Plan: | Bestemmingsplan Nuland Oost |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1671.BPKM2011DN000044-01VA |
Beleid
Om de ontwikkeling van nieuwe functies mogelijk te maken dient de luchtkwaliteit in beschouwing te worden genomen. Op 15 november 2007 is wet- en regelgeving in werking getreden die tezamen bekend staat onder de naam 'Wet luchtkwaliteit' (wijziging Wet milieubeheer, hoofdstuk 5.2. luchtkwaliteitseisen). In deze wet zijn voor verschillende verontreinigende stoffen normen opgenomen waaraan minimaal voldaan moet worden bij ruimtelijke ontwikkelingen. Een verontreinigde lucht kan immers leiden tot gezondheidsklachten bij mensen. Voor Nederland zijn voornamelijk overschrijdingen van de grenswaarden voor fijn stof en stikstofdioxide aan de orde en plaatselijk van benzeen (parkeergarages).
De Wet luchtkwaliteit voorziet onder meer in een gebiedsgerichte aanpak van de luchtkwaliteit via het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Hierin worden gebiedsgerichte programma's en rijksmaatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren, opgenomen. Projecten worden niet meer aan de normen getoetst, maar aan het doel van het programma. Bouwprojecten in een gebied kunnen dan doorgaan als maatregelen worden genomen om de luchtkwaliteit op zijn minst gelijk te houden. De programma-aanpak zorgt voor een flexibele koppeling tussen ruimtelijke activiteiten en milieugevolgen. Projecten die opgenomen zijn in het NSL mogen worden vervangen door plannen van gelijke of kleinere omvang.
Naast de Wet Luchtkwaliteit is in 2007 het begrip 'niet in betekenende mate bijdragen' verduidelijkt (Besluit niet in betekenende mate bijdragen en Regeling niet in betekenende mate bijdragen). Tot het in werking treden van het NSL worden projecten die minder dan 1% bijdragen aan de grenswaarde voor de jaargemiddelde concentratie van fijn stof of stikstofdioxide geacht niet in betekenende mate bij te dragen. Voor dergelijke projecten is geen luchtkwaliteitsonderzoek noodzakelijk. Na het in werking treden van het NSL zal deze grens worden verhoogd naar 3%.
De gemeente Maasdonk is voornemens om het bedrijventerrein De Terp te herstructureren en om woningbouw (de Pelgrimsche Hoeve, maximaal 275 woningen) te realiseren ten noorden van dit bedrijventerrein. Op het bedrijventerrein zijn momenteel 3 grote bedrijven gevestigd. Deze bedrijven worden beëindigd. Daarnaast voorziet het plan voor het deel dat betrekking heeft op het bedrijventerrein in de realisatie van kleinschalige bedrijvigheid met woonfunctie (bedrijfswoningen). Dat zullen circa 10 woningen zijn. De ontsluiting zal plaatsvinden via twee nieuw aan te leggen ontsluitingsweg op het bedrijventerrein.
Overwegingen
Het voorgenomen plan omvat een woningbouwlocatie van maximaal 275 woningen in het nieuwe woongebied en circa 10 woningen daarbuiten. Dit aantal is lager dan 1500 woningen per ontsluitingsweg.
Voor wat betreft het bedrijventerrein geldt dat een drietal bedrijven in de toekomst geen activiteiten meer verricht ter plaatse. Die vrijgekomen ruimte wordt deels gebruikt ten behoeve van de geplande bedrijven met bedrijfswoningen. Uit voorgaande blijkt dat als gevolg van het plan de luchtkwaliteit een 'niet in betekenende mate bijdrage' aan de luchtkwaliteit heeft. Op basis hiervan hoeft een verdere toetsing niet plaats te vinden.
Conclusie
De luchtkwaliteit vormt geen belemmering bij de realisatie van het plan.