direct naar inhoud van 3.7 Gemengd - Voorzieningen
Plan: Woongebieden
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0824.BPWoongebieden-0006

3.7 Gemengd - Voorzieningen

Status: alleen aan de regels zoals genoemd in Artikel 7 Gemengd - Voorzieningen  kunnen rechten worden ontleend.  
Hoofdstuk 1 Een nieuw bestemmingsplan  
Hoofdstuk 2 Uitgangspunten bestemmingsplan  
Hoofdstuk 3 Bestemmingen  
Hoofdstuk 4 Dubbelbestemmingen en overige bepalingen  
Hoofdstuk 5 Handhaving  
Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid  
Achtergronden van het bestemmingsplan  

Voor welke gebieden en percelen is de bestemming Gemengd - Voorzieningen (Artikel 7) opgenomen?

  • Binnen de woongebieden komt een diversiteit aan maatschappelijke voorzieningen voor.
  • Zoals gebruikelijk gaat het om scholen, de kerk met begraafplaats, medische voorzieningen en woonzorgcomplexen.
  • Ook andere functies kunnen als voorziening worden aangemerkt en toegestaan, zoals functies die tegenwoordig tot de categorie 'cultuur en ontspanning' horen.
  • De diversiteit aan functies brengt met zich mee dat gekozen is voor de bestemming Gemengd – Voorzieningen.

Welke functies zijn toegestaan?

  • De verschillende maatschappelijke functies hebben specifieke kenmerken ofwel effecten op de omgeving, zoals verkeer en openingstijden. Om hierin een onderscheid aan te brengen is een indeling van maatschappelijke functies gekozen.
  • Op vergelijkbare wijze zijn enkele functies toelaatbaar gesteld die volgens landelijke richtlijnen behoren tot de categorie 'cultuur en ontspanning' (Besluit ruimtelijke ordening; SVBP2008). Voorheen werden deze functie als maatschappelijke voorziening aangemerkt. Deze passen goed in het centrumgebied.
  • De begraafplaats aan de Hondsbergselaan is van de gelijknamige aanduiding voorzien.

Wat mag er worden gebouwd en hoeveel?

  • Op de verbeelding is het maximale bebouwingspercentage aangegeven. Dit biedt enerzijds voldoende uitbreidingsmogelijkheden en houdt anderzijds voldoende rekening met de omgeving. Uit analyse blijkt dat veel functies nog enige uitbreidingsruimte wordt geboden. Op enkele percelen is de bebouwing omvangrijker. De ruimtelijke situatie te midden van woonpercelen en de karakteristiek van een dorpskern, laten geen verdere uitbreiding toe. Het bestaande oppervlak is op die percelen het maximum.
  • Het bouwvakverbeelding geeft aan waarbinnen de gebouwen worden gerealiseerd. Door enige afstand aan te houden tot de voorste perceelsgrens, blijft de bebouwing in het straatbeeld (met parkeerruimte en groenstroken) passen.
  • De goothoogten van de hoofdgebouwen zijn overwegend 6 meter en 10 meter. Deze hoogtematen sluiten aan op het vigerende bouw regimevoldoende ruimte. Een grotere hoogte is ongewenst in verband met de omgeving. Afwijkend is het woonzorgcomplex. De bestaande hoogtematen zijn overgenomen, zonder vergaande detaillering.

Welke veranderingen worden verwacht?

  • Gedurende de planperiode van tien jaar kan de aanwezige functie of worden voortgezet of beëindigd. Dan zijn er andere functies toelaatbaar. De voorkeur wordt dan gegeven aan herinvulling van het pand in plaats van aan leegstand.
  • Voor herinvulling biedt de bestemming voldoende mogelijkheden, rekening houdend met de omgeving en de oorspronkelijke aard van de maatschappelijke voorziening met de daarbij kenmerkende effecten op de omgeving.
  • Via een wijzigingsprocedure kunnen eventueel kantoorfuncties worden ondergebracht. Dit hangt met name af van voldoende parkeergelegenheid.

Wat zijn de belangrijkste verschillen met de voorheen geldende bestemmingsregeling?

  • In het vigerende bestemmingsplan was een ruime bestemming voor maatschappelijke voorzieningen opgenomen. Echter, door jurisprudentie is duidelijk geworden dat het om een te 'ruime groep' functies ging, doordat de effecten op de omgeving onderling te verschillend zijn. Om dit te ondervangen is in het nieuwe bestemmingsplan een indeling van maatschappelijke functies geïntroduceerd.
  • In de nieuwe regeling wordt ingespeeld op de algemene ontwikkeling van verbreding van maatschappelijke functies en combinaties met andere functies, zoals cultuur, ontspanning en kantoren.
  • De hoogtematen zijn voor diverse locaties 'opgeschaald' om intensivering en nieuwbouw met een bijzondere uitstraling en vormgeving mogelijk te maken.

Wie is verantwoordelijk voor onderhoud, beheer en ontwikkeling?

  • De gronden zijn grotendeels in gemeentelijk bezit. Dat betekent dat de gemeente in dat geval verantwoordelijk is voor onderhoud, beheer en ontwikkeling.
  • Enkele percelen zijn eigendom van particuliere eigenaren of andere instanties dan de gemeente. In die situaties zijn die personen en instanties verantwoordelijk voor onderhoud, beheer en ontwikkeling.
  • In het geval van excessen of overtreding van het bestemmingsplan of andere wet- of regelgeving kan een beroep worden gedaan op de gemeente of een ander bevoegd overheidsorgaan.