direct naar inhoud van 3.8 Gemengd - Winkelcentrum
Plan: Woongebieden
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0824.BPWoongebieden-0006

3.8 Gemengd - Winkelcentrum

Status: alleen aan de regels zoals genoemd in Artikel 8 Gemengd - Winkelcentrum  kunnen rechten worden ontleend.  
Hoofdstuk 1 Een nieuw bestemmingsplan  
Hoofdstuk 2 Uitgangspunten bestemmingsplan  
Hoofdstuk 3 Bestemmingen  
Hoofdstuk 4 Dubbelbestemmingen en overige bepalingen  
Hoofdstuk 5 Handhaving  
Hoofdstuk 6 Uitvoerbaarheid  
Achtergronden van het bestemmingsplan  

Voor welke gebieden en percelen is de bestemming Gemengd - Winkelcentrum  (Artikel 8) opgenomen?

  • Het winkelcentrum Pannenschuurplein wordt gevormd door onder meer een supermarkt, apotheek en enkele andere winkels.
  • Boven de winkels zijn appartementen gerealiseerd in drie bouwlagen.

Welke functies zijn toegestaan?

  • In het winkelcentrum is op de eerste plaats detailhandel toegestaan. Aanvullend zijn dienstverlening en kantoren toelaatbaar. Enkele functies die in de regel als maatschappelijke voorzieningen worden aangeduid, tegenwoordig als 'cultuur en ontspanning', zijn eveneens toelaatbaar. Hiermee wordt een gevarieerd winkelcentrum nagestreefd.
  • De appartementen worden als zodanig bestemd.
  • Wonen op de verdieping is belangrijk voor het winkelcentrum. Dit zorgt voor leefbaarheid, ook 's avonds. Het is niet gewenst dat op de begane grond woningen komen; dit is ook niet te verwachten. De gemengde functies moeten hier worden behouden.
  • Mogelijk wil zich in de toekomst een horecabedrijf vestigen die past bij een winkelcentrum en de woonbuurt. Uit milieuhygiënisch oogpunt worden in het winkelcentrum horeca-activiteiten uit maximaal categorie 1c rechtstreeks toelaatbaar geacht. Dit zijn lichte horecabedrijven die over het algemeen slechts beperkt hinder veroorzaken voor omwonenden. De toelaatbaarheid is gekoppeld aan de Staat van Horeca-activiteiten. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar Bijlage 4.
  • Cafés en bars en dergelijke vallen in categorie 2 van de Staat van Horeca-activiteiten; dancings en discotheken vallen in categorie 3 van de staat. Categorie 2 en 3 horecabedrijven passen niet in de algemene toelaatbaarheid. De bovenliggende woningen hebben daarvan te veel hinder.
  • Verschillende maatschappelijke functies kunnen specifieke kenmerken ofwel effecten op de omgeving hebben, zoals verkeer en openingstijden. Om hierin een onderscheid aan te brengen is een indeling van maatschappelijke functies gekozen.
  • Op vergelijkbare wijze zijn enkele functies toelaatbaar gesteld die volgens landelijke richtlijnen behoren tot de categorie 'cultuur en ontspanning' (Besluit ruimtelijke ordening; SVBP2008). Voorheen werden deze functie als maatschappelijke voorziening aangemerkt. Deze passen goed in het centrumgebied. Zie ook Bijlage 5  voor een toelichting.
  • In de praktijk neemt het aantal situaties toe waarin sprake is van een aan-huis-gebonden-beroep, ondergeschikte dienstverlening en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten. In ruimtelijk-functioneel opzicht bestaan hiertegen geen bezwaren voor zover dit kleinschalig is en geen nadelige effecten heeft op de omgeving en/of voor het winkelcentrum. De regeling bevat hiervoor voorwaarden.
  • Het bestemmingsplan komt tegemoet aan de behoefte van huisvesting voor mantelzorg. Op basis hiervan kan een "afhankelijke woonruimte" worden toegestaan.
  • Bijzondere woonvormen zijn in dit gebied niet direct passend. Vandaar dat hiervoor geen wijzigingsbevoegdheid is opgenomen.
  • Logies en ontbijt zijn onder voorwaarden toegestaan in de vorm van 2 logieseenheden in een woning.

Wat mag er worden gebouwd en hoeveel?

  • Het gebouw wordt opgenomen in een bouwvlak overeenkomstig het vigerende bestemmingsplan.
  • Het bouwvlak geeft aan waarbinnen de gebouwen worden gerealiseerd. Daarbinnen mag het vlak geheel worden bebouwd. Dit komt overeen met de bestaande situatie.
  • De bestaande bouwhoogtes worden in het bestemmingsplan overgenomen.

Welke veranderingen worden verwacht?

  • Voor het bestaande winkelcentrum worden extra mogelijkheden geboden voor functies die nu nog niet aanwezig zijn, maar wel passend zijn in een dergelijk winkelcentrum.
  • De woonfunctie kan worden verbreed, hoewel dit bij appartementen niet direct voor de hand ligt.

Wat zijn de belangrijkste verschillen met de voorheen geldende bestemmingsregeling?

  • Er zijn geen noemenswaardige verschillen met het voorheen geldende bestemmingsregeling.
  • De mogelijkheden voor verbreding van de woonfunctie (activiteiten, mantelzorg, bijzondere woonvormen) zijn verruimd. Immers, in het coalitieakkoord is vastgelegd dat naast de professionele hulp, ook het vrijwilligerswerk en de mantelzorgers worden gestimuleerd en ondersteund.

Wie is verantwoordelijk voor onderhoud, beheer en ontwikkeling?

  • De gronden zijn in particulier bezit. Dat betekent dat de eigenaren verantwoordelijk zijn voor onderhoud, beheer en ontwikkeling.
  • In het geval van excessen of overtreding van het bestemmingsplan of andere wet- of regelgeving kan een beroep worden gedaan op de gemeente of een ander bevoegd overheidsorgaan.