Plan: | Bestemmingsplan Nuland Oost |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1671.BPKM2011DN000044-01VA |
Beleid
In hoofdstuk VI van de Wet geluidhinder (Wgh) zijn de regels en grenswaarden voor wegverkeerslawaai opgenomen. Elke weg heeft een eigen geluidszone waarbinnen akoestisch onderzoek moet worden gedaan naar de geluidsbelasting op de gevels van gevoelige bestemmingen, zoals (bedijfs)woningen. Hierbij maakt de wet onderscheid tussen een bestaande situatie en een nieuwe situatie.
Indien de wettelijke voorkeursgrenswaarde wordt overschreden moet eerst worden nagegaan of er maatregelen getroffen kunnen worden om de geluidsbelasting te reduceren. Dit kunnen maatregelen zijn aan de bron (bijvoorbeeld stiller wegdek, lagere verkeersintensiteit) of overdrachtsmaatregelen (bijvoobeeld een geluidscherm of - wal).
Mochten bovenstaande maatregelen onvoldoende doeltreffend zijn of stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerkundige, landschappelijke of financiële aard, dan is het mogelijk om onder bepaalde voorwaarden een ontheffing hogere grenswaarde aan te vragen bij Burgemeester en wethouders.
Onderzoek
Voor het project Nuland Oost is een akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai uitgevoerd. Het rapport van dit onderzoek is als bijlage bij het bestemmingsplan gevoegd. Dit onderzoek richt zich op de geluidsbelasting op nieuwe (bedrijfs)woningen binnen het plan langs bestaande wegen. Voor de ligging van de gevels van de nieuwe bedrijfswoningen in de woon/werkzone ten zuiden van de Industriestraat is uitgegaan van het stedenbouwkundig plan zoals is opgenomen in paragraaf 4.3.2. Hierbij wordt opgemerkt dat in het stedenbouwkundig plan een indicatie is opgenomen van de toekomstige bedrijfskavels.
De ligging van de nieuwe woningen in de nieuwe woonwijk is nog niet bekend vanwege de nog uit te werken woonbestemming. Daarom zijn voor de nieuwe woningen alleen de contouren berekend.
In het onderzoek is uitgegaan van de volgende zoneplichtige stedelijke wegen en de daarbijbehorende geluidszone:
In het onderzoek is uitgegaan van de volgende wegen met een maximum snelheid van 30 km/uur:
Deze wegen kennen geen geluidzone. Hierdoor is het geluid van deze wegen uitgesloten van de verplichte toetsing aan de wettelijke grenswaarden. In het kader van een goede ruimtelijk ordening worder echter de cumulatieve geluidsbelasting van alle relevante wegen, dus ook de hiervoor genoemde wegen, inzichtelijk gemaakt, doch niet getoetst.
Op grond van het onderzoek kunnen de volgend conclusies getrokken worden.
Nieuwe bedrijfswoningen in de strook wonen en werken:
Uit de rekenresultaten blijkt dat de geluidbelasting ten gevolge van de A59 de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt op de gevels van 11 geprojecteerde bedrijfswoningen in het stedenbouwkundig plan. Ook de maximale ontheffingswaarde van 53 dB wordt bij 4 bedrijfswoningen in het stedenbouwkundig plan overschreden. Het toepassen van een geluidreducerende wegdekverharding stuit op overwegende bezwaren van financiële aard onder meer in verband met de hogere kosten van onderhoud en de beperkte lengte van het wegvlak waarop deze verharding opgebracht dient te worden. In de onderhavige situatie is toepassing van overdrachtsmaatregelen in de vorm van een geluidsscherm of -wal langs de weg niet reëel. Er bevindt zich al een geluidsscherm van 5 meter hoog langs de A59. Als mogelijke oplossingsrichting kan gebruik worden gemaakt van zogenaamde “dove” gevels aan de meest geluidbelaste zijde van de geprojecteerde bedrijfswoningen. Voor de overige gevels waarvan de geluidbelasting de voorkeursgrenswaarde overschrijdt kan een hogere waarde worden aangevraagd.
Ten gevolge van de overige gezoneerde wegen zijnde de (oude) Rijksweg, de Schotsheuvel, de Zandstraat oost en west, en de Hoolstraat, is geen sprake van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde op de gevels van de geprojecteerde bedrijfswoningen in het stedenbouwkundig plan.
Overige woningen in het nieuwe woongebied
Voor de beoogde woningbouw ten noorden van de Industriestraat is ten gevolge van de A59 eveneens sprake van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde voor een deel van de locatie. De contour van de voorkeursgrenswaarde (48 dB) ten gevolge van het verkeer op de A59, bevindt zich op een afstand van circa 500 meter uit de as van de A59. De A59 heeft echter een wettelijke geluidzone van 400 meter en de afstand van deze wettelijke geluidzone is maatgevend. Buiten deze geluidzone is op grond van de Wgh geen toetsing aan de wet vereist. Daardoor geldt voor het overgrote deel van het beoogde nieuwe woongebied dat toetsing aan het geluid ten gevolge van de A59 niet noodzakelijk is. Voor het deel van het gebied dat zich bevindt binnen de geluidzone van de A59, dus binnen een afstand van 400 meter van de as van de A59, is sprake van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Hiervoor kunnen te zijner tijd bij het vaststellen van het uitwerkingsplan hogere grenswaarden worden aangevraagd.
De contour van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB ten gevolge van het verkeer op de (oude) Rijksweg en de Hoolstraat bevindt zich buiten het gebied waarbinnen het nieuwe woongebied is beoogd. De 48 dB-contour van de Schotsheuvel bevindt zich op een afstand van 21 meter uit de as van de weg. De 48 dB-contour van de Zandstraat bevindt zich op een afstand van 55 meter uit de as van de weg. Een deel van het nieuwe woongebied valt binnen deze geluidzones. Op dit moment is nog niet bekend of binnen deze geluidzones woningen zullen worden gerealiseerd. Indien uit het uitwerkingplan blijkt dat binnen deze geluidzones woningbouw planologisch mogelijk gemaakt wordt, dan moet hiervoor een ontheffing hogere grenswaarde worden aangevraagd bij Burgemeester en wethouders.
Cumulatie van geluidsbelastingen
De resultaten van de cumulatieve waarden voor de situatie in 2021 zonder aanvullende geluidsmaatregelen is in het gehele plangebied hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB en op sommige locatie binnen het plangebied hoger dan 53 dB. Dit betekent dat het woon- en leefklimaat matig is. Overigens is bij de berekening uitgegaan van de huidige situatie. In de toekomst zal er bebouwing worden gerealiseerd langs de randen van het nieuwe woongebied die zorgt voor afscherming voor de rest van het gebied waardoor er een goed woon- en leefklimaat zal ontstaan.
Conclusie akoestisch onderzoek
De realisatie van bedrijfswoningen ten zuiden van de Industriestraat en een deel van de woningbouw ten noorden van de Industriestraat, is alleen mogelijk indien door middel van maatregelen de geluidbelasting als gevolg van het verkeer op de A59 wordt gereduceerd. Indien het nemen van maatregelen niet mogelijk is dan wel onvoldoende effect heeft op het terugdringen van de geluidsbelasting, dan is het mogelijk om een ontheffing hogere grenswaarden aan te vragen bij Burgemeester en wethouders.
Overwegingen
Uit het akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai is gebleken dat ten aanzien van de nieuwe bedrijfswoningen in de woon/werkzone het nemen van bron- en overdrachtsmaatregelen onvoldoende doeltreffend zullen zijn dan wel stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundig, landschappelijk en financiële aard.
Vanwege de overschrijding van de maximale ontheffingswaarde van 53 dB op een hoogte van 7,5 meter, is in de regels van het bestemmingsplan opgenomen dat de derde bouwlaag van een bedrijfswoning alleen gebruik mag worden voor functies ondersteunend aan de woonfunctie, zoals berging, installatieruimte en hobbyruimte. Daarnaast is opgenomen dat het bevoegd gezag in een omgevingsvergunning kan afwijken van deze regel mits door akoestisch onderzoek is aangetoond dat kan worden voldaan aan de eisen van het Bouwbesluit. Op deze wijze is sprake van een goed woon- en leefklimaat binnen de bedrijfswoningen.
Om de realisatie van nieuwe bedrijfswoningen toch mogelijk te kunnen maken wordt er een procedure ontheffing hogere grenswaarden opgestart. Het is de verwachting dat het besluit verleend kan worden.
Voor het nieuwe woongebied is nog niet duidelijk waar de woningen komen. De nadere uitwerking van dit gebied vindt plaats door het vaststellen van een uitwerkingsplan. Op het moment dat een uitwerkingsplan wordt voorbereid zal opnieuw akoestisch onderzoek uitgevoerd worden en indien nodig een ontheffing hogere grenswaarde procedure opgestart worden.
Conclusie
Indien een ontheffing hogere grenswaarde wordt verleend voor de beoogde bedrijfswoningen in de woon/werkzone direct ten zuiden van de Industriestraat, vormt het aspect geluid geen belemmering voor deze ontwikkeling.
Bij de uitwerking van het nieuwe woongebied dient rekening te worden gehouden met de geluidsbelasting afkomstig van wegen. In het uitwerkingsplan kunnen mogelijk regels worden opgenomen dan wel maatregelen worden voorgeschreven die de geluidsbelasting ter plaatse van de toekomstige gevels van woningen beperken. Indien toch sprake is van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde zal een procedure ontheffing hogere grenswaarde gestart worden. Het aspect geluid vormt dan geen belemmering voor deze ontwikkeling.