direct naar inhoud van 5.2 Spoorwegverkeerslawaai
Plan: 's-Gravenweg 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1892.BpGravenweg2013-Va01

5.2 Spoorwegverkeerslawaai

Spoorwegverkeerslawaai kan de leefkwaliteit van een gebied sterk beïnvloeden. Mensen die veelvuldig worden blootgesteld aan hoog niveau van spoorwegverkeerslawaai kunnen hier lichamelijke en psychische klachten door oplopen. De Wet geluidhinder (Wgh) en het Besluit geluidhinder verplichten ertoe onderzoek uit te voeren naar de geluidsbelasting op geluidgevoelige bestemmingen binnen vastgestelde onderzoeksgebieden (zones) langs spoorwegen (art. 1 Wgh en art 1.3 Bgh). Tevens stelt de Wgh regels aan de maximale geluidsbelasting op deze bestemmingen.

Voor deze bestemmingen zijn voorkeursgrenswaarden opgesteld. Bij realisatie van nieuwe geluidgevoelige bestemmingen dient de geluidsbelasting ten hoogste de voorkeursgrenswaarde te bedragen. In tabel 5.3 zijn de voor dit onderzoek relevante voorkeursgrenswaarden weergegeven.

bestemming   Voorkeursgrenswaarde [dB]  
Woningen   55  
Buitenterreinen   55  

Tabel 5.3: voorkeursgrenswaarden spoorwegverkeerslawaai (art. 4.9 Bgh)

5.2.1 Onderzoek

Voor het spoorwegtraject Gouda-Rotterdam (zone 600 meter) is berekend wat de geluidsbelasting op het onderzoeksgebied is. Er zijn geen andere relevante spoorwegtrajecten voor dit onderzoeksgebied. De rekenresultaten zijn weergegeven middels contouren.

In onderstaande figuur 5.3 is een overzicht gegeven van de berekende geluidscontouren ten gevolge van de spoorbaan Gouda – Rotterdam (inclusief toeslag van 1,5 dB i.v.m. de toekomst).

afbeelding "i_NL.IMRO.1892.BpGravenweg2013-Va01_0009.jpg"

Figuur 5.3: Geluidscontouren binnen het gehele plangebied ten gevolge van de spoorweg Gouda – Rotterdam inclusief toeslag 1,5 dB i.v.m. de toekomst

5.2.2 Uitbreiding woningbouwvlakken

Uit de berekeningen blijkt dat de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting van 68 dB ter plaatse van de opgenomen wijzigingsbevoegdheden nergens wordt overschreden.

5.2.3 Terugbestemmen woningen

In onderstaande tabel 5.4 zijn de rekenresultaten weergegeven als gevolg van de spoorweg Gouda – Rotterdam ter plaatse van de terug te bestemmen woningen aan de 's-Gravenweg (Lden, incl. toeslag van 1,5 dB i.v.m. de toekomst).

adres   Geluidsbelasting Lden (dB)  
's-Gravenweg 33   48  
's-Gravenweg 138g   47  
's-Gravenweg 144   47  
's-Gravenweg 147a   51  
's-Gravenweg 180   49  
's-Gravenweg 198   49  
's-Gravenweg 216/218   50  

Tabel 5.4: Geluidsbelasting tgv de spoorweg Gouda – Rotterdam incl. toeslag van 1,5 dB i.v.m. de toekomst

Uit de rekenresultaten blijkt dat op geen van de woningen de voorkeursgrenswaarde van 55 dB wordt overschreden.

5.2.4 Wijziging van woonbestemming naar bedrijfsbestemming 's-Gravenweg 146

Middels deze wijziging worden geen nieuwe geluidgevoelige functies mogelijk gemaakt. Derhalve is deze wijziging vanwege spoorwegverkeerslawaai zonder meer toelaatbaar.

5.2.5 Wijziging van woonbestemming naar bedrijfsbestemming 's-Gravenweg 102

Middels deze wijziging worden geen nieuwe geluidgevoelige functies mogelijk gemaakt. Derhalve is deze wijziging vanwege spoorwegverkeerslawaai zonder meer toelaatbaar.

5.2.6 Conclusie ten aanzien van plan

Voor vaststelling van het bestemmingsplan, inclusief de beschreven wijzigingen, zijn vanwege spoorwegverkeerslawaai geen beperkingen.