Plan: | Mosaïque-Centrum |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0893.BP10021MOSACNBG-VA01 |
Beleid en normstelling
Het toetsingskader voor luchtkwaliteit wordt gevormd door hoofdstuk 5, titel 5.2, van de Wet milieubeheer. De Wet milieubeheer bevat grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, fijn stof, lood, koolmonoxide en benzeen. Bij ruimtelijke ontwikkelingen zijn vooral de grenswaarden voor stikstofdioxide (jaargemiddelde) en fijn stof (jaar- en daggemiddelde) in de omgeving van wegen van belang. De grenswaarden van de laatstgenoemde stoffen zijn in onderstaande tabel weergegeven. De grenswaarden gelden voor de buitenlucht, met uitzondering van een werkplek in de zin van de Arbeidsomstandighedenwet.
Tabel 6.1. Grenswaarden maatgevende stoffen Wlk
stof | toetsing van | grenswaarde | geldig | ||
stikstofdioxide (NO2) 1) | jaargemiddelde concentratie | 60 µg / m³ | 2010 tot en met 2014 | ||
jaargemiddelde concentratie | 40 µg / m³ | vanaf 2015 | |||
fijn stof (PM10) 2) | jaargemiddelde concentratie | 40 µg / m³ | vanaf 11 juni 2011 | ||
24-uurgemiddelde concentratie | max. 35 keer p.j. meer dan 50 µg / m³ | vanaf 11 juni 2011 |
Op grond van hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer kunnen gemeenten de bevoegdheid tot het vaststellen van bestemmingsplannen slechts uitoefenen indien is aangetoond dat er als gevolg van de uitvoering van het bestemmingsplan geen sprake is van een (dreigende) overschrijding van de grenswaarden voor luchtkwaliteit.
In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt bij het opstellen van ruimtelijke plannen uit oogpunt van de bescherming van de gezondheid van de mens tevens rekening gehouden met de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied.
Besluit niet in betekenende mate (nibm)
In het Besluit nibm en de bijbehorende regeling is exact bepaald in welke gevallen een project vanwege de beperkte gevolgen voor de luchtkwaliteit niet aan de grenswaarden hoeft te worden getoetst. Dit kan het geval zijn wanneer een project een effect heeft van minder dan 3% van de jaargemiddelde grenswaarde NO2 en PM10.
Onderzoek
Met het bestemmingsplan wordt de herstructurering van het centrum mogelijk gemaakt. De daarmee samenhangende aanpassing van de N271 (aanleg ovonde en rotonde) wordt in een apart betemmingsplan mogelijk gemaakt. De ontwikkelingen in het bestemmingsplan hebben een beperkte verkeersaantrekkende werking. Deze verkeersaantrekkende werking blijkt uit tabel 2.2 die is opgenomen in paragraaf 2.3. In deze tabel zijn verkeersintensiteiten weergegeven die volgen uit het verkeersmodel voor Nieuw Bergen. In dat model is rekening gehouden met zowel de autonome verkeerstoename als met de ruimtelijke ontwikkelingen in het plangebied en omgeving (zoals de aanpassing van de N271).
Om inzicht te geven in de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied zijn met behulp van het CARII rekenprogramma (versie 10.0) luchtkwaliteitsberekeningen uitgevoerd voor de N271. De N271 vormt de maatgevende weg voor luchtkwaliteit voor het bestemmingsplan omdat over deze weg de meeste verkeersbewegingen plaatsvinden. De bijdrage van overige bronnen in de omgeving is verwerkt in de achtergrondconcentraties.
Invoergegevens
In de onderstaande tabel zijn de verkeersintensiteiten voor de N271 vermeld. Deze verkeersintensiteiten zijn ontleend aan tabel 2.2 in paragraaf 2.3. Omdat verkeersgegevens ontbreken voor het jaar 2012 zijn in dat jaar de verkeersintensiteiten voor 2020 doorgerekend. De jaargemiddelde concentraties NO2 en PM10 in 2012 worden daarmee overschat. Zowel in 2012 als in 2020 zijn alleen de verkeersintensiteien inclusief ontwikkelingen doorgerekend.
Tabel 4.2. Verkeersintensiteit N271 (in mvt/etmaal)
Straatnaam | 2012 | 2020 | |||
N271 Noord | Ten noorden van Siebengewaldsweg | 11.800 | 11.800 | ||
N271 Zuid | Tussen Siebengewaldseweg en Den Asseldonk | 10.850 | 10.850 |
Naast de verkeersintensiteiten wordt in het CAR II-programma nog een aantal basisgegevens ingevoerd (zie tabel 4.3). Conform de Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007 worden de concentraties van stikstofdioxiden (NO2) en fijn stof (PM10) bepaald op maximaal 10 m van de wegrand. Voor de N271 is gerekend met een afstand van 10 m tot de wegas zodat ruimschoots binnen de maximale afstand van 10 m tot de wegrand wordt gebleven.
Tabel 4.3. Overige invoergegevens
straat- naam |
RD-coördinaten | voertuigverdeling (licht/middelzwaar zwaar verkeer) | weg type | snelheids- type | bomen- factor | afstand tot de wegas | |||||||
X | Y | ||||||||||||
N271 Noord | 20081 | 401736 | 0,832/0,1025/ 0,0655 |
2 | Stadsverkeer met minder congestie | 1,25 | 10 | ||||||
N271 Zuid |
200731 | 401870 | 0,828/0,1087/ 0,0631 |
2 | Stadsverkeer met minder congestie | 1,25 | 10 |
Berekeningsresultaten
In onderstaande tabellen zijn de resultaten van de berekening van de luchtkwaliteit weergegeven voor 2012 en het prognosejaar 2020. Op basis van de Regeling beoordeling luchtkwaliteit (2007) kan de bijdrage van zeezout worden afgetrokken van de berekende waarden voor fijn stof, deze aftrek is nog niet in de weergegeven waarden verwerkt.
Tabel 4.4. Berekeningsresultaten luchtkwaliteit N271 Noord
N271 Noord |
stikstofdioxide (NO2) jaargemiddelde (in µg/m³) | fijn stof (PM10) jaargemiddelde (in µg/m³)* | fijn stof (PM10) 24-uurgemiddelde (aantal overschrijdingen per jaar) | ||
2012 | 28,7 | 25,5 | 11 | ||
2020 | 18,4 | 22,7 | 5 |
* zonder aftrek bijdrage zeezout voor fijn stof die op grond van de Regeling beoordeling
luchtkwaliteit 2007 die voor Bergen 3 µg/m³ bedraagt
Tabel 4.5. Berekeningsresultaten luchtkwaliteit N271 Zuid
N271 Zuid |
stikstofdioxide (NO2) jaargemiddelde (in µg/m³) | fijn stof (PM10) jaargemiddelde (in µg/m³)* | fijn stof (PM10) 24-uurgemiddelde (aantal overschrijdingen per jaar) | ||
2012 | 28,1 | 25,4 | 11 | ||
2020 | 18,1 | 22,6 | 5 |
* zonder aftrek bijdrage zeezout voor fijn stof die op grond van de Regeling beoordeling
luchtkwaliteit 2007 die voor Bergen 3 µg/m³ bedraagt
Conclusie
Uit rekenresultaten blijkt dat langs de N271 ter hoogte van het plangebied ruimschoots aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit uit de Wm wordt voldaan. Aangezien langs de N271 wordt voldaan aan de grenswaarden, is dit ook in de verdere omgeving van de weg het geval. De concentraties luchtverontreinigende stoffen nemen immers af naarmate de afstand tot de weg toeneemt. De Wm, onderdeel luchtkwaliteit, staat de uitvoering van het plan niet in de weg.