Plan: | 's-Gravenweg 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1892.BpGravenweg2013-Va01 |
Spoorwegverkeerslawaai kan de leefkwaliteit van een gebied sterk beïnvloeden. Mensen die veelvuldig worden blootgesteld aan hoog niveau van spoorwegverkeerslawaai kunnen hier lichamelijke en psychische klachten door oplopen. De Wet geluidhinder (Wgh) en het Besluit geluidhinder verplichten ertoe onderzoek uit te voeren naar de geluidsbelasting op geluidgevoelige bestemmingen binnen vastgestelde onderzoeksgebieden (zones) langs spoorwegen (art. 1 Wgh en art 1.3 Bgh). Tevens stelt de Wgh regels aan de maximale geluidsbelasting op deze bestemmingen.
Voor deze bestemmingen zijn voorkeursgrenswaarden opgesteld. Bij realisatie van nieuwe geluidgevoelige bestemmingen dient de geluidsbelasting ten hoogste de voorkeursgrenswaarde te bedragen. In tabel 5.3 zijn de voor dit onderzoek relevante voorkeursgrenswaarden weergegeven.
bestemming | Voorkeursgrenswaarde [dB] |
Woningen | 55 |
Buitenterreinen | 55 |
Tabel 5.3: voorkeursgrenswaarden spoorwegverkeerslawaai (art. 4.9 Bgh)
Voor het spoorwegtraject Gouda-Rotterdam (zone 600 meter) is berekend wat de geluidsbelasting op het onderzoeksgebied is. Er zijn geen andere relevante spoorwegtrajecten voor dit onderzoeksgebied. De rekenresultaten zijn weergegeven middels contouren.
In onderstaande figuur 5.3 is een overzicht gegeven van de berekende geluidscontouren ten gevolge van de spoorbaan Gouda – Rotterdam (inclusief toeslag van 1,5 dB i.v.m. de toekomst).
Figuur 5.3: Geluidscontouren binnen het gehele plangebied ten gevolge van de spoorweg Gouda – Rotterdam inclusief toeslag 1,5 dB i.v.m. de toekomst
Uit de berekeningen blijkt dat de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting van 68 dB ter plaatse van de opgenomen wijzigingsbevoegdheden nergens wordt overschreden.
In onderstaande tabel 5.4 zijn de rekenresultaten weergegeven als gevolg van de spoorweg Gouda – Rotterdam ter plaatse van de terug te bestemmen woningen aan de 's-Gravenweg (Lden, incl. toeslag van 1,5 dB i.v.m. de toekomst).
adres | Geluidsbelasting Lden (dB) |
's-Gravenweg 33 | 48 |
's-Gravenweg 138g | 47 |
's-Gravenweg 144 | 47 |
's-Gravenweg 147a | 51 |
's-Gravenweg 180 | 49 |
's-Gravenweg 198 | 49 |
's-Gravenweg 216/218 | 50 |
Tabel 5.4: Geluidsbelasting tgv de spoorweg Gouda – Rotterdam incl. toeslag van 1,5 dB i.v.m. de toekomst
Uit de rekenresultaten blijkt dat op geen van de woningen de voorkeursgrenswaarde van 55 dB wordt overschreden.
Middels deze wijziging worden geen nieuwe geluidgevoelige functies mogelijk gemaakt. Derhalve is deze wijziging vanwege spoorwegverkeerslawaai zonder meer toelaatbaar.
Middels deze wijziging worden geen nieuwe geluidgevoelige functies mogelijk gemaakt. Derhalve is deze wijziging vanwege spoorwegverkeerslawaai zonder meer toelaatbaar.
Voor vaststelling van het bestemmingsplan, inclusief de beschreven wijzigingen, zijn vanwege spoorwegverkeerslawaai geen beperkingen.