direct naar inhoud van 4.3 Beschrijving stedenbouwkundig plan
Plan: Mölnbekke, Ootmarsum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1774.OOTBPOUDEHENGEL-0401

4.3 Beschrijving stedenbouwkundig plan

Voor de invulling van het plangebied is een inrichtingsplan gemaakt dat voorziet in de realisatie van 23 grondgebonden woningen. Deze woningen zijn een mix van vrijstaande woningen en twee onder een kapwoningen.

De bestaande te restaureren molen is, voor wat het deel van het plan dat rondom de molen is gelegen betreft, het uitgangspunt van de stedenbouwkundige invulling. Gekozen is voor een plein rondom de molen met daaromheen een rechtlijnig stedenbouwkundig patroon, waarin door een wisselende schakeling vrijstaande en geschakelde woningen zijn gesitueerd. De woningen worden aan de zijde van de openbare ruimte door muren gekoppeld waardoor besloten patio's/binnentuinen ontstaan. In de twee gevormde clusters kunnen 16 woningen worden gebouwd in één laag met een verbijzonderde kap. Ter plaatse van de het oude molenhuis is een nieuwe woning geprojecteerd, die qua positie overeenstemt met het voormalig molenhuis. De slechte bouwkundige kwaliteit is de reden van het amoveren van deze woning.

Ter plaatse van de Molenbeek is een beekdal ontworpen die ruimte biedt aan de loop van de beek en die een hoge landschappelijke en ecologische waarde zal krijgen.

Het achter het molengebied gelegen plandeel wordt ontsloten door een nieuw aan te leggen gebogen ontsluitingsweg die uitmondt in een draailus. Zowel langs de weg als langs de draailus zijn parkeerplaatsen geprojecteerd voor zowel de bewoners van de molenwoningen als voor bezoek.

In de overgang van beekdal naar de es is een zestal bijzondere woningen geprojecteerd. Woningen die zich kenmerken door een grote noord-zuid gerichte kap, en voor 1 woning een oost-west gerichte kap, die bepalend is voor de karakteristiek van de woning. Aan de beekdalzijde hebben de woningen 2 lagen ten opzichte het maaiveld en aan de eszijde 1 laag ten opzichte van het maaiveld van de es. De woningen worden aan één zijde met een gesloten gevel in de perceelsgrens bebouwd en hebben aan de andere zijde, deels in de helling van de es, de tuin liggen. Aan de achterzijde is de woning voorzien van een zwevend terras dat iets boven het maaiveld is gelegen. Het bijzondere van de woning is dat onder de grote kap er sprake kan zijn van verschillende architectuur uitdrukkingen.

De gekozen stedenbouwkundige oplossing en de achtertuin maken het gebied bijzonder en geven het gebied samen met de molen een eigen identiteit en karakteristiek.

afbeelding "i_NL.IMRO.1774.OOTBPOUDEHENGEL-0401_0009.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.1774.OOTBPOUDEHENGEL-0401_0010.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.1774.OOTBPOUDEHENGEL-0401_0011.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.1774.OOTBPOUDEHENGEL-0401_0012.jpg"

Molenbeek

Er wordt een fiets/wandelverbinding gerealiseerd tussen Kuipersberg en het plan Brookhuis. Deze fiets/wandelverbinding loopt deels over het terrein Mölnbekke en ligt in een groene setting. De inrichting is geïnspireerd op de inrichting van het naastgelegen beekdal Palthenweideke. De fiets/wandelroute is hiermee op een goede wijze in het plan ingepast.

afbeelding "i_NL.IMRO.1774.OOTBPOUDEHENGEL-0401_0013.jpg"

Parkeren

Bij woningen hanteert de gemeente Dinkelland de maximumwaarden uit de CROW publicaties 182. Voor commerciële voorzieningen het gemiddelde van min en max uit CROW publicatie 182.

Voor het gebied ontwikkeling Mölnbekke geldt dat het een niet-stedelijk gebied is in de zone "rest bebouwde kom".

Voor woningen worden de volgende parkeernormen gehanteerd:

  • Vrijstaande woningen achterterrein: parkeernorm 2,2 PP per woning
  • Patiowoningen en molenaarswoning: parkeernorm 1,7 PP per woning

In deze parkeernormen is een bezoekersaandeel van 0,3 PP per woning inbegrepen.

Parkeerplaatsen op eigen terrein (bij de woningen) mogen worden meegerekend volgens onderstaande tabel.

Parkeervoorziening   Theoretisch aantal   Berekeningsaantal   Opmerking  
Enkele oprit zonder garage   1   0.8   oprit minimaal 5,0 meter breed  
Lange oprit zonder garage of carport   2   1.0    
Dubbele oprit zonder garage   2   1.7   oprit minimaal 4,5 meter breed  
Garage zonder oprit (bij woning)   1   0.4    
Garagebox (niet bij woning)   1   0.5    
Garage met enkele oprit   2   1.0   oprit minimaal 5,0 meter breed  
Garage met lange oprit   3   1.3    
Garage met dubbele oprit   3   1.8   oprit minimaal 4,5 meter breed  

In het stedenbouwkundig plan wordt voldaan aan de bovengenoemde parkeernorm.

Inrichtingsplan

Voor het plangebied is door Odin Landschapsontwerpers en EVE Architecten een inrichtingsplan gemaakt. Het behouden en versterken van de ruimtelijke karakteristieken van het gebied is leidend geweest. Er zijn drie gebieden te onderscheiden. Elke zone heeft een eigen identiteit die aansluit bij de karakteristiek van de plek:

  • het beekdal van de Molenbeek;
  • de zone rondom de molen;
  • de zone aan de rand van de es.

Het Inrichtingsplan is als bijlage bij deze toelichting gevoegd.