direct naar inhoud van 4.5 Civieltechnische aspecten
Plan: Kern Beek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0888.BPKERNBEEK10-VA01

4.5 Civieltechnische aspecten

4.5.1 Watergang

Door het zuidoostelijk deel van de kern Beek, loopt de overkluisde watergang van de Keutelbeek.

Deze watergang penetreert vanuit zuidwestelijke richting, bij de Molenberg het plangebied, volgt voor een deel de Gundelfingenstraat en duikt daar onder het maaiveld. In de groenvoorziening aan het einde van de Gundelfingenstraat is de Keutelbeek zichtbaar. Dit deel is opgenomen in het onderhavige bestemmingsplan (Artikel 13 Water - Watergang met Waterstaat - Beschermingszone/ Herinrichtingszone). Het overkluisde deel is opgenomen onder de bestemming Verkeer.

4.5.2 Hoogspanningsverbinding

In het noordoosten van het plangebied bevindt zich een 150 kV-hoogspanningstracé zie onderstaande figuur). De lijn is in beheer bij Essent. Op de gronden onder de hoogspanningslijnen is een zakelijk recht gevestigd. Deze zakelijk-rechtstrook strekt zich uit tot 20,00 meter aan weerszijden uit het hart van de hoogspanningslijn (de totale strookbreedte per lijn bedraagt dus 40,00 meter). De zakelijk rechtstrook dient zoveel mogelijk te worden gevrijwaard van (parallelle) wegen en bebouwing. De beschermende bepalingen voor de zone waarbinnen de hoogspanningslijn zich bevindt zijn in de planregels opgenomen, evenals de voorwaarden waaraan activiteiten binnen deze zone dienen te voldoen (zie Artikel 16 Leiding - Hoogspanningsverbinding). Er is een beschermingszone voor de betreffende zone in de planregels en op de verbeelding opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0888.BPKERNBEEK10-VA01_0016.png"

4.5.3 Hogedruk gastransportleidingen

In het plangebied is een hogedrukaardgastransportleiding van Gasunie gelegen die in het noordwesten het plangebied binnenkomt en vervolgens over het gehele plangebied aftakkingen heeft.

Met betrekking tot de hogedrukaardgastransportleidingen geldt een direct en indirect ruimtebeslag. Het direct ruimtebeslag wordt planologisch geregeld op bestemmingsplanniveau, met als doel schade aan leidingen zelf te voorkomen. Uit oogpunt van veiligheid en bedrijfsvoering is het niet toegestaan binnen een afstand van 4,00 meter gerekend vanuit het hart van de leidingen bepaalde werkzaamheden uit te voeren (beschermingszone), die een veilig en bedrijfszeker gastransport in gevaar kunnen brengen. In deze beschermingszone gelden beperkende bepalingen, dit is geregeld in de planregels van dit bestemmingsplan (zie Artikel 15 Leiding - Gas).

Er bestaat dan ook een kleine kans op incidenten met de buisleidingen in het plangebied doordat graafwerkzaamheden slechts na een klic-melding worden toegestaan (zie 4.2.5 Externe veiligheid).

afbeelding "i_NL.IMRO.0888.BPKERNBEEK10-VA01_0017.png"

Tabel indicatieveleidinggegevens

4.5.4 Beperkingen luchtvaart

De kern Beek ligt onder een van de aanvliegroutes naar de noordzuidbaan van Maastricht-Aachen-Airport. Binnen dit kader worden eisen gesteld aan de maximumhoogtes van bebouwing. Binnen de juridische regeling van onderhavig bestemmingsplan zijn geen zodanige bebouwingshoogtes mogelijk dat hierdoor beperkingen voor de luchtvaart kunnen ontstaan.

4.5.5 Bebouwingsgrens verkeersdoeleinden

Rijkswaterstaat hanteert het rooilijnenbeleid rondom rijkswegen. Dit rooilijnenbeleid bestaat uit een 50 meter brede bebouwingsvrije zone (uitgezonderd bebouwing ten behoeve van het wegverkeer) met aansluitend een 50 meter brede overlegzone (gelegen uit de as van de dichtst bijgelegen rijbaan). De zones gelden overigens voor zowel de hoofdrijbanen als voor de toe- en afritten van de Rijkswegen. De rooilijnenbeleid is vertaald naar de verbeelding en verwoord in de regels.