direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Bestemmingsplan Nuland Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1671.BPKM2011DN000044-01VA

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Gemeentelijke structuurvisie

Beleid

De gemeente heeft voor een deel van haar grondgebied de structuurvisie Groene Schil Nuland, Westrand, Oostrand en Tussenstrook op 21 april 2009 vastgesteld. Het hoofddoel van deze visie is te komen tot een groene afronding van de kern Nuland en het creëren van een geleidelijke overgang van de bebouwde omgeving richting het buitengebied. Ook vervult de Groene Schil een recreatieve functie als uitloopgebied/parklandschap voor de kern Nuland.

In het gebied ten oosten van het plangebied is de gemeente voornemens om een extensief, landelijk woonmilieu te ontwikkelen met relatief grote, met groen omzoomde kavels, lanen en wegen met gebiedseigen boombeplanting en de mogelijkheid voor het houden van hobbyvee.

De Tussenstrook die ten zuiden van het plangebied ligt moet dienen als groene buffer tussen de kern Nuland en de A59 en als entree van Maasdonk vanaf de A59. Het zuidelijkste deel van het plangebied ligt in de Tussenstrook. Het streven is om het landschap en de woonkern met elkaar te laten verweven en het karakteristieke profiel van de (oude) Rijksweg te handhaven. De Tussenstrook moet een groene ontwikkelingszone zijn met veel bomen en beplanting. In deze zone is plaats voor de realisatie van twee paviljoenachtige gebouwen met een hoogwaardige architectuur op ruime afstand van elkaar en met een beperkte bouwhoogte.

afbeelding "i_NL.IMRO.1671.BPKM2011DN000044-01VA_0016.png"

Figuur 3.4 Uitsnede plangebied structuurvisie (bron: structuurvisie Groene Schil van de gemeente Maasdonk)

Overwegingen

Alleen het meest zuidelijke gedeelte van het plangebied valt binnen het plangebied van de structuurvisie. Dit deel van het plangebied heeft de bestemming 'Groen'. Het onderhavig plan voorziet in een wadi waarin hemelwater afkomstig van verhard oppervlak van het bedrijventerrein kan worden geborgen. Een waterberging kan goed gecombineerd worden met een groenzone.

Conclusie

Het plan past binnen de gemeentelijke structuurvisie 'Groene Schil'.

3.4.2 Welstandsnota Maasdonk

Beleid

De gemeente heeft voor haar grondgebied een welstandsbeleid vastgesteld. Dit beleid is vastgelegd in de Welstandsnota Maasdonk, juni 2004, van de gemeente Maasdonk. Het doel van dit beleid is om invloed uit te oefenen op de esthetische kwaliteiten van de (te bouwen) bouwwerken. De gemeente hecht groot belang aan een aantrekkelijke, goed verzorgde omgeving. Het doel van de nota is de burger vooraf in alle openheid te informeren en inzicht te geven over de wijze waarop de welstandscommissie over bouwplannen zal adviseren. De criteria die bij deze advisering een rol spelen worden met deze nota meer geobjectiveerd en gemotiveerd. Elk bouwplan zal door de gemeente worden getoetst aan de welstandsaspecten en criteria zoals vastgelegd in de welstandsnota.

Doordat elk gebied zijn eigen kenmerken heeft, heeft de gemeente haar grondgebied verdeeld in deelgebieden. Per deelgebied is een gebiedsomschrijving opgenomen, het welstandsregime bepaald en zijn welstandscriteria geformuleerd. Het bedrijventerrein De Terp en het woongebied langs de Schotsheuvel zijn in één deelgebied opgenomen.

Na vaststelling van de welstandsnota is het mogelijk om aanvullingen op de welstandsnota vast te stellen. Dit zal met name het geval zijn bij grotere nieuwe projecten, waarvoor de welstandscriteria voortaan in het kader van de stedenbouwkundige planvoorbereiding worden opgesteld. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een hoofdstuk beeldkwaliteit in het bestemmingsplan of een beeldkwaliteitsplan, die vervolgens als aanvulling in de welstandsnota wordt vastgesteld. Voor dergelijke aanvullingen geldt dat de inspraak wordt gekoppeld aan de inspraakregeling bij het bestemmingsplan.

Overwegingen

Voor het plangebied zullen aanvullend op de welstandsnota nieuwe welstandsaspecten en criteria worden vastgesteld, zowel voor het bedrijventerrein als voor het nieuwe woongebied. Deze nieuwe aspecten en criteria zijn vastgelegd in het beeldkwaliteitsplan Nuland Oost, die als bijlage 1 is toegevoegd aan deze toelichting. In paragraaf 4.4 staat een korte toelichting op het beeldkwaliteitsplan. Het beeldkwaliteitsplan zal apart van het bestemmingsplan worden vastgesteld door de gemeenteraad.

Het bouwwerk aan de Rijksweg 57a te Nuland is aangemerkt als beeldbepalend pand. Dit betekent dat hiervoor het hoogste welstandsregime geldt. Het betreffende pand is op de verbeelding bij dit bestemmingsplan aangeduid als 'specifieke bouwaanduiding - beeldbepalend pand'.

Conclusie

Voor het plangebied zullen welstandeisen worden vastgesteld in de vorm van een beeldkwaliteitsplan die als bijlage 1 bij de toelichting van het bestemmingsplan gevoegd is.

3.4.3 Boombeleidsplan gemeente Maasdonk

De gemeenteraad van Maasdonk heeft op 28 september 2010 het 'Boombeleidsplan gemeente Maasdonk' vastgesteld. De doelstelling van dit beleidsleidsplan is het behouden en versterken van een duurzame, karakteristieke, ecologische en beeldbepalende boomstructuur die ruimtelijk, beheertechnisch en verkeerstechnisch past binnen de gemeente. De bomen zijn onderverdeeld in 'waardevolle bomen', 'hoofdstructuur', 'nevenstructuur', 'wijkstructuur' en 'structuur buitengebied'. Per categorie is de visie op het gewenste beeld en de onderlinge samenhang van de boomstructuur aangegeven. De gemeente wil zich profileren als groene gemeente.

Overwegingen

In het plangebied bevindt zich een waardevolle boom op particulier terrein. Deze waardevolle boom is op de verbeelding aangeduid.

De bomenstructuur langs de (oude) Rijksweg en de Zandstraat is aangemerkt als hoofdstructuur. Deze structuren liggen buiten het plangebied en blijven dus gehandhaafd.

Bij het opstellen van het profiel voor de hoofdontsluiting van het bedrijventerrein De Terp en de toekomstige woonwijk is in de berm ruimte gereserveerd voor het aanplanten van bomen. Het plan voorziet tevens in een groenstrook langs de Industriestraat waar eventueel bomen in geplant kunnen worden.

Conclusie

Het voorgenomen plan is in overeenstemming met het boombeleidsplan van de gemeente Maasdonk.

3.4.4 Volkshuisvestingbeleid

Beleid

Vorig jaar is er voor de regio Waalboss c.a. een woningmarktmonitor over de periode 2008-2010 uitgevoerd. De resultaten hiervan zijn vastgelegd in het rapport Woningbouwmarktmonitor 2008-2010, regio Waalboss c.a., december 2010. De woningmarktmonitor geeft inzicht in de ontwikkelingen op de woningmarkt in de afgelopen 2 jaar. De woningmarkt is geanalyseerd vanuit een regionaal perspectief. Binnen de regio Waalboss c.a. vallen de volgende gemeenten: Waalwijk, Loon op Zand, Heusden, 's-Hertogenbosch, Vught, Haaren, Maasdonk, Sint-Michielsgestel, Boxtel, Schijndel, Lith en Oss. Uit de resultaten blijkt het volgende voor de gemeente Maasdonk:

  • in de afgelopen jaren is vooral in de koopsector gebouwd;
  • de doorstroming is sterk teruggevallen in 2009;
  • het aantal starters binnen de gemeente daalt al drie opvolgende jaren;
  • het aantal vestigers stijgt;
  • starters trekken per saldo weg uit de gemeente, vooral als zij een gestapelde huur- of koopwoning betrekken (veel starters trekken naar Oss);
  • ouderen trekken weg uit de gemeente, maar het aantal vertrekkende ouderen is een stuk lager dan het aantal vertrekkende starters;
  • vanuit Oss trekken doorstromers, met name ouder dan 55 jaar, naar de gemeente om in grondgebonden middeldure en dure woningen te gaan wonen.

Overwegingen

Naast de woningmarktmonitor voert de gemeente momenteel een woonwensenonderzoek uit. Dit onderzoek zal naar verwachting in juni/juli 2011 zijn afgerond. Op basis van de resultaten van de beide onderzoeken zal de gemeente haar volkhuisvestigingsbeleid herformuleren. In het rapport van de monitor worden de volgende aanknopingspunten hiervoor uitgereikt:

  • aandacht voor een minimum aantal goedkope woningen;
  • aandacht voor middeldure huur- en goedkope koopwoningen;
  • flexibiliteit in huur en koop;
  • 'verleiden' tot verhuizen van ouderen met/uit riante woningen;
  • geen te sterke groei van de woningbouw in de regio.

Uit de monitor blijkt dat er binnen de gemeente Maasdonk nog steeds behoefte is aan nieuwe woningen, met name in de goedkope en middeldure sector. Een belangrijke groep hierbij zijn de starters op de woningmarkt en de senioren. Op basis van de woningmarktmonitor kan nu al worden gesteld dat de wijzigingen niet zullen zitten in de kwantiteit, maar de kwaliteit van de woningen. Zo zal het accent meer komen te liggen op sociale woningbouw en bouw voor senioren. Op dit moment wordt als richtlijn gehanteerd dat 30% van de te bouwen woningen valt binnen de woningcategorie sociale woningbouw. Het gaat hierbij zowel wel om koop- als huurwoningen. Daarbij staan ook circa 40 appartementen in het bouwprogramma. Aan de hand van het woonwensenonderzoek kunnen mogelijk nog wijzigingen in het woningbouwprogramma doorgevoerd worden.

Conclusie

Het plan past in het volkshuisvestingsbeleid.

3.4.5 Waterplan

Beleid

In samenwerking met waterschap Aa en Maas, provincie Noord-Brabant en Brabant Water heeft de gemeente Maasdonk op 12 februari 2010 het Gemeentelijk Waterplan Maasdonk (Royal Haskoning, 9T5804) opgeleverd. Het waterplan heeft de status van een beleidsplan en betreft een lokale doorvertaling van het Rijks- en provinciale beleid en wetgeving. Grotendeels komen de doelen en uitgangspunten uit het waterplan overeen met de doelen en uitgangpunten van het waterschap. De uitgangspunten van het waterschap zijn verwerkt in paragraaf 3.3.4.

Een belangrijk uitgangspunt uit het waterplan is, dat bij de herontwikkeling van bestaand stedelijk gebied minimaal 10% van het verharde oppervlak afgekoppeld dient te worden van het gemengde rioolstelsel. Het van deze verharding afstromend water voert niet meer af naar het gemengde stelsel, maar dient binnen of in de nabijheid van het gebied geborgen te worden. Wanneer het verhard oppervlak bij een herontwikkeling afneemt, valt dit onder het afkoppelen van verhard oppervlak. De afname aan verhard oppervlak kan hiermee van de 10% worden afgetrokken.

Uitgangspunten waterplan

In tabel 3.1 zijn de uitgangspunten uit het gemeentelijk waterplan opgenomen. Deze zijn gebaseerd op onder andere het beleid van en de afstemming met het waterschap en de gemeente. De uitgangspunten zijn geordend naar de relevante criteria afkomstig uit de Handreiking watertoets.

Tabel 3.1 Uitgangspunten waterplan

afbeelding "i_NL.IMRO.1671.BPKM2011DN000044-01VA_0017.png"

Overwegingen

Bij de uitwerking van het plan is rekening gehouden met bovenstaande uitgangspunten. Dit betekent onder meer dat bij het ontwerp van het watersysteem voor het bedrijventerrein De Terp in een beperkte afkoppeling van bestaande verhardingen is voorzien. Het opgevangen hemelwater zal worden afgevoerd naar de waterberging ten zuiden van de (oude) Rijksweg in plaats van op de bestaand riolering. De afwateringssituatie van De Terp en het omliggende gebied wordt hierdoor positief beïnvloed. De nieuwe woonwijk krijgt een gescheiden afwateringssysteem.

Conclusie

Het plan past binnen het Gemeentelijk Waterplan Maasdonk.

3.4.6 Telecommunicatie-antennes/masten binnen de gemeente Maasdonk

Op de plaatsing van antennes en masten ten behoeve zend-/ontvangstinstallatie voor mobiele communicatie is de gemeentelijke beleidsnotitie “Telecommuncatie-antennes/masten binnen de gemeente Maasdonk” uit augustus 2001 van toepassing. Op grond van deze notitie geldt een terughoudende beleid voor het verlenen van medewerking aan de plaatsing van antennes en masten. Belangrijkste richtlijnen zijn dat gestreefd wordt naar site-sharing en dat plaatsing van masten in het buitengebied in beginsel nagenoeg uitgesloten is. Vanwege het streven naar site-sharing worden geen individuele verzoeken van aanbieders in behandeling genomen.

In de praktijk blijkt het terughoudend beleid tot problemen te leiden bij de aanbieders. Deze hebben tot doel een landelijk dekkend netwerk te ontwikkelen en in stand te houden. Voor zover die problemen betrekking hebben op het beginselverbod om masten in het buitengebied te plaatsen, vallen deze buiten het kader van dit bestemmingsplan. Een probleem dat zich binnen het onderhavig plangebied voordoet, is het gebrek aan hoge objecten (hoger dan 20 meter) waaraan antennes kunnen worden bevestigd. Een bedrijventerrein leent zich in beginsel wel voor het plaatsen van masten.

Overwegingen

De beleidsnotitie “Telecommuncatie-antennes/masten binnen de gemeente Maasdonk” is in het voorliggende bestemmingsplan vertaald naar een wijzigingsregel voor het plaatsen van antenne(masten) ten behoeve van zend- en ontvangstinstallatie voor mobiele telecommunicatie in de bestemming 'Bedrijventerrein'. De in de beleidsnotitie gestelde richtlijnen met uitzondering van de richtlijnen betrekking hebbend op de volksgezondheid, gelden daarbij als voorwaarden voor de wijzigingsbevoegdheid. Masten kunnen alleen geplaatst worden binnen de bestemming 'Bedrijventerrein'. Binnen de planperiode kan via een wijzigingsbevoegdheid medewerking verleend worden aan de plaatsing van (antenne)masten ten behoeve van mobiele telecommunicatie. De nadruk is komen te liggen op de technische noodzaak voor een (antenne)mast in relatie tot de keuze van de meest geschikte locatie en een goede inpassing van de (antenne)mast in de omgeving.

Conclusie

Het plan past in de beleidsnotitie “Telecommuncatie-antennes/masten binnen de gemeente Maasdonk”.

3.4.7 Parkeerbeleid

De gemeente hanteert bij haar parkeerbeleid de CROW-publicatie “Parkeercijfers – basis voor parkeernormering”. Het uitgangspunt hierbij is dat parkeren zoveel mogelijk plaats vindt op eigen terrein. Bij de nadere uitwerking van het plan zal met dit gemeentelijke beleid rekening worden gehouden.

Conclusie

Het plan past binnen het parkeerbeleid van de gemeente.