Plan: | 's-Gravenweg 2013 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1892.BpGravenweg2013-Va01 |
De 's-Gravenweg is gelegen in het Zuid-Hollands veenweidegebied. Rivieren in het gebied zetten vroeger het veenland regelmatig onder water. Het tracé van de 's-Gravenweg was de enige verkeersverbinding tussen Kralingen en Gouda. Na de Groenendijk werd het gebied tussen de 's-Gravenweg en de Groenendijk ontgonnen. Het verkavelingspatroon met lange, smalle kavels is hierdoor ontstaan. Na verloop van tijd begon door de verbeterde afwatering de veengrond in te klinken. In natte perioden ontstonden daardoor drassige gronden die niet geschikte waren voor bebouwing. Verdere bebouwing vond daarom plaats op een hoge natuurlijk veenrug: de huidige Kerklaan.
Aan het einde van de 15e eeuw werd begonnen met afgraving van het veen. Het gebied tussen de 's-Gravenweg en de Groenendijk bleef landbouwgrond. De bebouwing werd aan de westzijde van de weg gesitueerd.
Tot in de 50'er jaren van de 20e eeuw bleef de agrarische functie overheersen. Vanaf dat moment werd de woonfunctie belangrijker en vestigden zich ook niet-agrarische bedrijven langs de weg. In de laatste decennia zijn veel nieuwbouwwoningen aan de reeds bestaande voorraad toegevoegd. Een sterke ruimtelijke verdichting van het oorspronkelijk bebouwingslint is het gevolg.
Door de slechte kwaliteit van de ondergrond aan de zijde van het Hitlandgebied werd historisch gezien de bebouwing voor het overgrote deel gerealiseerd aan de westzijde van de weg. De oostzijde bleef tot ver in deze eeuw vrij van bebouwing. Deze asymmetrische opbouw is één van de belangrijkste karakteristieken van de 's-Gravenweg. Tegenwoordig is deze opbouw minder duidelijk aanwezig omdat er veel nieuwbouw is gerealiseerd aan de oostzijde van de weg, met name in het gebied tussen de Kerklaan/Kortenoord/Groenendijk.
Met name in het zuidoosten van de Hitlandselaan is nog sprake van vergezichten over het polderlandschap.
De kavelstructuur wordt gevormd door lange, smalle kavels, begrensd door sloten en karakteristieke erfbeplanting met veelal bebouwing parallel aan de kavelrichting, op enige afstand van de weg.
Ten aanzien van het bebouwingspatroon is een onderscheid te maken in deelgebieden (zie figuur 2.1). Het gedeelte tussen de Scheve Overweg en de Hitlandselaan bestaat voornamelijk uit lintbebouwing met een min of meer open bebouwingsstructuur. In het gedeelte tussen de Hitlandselaan en Kortenoord is sprake van een gesloten lintbebouwing met een 'kernvorming' bij de Kerklaan, waar diverse niet-woonfuncties zijn gevestigd.
Figuur 2.1: Deelgebieden binnen plangebied 's-Gravenweg
Er is sprake van een aantal afwijkende situaties van het hierboven geschetste beeld:
Het profiel van de 's-Gravenweg bepaalt ook het beeld van de 's-Gravenweg: de weg wordt aan beide zijden begrensd door een sloot en langs de gehele route staan aan beide zijden knotwilgen. Daar waar de sloot ontbreekt, ontbreken ook de bomen.
In het plangebied zijn twee rijksmonument gelegen, namelijk:
Naast deze monumenten zijn langs de 's-Gravenweg nog meer karakteristieke waardevolle bebouwing en elementen aanwezig. Deze bebouwing geeft een beeld van de ontstaansgeschiedenis van het gebied en het oorspronkelijk gebruik. Het gaat daarbij om bebouwing die afzonderlijk of in combinatie met de omringende beplanting, de kavelstructuur en de waterhuishouding karakteristiek voor het plangebied zijn.
Gebruik is gemaakt van het door de provincie Zuid-Holland uitgevoerd Monumenten Inventarisatie Project (M.I.P.) voor de jongere bouwkunst en stedenbouw 1800-1945 van november 1981. Op basis daarvan zijn de volgende panden als karakteristiek aan te merken:
De panden 's-Gravenweg 89, 91, 170 komen wel in het M.I.P. voor, maar zijn inmiddels geamoveerd.
De rijksmonumenten kennen hun eigen beschermingsregime via de Monumentenwet 1988. Ze worden daarom niet specifiek in dit bestemmingsplan geregeld. De karakteristieke panden zijn middels een aanduiding op de verbeelding weergegeven. Voor deze panden is een sloopregeling opgenomen in de regels.