direct naar inhoud van 6.1 Wegverkeerslawaai
Plan: Rottezoom
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1621.BP0094-VAST

6.1 Wegverkeerslawaai

Op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) bevinden zich langs alle wegen geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30  km/h-wegen. Het plangebied is gelegen binnen de geluidszones van de gezoneerde rijksweg 12 (A12), Nieuwe Hoefweg (N209) en de Voorlaan. Akoestisch onderzoek is ingevolge de Wgh dan ook verplicht indien binnen de geluidszones van deze gezoneerde wegen geluidsgevoelige bestemmingen worden gerealiseerd. Tabel 6.1 geeft een overzicht van de zonebreedte per weg (aan weerszijden van de weg vanuit de kant van de weg) afhankelijk van de ligging en het aantal rijstroken.

Tabel 6.1 Zonebreedte gezoneerde wegen

  aantal rijstroken   zonebreedte  
binnenstedelijk
(binnen de bebouwde kom met uitzondering van autowegen en autosnelwegen)  
1 of 2   200 m  
  3 of meer   350 m  
buitenstedelijk
(buiten de bebouwde kom, autowegen en autosnelwegen)  
1 of 2   250 m  
  3 of 4   400 m  
  5 of meer   600 m  

De geluidszone van A12 bedraagt 600 m. De Nieuwe Hoefweg kent een geluidszone van 400 m. De Voorlaan kent een geluidszone van 250 m.

Analoog aan de 'Ruimte-voor-Ruimteregeling' worden voor locaties waarop bedrijven gevestigd waren of zijn, beperkte woningbouwmogelijkheden geboden. De potentiële ontwikkelings-/transformatielocaties zijn als zodanig aangeduid op de plankaart. De woningen worden mogelijk gemaakt met een wijzigingsbevoegdheid.

De wijzigingsbevoegdheden liggen binnen de wettelijke geluidszones van de Nieuwe Hoefweg, Voorweg, A12, Zoetermeerselaan en deels binnen de geluidszone van de Prismalaan Oost. De Dwarslaan en de Kruisweg hebben geen geluidszone, want deze zijn 30 km/h. Wel dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening bij toepassing van de wijzigingsbevoegdheid hier aandacht voor te zijn. Op basis van de indicatieve geluidskaarten van Rijkswaterstaat blijkt dat enkele wijzigingsbevoegdheden binnen het plangebied mogelijk binnen de contour van de uiterste grenswaarde van de A12 liggen, waardoor realisatie alleen bij toepassing van maatregelen of dove gevels mogelijk is. Nader akoestisch onderzoek is noodzakelijk, waarbij ook rekening zal moeten worden gehouden met de bestaande geluidschermen. Ook is onderzoek naar de overige gezoneerde wegen noodzakelijk.