direct naar inhoud van 5.3 Luchtkwaliteit
Plan: 's-Gravenweg 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1892.BpGravenweg2013-Va01

5.3 Luchtkwaliteit

Indien mensen met regelmaat luchtverontreinigende stoffen inademen kan dit leiden tot effecten op de lichamelijke gezondheid. Daarom moet bij ruimtelijke planvorming rekening worden gehouden met de effecten van de plannen op de luchtkwaliteit en de luchtkwaliteit ter plaatse.

Titel 5.2 van de Wet milieubeheer (hierna te noemen: Wet luchtkwaliteit), het Besluit niet in betekenende mate en het Besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen) stellen grenzen aan de concentraties van luchtverontreinigende stoffen. De meest kritische stoffen ten gevolge van het verkeer zijn stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10). De grenzen voor deze stoffen zijn opgenomen in onderstaande tabel 5.5. Sinds 2011 moest reeds aan de grenswaarden (jaargemiddelde en 24-uursgemiddelde concentratie) voor PM10 worden voldaan. Voor NO2 geldt dat vanaf 2015 moet worden voldaan aan de (jaargemiddelde en uurgemiddelde) grenswaarden. Tot deze grenswaarden gelden zijn minder strenge grenswaarden van kracht.

stof   jaargemiddelde   uurgemiddelde   24-uursgemiddelde   Opmerkingen  
NO2   40 µg/m3   200 µg/m3   n.v.t.   Uurgemiddelde mag 18x per jaar worden overschreden  
PM10   40 µg/m3   n.v.t.   50 µg/m3   24-uursgemiddelde mag 35x per jaar worden overschreden  

Tabel 5.5: Grenswaarden Wet luchtkwaliteit

5.3.1 Onderzoek

Voor het opstellen van het voornamelijk conserverende bestemmingsplan 's- Gravenweg 2013 is gekeken naar de huidige en toekomstige luchtkwaliteit in het plangebied. Om een indruk te geven van de concentraties NO2 en PM10 is gebruik gemaakt van de meest recente rekenresultaten van Monitoringstool 2011 (zie onderstaande tabel 5.6). Genomen is een rekenpunt dichtbij kruising Schielandweg –Kerklaan (rekenpunt Nr.15521197), als locatie waar de hoogste concentraties voor het plangebied voorkomen.

Situatie   Jaargemiddelde NO2– concentratie
(in µg/m3 )  
Jaargemiddelde PM10 – concentratie
(in µg/m3 )  
  Totale
concentratie  
Achtergrond -concentratie   Totale
concentratie  
Achtergrond -
concentratie  
Huidige situatie 2011   30,4   26,4   25,5   24,9  
Situatie 2015
 
27,3   23,8   24,3   23,8  
Situatie 2020
 
21,9   19,8   22,9   22,5  

Tabel 5.6: Jaargemiddelde concentraties NO2 en PM10,langs de N219 (dichtbij kruising Schielandweg –Kerklaan).

Uit de resultaten blijkt dat de langs de N219 in 2011 berekende jaargemiddelde concentraties NO2 en PM10 ruim voldoen aan de grenswaarden.

5.3.2 Uitbreiding woningbouwvlakken

De uitbreiding van de woningbouwvlakken bij 's-Gravenweg Oost en de realisatie van een beperkt aantal woningen (minder dan 1500 woningen) is in het kader van luchtkwaliteit een NIBM (niet in betekenende mate) -project en derhalve toelaatbaar als nieuwe ontwikkeling. De luchtkwaliteit ter plaatse van de ontwikkeling is gecontroleerd op basis van de Monitoringstool 2011 (zie paragraaf 5.3.1) en hieruit blijkt dat in het plangebied geen overschrijdingen van de normen voor PM10 en NO2 voorkomen.

5.3.3 Terugbestemmen woningen

Het bestemmen van de in het vigerende bestemmingsplan wegbestemde woningen ('s-Gravenweg 33, 138g, 144, 147a, 180, 198, 216, 218) is in het kader van de Wet luchtkwaliteit een NIBM (niet in betekenende mate) -project en derhalve toelaatbaar. De luchtkwaliteit ter plaatse van de ontwikkeling is gecontroleerd op basis van de Monitoringstool 2011 (zie paragraaf 5.3.1) en hieruit blijkt dat in het plangebied geen overschrijdingen van de normen voor PM10 en NO2 voorkomen.

5.3.4 Wijziging van woonbestemming naar bedrijfsbestemming 's-Gravenweg 146

De wijziging van banketbakkersfunctie naar volumineuze detailhandel (oppervlakte maximaal 250 m2) heeft vrijwel geen verkeersaantrekkende werking. Derhalve draagt deze wijziging niet in betekenende mate bij aan een verslechtering van de luchtkwaliteit en is dus toelaatbaar vanwege de Wet luchtkwaliteit.

5.3.5 Wijziging van woonbestemming naar bedrijfsbestemming 's-Gravenweg 102

De wijziging van woonbestemming naar bedrijfsbestemming (conform staat van bedrijven bij functiemenging) heeft vrijwel geen verkeersaantrekkende werking (bedrijven met een grote verkeersaantrekkende werking, categorie C, zijn uitgesloten). Derhalve draagt deze wijziging niet in betekenende mate bij aan een verslechtering van de luchtkwaliteit en is dus toelaatbaar vanwege de Wet luchtkwaliteit.

5.3.6 Conclusie ten aanzien van plan

Voor vaststelling van het bestemmingsplan, inclusief de beschreven wijzigingen, zijn vanwege luchtkwaliteit geen beperkingen.