direct naar inhoud van 2.2 Verkeer
Plan: Lelystad - locatie Waterwijzer
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0995.BP00048-VG01

2.2 Verkeer

De bestemming "Verkeer" ligt op de al gerealiseerde ontsluitingsweg van de wijk en de dreven in en rond het plangebied.

2.2.1 Doel van de bestemming

De bestemming maakt het mogelijk de openbare ruimte in te richten voor de afwikkeling van het verkeer.

2.2.2 Toelichting op de bestemming

Functionele mogelijkheden

De bestemming is volledig bedoeld voor verkeerskundige doelstellingen, daarom worden wegen en straten, voet- en rijwielpaden en daarbij horende groenvoorzieningen (bermen) toegestaan. Dit heeft te maken met het maximaliseren van de gebruiksmogelijkheden van de verkeersfunctie van de weg. Daarnaast zijn andere bouwwerken, nutsvoorzieningen, water, paden en parkeervoorzieningen mogelijk. Door het toestaan van deze functies is flexibiliteit in het gebruik van de gronden met deze bestemming mogelijk.

Bouwmogelijkheden

Binnen deze bestemming is de bouw van gebouwen niet toegestaan. Bouwwerken, geen gebouwen zijnde zijn wel toegestaan. In dit geval gaat het om erf- en terreinafscheidingen, palen en masten, bruggen en overige bouwwerken geen gebouwen zijnde. Bruggen zijn mogelijk over water en over wegen. De hoogte van de bruggen is bepaald in de regels en heeft te maken met de benodigde hoogte voor scheepvaart en wegverkeer.

Daarbij mogen erf- en terreinafscheidingen een maximale bouwhoogte van 2,00 meter hebben. Palen en masten zijn maximaal 6,00 meter hoog, bruggen en vergelijkbare bouwwerken en overige bouwwerken zijn maximaal 5,00 meter hoog. De genoemde hoogten zijn van belang voor een optimaal functioneren van de bouwwerken. De regeling is afgestemd om de standaardregeling van de gemeente.

Flexibiliteitsbepalingen

In de bestemmingsregeling is een mogelijkheid opgenomen om met een omgevingsvergunning af te wijken van de bouwregels. Met deze omgevingsvergunning kunnen gebouwen voor nutsvoorzieningen of andere openbare voorzieningen worden gebouwd. Daarbij moet, om de bebouwing ondergeschikt te houden, een maximum van 50 m2 en 5,00 meter aangehouden worden. Afwijking is alleen mogelijk wanneer voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden.

2.2.3 Uitgangspunten
  • de verkeersfunctie van de Zuigerplasdreef, Polderdreef en het Maerlant blijven behouden;
  • de aanpassing van de wegen wordt mogelijk gemaakt;
  • de hoofdontsluitingsroute voor langzaam verkeer blijft mogelijk;
  • bouwwerken voor de geleiding en veiligheid van het verkeer zijn toegestaan.
2.2.4 Huidige situatie

In en rond het plangebied zijn wegen aanwezig. Direct westelijk van het gebied ligt de Zuigerplasdreef (50 km/uur) en aan de zuidzijde de Polderdreef (50 km/uur). Dit zijn belangrijke ontsluitingswegen voor Lelystad. Een van de wijkontsluitingswegen van het Lelycentre ligt oostelijk in het plangebied, namelijk de straat Maerlant (50 km/uur).

Voor de sloop van de Waterwijzer was in het plangebied onder de bebouwing een parkeerterrein aanwezig. Deze deed dienst voor de in de Waterwijzer gevestigde kantoren en is, met de sloop van de bebouwing, inmiddels verdwenen.

Noordelijk langs en door het plangebied loopt een hoofdontsluitingsroute voor langzaam verkeer. De route loopt via een brug over de Zuigerplasdreef van het Lelycentre naar de westelijk daarvan gelegen woonbuurt De Veste.

2.2.5 Gewenste situatie

Op de locatie zijn vier belangrijke verbindingen voor langzaam verkeer. De fiets- en voetgangersverbinding vanaf De Veste over de Centrumbrug zakt aan de noordzijde langs een grondtalud naar maaiveldniveau en kruist de entreestraat (Maerlant). Vanaf het hoogste punt van het grondtalud is een voetgangersverbinding gedacht naar het plangebied. Aan de westzijde van de locatie is een bushalte gelegen aan de Zuigerplasdreef. Deze bushalte is voor voetgangers toegankelijk vanuit het plangebied. Daar vandaan loopt ook een route voor voetgangers naar de Atolwijk.

De Maerlant krijgt een profiel waarin de hoofdrijbaan, een hoofdfietspad en parkeren los van en parallel aan elkaar zijn georganiseerd. Aan beide zijden is ruimte voor een stoep. Het plangebied is ontsloten via één entreestraat, die aansluit op de Maerlant. Voor de ontsluiting van de gewenste woningen worden woonstraten aangelegd. Deze hebben als doel de aanliggende erven te ontsluiten en zijn niet opgenomen in deze verkeersbestemming. Deze straten hebben namelijk naast de verkeersfunctie ook een nadrukkelijke verblijfsfunctie en zijn daarom opgenomen in de bestemming Woongebied.

Het is van belang dat bij de nieuwbouw voldoende parkeergelegenheid gerealiseerd wordt. De omgeving mag door de nieuwe ontwikkeling geen overlast van parkerende auto's ondervinden. In dit bestemmingsplan is daarom een regeling opgenomen die de realisatie van voldoende parkeerplaatsen garandeerd. Hierover staat meer bij de bestemming Woongebied beschreven, omdat het parkeren voor de woningen daarin geregeld is.

De gewenste verkeersstructuur is in onderstaande afbeelding weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00048-VG01_0003.png"

Gewenste inrichting plangebied

2.2.6 Beleid

Hieronder is beleid opgenomen dat een direct verband heeft met de bestemming en daarvoor uitgangspunten biedt. De wegen in het plangebied vallen buiten de werking van het rijks- en provinciaalbeleid. Hierna is dus alleen gemeentelijk beleid beschreven.

Het Structuurplan Lelystad 2015 (vastgesteld op 7 april 2005) bevat een visie op de integrale leefomgeving, waarbij behalve het ruimtelijk beleid, ook bijvoorbeeld duurzaamheid, milieu en verkeer deel van uitmaken. De beleidsuitgangspunten vanuit het provinciaal beleid zijn vertaald in het structuurplan. Het beleid is voor het aspect verkeer sterk gericht op een goede bereikbaarheid van Lelystad. Hiervoor zijn de wegen in de stad opgedeeld in een vaste structuur, waarbij de hoofdfunctie van de weg bepalend is. De ontsluiting van het plangebied vindt plaats vanaf het Maerlant en de Polderdreef. Deze wegen zijn in het Structuurplan niet aangewezen voor binnen de hoofdwegenstructuur van Lelystad. De Zuigerplasdreef - buiten het plangebied - is wel aangewezen, namelijk als 'radiaal'. Radialen zijn bedoeld voor de bevordering van het gebruik van de buitenring en de bereikbaarheid van het Stadshart. Het behoud van radialen is van belang. Verder is hiervoor in het Structuurplan geen concreet beleid genoemd.

Voor parkeren is in het Structuurplan opgenomen dat het van belang is dat speciale voorzieningen voorzien in hun eigen parkeerbehoefte. Voor nieuwe woonbuurten is niets specifieks opgenomen, maar hierbij is de realisatie van voldoende parkeerplaatsen ook van belang.

De Nota Mobiliteit Lelystad beschrijft de ambities van de gemeente voor de toekomst waar het gaat om de mobiliteit. De visie is een doorvertaling van het rijksbeleid en het provinciaal beleid. De ambities zijn beschreven aan de hand van een aantal thema's. Het thema wat voor het plangebied van belang is, is "Verplaatsen binnen Lelystad". Het hoofddoel daarbij is de netwerken voor auto, openbaar vervoer en fiets dusdanig op te zetten, dat deze vervoerswijzen elkaar aanvullen en voor verplaatsingen in Lelystad goede alternatieven zijn. Daarbij zijn de volgende speerpunten genoemd:

  • 1. verplaatsen door de stad op daarvoor geschikte (hoofd)wegen en fietspaden, in een duurzaam en veilig klimaat;
  • 2. fiets, openbaar vervoer en auto als volwaardige verkeerssystemen in de keuze van verplaatsing, maar ieder met hun eigen dynamiek;
  • 3. duurzaam veilige inrichting van de verkeersinfrastructuur;
  • 4. veilig stallen en parkeren dicht bij de bestemming;
  • 5. milieuambities zijn integraal onderdeel ambities langzaam verkeer, openbaar vervoer en gebruik hoofdwegen.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe situatie in het plangebied is rekening gehouden met het van belang zijnde thema. Dit uit zich bijvoorbeeld in de realisatie van voldoende parkeerplaatsen, maar ook in het behoud van de functie van Polderdreef, Zuigerplasdreef en Maerlant en de hoofdontsluitingsroute voor langzaam verkeer door het plangebied.