Plan: | Vlinderstrik 2022 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1621.BP0200-VAST |
Gemeente Lansingerland wil het geldende bestemmingsplan 'Vlinderstrik' (31 maart 2011) actualiseren. De gemeente heeft daartoe besloten, omdat enerzijds de gemeente over een actueel, digitaal en digitaal gepubliceerd bestemmingsplan wil beschikken en anderzijds de wens heeft de bestemmingsplannen te uniformiseren en te standaardiseren. Daarnaast is het masterplan Vlinderstrik, vastgesteld op 27 mei 2008, om een natuur- en recreatiegebied te realiseren, grotendeels gerealiseerd. Deze actualisatie geeft hier verdere invulling aan. De enige nieuwe ontwikkeling binnen het plangebied is de realisatie van een nieuw fietspad. Hiervoor is een separate procedure doorlopen waarvoor de omgevingsvergunning is verleend. De verleende omgevingsvergunning is verwerkt in voorliggend bestemmingsplan.
Het doel van dit bestemmingsplan is het vastleggen van een adequate en actueel juridisch-planologische regeling, waarin de bestaande ruimtelijke- en natuurlijke kwaliteit goed kan worden beheerd en dat het ruimtelijk beleid van de gemeente in een juridisch bindende vorm wordt vastgelegd. Het bestemmingsplan is, met uitzondering van het nieuwe fietspad, conserverend van aard met een actuele regeling voor het beheer van de bestaande situatie.
Het bestemmingsplan “Vlinderstrik 2022” bestaat uit bestemmingen en regels. De bestemmingen zijn opgenomen in een verbeelding. Hierbij zijn regels ten aanzien van het bouwen en het gebruik opgenomen. Het plan gaat vergezeld van deze toelichting. In de toelichting worden de keuzes die zijn gemaakt bij het opstellen van de verbeelding en de regels verantwoord en verduidelijkt. Vervolgens wordt hierin de uitvoerbaarheid van het plan aangetoond.
Ter plaatse van het plangebied vigeert het bestemmingsplan 'Vlinderstrik' van de gemeente Lansingerland, vastgesteld op 31 maart 2011. Een uitsnede van de verbeelding is weergeven in afbeelding 1. Het plangebied is hierin bestemd als 'Agrarisch', 'Agrarisch - Tuinbouw', 'Bedrijf -2', 'Bedrijf - 3', 'Groen', 'Natuur - 1', 'Natuur - 2', 'Natuur - 3', 'Recreatie - 1', 'Recreatie - 2', 'Recreatie - Nutstuin', 'Tuin', 'Verkeer - Erf', 'Verkeer - Metro/Sneltram', 'Verkeer - Wegverkeer', 'Water' en 'Wonen'.
Daarnaast gelden de dubbelbestemmingen 'Leiding - Olie', 'Waarde - Archeologie - 1', 'Waarde - Archeologie - 2', 'Waterstaat - Waterkering' en 'Waterstaat - Waterstaatkundige Functie'.
Afbeelding 1: uitsnede verbeelding vigerend bestemmingsplan 'Vlinderstrik'
Voorliggend bestemmingsplan is een actualisatie waarin de bestaande ruimtelijke situatie wordt vastgelegd die voldoet aan de eisen uit de Wet ruimtelijke ordening (Wro), het Besluit ruimtelijke ordening (Bro), de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en de digitalisering standaarden. Daarnaast wordt voorzien in uniformiteit in de opzet, methodiek en aanpak van het plan en standaardisering van de planregels, toelichting en verbeelding.
Het plangebied (Natuurgebied Zuidpolder) ligt ten zuiden van de kern Berkel en Rodenrijs en wordt globaal begrensd door de volgende wegen en percelen:
Het plangebied van het vigerende bestemmingsplan ''Vlinderstrik'' is oorspronkelijk groter. Daarnaast wijkt de PDF-plankaart af van de contour die is weergeven op www.ruimtelijkeplannen.nl. Voor het bestemmingsplan "Vlinderstrik 2022" is de plangrens enerzijds aangesloten op het vigerende bestemmingsplan 'Lint-Zuid 2017'. Anderzijds is het plangebied aangesloten op de gemeentegrens van Rotterdam en is het bestemmingsplan 'A16 Rotterdam deel Lansingerland' er als een pons uitgehaald. Hierdoor is het plangebied opgedeeld in vier delen, die ruimtelijk gescheiden zijn door het bedrijventerrein Spoorhaven en de A16 (zie afbeelding 2).
Afbeelding 2: ligging plangebied
De toelichting op het bestemmingsplan is als volgt opgebouwd.
Het plangebied van het bestemmingsplan ''Vlinderstrik 2022'' (hierna het plangebied) betreft een natuur- en recreatiegebied ten zuiden van de kern Berkel en Rodenrijs (gemeente Lansingerland). Voor het gebied is een masterplan opgesteld dat voorziet in de realisatie van natuur- en recreatiegebied Vlinderstrik. Dit gebied is inmiddels ontwikkeld en vormt daarmee de bestaande situatie die planologisch vastgelegd dient te worden.
De hoofdfunctie van het gebied is Natuur. Daarnaast zijn nog enkele agrarische percelen, een bedrijfsperceel, een volkstuinencomplex en een woonperceel aanwezig in het plangebied.
De westzijde van het plangebied wordt gevormd door de Zuidpolder. Deze polder is gelegen binnen de gemeente Lansingerland. De oostzijde van het plangebied wordt gevormd door de Schiebroekse Polder. Deze polder ligt binnen de gemeente Rotterdam. De twee polders zijn ruimtelijk van elkaar gescheiden door de Metrolijn en het bedrijventerrein Spoorhaven. Het plangebied wordt begrensd door het bebouwingslint aan de Rodenrijseweg aan de noordzijde, het bedrijventerrein Spoorhaven en het landelijk gebied ten oosten van de Zwarteweg, de Doenkade aan de zuidzijde en de Oude Bovendijk aan de westzijde.
Verder wordt het plangebied omringd door een aantal waardevolle natuur-, weide- en groengebieden aan de westzijde, zoals polder Schieveen, Schiezone, de Ackerdijkse Plassen en verder westwaarts Midden-Delfland. Aan de oostzijde liggen het Schiebroekse Park, het Lage en Hoge Bergse Bos, de Zevenhuizerplas, de Rottemeren en de Bleiswijkse Zoom.
Afbeelding 1: Luchtfoto plangebied
Afbeelding 2a: Planaanzicht gezien vanaf de Oude Bovendijk 212
Afbeelding 2b: Planaanzicht gezien vanaf het fietspad dat parallel loopt aan de N471
Voor een goede vertaling van de bestaande ruimtelijke- en natuurlijke kwaliteit in het bestemmingsplan is een inventarisatie van de bestaande situatie uitgevoerd door middel van een retrospectieve toets. Tevens zijn de stakeholders in het gebied benaderd en wordt hun input ook opgenomen in de retrospectieve toets. De bevindingen van de retrospectieve toets zijn vertaald naar de Nota van Uitgangspunten. Deze Nota van Uitgangspunten is vastgesteld door het college en vormt de basis van voorliggend bestemmingsplan.
Voorliggend bestemmingsplan betreft een actualisatie van het voorheen geldende bestemmingsplan waarbij de bestaande situatie (gerealiseerd natuur - en recreatiegebied) wordt vastgelegd. De wijze van bestemmen in dit bestemmingsplan is ontleend aan de in de Nota van Uitgangspunten gemaakte keuzes.
In het navolgende subparagraaf wordt uiteengezet op welke manier de gronden worden bestemd in onderhavig bestemmingsplan en welke wijzigingen er zijn doorgevoerd ten opzichte van het vigerende bestemmingsplan.
Enkelbestemmingen
Agrarisch
Deze bestemming wordt gegeven aan de gronden die conform het vigerende bestemmingsplan de bestemming ‘Agrarisch’ hebben. De enige wijziging is het perceel ter hoogte van Rodenrijseweg 511. Een deel van het perceel wordt omgezet naar de bestemming ‘Natuur – 1’ en de Agrarische bestemming wordt in overeenstemming gebracht met de eigendomssituatie, zie onderstaande afbeeldingen 3 en 4.
Afbeelding 3: bestaande situatie perceel met bestemming ‘Agrarisch’
Afbeelding 4: nieuwe situatie Agrarische en Natuur bestemming
Binnen deze bestemming zijn geen bedrijfsgebouwen en bedrijfswoningen toegestaan. Uitsluitend gebruik ten behoeve van het grondgebonden agrarische bedrijven c.q. grondgebonden agrarische bedrijfsactiviteiten is toegestaan.
Agrarisch - Glastuinbouw
Deze bestemming wordt gegeven aan het bestaande glastuinbouwbedrijf binnen het plangebied dat in het vigerende bestemmingsplan de bestemming 'Agrarisch - Tuinbouw' heeft.
Binnen deze bestemming zijn geen bedrijfsgebouwen (niet zijnde kassen) en bedrijfswoningen aanwezig. Deze zijn ook niet toegestaan en derhalve is uitsluitend de bouw van kassen mogelijk.
Bedrijf
Deze bestemming wordt gegeven aan de bestaande bedrijven binnen het plangebied. Het onderscheid tussen de bedrijven wordt gemaakt door functieaanduidingen.
De gronden die in het vigerend bestemmingsplan met 'Bedrijf - 2' zijn bestemd, worden bestemd met de functieaanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - 1'. Binnen deze functie is uitsluitend een loods ten behoeve van opslag toegestaan.
De gronden die in het vigerend bestemmingsplan met 'Bedrijf - 3' zijn bestemd, worden bestemd met de functieaanduiding 'transportbedrijf'. Het perceel behoort tot het transportbedrijf CRM. Een deel van de vigerende bestemming 'Bedrijf - 3' is aangekocht en ingericht als natuur en wordt omgezet naar 'Natuur-1', conform afbeelding 5. Binnen de functieaanduiding 'transportbedrijf ' is geen bebouwing toegestaan.
Afbeelding 5: perceel behorende bij het transportbedrijf CMR
Aan de westzijde van het plangebied, ter plaatse van het bestaande volkstuinencomplex, bevond zich een braakliggend bedrijfsperceel. De bestemming 'Bedrijf - 3' is in het vigerende bestemmingsplan toegekend aan dit perceel (zie afbeelding 6). Het perceel wordt niet langer overeenkomstig de planologische mogelijkheden die het vigerende bestemmingsplan biedt gebruikt. Het braakliggende perceel is namelijk betrokken bij het volkstuinencomplex en wordt daarmee overeenkomstig de huidige situatie (volkstuinen) bestemd met de bestemming 'Recreatie - Volkstuin'. Ten gevolge hiervan wordt de vigerende bestemming 'Bedrijf - 3' wegbestemd.
Afbeelding 6: vigerende bestemming 'Bedrijf - 3' wordt wegbestemd
Groen
De gronden ten zuiden van het plangebied, langs de A16, worden conform de vigerende bestemming 'Groen' bestemd (zie afbeelding 7 en 8).
Afbeelding 7: gronden met bestemming groen conform vigerend bestemmingsplan 'Vlinderstrik'
Afbeelding 8: de bestemming 'Groen' in onderhavig bestemmingsplan
Natuur - 1 en Natuur - 2
Natuur - 1
Het grootste deel van het plangebied wordt bestemd met ‘Natuur – 1’ ten behoeve versterking, ontwikkeling en behoud van een kruiden- en faunarijk grasland. De huidige bestemmingen ‘Recreatie – 1’ en ‘Recreatie – 2’ komen daarmee te vervallen. Op deze gronden is het Recreatief Concentratie Punt gevestigd en heeft inmiddels – op sobere en bij de natuurfunctie passende wijze- vorm gekregen door realisatie van een melkschuur en wilde bloementuin Zuidpolder. De melkschuur en alle omliggende gronden zijn in erfpacht uitgegeven aan Natuurmonumenten. Daarom worden deze gronden tevens bestemd met ‘Natuur – 1’.
Tevens wordt de groenstrook binnen de huidige bestemming ‘Verkeer - Wegverkeer’ (zie afbeelding 9) bestemd met de bestemming ‘Natuur – 1’. Deze groenstrook is recent vanuit het project natuur en recreatie Vlinderstrik voorzien van extra beplanting. De strook is in eigendom en beheer bij de gemeente en vormt in de toekomst een entree tot het struinpad door natuur- en recreatiegebied Vlinderstrik (deelgebied Schiebroekse Polder).
Afbeelding 9: groenstrook binnen de bestemming 'Verkeer - Wegverkeer' vigerend
bestemmingsplan (rode cirkel)
Binnen de bestemming 'Natuur - 1' is uitsluitend ter plaatse van de melkschuur een gebouw ten behoeve van de bestemming toegestaan. Voor dit bouwwerk is een bouwvlak opgenomen. Voor de overige gronden zijn uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen toegestaan, zoals bruggen, duikers, beschoeiingen e.d. Daarnaast zijn uitsluitend onverharde wandelpaden toegestaan. Ruiterpaden zijn niet toegestaan.
Natuur - 2
De zone langs de A16 (een deel van de huidige bestemming 'Groen') wordt bestemd met 'Natuur - 2' ten behoeve van de versterking, ontwikkeling en behoud van struweel en bos. Binnen deze bestemming is geen bebouwing toegestaan. Daarnaast zijn uitsluitend onverharde wandelpaden toegestaan en geen ruiterpaden.
Fietsroutes
De bestaande fietsroute is als functieaanduiding 'langzaam verkeer' opgenomen en valt voor een klein deel binnen de bestemming 'Natuur - 2' en voor een groot deel binnen de bestemming 'Natuur - 1'. Er wordt daarnaast een nieuw fietspad aangelegd, waarvoor een omgevingsvergunning is verleend. Ook dit fietspad is (deels) als functieaanduiding 'langzaam verkeer' opgenomen en valt binnen de bestemmingen 'Natuur - 1' en 'Wonen'. Alsmede is een functieaanduiding 'ontsluiting' opgenomen, bedoeld voor ontsluiting van de aanliggende percelen en de langzaam verkeersverbinding.
Recreatie - Volkstuin
De gronden met de huidige bestemming 'Recreatie - Nutstuin' worden bestemd met de bestemming 'Recreatie - Volkstuin'. De bestemming wordt afgestemd op de bestaande situatie. Binnen deze bestemming zijn gebouwen toegestaan die passen binnen de bestemming, zoals kweekkassen, sanitaire gebouwtjes, niet voor bewoning bestemde gebouwtjes ten behoeve van onderhoud en beheer. De gebouwen mogen niet hoger zijn dan 4 meter en maximum toegestane bebouwingspercentage per perceel bedraagt 15% met een maximum van 15 m2.
Tuin
Ten noorden van het plangebied heeft een perceel de bestemming 'Tuin'. Dit perceel behoort tot de achtertuin van de aangrenzende woningen en derhalve wordt deze bestemming overgenomen, zie afbeelding 10 ter plaatse van de rode cirkel.
Afbeelding 10: bestemming ‘Tuin’ vigerend bestemmingsplan
Verkeer
De bestemming 'Verkeer' wordt gegeven aan de gronden die aansluiten op de bestemming 'Verkeer' die conform het bestemmingsplan 'A16 Rotterdam deel Lansingerland' zijn toegekend, zie afbeelding 11 ter plaatse van de rode cirkel.
Afbeelding 11: gronden die bestemd worden met de bestemming ‘Verkeer’
Verkeer - Wegverkeer
Deze bestemming wordt gegeven aan de verkeersontsluiting gelegen tussen het bedrijventerrein Spoorhaven en het bestemmingsplangebied. Deze gronden zijn bestemd voor lokale en provinciale wegen en straten voor (gemotoriseerd) verkeer.
Verkeer - Railverkeer
Deze bestemming wordt gegeven aan de gronden die conform het vigerende bestemmingsplan 'Verkeer - Metro/sneltram' zijn toegekend. Deze gronden zijn bestemd voor een raillijn met bijbehorende sporen, bovenleidingen, wissels en overige constructies.
Verkeer - Erf
Deze bestemming wordt gegeven aan twee percelen die deze bestemming in het vigerende bestemmingsplan ook al hadden, zie afbeelding 12 ter plaatse van de rode cirkels. Deze percelen behoren tot de aangrenzende woningen.
Afbeelding 12: gronden met de bestemming ‘Verkeer-erf’ vigerend bestemmingsplan
Het perceel dat is aangegeven op afbeelding 13 (rode cirkel) behoort tot het eigendom van de provincie en is destijds verkeerd bestemd. De onderliggende bestemming is Natuur en hier wordt ook op aangesloten.
Afbeelding 13: perceel met bestemming ‘Verkeer - erf’ conform vigerend bestemmingsplan
Water
De hoofdwatergangen van het plangebied worden bestemd met de bestemming ‘Water’.
Wonen
Binnen het plangebied bevinden zich twee vrijstaande woningen. Deze krijgen de bestemming 'Wonen'. Om het hoofdgebouw is een bouwvlak gelegd. De functieaanduiding 'langzaam verkeer' voor het fietspad ligt deels binnen dit bestemmingsvlak. Alsmede is een functieaanduiding 'ontsluiting' opgenomen, bedoeld voor ontsluiting van de aanliggende percelen en de langzaam verkeersverbinding.
Dubbelbestemmingen
Archeologie
Binnen een deel van plangebied geldt een archeologische dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie 3', gebaseerd op de archeologische beleids- en advieskaart van de gemeente Lansingerland uit 2016. Hiermee worden de verwachte archeologische waarden beschermd. Op deze gronden is uitsluitend bebouwing toegestaan voor zover geen bouwwerkzaamheden dienen te worden verricht die dieper reiken dan 0,30 m beneden het maaiveld en die een grondoppervlakte bestrijken die groter is dan 100 m2, waarbij tevens dient te worden voldaan aan de bepalingen van de onderliggende bestemming.
Leiding - olie
De bestemming 'Leiding - olie' wordt niet overgenomen in het bestemmingsplan. De leiding is gelegen binnen het aangrenzende bestemmingsplan ''A16 Rotterdam deel Lansingerland''.
Waterstaat - waterkering
De waterkeringen zijn afgestemd op de actuele keur en de gronden krijgen de bestemming 'Waterstaat - waterkering'. Hiermee is de waterkerende functie primair gesteld ten opzichte van de andere aangegeven bestemmingen. Op deze gronden is tevens de Keur van het Hoogheemraadschap van Delfland van toepassing. Ontwikkelingen binnen de bestemming zijn slechts toelaatbaar, indien geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de belangen van de waterkering. Het oprichten van bouwwerken ten behoeve van de secundaire bestemmingen is afhankelijk gesteld van een door het bevoegd gezag te verlenen omgevingsvergunning voor afwijken. Alvorens bij omgevingsvergunning afwijking te verlenen wordt ten aanzien van de waterhuishoudkundige aspecten advies ingewonnen bij het hoogheemraadschap. Naast de bepalingen van het bestemmingsplan zal, op grond van de keurbepalingen, bij het oprichten van bebouwing dan wel het uitvoeren van een aantal werken en/of werkzaamheden tevens een watervergunning van het hoogheemraadschap nodig zijn.
Gebiedsaanduidingen
Geluidzones rond het luchtvaarterrein Rotterdam The Hague Airport
Het bestemmingsplan 'Geluidzones rond het luchtvaartterrein Rotterdam The Hague Airport' valt over het plangebied. De gebiedsaanduidingen die binnen het bestemmingsplangebied liggen worden overgenomen. Het gaat om de volgende gebiedsaanduidingen:
Deze gebiedsaanduidingen dienen ter bescherming van de luchtvaart, zodanig dat het aantal geluidsgevoelige gebouwen niet mag toenemen. Woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen in de zin van het Besluit geluidsbelasting grote luchtvaart (Bggl) mogen slechts worden opgericht, indien wordt voldaan aan het bepaalde in hoofdstuk 3 titels 1 en 2 van het Bggl.
Buisleidingenstrook van nationaal belang
Voor de buisleidingenstrook van nationaal belang wordt een vrijwaringszone opgenomen. Hierbij wordt niet het Barro aangehouden. Van het Barro wordt gemotiveerd afgeweken door de gemeente. De afwijking komt voort uit de procedure rondom het bestemmingsplan A16. Door deze afwijking wordt hierop aangesloten. De voorgestelde ligging, in afwijking van het Barro, is overgenomen in het bestemmingsplan. Voor de ligging van het reserveringsgebied wordt aangesloten op het bestemmingsplan ''A16 Rotterdam deel Lansingerland''.
Voorliggend bestemmingsplan is opgesteld conform de standaard van de gemeente Lansingerland, de Modelplanregels (versie 3.6.), met inachtneming van de bepalingen die zijn opgenomen in de Regeling standaarden ruimtelijke ordening (Rsro), zoals de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP2012) en het coderingssysteem Informatiemodel Ruimtelijke Ordening (IMRO).
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de wijze waarop de regels en verbeelding van voorliggend plan zijn opgebouwd.
Op de verbeelding wordt aangegeven welke bestemming gronden hebben. Dit gebeurt via een bestemmingsvlak. Voor het op de verbeelding aangegeven bestemmingsvlak gelden de gebruiksmogelijkheden zoals die in de bijbehorende regels worden gegeven. Die toegekende gebruiksmogelijkheden kunnen op twee manieren nader worden ingevuld:
De regels bestaan uit vier hoofdstukken:
Een toelichting op de wijze van bestemmen is uiteengezet in paragraaf 2.2. Hierna wordt een korte toelichting gegeven op de hoofdstukken en artikelen.
In dit hoofdstuk is een aantal begrippen verklaard, die worden gebruikt in de regels. Dit voorkomt dat er bij de uitvoering van het plan onduidelijkheden ontstaan over de uitleg van bepaalde regelingen. Daarnaast is het artikel "Wijze van meten” opgenomen waarin bepaald is hoe de voorgeschreven maatvoering in het plan gemeten moet worden.
In dit tweede hoofdstuk zijn de regels van de bestemmingen opgenomen. Dit gebeurt in alfabetische volgorde. Per bestemming is het toegestane gebruik geregeld en zijn bouwregels en, eventueel, ook bepalingen met betrekking tot het uitvoeren van werken, geen bouwwerken zijnde, en werkzaamheden opgenomen. Ook de dubbelbestemmingen worden in dit hoofdstuk opgenomen. Die komen, ook in alfabetische volgorde, achter de bestemmingsregels. Ieder artikel kent een vaste opzet. Eerst wordt het toegestane gebruik geformuleerd in de bestemmingsomschrijving. Vervolgens zijn bouwregels opgenomen. Aansluitend volgen afwijkingsregels met betrekking tot bouw- en/of gebruiksregels. Ten slotte zijn eventueel bepalingen met betrekking tot het uitvoeren van werken, geen bouwwerken zijnde, en werkzaamheden en/of wijzigingsbevoegdheden opgenomen. Om de bestemmingsregels goed te interpreteren is het van belang om ook de overige hoofdstukken te betrekken.
Vanwege het conserverende karakter van het bestemmingsplan en het belang van het behouden van de bestaande landschappelijke karakteristieken en kwaliteiten is er gekozen voor een gedetailleerde manier van bestemmen. In principe wordt de bestaande (legale) situatie bestemd zoals deze nu aanwezig is. Dit betekent dat er een bestemming wordt toegepast die past bij het huidige gebruik van het perceel en dat er bouwvlakken om de hoofdbebouwing op de percelen worden gelegd. Voor de bestemmingen is aangesloten bij de standaarden van de gemeente. De bestemmingen en het toegestane gebruik zijn toegelicht in paragraaf 2.2.
In dit hoofdstuk zijn regels opgenomen met een algemeen karakter. Ze gelden dus voor het hele plan. Het zijn achtereenvolgens een anti-dubbeltelregel, algemene bouwregels, algemene gebruiksregels, algemene aanduidingsregels, algemene afwijkingsregels, algemene wijzigingsregels en algemene procedureregels.
Hoofdstuk 4 Overgangs- en Slotregels
In het overgangsrecht is een regeling opgenomen voor bebouwing en gebruik dat al bestond bij het opstellen van het plan, maar dat strijdig is met de opgenomen regeling. Onder bepaalde voorwaarden mag deze strijdige bebouwing en/of dit strijdig gebruik worden voortgezet of gewijzigd. In de slotregel is de officiële naam van het plan bepaald. Onder deze naam kan het bestemmingsplan worden aangehaald.
Voor het verbeelden van de geometrisch bepaalde bestemmingen is een BGT-ondergrond gebruikt. Dit bestand is opgebouwd in coördinaten in het stelsel van de Rijksdriehoeksmeting, of kortweg Rijksdriehoekscoördinaten (ook wel: RD-coördinaten). Dit zijn de coördinaten die in Nederland worden gebruikt als grondslag voor onder meer geografische aanduidingen, waarbij de exacte locatie van een gebied wordt vastgelegd. In het plan is met behulp van lijnen, coderingen en arceringen aan gronden een bepaalde bestemming toegekend. Binnen een bestemmingsvlak zijn met aanduidingen nadere regels aangegeven. Op een afdruk van de geometrische plaatsbepaling, de verbeelding, zijn alle bestemmingen en aanduidingen naast elkaar zichtbaar.
De gegevens zijn digitaal raadpleegbaar. Via de digitale portal waarop het plan wordt gepubliceerd kan, door te klikken op een bepaalde locatie, de bijbehorende bestemmingsregeling worden opgeroepen.
Er worden middels dit bestemmingsplan geen nieuwe ontwikkelingen en/of functies mogelijk gemaakt. Een overzicht van het totale rijksbeleid is hierdoor niet benodigd. Wel is het voorkeurstracé buisleidingen en de geluidzones rond het luchtvaartterrein Rotterdam The Hague Airport van belang. Deze worden nader toegelicht.
Structuurvisie Buisleidingen
De structuurvisie Buisleidingen is een visie waarmee het Rijk ruimte reserveert in Nederland voor toekomstige buisleidingen voor gevaarlijke stoffen. Het gaat daarbij om ondergrondse buisleidingen voor het transport van aardgas, olieproducten en chemicaliën, die provinciegrens- en vaak ook landgrensoverschrijdend zijn. De structuurvisie geeft een hoofdstructuur van verbindingen aan waarlangs ruimte moet worden vrijgehouden.
De structuurvisie Buisleidingen 2012-2035 kent een tracé dat tussen Rotterdam en de kernen van Lansingerland ligt, vlak langs het tracé van de A16 Rotterdam. Het gaat om het transport van gevaarlijke stoffen (olie, gas). In het tracé kunnen meerdere leidingen liggen met een onderlinge afstand van 5-7 meter. Dit tracé kent bovengronds een belemmeringenstrook die obstakelvrij moet blijven. De strook dient als dubbelbestemming in bestemmingsplannen te worden opgenomen. In deze actualisatie wordt het tracé buisleidingenstrook overgenomen.
Het Barro en Rarro regelen de juridische doorwerking van de structuurvisie. In het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro) zijn onder meer Rijksvaarwegen, grote rivieren en ecologische hoofdstructuur opgenomen. In de Rarro staan de voorkeurstracés voor buisleidingen. Gemeenten zijn verplicht om bij het opstellen of aanpassen van bestemmingsplannen, rekening te houden met toekomstige leidingen op hun grondgebied. Ze moeten voorkomen dat nieuwe belemmeringen ontstaan. Het Rarro wordt hieronder nader toegelicht.
Regeling algemene regels ruimtelijke ordening (Rarro)
Op 1 december 2020 is de geconsolideerde versie van het Rarro in werking getreden. Volgens de kaarten behorende bij het Rarro loopt door een deel van het plangebied een voorkeurstracé buisleidingen (zie onderstaande afbeelding 14). De voorkeurstracés voor de aanleg van buisleidingen zijn van nationaal belang voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Deze stroken zijn gereserveerd voor de aanleg van hoofdverbindingen voor het transport van bijvoorbeeld gas (onder hoge druk), olie of zuurstof.
Afbeelding 14: uitsnede kaart Rarro - voorkeurstracés buisleidingen
De buisleidingenstrook van nationaal belang wordt overgenomen. Hierbij wordt echter niet het Barro aangehouden. Van het Barro wordt gemotiveerd afgeweken door de gemeente. De voorgestelde ligging, in afwijking van het Barro, is overgenomen in het bestemmingsplan. Voor de ligging van het reserveringsgebied wordt aangesloten op het bestemmingsplan ''A16 Rotterdam deel Lansingerland''.
Afbeelding 15: ligging reserveringsgebied (paarse lijn), hetgeen wordt opgenomen in het bestemmingsplan Vlinderstrik 2022.
Geluidszones rond het luchtvaartterrein Rotterdam The Hague Airport
Ten zuiden van de gemeente Lansingerland is de luchthaven Rotterdam The Hague Airport gelegen. In verband met de benodigde verruiming van de Ke-geluidszone van het luchtvaartterrein heeft de minister van Verkeer en Waterstaat op 5 oktober 2010 een wijzigingsbesluit vastgesteld om de verruimde geluidszones van Rotterdam The Hague Airport vast te leggen. Gelijktijdig met het besluit van de minister van Verkeer en Waterstaat is door de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer op grond van de Wro een aanwijzingsbesluit genomen, waarin de betrokken gemeenten wordt opgedragen de gewijzigde geluidszones op te nemen in de bestemmingsplannen, die binnen de geluidszones vallen. Deze geluidszones zijn door de gemeente destijds opgenomen in het facetbestemmingsplan ''Geluidszones Rotterdam The Hague Airport''. De geluidzone loopt over een groot deel van het plangebied (zie onderstaande afbeelding). De regels met betrekking tot de geluidzones worden overgenomen vanuit dit plan.
Afbeelding 16: uitsnede geluidzones rond het luchtvaartterrein Rotterdam The Hague Airport
Conclusie
Gezien het bovenstaande is het plan in overeenstemming met het rijksbeleid.
Het provinciaal beleid is vastgelegd in het Omgevingsbeleid bestaande uit de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening, vastgesteld op 1 augustus 2020 (geconsolideerd augustus 2021).
Uit de kaart van de Omgevingsvisie is op te maken dat het plangebied ligt binnen de volgende gebieden:
Vitale landbouw
De provincie wil nieuwe bebouwing in het landelijk gebied beperken om zo de openheid te handhaven. Agrarische ontwikkelingen (in de vorm van bebouwing en kassen) vinden plaats op bouwpercelen of anderszins geconcentreerd en houden rekening met de aanwezige kenmerken en waarden. Nieuw vestiging van intensieve veehouderij wordt niet toegelaten binnen de provincie. Intensieve veehouderij is vanwege de schaal en de aard van de bedrijfsvoering en de daarmee samenhangende ruimtelijke verschijningsvorm, in het algemeen niet passend bij het Zuid-Hollandse landschap en het karakteristieke gebruik daarvan.
Glastuinbouw en boom- en sierteelt staat de provincie alleen toe in de daarvoor aangewezen gebieden.
Afbeelding 17: uitsnede kaart Omgevingsvisie - Agrarische bebouwing en bedrijfsvoering
Sportief en recreatief aantrekkelijke en beweegvriendelijke leefomgeving
De provincie draagt samen met partners zorg voor het beheer van recreatiegebieden, -netwerken en -voorzieningen. Waaronder de recreatieve netwerken voor varen, fietsen, wandelen en paardrijden.
Landschappen
De provincie zet in op een betere, gebiedsgerichte verweving van de verschillende ‘klassieke’ functies in de groene ruimte (landbouw, natuur, recreatie, water, cultuurhistorie) en een betere relatie tussen stad en land. Daarmee wil de provincie gebruikswaarde, toekomstwaarde en belevingswaarde van de verschillende Zuid-Hollandse landschappen behouden en versterken. De klimaat- en energie-efficiënte samenleving stelt nieuwe eisen aan de groene ruimte. Deze worden zo veel mogelijk ingepast met behoud of zelfs verbetering van bestaande functies.
De provincie wil samen met haar partners een kwaliteitsslag maken in de groene ruimte binnen en buiten de stad, zodanig dat de intrinsieke waarden worden beschermd en versterkt, en dat de groene ruimte aansluit bij de vraag van de gebruikers en bewoners, toekomstbestendig is en bijdraagt aan de identiteit en ruimtelijke kwaliteit van Zuid-Holland.
Afbeelding 18: uitsnede kaart Omgevingsvisie - Behouden en versterken landschappen
Gezonde leefomgeving
De provincie streeft naar het voorkomen en verminderen van stress-gerelateerde ziektes door het aanbieden van verschillende soorten groen (bos, park, recreatieterreinen). Samen met partners zet de provincie hiermee in op verhoging van de levensverwachting in verschillende wijken. Hiertoe ontwikkelt de provincie onder andere een platform voor alle groeninitiatieven.
Conclusie
Het planvoornemen is om de bestemming 'Agrarisch-Glastuinbouw' aan het bestaande glastuinbouwbedrijf te geven. Op deze manier is deze functie toegestaan op de alleen daarvoor aangewezen gebieden. Delen van het plangebied worden bestemd als natuur ten behoeve versterking, ontwikkeling en behoud van het gebied. Op deze manier worden de intrinsieke waarden beschermd en versterkt en sluit de groene ruimte aan bij de vraag van de gebruikers en bewoners. Het gebied wordt toekomstbestendig en draagt bij aan de identiteit en ruimtelijke kwaliteit van Zuid-Holland. Ook draagt het plan bij aan een gezonde leefomgeving, door het aanbieden van verschillende vormen van natuur. Gezien het bovenstaande is het plan in overeenstemming met de provinciale Omgevingsvisie.
Uit de kaart van de Omgevingsverordening is op te maken dat de volgende regels gelden voor het plangebied:
Ruimtelijke kwaliteit (artikel 6.9)
1.
Een bestemmingsplan kan voorzien in een nieuwe ruimtelijke ontwikkeling, onder de volgende voorwaarden ten aanzien van ruimtelijke kwaliteit:
2b.
een bestemmingsplan voor een gebied met beschermingscategorie 2, waarvan de plaats geometrisch is bepaald en verbeeld op kaart 14 in bijlage II, kan niet voorzien in een ruimtelijke ontwikkeling als bedoeld in het eerste lid, onder c, tenzij het gaat om de ontwikkeling van bovenlokale infrastructuur of van natuur of om een in het Programma ruimte uitgezonderde ruimtelijke ontwikkeling of een zwaarwegend algemeen belang en voorts wordt voldaan aan de onder c gestelde voorwaarden.
Afbeelding 19: uitsnede kaart Omgevingsverordening - Artikel 6.9 Ruimtelijke kwaliteit
6.
Voor zover een ruimtelijke ontwikkeling als bedoeld in het eerste lid een significante aantasting tot gevolg heeft van de wezenlijke kenmerken en waarden van belangrijke weidevogelgebieden, recreatiegebieden rond de stad, of karakteristieke landschapselementen, is het provinciale compensatiebeleid van toepassing zoals vastgelegd in de beleidsregel Compensatie Natuur, Recreatie en Landschap Zuid-Holland (2013). De toelichting bij het bestemmingsplan bevat een verantwoording over de wijze van compensatie.
Agrarische bedrijven (Artikel 6.18)
1. Een bestemmingsplan voor agrarische gronden voldoet aan de volgende voorwaarden:
2. In afwijking van het eerste lid, onder e, kan een bestemmingsplan voorzien in een oppervlak van meer dan 2 hectare kassen bij een bestaand volwaardig glastuinbouwbedrijf en meer dan 300 m2 kassen bij een volwaardig boom- en sierteeltbedrijf, mits:
3. Een bestemmingsplan voor agrarische gronden kan onder de volgende voorwaarden voorzien in verbredingsactiviteiten bij agrarische bedrijven, waaronder zorg, recreatie, energieopwekking en de verkoop van producten uit eigen teelt:
Artikel 6.10 Stedelijke ontwikkelingen
Naast deze regels geldt artikel 6.10 voor stedelijke ontwikkelingen.
In deze actualisatie worden, buiten een nieuw fietspad, geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Hierdoor hoeft in de toelichting de ladder voor duurzame verstedelijking niet doorlopen te worden.
Conclusie
De bestemmingswijzigingen passen binnen de bestaande gebiedsidentiteit en voorzien geen wijzigingen op structuurniveau. Het plangebied ligt binnen een gebied met beschermingscategorie 2 voor recreatiegebieden. Het planvoornemen heeft geen negatieve invloed op het gebied en is niet in strijd met de geldende regels voor recreatiegebieden en agrarische bedrijven.
Het plangebied ligt binnen het beheersgebied Hoogheemraadschap van Delfland.
Het beleid van het Delfland is vastgelegd in de handreiking watertoets voor gemeenten. De Handreiking is gebaseerd op bestaand beleid. De Handreiking watertoets geeft inzicht in hoe Delfland de watertoets procedureel en inhoudelijk invult. De watertoets is erop gericht ruimtelijke functies en waterhuishoudkundige mogelijkheden optimaal op elkaar aan te laten sluiten.
De beschikbaarheid van voldoende, schoon water is bovendien onmisbaar voor de glastuinbouw, melkveehouderij en industrie en van groot belang voor recreatie en natuur. Veilig en aangenaam wonen, werken en recreëren, vereist een voortdurende zorg voor het waterbeheer. Dit valt allemaal onder het beheer van Hoogheemraadschap Delfland.
De watertoets komt voort uit het advies van de Commissie Waterbeheer 21e eeuw en het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW, 2003; NBW-actueel, 2008). De toets berust op twee uitgangspunten:
De initiatiefnemer dient in een vroeg stadium overleg te voeren met de waterbeheerder over een ruimtelijk planvoornemen. Hiermee wordt voorkomen dat ruimtelijke ontwikkelingen in strijd zijn met duurzaam waterbeheer.
Het plangebied is herontwikkeld tot natuurgebied, hierbij zijn ook de waterhuishoudkundige maatregelen die onderdeel uitmaakten van het plan doorgevoerd. Het bestemmingsplan 'Vlinderstrik 2022' voorziet in een actuele regeling voor het plangebied. De enige nieuwe ontwikkeling binnen het plangebied is de realisatie van een nieuw fietspad. Hiervoor werd een separate procedure doorlopen, waarin de uitvoerbaarheid van het plan op het gebied van diverse aspecten werd onderzocht. De omgevingsvergunning voor dit fietspad is verleend en verwerkt in voorliggend bestemmingsplan.
Gesteld wordt dat gelet op het conserverende karakter van het bestemmingsplan het doorlopen van de watertoets niet noodzakelijk is.
Lansingerland wil 'aantrekkelijk wonen, werken, recreëren en leven' sturen met een eigen visie. Binnen de gemeente staat een groot aantal ontwikkelingen op stapel wat betreft woningbouw, bedrijventerreinen en maatschappelijke voorzieningen. Om deze en andere ruimtelijke ontwikkelingen en ruimtelijk beleid te verankeren, heeft de gemeente een structuurvisie opgesteld, op basis van de Wet ruimtelijke ordening (Wro). De gemeente voldoet hiermee aan de verplichting uit de Wro om voor haar grondgebied een structuurvisie op te stellen.
De koers voor de gemeente Lansingerland is:
Duurzaamheid en een goede ontsluitingsstructuur zijn daarbij randvoorwaarden.
De gemeente heeft een aantal ambities om inhoud aan de koers te geven.
Voor het plangebied zijn de ambities 'Groene oase en dynamisch vrijetijdslandschap' en 'Goed bereikbaar, minder autogebruik, uitstekend openbaar vervoer' van toepassing.
Het creëren van recreatiemogelijkheden, die vrij toegankelijk zijn en het aanleggen van een netwerk van fiets- en wandelroutes vallen onder de ambitie om een groene oase en dynamisch vrijetijdslandschap te realiseren. Ook is er aandacht voor natuurontwikkeling. Daarnaast wil de gemeente een fijnmazig, veilig en toegankelijke netwerk van wandel- en fietspaden, zodat steeds vaker voor alternatieve vervoermiddelen, zoals de fiets wordt gekozen.
In de Toekomstvisie Lansingerland heeft de gemeente haar doelstellingen voor de periode tot 2040 geformuleerd. Deze visie dient als kader voor de gemeentelijke structuurvisie. De gemeente Lansingerland wil in 2040 het volgende hebben bereikt:
Afbeelding 20: uitsnede toekomstvisie Lansingerland en plangebied (oranje cirkel)
Het plangebied is in de toekomstvisie aangeduid als 'Natuur en recreatie 2020'. De ontwikkeling van het gebied is grotendeels afgerond en deze actualisatie geeft hier verdere invulling aan.
De parapluherziening parkeernormering Lansingerland herziet de regeling voor het parkeren in alle gemeentelijke ruimtelijke plannen. De regels met betrekking tot parkeren worden overgenomen vanuit dit plan.
De gemeente Lansingerland heeft elf grotere groen- en recreatiegebieden. De gebieden spelen een belangrijke rol voor de inwoners van Lansingerland en zijn medebepalend voor de identiteit van de gemeente. De Vlinderstrik is onderdeel van de Groenzone Noordrand. Het belangrijkste uitgangspunt voor de Vlinderstrik is dat een goede ecologische en recreatieve verbinding wordt gemaakt tussen Midden-Delfland/Polder Schieveen en het Rottemerengebied. Deze actualisatie geeft hier verdere invulling aan.
In Planologische Kern Beslissing Project Mainportontwikkeling Rotterdam (2000) is door de Rijksoverheid vastgelegd dat, in verband met aanleg van de Tweede Maasvlakte, rond Rotterdam 750 hectare natuur- en recreatiegebied wordt aangelegd (dubbeldoelstelling: investeren in economie en leefbaarheid). Ongeveer 100 hectare was voorzien in de Schiebroekse en Zuidpolder (samen Vlinderstrik). In mei 2008 verscheen Masterplan PMR Vlinderstrik. Hierin hebben Provincie Zuid-Holland, stadsregio Rotterdam en betrokken gemeenten hun visie voor Vlinderstrik vastgesteld. De oppervlakte van groengebied Vlinderstrik is in het Masterplan verruimd tot 140 hectare. Het Masterplan omvatte:
Het Masterplan Vlinderstrik uit 2008 vastgesteld en is vervolgens door beide gemeenten vertaald in een nieuw bestemmingsplan voor het gebied. Het masterplan vormt de basis voor de bestemmings- en inrichtingsplannen. Het masterplan legt de hoofdstructuur vast en beschrijft de uitgangspunten en randvoorwaarden voor de ontwikkelingen van de polders als geheel, waaronder circa 140 hectare natuur- en recreatiegebied. Dit Masterplan is een vervolg op de “Verkenningennota inrichting Zuid- en Schiebroekse Polder” (november 2002) en de “Bestuurlijke Uitgangspunten Schiebroekse Polder en Zuidpolder” (juni 2003). Het doel van het masterplan Vlinderstrik om een natuur- en recreatiegebied te realiseren is grotendeels gerealiseerd. Er is een aantrekkelijk gebied ontwikkeld, waarin waardevolle elementen behouden zijn en fietsers en wandelaars makkelijk hun weg vinden in het gebied en naar andere groene gebieden in de omgeving. Het Masterplan de Vlinderstrik is, in deze planfase zijn scherpere richtlijnen van kracht geworden ten aanzien van de luchtvaartveiligheid in relatie tot vogels (Fauna Effect Rapportage). De Vlinderstrik ligt immers grotendeels binnen de geluids- en veiligheidscontouren van Rotterdam The Hague Airport; het oppervlak aan moeras en water is daarom beperkt en plas-dras situaties mogen slechts binnen strikte regels optreden. Verder is de aard en omvang van het Recreatief Concentratie Punt in deze fase van planvorming aangepast (kleiner en extensiever), ten opzichte van wat hierover in het Masterplan is opgenomen.
In oktober 2013 is het bestemmingsplan voor natuur- en recreatiegebied Vlinderstrik (West/Zuidpolder/Lansingerland & Oost/Schiebroekse Polder/Rotterdam) vastgesteld door de betrokken gemeenten Lansingerland en Rotterdam. Binnen de kaders van dit bestemmingsplan is vervolgens door Stads Ontwikkeling van gemeente Rotterdam een Definitief Ontwerp / Inrichtingsplan voor het gebied opgesteld. Hierin zijn nieuwe inzichten bij gemeenten Rotterdam en Lansingerland over (de recreatieve beleefbaarheid van) de waarden van het bestaande cultuurlandschap meer centraal komen te staan. Het Definitief Ontwerp / Inrichtingsplan is in 2014 bestuurlijk vastgesteld door beide gemeenten. Het vormde in de navolgende jaren de basis voor zowel de inrichting van het natuur- en recreatiegebied (door gemeente Rotterdam), die in 2018 gereedkwam, als voor het beheer dat door Natuurmonumenten wordt uitgevoerd, in opdracht van de gemeente.
Deze actualisatie is in lijn met dit plan en geeft hier verdere invulling aan.
De Noordas Rotterdam wordt als ‘groene contramal’ van de stad getransformeerd tot een zoveel mogelijk aaneengesloten, aantrekkelijk natuur- en recreatiegebied. De Vlinderstrik is een cruciale schakel in de Noordrand. Het verbindt Rotterdam en Lansingerland met het landschap van Midden-Delfland, Ackerdijkse Plassen en Rottemeren. In de Vlinderstrik komen ecologische verbinding en recreatieve verbinding samen. Ook de verblijfskwaliteit voor mens en dier wordt hier verhoogd. Het doel van de inrichting van de noordrand is het open karakter van het buitengebied te behouden en te versterken met natuur- en recreatieve waarden en realiseren van een oost-west verbinding zowel voor recreant als natuur. Voor de Vlinderstrik is er een streefbeeld opgesteld. Ten eerste is de landschappelijk opbouw van belang. Met de Vlinderstrik wordt de essentie van het aanwezige cultuurlandschap versterkt. Natuur- en landschapswaarden worden gecombineerd met recreatieve dooradering en voorzieningen. Ten tweede is het zo dat de afwisselende inrichting een grote natuurlijke diversiteit aan percelen, sloten en overgangen biedt die voor planten en dieren interessant zijn. De kavels zelf worden beheerd als weiden en hooilanden, om de openheid in stand te houden en het cultuurlandschap in ere te houden. Een ander streefbeeld is dat recreatieve voorzieningen in de Vlinderstrik uitgaan van het principe ‘belevenisverbinding’. In de Vlinderstrik worden enkele grotere recreatieve plekken gerealiseerd. Ten slotte is een goede waterhuishouding van belang in het gebied. De ontwikkeling van het gebied is grotendeels afgerond en deze actualisatie is in lijn met het Beheerplan natuur en recreatie voor de Vlinderstrik.
In het eerste kwartaal van 2022 wordt door de gemeenteraad van Langsingerland de Omgevingsvisie vastgesteld. De gemeente zet in op een ‘verbonden, vindingrijk en gezond Lansingerland in 2040’. De gemeente werkt aan impactvolle oplossingen voor complexe, mondiale voedselvraagstukken, voor huidige en toekomstige generaties. Om dat te realiseren is de visie gebaseerd op drie pijlers:
De overkoepelende visie - een verbonden, vindingrijk en gezond Lansingerland - gaat over de hele gemeente, maar de uitwerking is verschillend per gebied. Hierdoor worden de volgende deelgebieden onderscheiden
De Vlinderstrik is gelegen in het deelgebied 'Groene flanken'. Aan de randen van de gemeente zijn omvangrijke open en groene gebieden aaneengeschakeld. De Rotte vormt de oostelijke gemeentegrens waar de recreatiegebieden aan liggen. In de noordelijke polders met de deelgebieden die in Lansingerland en Zuidplas liggen, wordt samen met de provincie, de agrariërs en andere stakeholders verkend wat een duurzame toekomst voor dit gebied kan zijn. Het recreatiegebied langs de Rotte wordt als één samenhangend landschap vormgegeven: een landschapspark. Via het Triangelpark en de Vlinderstrik gaat de groene verbinding in westelijke richting door naar het Bijzonder Provinciaal Landschap Midden Delfland. Het gebied rondom de Rotte kenmerkt zich door een afwisselend geheel van openheid, beplanting en water. De Bergboezem en Groenzoom zijn ontstaan als onderdeel van de Groenblauwe Slinger, die van Midden-Delfland via de westkant van Zoetermeer naar Alphen aan den Rijn loopt. Het is de groenblauw ruggengraat van Lansingerland en legt een verbinding met het Groene Hart en Midden-Delfland
De ontwikkeling van het plangebied is grotendeels afgerond en deze actualisatie geeft verder invulling hieraan. Dit sluit aan op de groene verbinding die de gemeente wil creëren.
Het voorliggend bestemmingsplan voorziet in een actualisatie van een vigerend bestemmingsplan. Er worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. De enige wijziging die met dit bestemmingsplan mogelijk wordt gemaakt is de aanleg van een fietspad, waarvoor een separate omgevingsvergunning is verleend. Voor de aanvraag omgevingsvergunning zijn diverse onderzoeken uitgevoerd. Ook heeft het Hoogheemraadschap van Delfland een watergunning verstrekt. De vergunning is onherroepelijk en is daarom verwerkt worden in het bestemmingsplan.
Op het plangebied zijn diverse toetsingsvlakken behorende bij de cns apparatuur van LVNL van toepassing. Het betreft daarbij het toetsingsvlak behorende bij het ILS (Instrument Landing System) van baan 24. In dit bestemmingsplan worden geen ontwikkelingen mogelijk gemaakt waarvoor een nadere toetsing noodzakelijk is. De toegestane bouwhoogte in het plangebied is namelijk beperkt van omvang.
Milieukundig verandert er naast het fietspad niets in het plangebied. Derhalve zijn geen nadere onderzoeken nodig. Een onderbouwing van omgevingsaspecten kan daarom achterwege blijven.
Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) in de plantoelichting minimaal inzicht te worden gegeven in de economische uitvoerbaarheid van het plan. Tevens is met de inwerkingtreding van de Wet ruimtelijke ordening de verplichting ontstaan om, indien sprake is van ontwikkelingen waarvoor de gemeente redelijkerwijs kosten moet maken, bijvoorbeeld voor de aanleg van voorzieningen van openbaar nut, en de plankosten, deze moeten worden verhaald op de initiatiefnemer c.q. ontwikkelaar. Een en ander dient te worden vastgelegd in privaatrechtelijke overeenkomsten met iedere grondeigenaar. Als er met een grondeigenaar geen overeenkomst is gesloten en het kostenverhaal niet anderszins is verzekerd, dient een exploitatieplan te worden opgesteld dat tegelijkertijd met het bestemmingsplan moet worden vastgesteld.
Het bestemmingsplan voorziet in een actualisatie van een vigerend bestemmingsplan. Het bestemmingsplan wordt uitgevoerd op kosten van de gemeente. Vanuit de jaarlijkse begroting voor bestemmingsplannen is budget vrijgemaakt voor het opstellen en het begeleiden van de bestemmingsplanprocedure. Het plan is hierdoor economisch uitvoerbaar. Er hoeft geen exploitatieplan te worden opgesteld.
Met dit bestemmingsplan wordt een actualisatie van het vigerend bestemmingsplan mogelijk gemaakt. De bestaande situatie wordt op een adequate manier vastgelegd. Aangenomen wordt dat er geen overwegende bezwaren bestaan tegen dit bestemmingsplan aangezien er geen ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt. Bovendien wordt in de bestemmingsplanprocedure de mogelijkheid geboden om zienswijzen in te dienen (zie ook hoofdstuk 6 van deze toelichting). Gezien het bovenstaande wordt de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan voldoende gewaarborgd geacht.
Inleidend
Het bestemmingsplan is bindend voor zowel de overheid als de burger. De primaire verantwoordelijkheid voor controle en handhaving ligt bij de gemeente. Handhaving kan worden omschreven als elke handeling die erop gericht is de naleving van regelgeving te bevorderen of een overtreding te beëindigen. Het doel van handhaving is om de duurzame bescherming van mens en omgeving te waarborgen. Binnen het kader van het bestemmingsplan heeft regelgeving met name betrekking op de Wet ruimtelijke ordening (Wro), de Woningwet (Ww) en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Bij overtreding van deze regelgeving moet gedacht worden aan bouwen zonder omgevingsvergunning voor het bouwen, bouwen in afwijking van een verleende vergunning, het handelen zonder of in afwijking van een noodzakelijke vergunning voor het uitvoeren van werken, geen bouwwerken zijnde, en voor werkzaamheden (de vroegere aanlegvergunning) en het gebruik van gronden en opstallen in strijd met de gebruiksregels van het bestemmingsplan of een afwijking. De handhaafbaarheid van een bestemmingsplan is met name afhankelijk van het draagvlak van de regels onder de burgers en van de duidelijkheid van de regels.
Vertaling naar bestemmingsregeling
Bij het opstellen van dit nieuwe bestemmingsplan zijn de gronden vrij gedetailleerd bestemd maar met nog wel de nodige flexibiliteit. De regels zijn zo duidelijk mogelijk geformuleerd waarmee weinig kans bestaat op interpretatieverschillen. Hiermee is het ontstaan van onduidelijke situaties en daarmee mogelijke handhavingssituaties zo veel mogelijk voorkomen.
Vooraankondiging
Op grond van artikel 1.3.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) dient voorafgaand aan een bestemmingsplanprocedure, waarin een ruimtelijke ontwikkeling mogelijk wordt gemaakt, een vooraankondiging te worden gepubliceerd waarin de gemeente aangeeft een bestemmingsplan voor te bereiden. Deze vooraankondiging heeft voor dit plan plaatsgevonden op 10 november 2021.
Overleg
Conform artikel 3.1.1. van het Bro dienen burgemeester en wethouders bij de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg te plegen met de besturen van betrokken gemeenten en waterschappen en met de Rijks- en provinciale diensten die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn.
In het kader van het opstellen van de nota van uitgangspunten zijn diverse stakeholders reeds geconsulteerd. De ontvangen reacties zijn meegenomen in de nota, hetgeen ten grondslag ligt aan voorliggend bestemmingsplan. Het bestemmingsplan is ter advisering aangeboden aan de vooroverlegpartners.
Inspraak
Het voorontwerpbestemmingsplan is, conform de gemeentelijke inspraakverordening, voorafgaand aan de formele bestemmingsplanprocedure voor inspraak vrijgegeven. Gedurende de inspraaktermijn is eenieder in de mogelijkheid gesteld schriftelijke en/of mondeling te reageren op het bestemmingsplan. Het voorontwerpbestemmingsplan heeft 4 weken ter inzage gelegen.
Na afronding van de inspraakprocedure en het vooroverleg wordt de formele bestemmingsplanprocedure gestart. De aanpassingen die volgen uit de inspraakreacties en de overlegreacties zijn verwerkt in het ontwerpbestemmingsplan. Ook zijn de ambtshalve wijziging doorgevoerd, die in de ‘Nota inspraak en overleg en staat van wijzigingen bestemmingsplan “Bijlage 1” zijn opgenomen.
Op de voorbereiding van een bestemmingsplan is artikel 3.8 Wro (gelezen in samenhang met afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht) van toepassing. De kennisgeving van het ontwerpbesluit tot vaststelling van het bestemmingsplan is in het Gemeenteblad geplaatst en is ook via elektronische weg gedaan. Tevens dient de kennisgeving te worden toegezonden aan die diensten van Rijk en provincie die belast zijn met de behartiging van belangen die in het plan in het geding zijn, aan het waterschap en aan belanghebbende gemeenten.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 3 maart 2022 tot en met 13 april 2022 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Binnen deze termijn is eenieder in de gelegenheid gesteld schriftelijk en/of mondeling een zienswijze op het plan in te dienen. Ook is in de kennisgeving aan de eerder genoemde diensten en instanties aangegeven waar de (digitale) stukken te vinden zijn (elektronische kennisgeving). Tijdens deze termijn zijn 0 zienswijzen tegen het ontwerpbestemmingsplan ingediend.
Na de termijn van terinzagelegging dient de gemeenteraad te beslissen omtrent de vaststelling van het bestemmingsplan. Tegen het besluit tot vaststelling staat beroep open bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Direct na de beroepstermijn treedt, indien tijdens de beroepstermijn geen verzoek om voorlopige voorziening is ingediend, het plan in werking.