direct naar inhoud van 2.3 Visie op gewenste ontwikkeling
Plan: Mosaïque-Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0893.BP10021MOSACNBG-VA01

2.3 Visie op gewenste ontwikkeling

Een gezond en vitaal centrum voor Nieuw Bergen is van belang om de leefbaarheid van de gemeente Bergen op peil te houden. Om het centrum van Nieuw Bergen een kwalitatieve impuls te geven worden de bestaande kwaliteiten behouden en versterkt en de zwakke punten verbeterd. Er wordt een grote ruimtelijke ingreep gedaan door een nieuw bouwblok op het Raadhuisplein te plaatsen, waardoor besloten en intieme openbare ruimten ontstaan waar in plaats van de auto, voetgangers en fietsers het straatbeeld bepalen. Daarnaast wordt het terrein rondom het gemeentehuis aangepast, onder andere om parkeerruimte te realiseren. De twee gebieden worden door een nieuwe toren meer met elkaar verbonden.

In hoofdzaak worden in het centrum drie ingrepen gedaan:

  • Herinrichting van het Raadhuisplein
  • Herinrichting van het terrein rond het gemeentehuis
  • Realiseren van een nieuwe entree (N271) van het dorp

Gelijktijdig met dit bestemmingsplan is een kwaliteitplan opgesteld (Bijlage 14), dat aanvullend op de bepalingen in het bestemmingsplan als toetsingsdocument dient voor bouw- en inrichtingsplannen in het centrum.

Herinrichting van het Raadhuisplein

Op het Raadhuisplein wordt een nieuw gebouw gerealiseerd (detailhandel, dienstverlening, horeca en wonen op de verdieping). Het gebouw is onregelmatig van vorm zodat het plein opgedeeld wordt in verschillende intieme en besloten ruimtes die vanzelf uitnodigen om rond te lopen. Op de begane grond zullen winkels, horeca en eventueel commerciële dienstverlenende bedrijven worden gevestigd met op de verdiepingen mogelijkheden om te wonen. Het bouwblok varieert in bouwhoogte van twee tot drie bouwlagen al dan niet met kap. De noordzijde van het bouwblok blijft vrij van een verdieping, zodat de bestaande woningen zo min mogelijk last van schaduwwerking ondervinden.

Het nieuwe bouwblok en de entree van het centrum worden geaccentueerd door een bijzonder element in de vorm van een toren. De toren vormt de ruimtelijke schakel tussen het Raadhuisplein en de ruimte rond het gemeentehuis en vormt een oriëntatiepunt voor de omgeving. De toren is zo geplaatst dat hij aan de doorgaande lijn vanaf Bergen gericht is op het centrum. De toren heeft een maximale hoogte van 30 m. De bovenste verdieping zal meer een publieke functie krijgen waarbij er optimaal van het uitzicht gebruik kan worden gemaakt. Ook de begane grond en de eerste verdieping zal een meer publieke functie krijgen in de vorm van horeca.

De openbare ruimte rondom het blok zal ingericht worden tot een aantrekkelijk verblijfsgebied voor de voetganger en fietser. Het gebied zal wel voor hulpdiensten en het bevoorraden van de winkels toegankelijk blijven. Een impressie van de nieuwe inrichting van het Raadhuisplein (en de rest van het centrum) is te zien in figuur 2.1. Hierbij wordt opgemerkt dat in de structuurvisie nog uit wordt gegaan van een verhoogd dek rondom het gemeentehuis waaronder geparkeerd wordt, en een poortgebouw dat het nieuwe bouwblok op het Raadhuisplein met de nieuwe toren moet verbinden. Inmiddels wordt van deze twee elementen/veranderingen - uit kostenoverwegingen- niet meer uitgegaan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0893.BP10021MOSACNBG-VA01_0002.jpg"

figuur 2.1 impressie Centrumplan

Om het Raadhuisplein een extra kwaliteit te geven zouden de bestaande gevels om het plein verbeterd moeten worden. Omdat de bebouwing niet in eigendom van de gemeente is zal de verbetering afhankelijk zijn van particulieren initiatieven. In dit bestemmingsplan zijn zodanige (bouw)mogelijkheden opgenomen dat verbetering van de gevels mogelijk is. Het gaat hierbij om het opnemen van een bouwhoogte van 13 m en het verruimen van de rooilijnen bij enkele hoeksituaties.

Rond het gemeentehuis

Om het centrum goed bereikbaar te houden voor de auto zonder dat het autoverkeer door het centrum rijdt, wordt er rondom het gemeentehuis een uitbreiding van de parkeerplaats gerealiseerd. Aan de voet van de toren is ruimte voor het realiseren van terrassen. De parkeerplaats wordt vanaf de N271 ontsloten. Door een wand van schanskorven en beplanting wordt de parkeerplaats aan het zicht vanaf de N271 onttrokken. De bestaande bomen (platanen) worden zo veel mogelijk behouden.

Het bestaande bouwblok aan de Raadhuisstraat tegenover het gemeentehuis zou ruimte kunnen bieden aan een nieuwe supermarkt, zodat de Raadhuisstraat als aanloopstraat naar het centrum kan functioneren. In verband met de gevarieerdheid van het aanbod en het ruimtebeslag voor parkeren van supermarkten is het belangrijk dat er niet meer dan twee supermarkten in het centrum gevestigd zijn. Dit betekent dat een van de twee bestaande supermarkten verplaatst zal worden en er geen extra supermarkt in het centrum bij komt. Tevens wordt rekening gehouden (niet rechtstreeks, maar via een wijzigingsbevoegdheid) met het betrekking van het perceel op de hoek van de Mursultseweg/Raadhuisstraat bij de nieuwe locatie voor de supermarkt. Dit om het fysiek mogelijk te maken om een inpandige laad- en losruimte te realiseren teneinde het woon- en leefklimaat in de omgeving maximaal te beschermen.

Nieuwe entree (N271) van het dorp (afzonderlijk bestemmingsplan)

De gemeente streeft er naar om de huidige N271 te veranderen naar een 'dorpsweg'. Ter plaatse van het sport- en zalencentrum Den Asseldonk zal Nieuw Bergen een nieuwe aansluiting (rotonde) krijgen. De N271 zal vanaf deze nieuwe rotonde tot de Siebengewaldseweg een groene uitstraling en een meer dorps karakter krijgen.

Een belangrijke ingreep om het centrum op een goede manier te kunnen bereiken is de aanleg van een nieuwe ontsluiting ter hoogte van het centrum in de vorm van een landschappelijk ingepaste ovonde. De oude verbinding tussen Bergen en Nieuw Bergen zal worden benadrukt door het realiseren van een verbinding voor voetgangers en fietsers direct naar het centrum. De nieuwe ontsluiting en de aanpassing van de N271 ter hoogte van de aansluiting met het centrum, wordt met een afzonderlijk bestemmingsplan mogelijk gemaakt.

Programma

Wonen

Voor de gemeente Bergen blijft de bevolkingskrimp relatief beperkt. Daarnaast wordt verwacht dat zeker tot 2025 verdere gezinsverdunning zal plaatsvinden. Dit leidt er toe dat de behoefte aan (kleinschalige) woningbouw hetzelfde zal blijven. Volgens het woningbehoefteonderzoek voor 2015 1 heeft de gemeente Bergen tot 2015 een autonome kwantitatieve woningbouwopgave van ruim 180 woningen. De huidige bouwplannen voorzien ruim in die behoefte. De autonome opgave is exclusief de vraag van buiten de regio, waarin de gemeente ook wil voorzien. De gemeente heeft als doel om tot 2015 woningen voor mensen van buiten de gemeente te ontwikkelen. Dit om een evenwichtige bevolkingsopbouw te houden en de leefbaarheid in de kernen te versterken.

Ook in het woonbeleid van de gemeente staat de vergrijzing en ontgroening centraal. Om deze problemen aan te kunnen pakken zal er gebouwd moeten worden voor de oudere inwoners. Desondanks vormt de ontgroening een net zo groot probleem. Het is vooral de ontgroening die de vitaliteit van de dorpen bedreigt. Versterking van de vitaliteit vraagt onder meer om het aantrekken van nieuwe bewoners van buiten de regio.

De meest kansrijke groep waarvoor in het centrum kan worden gebouwd zijn de ´vitale ouderen´. Deze ouderen komen uit een eigen woning en willen vaak binnen de gemeente blijven wonen. Zij kiezen vaak voor een ruim appartement in het centrum (met voorzieningen). Zij laten daarmee een grondgebonden woning achter die dan voor een jongere generatie interessant kan zijn. Deze markt is in de gemeente niet goed ontwikkeld en daardoor alleen in kleine stappen te realiseren.

Er is echter wel vraag naar appartementen van minimaal 140 m² met een acceptabele prijs. Daarnaast is er altijd ruimte voor starterswoningen. In het centrum dienen beide woningtypen in een verhouding van 50-50 gerealiseerd te worden. Vanuit ruimtelijke en architectonische redenen kan het wenselijk zijn om enkele woningen in de middencategorie (80 tot 140 m²) te realiseren. In totaal wordt er in dit bestemmingsplan uitgegaan van een toevoeging van maximaal 19 woningen, waarvan 17 in het nieuw te realiseren bouwblok op het plein.

De woningbouwplannen passen binnen het huidige volkshuisvestingsbeleid van de gemeente.

Naast de nieuw toe te voegen woningen is en blijft wonen op de verdieping binnen het centrumgebied mogelijk en zijn enkele bestaande woningen aan de rand van centrum in het plangebied opgenomen.

Detailhandel

Het totale detailhandelsaanbod (bron: Locatus, 28-07-2010) in de kern Nieuw Bergen draagt in 2010 12.918 m² bvo (83 winkels) waarvan 6.240 m² bvo (43 winkels) in het centrumgebied van Nieuw Bergen. Zie ook tabel 2.1.

Tabel 2.1 Detailhandelprogramma 2010, kern Nieuw Bergen: bron: Locatus, 28-07-2010

  Centrumgebied   Overig   Totaal  
  Aantal   m²wvo   m² bvo   Aantal   m²wvo   m² bvo   Aantal   m²wvo   m² bvo  
Totaal   43   4.992   6.240   40   5.342   6.678   83   10.334   12.918  

In het centrum zijn twee supermarkten: de Jan Linders (circa 963 m² bvo) en de LIDL (circa 1.081 m² bvo).

Op basis van een eerder opgesteld onderzoek 'Gemeente Bergen, naar een vernieuwd winkelcentrum Nieuw Bergen: functionele verbeteringsmogelijkheden' vastgesteld 16 mei 2006, heeft de gemeente het 'haalbaarheidsonderzoek centrumplan Nieuw Bergen' opgesteld. In dat kader is met alle detailhandels- en horecaondernemers in 2007 contact geweest over hun toekomstplannen. Uit de gesprekken die zijn gevoerd is gebleken dat er voldoende en concrete belangstelling is voor verplaatsing, uitbreiding en nieuwvestiging in het centrum. Op basis daarvan komt het aanvullende detailhandelsprogramma voor het centrum neer op circa 2.650 m² wvo (circa 3.000 tot 3.300 m² bvo). Deze toevoeging is groter dan de eerder geraamde uitbreidingsruimte uit het genoemde onderzoek. Voor een belangrijk deel is dit te verklaren omdat het verplaatsingen van elders (binnen de kern Nieuw Bergen) betreft. In het huidige plan voor het centrum is rekening gehouden met een toevoeging van 2.850 m² bvo voor winkels en horeca. Gezien de onzekerheidsmarge in de raming lijkt dat passend. Hiermee worden de bestaande winkelvoorzieningen met bijna 50% uitgebreid (waarvan ongeveer de helft verplaatsingen zijn uit de kern). De toevoeging van de detailhandel vindt plaats in de vorm van de toevoeging van het bouwblok op het Raadhuisplein en door een uitbreiding aan de achterzijde van de Lidl. Binnen het gehele centrumgebied (inclusief de genoemde uitbreiding) is plaats voor twee supermarkten met een omvang van ten hoogste 1650 m² bvo per vestiging. Hierbij wordt uitgegaan van uitbreiding van de Lidl en verplaatsing (inclusief uitbreiding) van de Jan Linders vanaf het Raadhuisplein naar de Raadhuisstraat (tegenover het gemeentehuis).

Horeca 

Momenteel zijn er weinig horecagelegenheden in het centrum aanwezig. Door de herstructurering van het centrum worden kansen gecreëerd om de horeca uit te breiden en een kwalitatieve impuls te geven. Met name de voet van de toren en de zuidwand van het nieuwe bouwblok zijn geschikt voor nieuwe horecavestigingen. Dit vooral door de gunstige ligging ten opzichte van de zon en de kwalitatieve openbare inrichting waarvoor moet worden gezorgd.

Voor uitbreiding van de oppervlakte aan horeca is in de structuurvisie de vuistregel verhouding winkels:horeca van 10:1 gehanteerd. Voor het bestemmingsplan is er voor gekozen om de totale oppervlakte niet te begrenzen maar te kiezen voor een maximum van 300m2 bvo per vestiging. Op deze wijze wordt vestiging van meer horeca gestimuleerd.

Omdat de vestiging van horeca aan de zuidzijde van het nieuwe bouwblok op het plein van groot belang is voor de beleving van en de kwaliteit van de openbare ruimte, is in het bestemmingsplan bepaald dat ter plaatse in ieder geval voorzien dient te worden in een horecagelegenheid van 200 m2 bvo.

Overige functies

In het plangebied komen enkele andere functies voor zoals dienstverlening al dan niet publieksgericht. Publieksgerichte dienstverlening blijft binnen het centrumgebied mogelijk. Niet publieksgerichte dienstverlening en kantoorfuncties zijn in beginsel niet gewenst omdat deze functies niet bijdragen aan een levendig centrum.

Het gemeentehuis neemt een afzonderlijke positie in. Deze is uiteraard expliciet bestemd.

Ter plaatse van de nieuwe aansluiting van de provinciale weg bij Den Asseldonk zijn een jeu de boulesbaan en volkstuinen aanwezig. Deze voorzieningen blijven gehandhaafd, met dien verstande dat enkele volkstuinen verplaatst moeten worden vanwege de nieuwe ontsluiting.

Verkeer en parkeren

Bereikbaarheid gemotoriseerd verkeer

Het centrum van Nieuw Bergen wordt door de Siebengewaldseweg en het Raadhuisplein ontsloten vanaf de N271. De N271 is een provinciale weg en gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/h. In noordelijke richting biedt de weg aansluiting op de autosnelweg A77 (Nijmegen - Goch) en in zuidelijke richting sluit de N271 aan op de N270 richting Venray en de A67 nabij Venlo. Aan de westzijde van de Maas loopt de autosnelweg A73 (Nijmegen - Venlo). De functie van de N271 is door de komst van de A73 ingrijpend gewijzigd, waarbij het doorgaand verkeer tussen Nijmegen en Venlo geen gebruik meer hoeft te maken van de N271. De interne ontsluiting van Nieuw Bergen vindt hoofdzakelijk plaats via de Siebengewaldseweg. Dit is een gebiedsontsluitingsweg 50 km/h die vanaf de N271 en Nieuw Bergen naar Siebengewald en Goch loopt. De erftoegangswegen binnen Nieuw Bergen, zoals de Kleefstraat, Sint Petrusstraat en Raadhuisplein sluiten aan op de Siebengewaldseweg. Via de Siebengewaldseweg wordt het centrum ontsloten op de N271 middels een met verkeerslichten geregeld kruispunt. Deze ontsluiting is vanuit verkeersafwikkelings- en verkeersveiligheidsoogpunt niet optimaal.

De wegenstructuur in de nabijheid van het centrumplan wordt gewijzigd. Reden hiervoor is het verbeteren van de verkeersveiligheid en de verkeersafwikkeling. De belangrijkste wijziging is het vervangen van het met verkeerslichten geregelde kruispunt op de N271 door een ovale rotonde (ovonde). Op deze ovonde wordt de Siebengewaldseweg, Daem van Kekenstraat en een nieuwe ontsluiting naar het parkeerterrein rondom het gemeentehuis aangesloten. Omdat er veel bestaande woningen rond het gebied liggen, is er bij het ontwerp aandacht besteed aan het geluid en de lichtinval van het verkeer. De bestaande aansluiting van de N271 naar het Raadhuisplein zal komen te vervallen. Hierdoor worden het Raadhuisplein en de Raadhuisstraat autovrije gebieden. Het Raadhuisplein wordt daarom niet langer bereikbaar vanaf de Murseltseweg en de Sint Petrusstraat.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

Om Nieuw Bergen goed bereikbaar te houden zal bij Den Asseldonk een nieuwe ontsluitingsweg worden gerealiseerd en door middel van een rotonde aangesloten worden op de N271. Deze ontsluitingsweg biedt een verbinding tussen de N271 en de Jeroen Boschstraat. Op het wegvak van de N271 tussen de nieuwe rotonde en de ovonde nabij de Siebengewaldseweg zal een snelheid van 50 km/h gaan gelden. Dit deel van de N271 komt binnen de bebouwde kom te liggen. Door deze maatregelen ontstaan nieuwe verkeersroutes. Het verkeer op de Schilderslaan, Jan van Eyckstraat, Albert Cuypstraat en de Sint Petrusstraat zal dan ook toenemen. De intensiteiten op het overige deel van de Raadhuisstraat en de Jeroen Boschstraat ten noorden van de Schilderslaan en de Murseltseweg zullen echter afnemen. Verder zullen de nieuwe ontwikkelingen binnen het centrum extra verkeer genereren. Goudappel Coffeng heeft een verkeersmodel voor Nieuw Bergen opgesteld ("Verkeersmodel Nieuw Bergen", Goudappel Coffeng, 1 mei 2012, Bijlage 1), waarin de effecten van deze maatregelen zijn doorgerekend. In het verkeersmodel is rekening gehouden met de volgende ruimtelijke ontwikkelingen:

- nieuwe woningen: 100 (Bergse Heide);

- nieuwe detailhandel/horeca: 3.000 m2;

- autonome mobiliteitsgroei gemeentelijke weggen van 10% tussen 2010 en 2020;

- autonome mobiliteitsgroei N271 afgeleid uit het NRM limburg 2.6;

- gewijzigde infrastructuur zoals hierboven beschreven.

Belangrijk is verder dat de Sint Petrusstraat ter hoogte van het Raadhuisplein onderbroken zal worden. Hierdoor is doorgaand verkeer via de Sint Petrusstraat naar de Murseltseweg niet mogelijk en zal het verkeer zich gelijkmatig verdelen over de verschillende straten binnen de kern.

Als gevolg van de wijzigingen in de verkeersstructuur en de realisatie van het centrumplan, zullen de verkeersintensiteiten op de omliggende wegen wijzigen. In onderstaande tabel zijn de verkeersgegevens voor 2020 met en zonder nieuwe wegenstructuur weergegeven voor het gemiddelde weekdagetmaal. Deze intensiteiten komen overeen met de bijlagen 2 en 4 in het verkeersrapport van Goudappel Coffeng, zie Bijlage 1. Het nieuwe programma ten behoeve van de centrumontwikkeling is in beide prognosejaren opgenomen. Voor het beoordelen van de verkeersintensiteiten is het van belang dat de maximaal wenselijke verkeersintensiteit voor de verschillende wegen niet wordt overschreden. Binnen een 30 km/h-zone kan ter indicatie worden aangegeven dat een intensiteit van 5.000 à 6.000 mvt/etmaal acceptabel is. Op gebiedsontsluitingswegen met 2x1 rijstroken zijn hogere verkeersintensiteiten (12.000 - 20.000 mvt/etmaal, afhankelijk van het aantal aansluitingen en fietsvoorzieningen) acceptabel.

Tabel 2.2. Verkeersintensiteiten relevante wegvakken (weekdaggemiddelde, afgerond op 50-tallen)

  2020 (zonder nieuwe wegenstructuur)   2020 (nieuwe wegen-
structuur)  
verschil nieuwe wegenstructuur  
  weekdag   weekdag   werkdag  
N271        
ten zuiden van sport- en zalencentrum Den Asseldonk   9.850   8.750   -1.100  
sport- en zalencentrum Den Asseldonk - Siebengewaldseweg   9.850   10.850   +1.000  
ten noorden van Siebengewaldseweg   11.950   11.800   -150  
Siebengewaldseweg        
N271 - Sint Petrusstraat   3.550   5.750   +2.200  
Sint Petrusstraat - Kleefstraat   3.700   4.300   +600  
Sint Petrusstraat        
Siebengewaldseweg - Raadhuisplein   500   1.700   +1.200  
Raadhuisplein - Murseltseweg   200   750   +550  
Kleefstraat        
Siebengewaldseweg - Keulerstraat   700   1.650   +950  
Jeroen Boschstraat        
Murseltseweg - Pieter Breughelstraat   3.950   500   -3.450  
Pieter Breughelstraat - Schilderslaan   2.850   1.000   -1.850  
Schilderslaan - sport- en zalencentrum Den Asseldonk   1.150   3.950   +2.800  
ten zuiden van sport- en zalencentrum Den Asseldonk   600   1.750   +1.150  
Schilderslaan        
ten oosten van Jeroen Boschstraat   1.800   2.600   +800  
Nieuwe verbindingsweg        
N271 - Jeroen Boschstraat   0   5.150   +5.150  

Op basis van bovenstaande tabel blijkt dat de intensiteit op de N271 in 2020 inclusief ontwikkelingen circa 12.000 mvt/etmaal bedraagt. De intensiteit op de nieuwe verbindingsweg bedraagt circa 5.100 mvt/etmaal. De intensiteiten op aansluitende wegen (zoals de Jeroen Boschstraat en de Siebengewaldseweg) blijven ruim binnen de maximaal aanvaardbare intensiteiten op dergelijke wegen.

Op de erftoegangswegen binnen de kern vindt een sterke verschuiving plaats van de verkeersstromen als gevolg van de gewijzigde verkeersstructuur. De intensiteit op alle erftoegangswegen binnen de kern overschrijdt de maximaal aanvaardbare intensiteit van 5.000 – 6.000 mvt/etmaal echter niet. De gemeente zal de verkeerssituatie binnen de kern de komende jaren monitoren, om bij eventuele knelpunten aanvullende verkeerscirculatieve maatregelen te kunnen treffen. Het Raadhuisplein zal autovrij worden ingericht. Ook de verkeersintensiteit van de gebiedsontsluitingswegen (Siebengewaldseweg en N271) blijven binnen de grenzen van de maximaal wenselijke intensiteiten. Op basis hiervan wordt gesteld dat de verkeersafwikkeling op de nieuw te realiseren ovonde (Siebengewaldseweg/N271) en rotonde (verbindingsweg Den Asseldonk/N271) gewaarborgd is. Geconcludeerd wordt dat een acceptabele verkeersafwikkeling in en rondom Nieuw Bergen gewaarborgd is.

Laden en lossen

De nieuwe verkeerssituatie zorgt er voor dat er geen zwaar vrachtverkeer door het centrum kan. Wanneer er ter plaatse van de Raadhuisstraat een supermarkt wordt gevestigd, zal het bevoorradend verkeer via de rotonde bij het - en zalencentrum Den Asseldonk het centrum moeten bereiken. Het laden en lossen kan in het voorste gedeelte van de Raadhuisstraat plaats vinden. In het bestemmingsplan is daarnaast een wijzigingsbevoegdheid opgenomen voor het realiseren van een inpandige laad- en losplaats. Voor de huidige LIDL zal het vrachtverkeer via de ovonde op een verhard vlak langs de bestaande bebouwing geleid worden. Het bevoorraden van de overige detailhandel vindt plaats binnen venstertijden.

Bereikbaarheid langzaam verkeer

Het langzaam verkeer maakt van dezelfde verkeersstructuur gebruik als het gemotoriseerd verkeer met uitzondering van het Raadhuisplein en de Raadhuisstraat welke voor het langzaam verkeer wel toegankelijk zijn. Langs de N271 is een vrijliggende fietspad gelegen en de Siebengewaldseweg en de nieuwe ontsluitingsweg hebben fietsstroken. Vanwege het ontbreken van vrijliggende fietspaden is de Siebengewaldseweg niet geheel conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig ingericht. Gezien de voor het wegtype relatief lage intensiteit van circa 6.500 mvt/etmaal is deze weginrichting vanuit verkeersveiligheidsoogpunt acceptabel. Op de 30 km/h wegen vindt, conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig, een gemengde afwikkeling plaats.

Bereikbaarheid openbaar vervoer

Langs de N271 is ter hoogte van het gemeentehuis een bushalte gelegen. Hier halteren de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Well en Nieuw Bergen en Nijmegen en Venlo.

Parkeren

Momenteel vervult het Raadhuisplein de grootste parkeerbehoefte. De bestaande capaciteit inclusief de benodigde nieuwe capaciteit dient gewaarborgd te worden. Het parkeren wordt in het nieuwe plan voor het centrum zo veel mogelijk gebundeld. Er is gekozen voor een grote verdiepte parkeerplaats rondom het gemeentehuis. Dit heeft als voordeel:

  • dat hierdoor geen nieuwe verkeersstromen door de woonstraten ontstaan;
  • een directe aanrijroute vanuit de N271 mogelijk is;
  • de winkelbewegingen goed te sturen zijn en alle winkels goed aan te sluiten zijn op de looproutes;
  • het parkeerterrein landschappelijk goed inpasbaar is;
  • de gronden in bezit zijn van de gemeente en niet verworven hoeven te worden;
  • er goede fasering mogelijk is, de parkeerplaats kan als eerste worden aangelegd;
  • de kosten voor het realiseren van het parkeerterrein binnen de perken blijven.

De parkeervoorzieningen worden via de ovonde vanaf de N271 ontsloten. Tevens is er een ontsluiting naar de Murseltseweg voorzien. Aan de oostzijde van het plein wordt een aantal parkeerplaatsen gerealiseerd voor het kort parkeren (blauwe zone). Deze parkeerplaatsen zijn bereikbaar via de Sint Petrusstraat en de Keulerstraat. In de nieuwe situatie worden in totaal 310 parkeerplaatsen voorzien op de volgende locaties:

- Raadhuisplein: 28 parkeerplaatsen;

- Gemeentehuis: 242 parkeerplaatsen;

- Siebengewaldseweg: 35 parkeerplaatsen;

- Destion (kelder): 5 parkeerplaatsen.

Om inzicht te krijgen in het benodigde aantal parkeerplaatsen dient een parkeerbalans te worden opgesteld voor de nieuw mogelijk te maken functies. Vervolgens wordt per functie de parkeerbehoefte bepaald. Door Goudappel Coffeng is een parkeerstudie uitgevoerd ("Parkeerstudie centrumplan Mosaïque", Goudappel Coffeng, 26 april 2012), zie Bijlage 2. De parkeerbehoefte van nieuwe ontwikkelingen wordt berekend op grond van de parkeerkengetallen van het CROW (publicatie 182, CROW 2008). Deze parkeerkengetallen kennen bepaalde marges. Om te bepalen van welke getallen uitgegaan moet worden, is in het centrum van Nieuw Bergen een parkeeronderzoek uitgevoerd. Daaruit blijkt dat uitgegaan mag worden van de minimale parkeerkengetallen. Uit de parkeerbalans blijkt dat de theoretische parkeerbehoefte van de nieuwe ontwikkeling op koopavond 114 parkeerplaatsen en op zaterdagmiddag 105 parkeerplaatsen bedraagt. De totale theoretische parkeerbehoefte, waarbij ook rekening wordt gehouden met de huidige functies binnen het gebied, bedraagt op koopavond 350 parkeerplaatsen en op zaterdagmiddag 318 parkeerplaatsen. Op basis van de parkeerstudie geldt, conform opgave van de gemeente, zaterdagmiddag als maatgevende periode. De parkeerbehoefte bedraagt in die situatie 318 parkeerplaatsen. Er zijn 310 parkeerplaatsen beschikbaar, waardoor het tekort 8 parkeerplaatsen is. Dit tekort kan worden opgevangen, doordat aan de overzijde van de N271 maximaal 32 parkeerplaatsen worden toegevoegd, waarvan er reeds 12 parkeerplaatsen aanwezig zijn. Hierdoor is de parkeerbalans gedurende de maatgevende periode (zaterdagmiddag) sluitend met een overschot van 24 parkeerplaatsen.