direct naar inhoud van 4.9 Luchtkwaliteit
Plan: Mosaïque-Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0893.BP10021MOSACNBG-VA01

4.9 Luchtkwaliteit

Beleid en normstelling

Het toetsingskader voor luchtkwaliteit wordt gevormd door hoofdstuk 5, titel 5.2, van de Wet milieubeheer. De Wet milieubeheer bevat grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, fijn stof, lood, koolmonoxide en benzeen. Bij ruimtelijke ontwikkelingen zijn vooral de grenswaarden voor stikstofdioxide (jaargemiddelde) en fijn stof (jaar- en daggemiddelde) in de omgeving van wegen van belang. De grenswaarden van de laatstgenoemde stoffen zijn in onderstaande tabel weergegeven. De grenswaarden gelden voor de buitenlucht, met uitzondering van een werkplek in de zin van de Arbeidsomstandighedenwet.

Tabel 6.1. Grenswaarden maatgevende stoffen Wlk

stof   toetsing van   grenswaarde   geldig  
stikstofdioxide (NO2) 1)   jaargemiddelde concentratie   60 µg / m³   2010 tot en met 2014  
  jaargemiddelde concentratie   40 µg / m³   vanaf 2015  
fijn stof (PM10) 2)   jaargemiddelde concentratie   40 µg / m³   vanaf 11 juni 2011  
  24-uurgemiddelde concentratie   max. 35 keer p.j. meer dan 50 µg / m³   vanaf 11 juni 2011  
  • 1. De toetsing van de grenswaarde voor de uurgemiddelde concentratie NO2 is niet relevant aangezien er pas meer overschrijdingsuren dan het toegestane aantal van 18 per jaar zullen optreden als de jaargemiddelde concentratie NO2 de waarde van 82 µg/m3 overschrijdt. Dit is nergens in Nederland het geval.
  • 2. Bij de beoordeling hiervan blijven de aanwezige concentraties van zeezout buiten beschouwing (volgens de bij de Wlk behorende Regeling beoordeling Luchtkwaliteit 2007)

Op grond van hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer kunnen gemeenten de bevoegdheid tot het vaststellen van bestemmingsplannen slechts uitoefenen indien is aangetoond dat er als gevolg van de uitvoering van het bestemmingsplan geen sprake is van een (dreigende) overschrijding van de grenswaarden voor luchtkwaliteit.

In het kader van een goede ruimtelijke ordening wordt bij het opstellen van ruimtelijke plannen uit oogpunt van de bescherming van de gezondheid van de mens tevens rekening gehouden met de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied.

Besluit niet in betekenende mate (nibm)

In het Besluit nibm en de bijbehorende regeling is exact bepaald in welke gevallen een project vanwege de beperkte gevolgen voor de luchtkwaliteit niet aan de grenswaarden hoeft te worden getoetst. Dit kan het geval zijn wanneer een project een effect heeft van minder dan 3% van de jaargemiddelde grenswaarde NO2 en PM10.

Onderzoek

Met het bestemmingsplan wordt de herstructurering van het centrum mogelijk gemaakt. De daarmee samenhangende aanpassing van de N271 (aanleg ovonde en rotonde) wordt in een apart betemmingsplan mogelijk gemaakt. De ontwikkelingen in het bestemmingsplan hebben een beperkte verkeersaantrekkende werking. Deze verkeersaantrekkende werking blijkt uit tabel 2.2 die is opgenomen in paragraaf 2.3. In deze tabel zijn verkeersintensiteiten weergegeven die volgen uit het verkeersmodel voor Nieuw Bergen. In dat model is rekening gehouden met zowel de autonome verkeerstoename als met de ruimtelijke ontwikkelingen in het plangebied en omgeving (zoals de aanpassing van de N271).

Om inzicht te geven in de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied zijn met behulp van het CARII rekenprogramma (versie 10.0) luchtkwaliteitsberekeningen uitgevoerd voor de N271. De N271 vormt de maatgevende weg voor luchtkwaliteit voor het bestemmingsplan omdat over deze weg de meeste verkeersbewegingen plaatsvinden. De bijdrage van overige bronnen in de omgeving is verwerkt in de achtergrondconcentraties.

Invoergegevens

In de onderstaande tabel zijn de verkeersintensiteiten voor de N271 vermeld. Deze verkeersintensiteiten zijn ontleend aan tabel 2.2 in paragraaf 2.3. Omdat verkeersgegevens ontbreken voor het jaar 2012 zijn in dat jaar de verkeersintensiteiten voor 2020 doorgerekend. De jaargemiddelde concentraties NO2 en PM10 in 2012 worden daarmee overschat. Zowel in 2012 als in 2020 zijn alleen de verkeersintensiteien inclusief ontwikkelingen doorgerekend.

Tabel 4.2. Verkeersintensiteit N271 (in mvt/etmaal)

Straatnaam     2012   2020  
N271 Noord   Ten noorden van Siebengewaldsweg   11.800   11.800  
N271 Zuid   Tussen Siebengewaldseweg en Den Asseldonk   10.850   10.850  

Naast de verkeersintensiteiten wordt in het CAR II-programma nog een aantal basisgegevens ingevoerd (zie tabel 4.3). Conform de Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007 worden de concentraties van stikstofdioxiden (NO2) en fijn stof (PM10) bepaald op maximaal 10 m van de wegrand. Voor de N271 is gerekend met een afstand van 10 m tot de wegas zodat ruimschoots binnen de maximale afstand van 10 m tot de wegrand wordt gebleven.

Tabel 4.3. Overige invoergegevens

straat-
naam  
RD-coördinaten   voertuigverdeling (licht/middelzwaar zwaar verkeer)   weg type   snelheids- type   bomen- factor   afstand tot de wegas  
  X   Y            
N271 Noord   20081   401736   0,832/0,1025/
0,0655  
2   Stadsverkeer met minder congestie   1,25   10  
N271
Zuid  
200731   401870   0,828/0,1087/
0,0631  
2   Stadsverkeer met minder congestie   1,25   10  

Berekeningsresultaten

In onderstaande tabellen zijn de resultaten van de berekening van de luchtkwaliteit weergegeven voor 2012 en het prognosejaar 2020. Op basis van de Regeling beoordeling luchtkwaliteit (2007) kan de bijdrage van zeezout worden afgetrokken van de berekende waarden voor fijn stof, deze aftrek is nog niet in de weergegeven waarden verwerkt.

Tabel 4.4. Berekeningsresultaten luchtkwaliteit N271 Noord

N271
Noord  
stikstofdioxide (NO2) jaargemiddelde (in µg/m³)   fijn stof (PM10) jaargemiddelde (in µg/m³)*   fijn stof (PM10) 24-uurgemiddelde (aantal overschrijdingen per jaar)  
2012   28,7   25,5   11  
2020   18,4   22,7   5  

* zonder aftrek bijdrage zeezout voor fijn stof die op grond van de Regeling beoordeling

luchtkwaliteit 2007 die voor Bergen 3 µg/m³ bedraagt

Tabel 4.5. Berekeningsresultaten luchtkwaliteit N271 Zuid

N271
Zuid  
stikstofdioxide (NO2) jaargemiddelde (in µg/m³)   fijn stof (PM10) jaargemiddelde (in µg/m³)*   fijn stof (PM10) 24-uurgemiddelde (aantal overschrijdingen per jaar)  
2012   28,1   25,4   11  
2020   18,1   22,6   5  

* zonder aftrek bijdrage zeezout voor fijn stof die op grond van de Regeling beoordeling

luchtkwaliteit 2007 die voor Bergen 3 µg/m³ bedraagt

Conclusie

Uit rekenresultaten blijkt dat langs de N271 ter hoogte van het plangebied ruimschoots aan de grenswaarden voor luchtkwaliteit uit de Wm wordt voldaan. Aangezien langs de N271 wordt voldaan aan de grenswaarden, is dit ook in de verdere omgeving van de weg het geval. De concentraties luchtverontreinigende stoffen nemen immers af naarmate de afstand tot de weg toeneemt. De Wm, onderdeel luchtkwaliteit, staat de uitvoering van het plan niet in de weg.