direct naar inhoud van 6.2 Railverkeerslawaai
Plan: Rottezoom
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1621.BP0094-VAST

6.2 Railverkeerslawaai

Op grond van het Besluit geluidhinder (hierna: Bgh) en de Regeling zonekaart spoorwegen zijn alle belangrijke spoorlijnen in Nederland voorzien van een geluidszone. De spoorwegen worden aangeduid met unieke trajectnummers. Het plangebied bevindt zich binnen de wettelijke zone van traject 530 (Den Haag-Gouda) en traject 515 (HSL).

De breedte van de zone is in grote lijnen afhankelijk van de te verwachten geluidsemissie en is in het Bgh vastgelegd. De zonebreedte van traject 530 bedraagt 300 m aan weerszijden van het spoor. Voor het traject van de HSL, traject 515 bedraagt de zonebreedte aan weerszijden van het spoor 400 m.

Analoog aan de 'Ruimte-voor-Ruimteregeling' worden voor locaties waarop bedrijven gevestigd waren of zijn, beperkte woningbouwmogelijkheden geboden. De potentiële ontwikkelings-/transformatielocaties zijn als zodanig aangeduid op de plankaart. De woningen worden mogelijk gemaakt met een wijzigingsbevoegdheid.

De wijzigingsbevoegdheden liggen buiten de wettelijke geluidszone van de spoorlijn Den Haag – Gouda, waardoor akoestisch onderzoek achterwege kan blijven. Wel liggen de wijzigingsbevoegdheden 1 en 2 binnen de wettelijke geluidszone van de HSL. Bij het opstellen van deze wijzigingsplannen is aanvullend akoestisch onderzoek voor railverkeerslawaai noodzakelijk.