Plan: | 's-Gravenweg 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1892.BpGravenweg2013-Va01 |
Bedrijvigheid is een milieubelastende activiteit. Tengevolge van aanwezige bedrijvigheid kan mogelijk hinder voor de omgeving optreden met betrekking tot de milieuaspecten geluid, geur, stof en gevaar.
Nieuwe situaties, waarin milieubelastende activiteiten en milieugevoelige functies met elkaar worden gecombineerd, moeten worden beoordeeld op mogelijke hindersituaties. Daarbij wordt getoetst aan de Wet milieubeheer, Algemene Maatregelen van Bestuur onder de Wet milieubeheer en de brochure Bedrijven en Milieuzonering (VNG, 2009). Bedrijven en Milieuzonering geeft richtafstanden per categorie en per type bedrijvigheid aan. Binnen deze richtafstanden is bij een gemiddelde bedrijfsvoering hinder van het bedrijf te verwachten.
De te beoordelen situaties zijn te herleiden tot drie groepen en bijbehorende aanpak, te weten:
De richtafstanden in Bedrijven en Milieuzonering gelden ten opzichte van een milieugevoelige functie, zoals bijvoorbeeld bedoeld met de omgevingstypen rustige woonwijk of rustig buitengebied. In het geval de milieugevoelige functies zijn gelokaliseerd in omgevingstype gemengd gebied kan een afwijkende systematiek worden toegepast, die meer ruimte biedt aan bedrijven. Dit omgevingstype en bijbehorende systematiek zullen dan wel in het bestemmingsplan moeten worden vastgelegd.
Met behulp van het inrichtingenbestand van de Omgevingsdienst is geïnventariseerd welke bedrijven in en nabij het bestemmingsplangebied zijn gelegen en hoe deze in het nieuwe bestemmingsplan kunnen worden bestemd. Voor het bepalen van de categorie is uitgegaan van de VNG-publicatie Bedrijven en Milieuzonering 2009 en gegevens uit milieuvergunningen en AMvB's.
In onderstaande tabel 5.7 zijn de bedrijven in het plangebied, die onder de Wet milieubeheer vallen, weergegeven.
naam | locatie | Cat. | SBI | richtafstand | |
1 | PMA Facilitaire Diensten | Kerklaan 2 | 1 | 66 | kantoor |
2 | Houtland Boele | Kerklaan 3 | 1 | 47 | Detailhandel |
3 | van Santen Vastgoed b.v. | Kerklaan 7 | 1 | 66 | kantoor |
4 | A.P. Kool | 's-Gravenweg 59 | 3.2 | 0121 | Veehouderij |
5 | Café l'Esperance | 's-Gravenweg 99 | 1 | 5630 | Cafés |
6 | T. Boer en Zonen B.V. | 's-Gravenweg 114 | 3.2 | 101.1 | Slachterijen |
7 | Autobedrijf Sjaak Stovius | 's-Gravenweg 286 | 2 | 45112 | Handel/ reparatie personenauto's |
8 | Winkel Auto's | 's-Gravenweg 306 | 2 | 45112 | Handel/ reparatie personenauto's |
9 | Vente Veevoeder B.V. | 's-Gravenweg 312 | 4.1 | 1091.5 | Vervaardiging van veevoeders |
10 | Iglocoolers | 's-Gravenweg 318A | 2 | 466 | Groothandel |
11 | J. Mijnster | 's-Gravenweg 318F | 2 | 4334 | Schildersbedrijf |
12 | MSG Watersport | 's-Gravenweg 320 | 1 | 47642 | Detailhandel |
13 | Nedco Plastics B.V. | 's-Gravenweg 346 | 3.1 | 222.3 | Productie van verpakkingsmateriaal en assemblage van kunststof bouwmaterialen |
14 | T. Boer & Zn. BV | 's-Gravenweg 350 | 3.2 | 101.4 | Vleeswaren- en vleesconservenfabrieken, p.o. > 1000 m2 |
15 | W.J. Molenaar B.V. | 's-Gravenweg 358 | 3.2 | 41-42-43.0 | Bouwbedrijf |
Tabel 5.7: bedrijfslocaties in het plangebied
Er zijn geen directe beperkingen geconstateerd voor continuering van de bedrijfsactiviteiten.
Voor de percelen 306 tot en met 358 geldt dat deze een aaneengesloten gebied vormen en aansluiten bij bedrijfsbestemmingen in naastgelegen bestemmingsplan. Voor deze percelen wordt de staat van bedrijven bij functiescheiding gehandhaafd (conform vigerend plan).
De percelen 306 tot en met 330 (dat is momenteel Winkel auto's tot en met het bedrijfsverzamelterrein achter nummer 316) wordt de huidige toelaatbaarheid (tot en met categorie 2) gecontinueerd, inclusief de maatbestemming voor Vente veevoederbedrijf.
Voor de percelen 340 tot en met 358 is de huidige toelaatbaarheid (tot en met categorie 3.2) te ruim in relatie tot de burgerwoningen in de omgeving. Deze percelen zijn gezoneerd op grond van Bedrijven en milieuzonering (VNG, 2009), waarbij de omliggende woningen zijn beschouwd als woningen in een gemengd gebied. In onderstaande figuur 5.4 is weergegeven welke algemene toelaatbaarheid op die percelen van toepassing kan zijn. Voor de delen van percelen waar de voorgestelde algemene toelaatbaarheid niet passend is voor het huidig gebruik zijn maatbestemmingen opgenomen.
Figuur 5.4: milieuzonering bedrijven (functiescheiding)
Voor de overige percelen aan de noordelijke zijde van de 's-Gravenweg en voor alle percelen aan zuidelijke zijde geldt dat sprake is van een lint waarin een zekere mate van levendigheid en dynamiek toelaatbaar en wenselijk wordt geacht. Daarom wordt dit gebied aangemerkt als gemengd gebied. Voor de bedrijfsbestemmingen in dit gebied is daarom de staat van bedrijven bij functiemenging toepasselijk gemaakt.
Bij de totstandkoming van de 'Staat van Bedrijfsactiviteiten - functiemenging' is gekeken of bedrijfsactiviteiten al dan niet in het plangebied thuishoren. Bedrijfsactiviteiten die niet passend zijn voor het plangebied zijn niet in de lijst opgenomen. Verder legt het bestemmingsplan voor detailhandel, dienstverlening en maatschappelijke functies zoals kerkgebouwen, buurthuizen, kinderopvang, verpleeghuizen, scholen enzovoort geen relatie met de bedrijvenlijst. Deze functies zijn daarom niet opgenomen in de lijst.
Tenslotte is de bedrijvenlijst niet toegepast op horecabedrijven. Voor de toelaatbaarheid van horeca wordt gebruik gemaakt van een separate Staat van Horeca-activiteiten. Deze lijst is meer gedifferentieerd en toegespitst op de plaatselijke situatie dan de grovere indeling van de VNG Staat van Bedrijfsactiviteiten – functiemenging.
De 'Staat van Bedrijfsactiviteiten – functiemenging' is niet uitputtend. In de planregels is geregeld dat ook bedrijfsactiviteiten zijn toegestaan, die niet in de lijst zijn opgenomen, maar die naar aard en invloed met bedrijven uit desbetreffende categorie gelijkgesteld kunnen worden.
Binnen het plangebied wordt met recht maximaal categorie B toegestaan. Daarom zijn de bedrijven boven categorie B uit de bedrijvenlijst verwijderd. Eventuele bestaande bedrijven van categorie C worden door middel van maatwerk op de verbeelding aangegeven.
Bij de volgende woningen aan de 's-Gravenweg dient bij het toepassen van de wijzigingsbevoegdheid nader onderzoek te worden gedaan: 108, 138, 140, 148, 150, 154, 264, 270, 286, 294, 296, 298, 300, 302, 304. (de huisnummers komen overeen met het vigerende bestemmingsplan). Het onderzoek moet zich inzicht geven in de aanwezigheid en mate van de wederzijdse hinder en beperking op het gebied van geluid, stof, geur en gevaar. Deze onderzoeksplicht is als voorwaardelijke wijzigingsregel opgenomen in het plan (zie artikel 26.2 onder l).
Voor de overige uit te breiden woningbouwvlakken zijn er in dit kader geen belemmeringen.
Vanuit de Wet milieubeheer dient bij het beoordelen van vergunningaanvragen en art. 8.40 meldingen uit te worden gegaan van de bestaande (fysieke) situatie. Met een woning die planologisch is wegbestemd, maar nog wel als zodanig wordt gebruikt (bv. antikraak), dient derhalve wel rekening te worden gehouden. Het herbestemmen van bestaande woningen heeft geen gevolgen voor bedrijfsvoering van de bestaande bedrijven. Een onderzoek is derhalve niet nodig.
Middels deze wijziging wordt een algemene bedrijfsbestemming opgenomen. Deze bestemming laat alleen bedrijven toe die in de staat van bedrijven bij functiemenging zijn opgenomen. Van deze bedrijven wordt gesteld dat zij aanpandig of constructief gescheiden worden toegestaan. Er zijn dus geen beperkingen voor deze bedrijfsbestemming in relatie tot omliggende woningen. Er is geen onaanvaardbare hinder te verwachten. Te allen tijde blijft de Wet milieubeheer van toepassing om specifieke hindersituaties te voorkomen.
Middels deze wijziging wordt een algemene bedrijfsbestemming opgenomen. Deze bestemming laat alleen bedrijven toe die in de staat van bedrijven bij functiemenging zijn opgenomen. Van deze bedrijven wordt gesteld dat zij aanpandig of constructief gescheiden worden toegestaan. Er zijn dus geen beperkingen voor deze bedrijfsbestemming in relatie tot omliggende woningen. Er is geen onaanvaardbare hinder te verwachten. Te allen tijde blijft de Wet milieubeheer van toepassing om specifieke hindersituaties te voorkomen.
Voor vaststelling van het bestemmingsplan, inclusief de beschreven wijzigingen, zijn vanwege luchtkwaliteit geen beperkingen.