waarbij onder de noemer van maatschappelijke doeleinden een grote diversiteit aan functies kan vallen, met een verschillend mobiliteitsprofiel. Het terugherleiden van het mobiliteitsprofiel van het ''oude gebruik'' van het complex is niet meer mogelijk en te gedateerd.

Daarom wordt gesteld dat er sprake is van beperkte toename van de hoeveelheid verkeer, als gevolg van de toename van het realiseren van de 17 wooneenheden. Deze toename wordt over twee inritten verdeeld. Gezien de intensiteit op de Rijksweg (13800 mvt/werkdag, bron monitor provincie Limburg), zal de toename van verkeer uit het complex niet tot afwikkelingsknelpunten leiden.

Qua verkeersveiligheid speelt een rol dat op de Rijksweg één extra inrit (ten behoeve van de twee vrijstaande woningen en het klooster) wordt gerealiseerd. Deze extra inrit betekent een potentieel conflictpunt. De provincie streeft er naar op wegen met een gebiedsontsluitende functie zo min mogelijk erfaansluitingen te realiseren (Duurzaam Veilig beleid).

Hetgeen bovenstaand opgesomd is weergegeven in een notitie van 15 september 2010 die als bijlage 18 is bijgevoegd.

Deze notitie is 15 september 2010 besproken tijdens een overleg met de gemeente Eijsden-Margraten en de provincie Limburg waarin de aanleg van een extra inrit is besproken en akkoord bevonden. Tijdens dit overleg is het volgende afgesproken:

  • bij de situering van de inrit ter hoogte van blok A de eisen ten aanzien van de bushalte leidend zijn;
  • een combinatie van de bestaande in-/uitrit met de bushalte in verband met de verkeersveiligheid is niet wenselijk;
  • de calamiteiteninrit zal conform overhandigd profiel (toegangseis: kleine vrachtwagen) worden uitgevoerd.

Parkeren

Ten aanzien van parkeren geldt dat dit in eerste instantie op eigen terrein dient te gebeuren, waarbij de in de ASVV 2004 gehanteerde parkeernormen bij het verlenen van de omgevingsvergunning maatgevend zijn.

De ASVV 2004 hanteert voor woningen, in gebieden die als zoals het onderhavige plangebied als "niet/weinig stedelijk" en "rest bebouwde kom" kunnen worden getypeerd, de volgende parkeerkencijfers:

  Minimaal pp per
woning  
Maximaal pp per
woning  
Aandeel bezoekers  
Duur   1,5   2,2   0,3 pp per woning  
Midden   1,8   1,9   0,3 pp per woning  
Goedkoop   1,4   1,7   0,3 per woning  

Binnen het plangebied zal een deel van de parkeerplaatsen geconcentreerd worden gerealiseerd en daarnaast zullen er enkele verspreide locaties voor parkeren worden ingericht. Hierdoor zijn er over het gehele gebied op korte loopafstand parkeerplaatsen beschikbaar.

Overig

De nieuwe inrit voor bouwblok E en F wordt gerealiseerd op een plaats waar in de huidige situatie een langsparkeerstrook langs de Rijksweg ligt. Deze parkeerplaatsen worden wellicht door bestaande bewoners gebruikt, echter kan ook worden gebruikt door bewoners aan de overzijde van de Rijksweg. De combinatie van een in- en uitrit tussen de parkeervakken door is niet gewenst.

Het is van belang dat de calamiteiteninrit op een juiste manier wordt vormgegeven dat deze beschikbaar is voor langzaam verkeer en hulpdiensten maar wordt voorkomen dat de inrit uiteindelijke ook door anderen wordt gebruikt.

Conclusie

De ontsluiting van het plangebied is voldoende ontsloten (2 inritten) en de bestaande calamiteiteninrit zal worden gehandhaafd. Het terrein is goed vanuit meerdere richtingen bereikbaar. Aandachtspunt is dat het parkeren op een goede wijze wordt gerealiseerd, waarbij voldoende aandacht moet komen voor de integrale oplossing (gaat het totaal straks goed functioneren). De nieuwe inrit zal op een goede en veilige manier worden vormgegeven.