Plan: | Bestemmingsplan Nuland Oost |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1671.BPKM2011DN000044-01VA |
Binnen het plangebied bevindt zich een (voormalig) agrarisch bedrijf aan de Zandstraat 54. Met de grondeigenaar en de gemeente zijn afspraken gemaakt over de beëindiging van de agrarische bedrijfsvoering. Het perceel wordt herstemd, waardoor de agrarische bestemming komt te vervallen. Dit bedrijf vormt geen belemmering voor de beoogde ontwikkelingen.
In de nabijheid van het plangebied liggen de volgende agrarische bedrijven:
Nagegaan is of deze agrarische bedrijven een belemmering voor de beoogde ontwikkelingen vormen. Onderstaand zijn de resultaten van dit onderzoek opgenomen, maar allereerst zal het beleid voor het aspect geur worden toegelicht.
Beleid
Voor veehouderijen is het beleid ten aanzien van het aspect geur vastgelegd in de Wet geurhinder en veehouderij (Wgv) die op 1 januari 2007 in werking is getreden. Bij nieuwe planologische projecten in het kader van de Wet ruimtelijke ordening dient te worden gekeken naar de aanvaardbaarheid van deze plannen in verband met omliggende geurbronnen, de zogenaamde omgekeerde werking.
In de wet zijn normen bepaald die de maximale geurbelasting op een gevoelig object (bijvoorbeeld woningen) bepalen. Als de geuremissie van een dier niet bekend is (geen geuremissiefactoren vastgesteld), stelt de wet minimumafstanden tussen veehouderij en geurgevoelig object. Als die geuremissie wel bekend is, dan moet de geurbelasting worden berekend met contouren. De emissie van geurstoffen uit een veehouderijbedrijf wordt uitgedrukt in geureenheden (OUÅ of OUÅ/S). Hiervoor zijn emissiefactoren vastgelegd in de Regeling geurhinder en veehouderij. De berekende geurbelasting wordt getoetst aan de norm (de maximale belasting die het bedrijf mag veroorzaken).
Gemeenten mogen, binnen bepaalde bandbreedten, van deze wettelijke normen afwijken. Afwijkende normen gelden binnen een bepaald gebied. Het hanteren van afwijkende normen moet conform de wet worden onderbouwd vanuit een ruimtelijke visie op de ontwikkeling van een gebied. Daarbij moet een relatie worden gelegd met de geurbelasting in het gebied. Dit worden de zogenaamde gebiedsvisies genoemd, waarin een onderbouwing wordt gevonden voor de afwijkende normstelling. De afwijkende normen moeten in een gemeentelijke verordening worden vastgelegd.
Gemeentelijke geurverordening
De gemeente Maasdonk heeft in 2008 de gebiedsvisie Maasdonk op laten stellen. Deze gebiedsvisie heeft de basis en onderbouwing gevormd voor de gemeentelijke geurverordening 'Geurverordening gemeente Maasdonk' die op 16 september 2008 door de gemeenteraad vastgesteld. In de geurverordening wijkt de gemeente voor een aantal gebieden af van de wettelijke normen. Ook voor het plangebied zijn afwijkende normen en vaste afstanden vastgesteld, deze zijn in onderstaande tabel weergegeven.
Gebied | Norm | Vaste afstand |
Woongedeelte Nuland-Oost | 6,5 OUÅ/m³ binnen de bebouwde kom | 50 meter binnen de bebouwde kom |
Woon- en werkgebied Nuland-Oost | 6,5 OUÅ/m³ binnen de bebouwde kom 10 OUÅ/m³ buiten de bebouwde kom |
Als gevolg van de inwerkingtreding van de gemeentelijk geurverordening kunnen thans gevoelige objecten, zoals bijvoorbeeld woningen, gerealiseerd worden in gebieden waar de gemeentelijke normen en vaste afstanden niet wordt overschreden.
Overwegingen
Op basis van de gebiedsvisie en de verordening kunnen de volgende conclusies worden getrokken met betrekking tot voornoemde bedrijven.
Voorgrondbelasting
Ten aanzien van de voorgrondbelasing kan het volgende worden opgemerkt.
Gelet op het voorgaande ligt alleen de geurcontour van het agrarische bedrijf aan de Zandstraat 58 over een beperkt deel van het beoogde nieuwe woongebied. De overige agrarische bedrijven in de nabijheid van het plangebied hebben geen geurcontour die over het plangebied ligt.
Figuur 2.9 Geurconteuren agrarisch bedrijf Zandstraat 58
De geurcontouren van het agrarische bedrijf aan de Zandstraat 58 is opgenomen in figuur 2.9. Hieruit blijkt dat de geurcontour van 6,5 OUÅ/m³ (gele zone) over een klein deel van het plangebied loopt (noordoost hoek). In figuur 2.10 is de geurcontour met betrekking tot de vaste afstand, i.c. 50 meter, opgenomen. Ook deze contour ligt voor een klein deel binnen het plangebied. Bij de uitwerking van dit deel van het plangebied dient rekening te worden gehouden met de hiervoor genoemde geurcontouren. Dit betekent dat binnen dit deel van het plangebied geen woningen kunnen worden gerealiseerd, maar deze gronden zouden nog wel kunnen worden aangewend voor andere functies die passen binnen het woongebied en de bestemmingsomschrijving zoals opgenomen in de regels van het bestemmingsplan.
Figuur 2.10 Geurcontour (vaste afstand) agrarisch bedrijf Zandstraat 58
Of het betreffende agrarisch bedrijf in de toekomst daadwerkelijk een belemmering vormt voor de uitwerking is nog maar de vraag. In de gemeentelijke structuurvisie Groene Schil (zie voor nadere toelichting paragraaf 3.4.1) wordt aangegeven dat in het gebied Schotsheuvel (ten oosten van het plangebied) extensieve woningbouw gerealiseerd zal worden. Om deze woningbouw mogelijk te maken zullen de (agrarische) bedrijven in het gebied dienen te verdwijnen. Onder andere het agrarisch bedrijf aan de Zandstraat 58 zou dan verdwijnen, waardoor de huidige geurcontour ook verdwijnt. Op het moment dat de plannen voor het nieuwe woongebied nader worden uitgewerkt, dient te worden bezien of er nog sprake is van een geurcontour en zo ja, waar deze geurcontour ligt.
Figuur 2.11 Uitsnede deelkaart 1: te saneren bebouwing en bedrijvigheid (bron: Structuurvisie Groene Schil Nuland)
Achtergrondbelasting
Voorafgaand aan de Gebiedsvisie heeft de gemeente een 'Quickscan Wet geurhinder en veehouderij' laten uitvoeren om de huidige en de toekomstige situatie van de veehouderijen binnen de gemeente inzichtelijk te maken. Uit deze quickscan blijkt dat de achtergrondbelasting voor het plangebied geen knelpunt vormt.
Conclusie
Alleen de geurcontour van het agrarische bedrijf aan de Zandstraat 58 loopt deels over het plangebied. De ligging van de geurcontour over het plangebied is zodanig dat hiermee rekening kan worden gehouden in de nog nader uit te werken plannen. Binnen de geurcontour is het niet mogelijk om woningen op te richten. Er blijft echter nog voldoende ruimte over waarbinnen woningen gerealiseerd kunenn worden. Gelet hierop vormt het aspect geur geen belemmering voor de beoogde ontwikkelingen.