Plan: | 's-Gravenweg 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1892.BpGravenweg2013-Va01 |
Indien mensen met regelmaat luchtverontreinigende stoffen inademen kan dit leiden tot effecten op de lichamelijke gezondheid. Daarom moet bij ruimtelijke planvorming rekening worden gehouden met de effecten van de plannen op de luchtkwaliteit en de luchtkwaliteit ter plaatse.
Titel 5.2 van de Wet milieubeheer (hierna te noemen: Wet luchtkwaliteit), het Besluit niet in betekenende mate en het Besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen) stellen grenzen aan de concentraties van luchtverontreinigende stoffen. De meest kritische stoffen ten gevolge van het verkeer zijn stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10). De grenzen voor deze stoffen zijn opgenomen in onderstaande tabel 5.5. Sinds 2011 moest reeds aan de grenswaarden (jaargemiddelde en 24-uursgemiddelde concentratie) voor PM10 worden voldaan. Voor NO2 geldt dat vanaf 2015 moet worden voldaan aan de (jaargemiddelde en uurgemiddelde) grenswaarden. Tot deze grenswaarden gelden zijn minder strenge grenswaarden van kracht.
stof | jaargemiddelde | uurgemiddelde | 24-uursgemiddelde | Opmerkingen |
NO2 | 40 µg/m3 | 200 µg/m3 | n.v.t. | Uurgemiddelde mag 18x per jaar worden overschreden |
PM10 | 40 µg/m3 | n.v.t. | 50 µg/m3 | 24-uursgemiddelde mag 35x per jaar worden overschreden |
Tabel 5.5: Grenswaarden Wet luchtkwaliteit
Voor het opstellen van het voornamelijk conserverende bestemmingsplan 's- Gravenweg 2013 is gekeken naar de huidige en toekomstige luchtkwaliteit in het plangebied. Om een indruk te geven van de concentraties NO2 en PM10 is gebruik gemaakt van de meest recente rekenresultaten van Monitoringstool 2011 (zie onderstaande tabel 5.6). Genomen is een rekenpunt dichtbij kruising Schielandweg –Kerklaan (rekenpunt Nr.15521197), als locatie waar de hoogste concentraties voor het plangebied voorkomen.
Situatie | Jaargemiddelde NO2– concentratie (in µg/m3 ) |
Jaargemiddelde PM10 – concentratie (in µg/m3 ) |
||
Totale concentratie |
Achtergrond -concentratie | Totale concentratie |
Achtergrond - concentratie |
|
Huidige situatie 2011 | 30,4 | 26,4 | 25,5 | 24,9 |
Situatie 2015 |
27,3 | 23,8 | 24,3 | 23,8 |
Situatie 2020 |
21,9 | 19,8 | 22,9 | 22,5 |
Tabel 5.6: Jaargemiddelde concentraties NO2 en PM10,langs de N219 (dichtbij kruising Schielandweg –Kerklaan).
Uit de resultaten blijkt dat de langs de N219 in 2011 berekende jaargemiddelde concentraties NO2 en PM10 ruim voldoen aan de grenswaarden.
De uitbreiding van de woningbouwvlakken bij 's-Gravenweg Oost en de realisatie van een beperkt aantal woningen (minder dan 1500 woningen) is in het kader van luchtkwaliteit een NIBM (niet in betekenende mate) -project en derhalve toelaatbaar als nieuwe ontwikkeling. De luchtkwaliteit ter plaatse van de ontwikkeling is gecontroleerd op basis van de Monitoringstool 2011 (zie paragraaf 5.3.1) en hieruit blijkt dat in het plangebied geen overschrijdingen van de normen voor PM10 en NO2 voorkomen.
Het bestemmen van de in het vigerende bestemmingsplan wegbestemde woningen ('s-Gravenweg 33, 138g, 144, 147a, 180, 198, 216, 218) is in het kader van de Wet luchtkwaliteit een NIBM (niet in betekenende mate) -project en derhalve toelaatbaar. De luchtkwaliteit ter plaatse van de ontwikkeling is gecontroleerd op basis van de Monitoringstool 2011 (zie paragraaf 5.3.1) en hieruit blijkt dat in het plangebied geen overschrijdingen van de normen voor PM10 en NO2 voorkomen.
De wijziging van banketbakkersfunctie naar volumineuze detailhandel (oppervlakte maximaal 250 m2) heeft vrijwel geen verkeersaantrekkende werking. Derhalve draagt deze wijziging niet in betekenende mate bij aan een verslechtering van de luchtkwaliteit en is dus toelaatbaar vanwege de Wet luchtkwaliteit.
De wijziging van woonbestemming naar bedrijfsbestemming (conform staat van bedrijven bij functiemenging) heeft vrijwel geen verkeersaantrekkende werking (bedrijven met een grote verkeersaantrekkende werking, categorie C, zijn uitgesloten). Derhalve draagt deze wijziging niet in betekenende mate bij aan een verslechtering van de luchtkwaliteit en is dus toelaatbaar vanwege de Wet luchtkwaliteit.
Voor vaststelling van het bestemmingsplan, inclusief de beschreven wijzigingen, zijn vanwege luchtkwaliteit geen beperkingen.