direct naar inhoud van 2.2 Functionele karakteristiek
Plan: 's-Gravenweg 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1892.BpGravenweg2013-Va01

2.2 Functionele karakteristiek

2.2.1 Functionele structuur

Aan de 's-Gravenweg overheerst de woonfunctie, variërend van grote, luxe villa's tot kleine arbeidershuisjes. Van oorsprong was een groot aantal agrarische bedrijven aan de 's-Gravenweg gevestigd. Ten gevolge van schaalvergroting en efficiencyverbetering zijn deze nagenoeg allemaal verdwenen. Daarvoor in de plaats is een aantal burgerwoningen gekomen met in een aantal gevallen een combinatie met kleinschalige bedrijvigheid.

Op andere plaatsen langs de 's-Gravenweg hebben zich middelgrote en kleine bedrijfjes (deels aan huis) gevestigd. Eén perceel is nog hobbymatig agrarisch in gebruik. Met name rond de Kerklaan bevinden zich de wat meer stedelijke/openbare functies, te weten detailhandel, kantoren en horeca.

In het gebied nabij Kortenoord bevindt zich een aantal grootschalige bedrijven. Daarnaast is er verspreid langs de 's-Gravenweg ook een grotere bedrijven gevestigd, waaronder een exportslachterijen een veevoeder en zijn er verspreid langs de 's-Gravenweg een tweetal kinderdagverblijven gevestigd.

2.2.2 Verkeersstructuur

De 's-Gravenweg begint in de wijk Kralingen van Rotterdam en loopt, via de gemeente Capelle aan den IJssel, door tot de aantakking op de Groenendijk bij Kortenoord in Nieuwerkerk aan den IJssel (zie figuur 2.2). In dit bestemmingsplan is het laatste deel van de 's-Gravenweg vanaf de Scheve Overweg tot aan Kortenoord opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.1892.BpGravenweg2013-Va01_0003.jpg"

Figuur 2.2: Ligging 's-Gravenweg in groter verband

Het in dit plan opgenomen gedeelte van de 's-Gravenweg fungeert in hoofdzaak als ontsluiting van de daaraan gesitueerde woningen en (bedrijfsmatige) functies. Het weggedeelte vindt ont- c.q. aansluiting via de Schielandweg (nabij de Scheve Overweg), de Kerklaan en de Groenendijk. Regionaal verkeer maakt gebruik van de provinciale weg N219/Schielandweg.

De ontsluiting voor auto- en vrachtverkeer van de in het noordelijk deel gesitueerde bedrijven vindt hoofdzakelijk plaats vanaf de Rijksweg A20 over de N219/Schielandweg via het Francoisviaduct en Kortenoord, buiten het plangebied. Met name het Francoisviaduct zorgt voor een forse ontlasting van de 's-Gravenweg ten noorden van de aantakking van de Kerklaan.

De ontsluiting van de bedrijven in het zuidwestelijke plandeel vindt plaats vanaf de Schielandweg (Boer) en via de 's-Gravenweg zelf (Vente).

Een verdere intensivering van het autoverkeer op de 's-Gravenweg is niet wenselijk.

De 's-Gravenweg wordt veel gebruikt als recreatieve fietsroute, al dan niet in combinatie met de erop uitkomende ontsluitingsroutes van het aangrenzende recreatiegebied Hitland. Vanuit het plangebied kan het recreatiegebied Hitland bereiken via:

  • de Groenendijk (auto/fiets)
  • naast 's-Gravenweg 129 (voet/fiets)
  • de Kortlandstraat (auto/fiets)
  • de Hitlandselaan (auto./fiets)
  • naast 's-Gravenweg 49 (voet/fiets)
  • vanaf de Scheve Overweg naar het “Oudekerkselaantje”(voet/fiets).

Vanaf de bebouwde kom van Nieuwerkerk wordt de 's-Gravenweg door fietsers vooral bereikt via de Kerklaan. Vanuit de woonwijk Esse is een langzaamverkeersontsluiting op de 's-Gravenweg gerealiseerd tussen de percelen 168 en 172. Daarmee worden zowel de voorzieningen aan de 's-Gravenweg (kerk, kinderdagverblijven etc.) als het recreatiegebied Hitland vanuit de wijk Esse bereikbaar.