direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Haagakkers II actualisatie
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0823.BP00Haag4002-VAST

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

De gemeente Oirschot heeft een bestemmingsplan opgesteld voor het nieuw te realiseren woongebied Haagakkers II in de kern Oostelbeers. Het bestemmingsplan is vastgesteld op 20 juni 2010. Echter, tegen dit plan is beroep aangetekend. Dit beroep heeft ertoe geleid dat het plan gedeeltelijk is herzien. Dit heeft tot een nieuwe vaststelling van het plan in september 2011 geleid.

Door de ontwikkelaar is de gemeente verzocht enkele wijzigingen door te voeren ten opzichte van het in september 2011 vastgestelde plan. Deze wijziging heeft de gemeente benut om nog enkele ambtshalve planwijzigingen door te voeren. Onderstaand overzicht geeft kort de wijzigingen weer.

1.2 Wijzigingen in de toelichting

In hoofdstuk 5, over milieuzonering is toegevoegd dat de geurcontour die een bouwbelemmering opleverde is opgeheven, waardoor de wijziging in deze herziening kan worden meegenomen.

In hoofdstuk 7, waarin de planregels worden toegelicht is gewijzigd als gevolg van de inwerkingtreding van de Wabo.

In hoofdstuk 9 dat ingaat op de te doorlopen procedure is een wijziging doorgevoerd. Dit heeft te maken met het ontbreken van de noodzaak om dit plan als voorontwerp ter inzage te leggen.

1.3 Wijzigingen in de regels

Voor enkele woningen is de mogelijkheid opgenomen om aan,- uit- en bijgebouwen, anders dan in de vorm van erkers en entreepartijen, ook voor de voorgevel te mogen realiseren. Voor de woningen waar dit van toepassing is, is dit geregeld middels het toekennen van afwijkende regels ter plaatse van de gronden met een specifieke bouwaanduiding, te weten 'specifieke bouwaanduiding - afwijkende bijgebouwenregeling'.

Na vaststelling van het bestemmingsplan Haagakkers II in juni 2010 is de Wabo in werking getreden. Dit heeft gevolgen voor de regels van het bestemmingsplan. Hoewel in september 2011 het plan opnieuw is vastgesteld is er toen voor gekozen om alleen te wijzigingen waar de Raad van State om verzocht had. Verder is het plan ongewijzigd gebleven. In onderhavige herziening is deze aanpassing in verband met de Wabo wel meegenomen.

In de planregels was een wijzigingsbevoegdheid opgenomen vanwege een aanwezige milieubelemmering. Deze milieuhindercirkel belemmerde woningbouw op deze plek. Het wegnemen van deze milieubelemmering, maakt het mogelijk de wijziging te effectueren. Dat is middels onderhavig plan gedaan (waardoor de wijzigingsbevoegdheid is komen te vervallen).

1.4 Wijzigingen op de verbeelding

afbeelding "i_NL.IMRO.0823.BP00Haag4002-VAST_0001.png"

In het plan is ervoor gekozen om alle sloten en watergangen met een functie in het watersysteem als water te bestemmen. De watergang achter de woningen aan de westzijde van het plangebied was niet meegenomen. Dat is in deze herziening gecorrigeerd (1).

In het plan was sprake van een wijzigingsbevoegdheid ter plaatse van de aanduiding 'Wro-zone-wijzigingsgebied' (2). Middels deze wijzigingsbevoegdheid konden bouwvlakken en aanduidingen met de maximale goot- en bouwhoogte en met het maximum aantal woningen aan het plan worden toegevoegd, indien wordt voldaan aan de geldende milieuregelgeving. Aan deze milieuregelgeving wordt inmiddels voldaan. Daarom is deze wijziging geëffectueerd, waardoor nu vier bouwvlakken met aanduidingen op de verbeelding zijn weergegeven ter plaatse van het voormalige wijzigingsgebied. Door toevoeging van deze woningen neemt het maximaal aantal wooneenheden in enkele bouwstroken toe.

Voor enkele woningen is de mogelijkheid opgenomen om aan- uit- en bijgebouwen, anders dan in de vorm van erkers en entreepartijen, ook voor de voorgevel te mogen realiseren. Voor de woningen waar dit van toepassing is, is een specifieke bouwaanduiding opgenomen op de verbeelding, te weten 'specifieke bouwaanduiding - afwijkende bijgebouwenregeling'. Hier is tevens gekozen voor toevoeging van een extra woningtype om de flexibiliteit te vergroten (3).

Er is op één plek gekozen voor een ander woningtype, dit heeft geleid tot een gewijzigde bouwaanduiding op de plankaart (4).

De bouwplannen van de ontwikkelaar en het bestemmingsplan van de gemeente sloten niet geheel op elkaar aan. Dit had tot gevolg dat woningen net niet pasten in de door de gemeente voorgestelde bouwvlakken. Om die reden is de begrenzing van de bouwvlakken gewijzigd. Dit heeft geen gevolgen voor de grootte van de bouwvlakken, maar wel voor de situering van de bouwvlakken op de kavels, dit heeft vooral in het gebied met nummer 5 tot aanpassingen geleid (5).

Voor één strook is gekozen voor een flexibeler bouwprogramma. Daarom is ervoor gekozen zowel vrijstaande woningen als twee-aan-een(tae)/halfvrijstaande woningen hier toe te laten (6).

Hoofdstuk 2 Beleid

Ongewijzigd

Hoofdstuk 3 Huidige situatie

Ongewijzigd.

Hoofdstuk 4 Planbeschrijving

4.1 Beschrijving op onderdelen

4.1.1 Woningen

Het plan biedt in totaal ruimte aan 94 woningen. Dit waren eerst 92 woningen. Daar de parkeerbalans zeer ruim berekend was leidt dit niet tot consequenties voor parkeren.

Hoofdstuk 5 Planuitgangspunten

5.1 Wijzigingen met betrekking tot geurhinder

Door de aanwezigheid van het agrarische bedrijf aan de Maneschijn 3, was er in delen van het plangebied geen sprake van een goed woon- en leefklimaat, omdat deze woningen gelegen waren binnen de geurcontour van het betreffende bedrijf. De geurcontour was berekend vanaf de grens van het bouwvlak, echter doordat de uitbreidingsmogelijkheden van het bedrijf 'op slot zitten', vanwege de ligging nabij de kern Oostelbeers, is niet de theoretisch mogelijke situatie het uitgangspunt voor je berekening, maar de feitelijke situatie. Dat betekent dat geen theoretisch geuremissie berekend hoeft te worden vanaf de grens van het bouwvlak, maar dat gerekend kan worden vanaf de emissiepunten. Hierdoor is de 7 ouE/m³ cirkel verkleind, waardoor er nu wel sprake is van een goed woon- en leefklimaat, voor alle woningen binnen het plan Haagakkers II. Hierdoor kunnen de woningen die in het plan "Haagakkers II" niet konden worden gebouwd vanwege de milieucontour, in de huidige situatie wel worden gerealiseerd. Om dit te bewerkstelligen is de 'Wro-zone wijzigingsgebied' opgeheven en zijn de wijziging geëffectueerd. Op dit vlak is het plan "Haagakkers II actualisatie" veranderd ten opzichte van het plan "Haagakkers II".

Hoofdstuk 6 Waterhuishouding

Ongewijzigd

Hoofdstuk 7 Planopzet

7.1 Algemeen

7.1.1 De verbeelding

Op de verbeelding (analoog tekeningnummer 332599.ehv.311.K05) en vervat in de GML met nummer NL.IMRO.0823.BPOOHaag4002-VAST hebben alle gronden binnen het plangebied een bestemming gekregen.

7.1.2 De regels

De regels zijn gebaseerd op het 'Handboek digitale bestemmingsplannen Kempengemeenten' (vastgesteld 3 januari 2008) en op de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (versie 2012).

7.2 Algemene regels

Als gevolg van de invoering van de Wabo zijn enkele zaken gewijzigd in de bestemmingsplanregels. Dit heeft betrekking op alle regels, maar heeft specifieke consequenties op de algemene ontheffingsregel, die in onder de Wabo 'algemene afwijkingsregel' heet en op de algemene procedureregel, die is komen te vervallen.

Artikel 12 Algemene afwijkingsregels

In dit artikel is aan burgemeester en wethouders de bevoegdheid gegeven om middels een omgevingsvergunning af te wijken van bepaalde, in het bestemmingsplan geregelde, onderwerpen. Hierbij gaat het om afwijkingsregels die gelden voor alle bestemmingen in het plan.

Artikel 14 Algemene procedureregel

Vervallen

Hoofdstuk 8 Uitvoerbaarheid

Ongewijzigd

Hoofdstuk 9 Procedure

9.1 Procedure in Wro

Voorbereidingsfase

Voorafgaand aan de wettelijke bestemmingsplanprocedure vindt de voorbereidingsfase plaats, op basis van het voorontwerp bestemmingsplan. In deze voorbereidingsfase vindt overleg plaats met provinciale- en rijksdiensten en met belanghebbenden.

Inspraak

Artikel 150 van de Gemeentewet bepaalt onder meer, dat in een gemeentelijke inspraakverordening moet worden geregeld op welke wijze belanghebbende natuurlijke personen en rechtspersonen hun mening kenbaar kunnen maken. In de gemeentelijke inspraakverordening is gesteld dat geen inspraak wordt verleend ten aanzien van ondergeschikte herzieningen van een eerder vastgesteld beleidsvoornemen. Dat is hier aan de orde, waardoor inspraak in deze achterwege wordt gelaten.

9.2 Vaststelling

Het bestemmingsplan heeft vanaf 12 april gedurende 6 weken ter inzage gelegen. In deze periode zijn geen zienswijzen ontvangen.