Plan: | Heusden Buitengebied, 4de herziening |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0797.PHHBG4-VG02 |
Op 18 december 2012 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan Heusden Buitengebied vastgesteld. Sinds die tijd zijn voor het buitengebied enkele (partiële) herzieningen vastgesteld waarin enerzijds de uitspraak van de Raad van State is verwerkt en anderzijds enkele nieuwe ontwikkelingen mogelijk zijn gemaakt. Met de voorliggende partiële herziening worden verschillende doelen bereikt:
Inhoudelijk worden er, tenzij anders aangegeven, geen ingrijpende wijzigingen doorgevoerd in de bestemmingsregelingen en/of verbeelding. In hoofdstuk 2 van deze toelichting worden de wijzigingen ten opzichte van het moederplan toegelicht. Deze toelichting dient ter verduidelijking van de gemaakte keuzen in dit bestemmingsplan en ter informatie over het van toepassing zijnde beleid.
Voor de niet in deze herziening opgenomen onderdelen blijft de bestemmingsregeling zoals opgenomen in de regels en op de verbeelding van het bestemmingsplan Heusden Buitengebied van kracht.
Na vaststelling van het bestemmingsplan Heusden Buitengebied op 18 december 2012 zijn verschillende herzieningen, postzegelbestemmingsplannen en wijzigingsplannen vastgesteld dan wel recent in procedure gebracht. In het voorliggende bestemmingsplan zijn de volgende bestemmingsplannen (ongewijzigd) samengevoegd.
Plannaam | IMRO code | datum | planstatus | ||
Heusden Buitengebied | NL.IMRO.0797.BPBuitengebied-VG02 | 18-12-2012 | vastgesteld | ||
Heusden Buitengebied Reparatieplan deel A | NL.IMRO.0797.RPHBGA-VG01 | 31-03-2015 | vastgesteld | ||
Heusden Buitengebied Reparatieplan deel B | NL.IMRO.0797.RPHBGB-VG01 | 12-05-2015 | vastgesteld | ||
BP Vaartweg | NL.IMRO.0797.PHHBG1-VG01 | 23-09-2014 | vastgesteld | ||
Heusden Buitengebied, 2de herziening | NL.IMRO.0797.PHHBG2 | 22-12-2015 | vastgesteld | ||
Heusden Buitengebied, 3de herziening | NL.IMRO.0797.PHHBG3 | 27-09-2016 | vastgesteld |
De volgende postzegelplannen, wijzigingsplannen en verleende omgevingsvergunningen in afwijking van het bestemmingsplan zijn vertaald in dit bestemmingsplan.
Plannaam | IMRO code | datum | planstatus | ||
Gasleiding Oudheusden | NL.IMRO.0797.GasOudheusd-VG01 | 08-05-2018 | vastgesteld | ||
Wijzigingsplan Heusden Buitengebied, wijziging gasleiding | NL.IMRO.0797.WPHEBUgasleiding-VG01 | 10-09-2013 | vastgesteld | ||
Heusden Buitengebied, De Hoeven G 291 | NL.IMRO.0797.WPDehoeveng291-VG01 | 08-12-2015 | vastgesteld | ||
Tuinbouwweg 7 Haarsteeg | NL.IMRO.0797.tuinbouwweg7 | 20-02-2017 | vastgesteld | ||
De Hoeven 52B | - | 29-10-2015 | vastgesteld | ||
Margrietweg 21 Drunen | NL.IMRO.0797.margrietweg21-OV01 | 28-05-2015 | vastgesteld | ||
Fietspad d'Oultremontweg | NL.IMRO.0797.fietspaddoul-OV01 | 05-10-2016 | vastgesteld | ||
Groenewoud 40 Drunen | NL.IMRO.0797.groenewoud40-VG01 | 20-02-2018 | vastgesteld | ||
Hoefstraat 4 | NL.IMRO.0797.Hoefstraat4-VG01 | 28-03-2017 | vastgesteld |
Met het voorliggende bestemmingsplan worden de volgende (nieuwere) plannen buiten het plangebied gelaten. Deze zijn hieronder weergegeven.
Plannaam | IMRO code | datum | planstatus | ||
Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat West | NL.IMRO.9930.ipgolwest-va01 | 29-06-2018 | vastgesteld | ||
Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat Oost | NL.IMRO.9930.ipgoloost-va01 | 29-06-2018 | vastgesteld | ||
Elshout, Oosterseweg 1 | NL.IMRO.0797.BPOostersweg1-ON01 | 03-05-2018 | ontwerp | ||
De Gorsen Elshout | NL.IMRO.0797.Degorsen-VG01 | 19-12-2017 | vastgesteld | ||
Victoria, Haarsteeg | NL.IMRO.0797.VictoriaHaarsteeg-VG01 | 07-11-2017 | vastgesteld | ||
Margrietweg 19 Drunen | NL.IMRO.0797.Margrietweg19-VG01 | 16-05-2017 | vastgesteld | ||
Oude Haven, Haarsteeg | NL.IMRO.0797.OudeHavenHaarsteeg-VG01 | 27-09-2016 | vastgesteld | ||
Het Run | NL.IMRO.0797.Hetrun-VG02 | 22-04-2015 | vastgesteld | ||
Tuinbouwweg 94 te Haarsteeg | NL.IMRO.0797.Tuinbouwweg94-VG01 | 30-10-2018 | vastgesteld |
De landelijke standaarden voor het opstellen van bestemmingsplannen voorzien in verschillende mogelijkheden voor het opstellen van herzieningen. Er is daarom voor gekozen om in hoofdstuk 2 eerst een toelichting te geven op het juridische gedeelte van de herziening, zodat duidelijk is op welke wijze de verbeelding en de regels moeten worden gelezen. De hoofdstukken 3 en 4 geven een overzicht van alle wijzigingen ten opzichte van het moederplan. Tot slot komt in hoofdstuk 5 het aspect uitvoerbaarheid aan de orde.
Een bestemmingsplan bestaat uit de juridisch bindende regels en verbeelding en gaat vergezeld van een toelichting.
De regels bevatten het juridisch instrumentarium voor het regelen van het gebruik van de gronden, bepalingen omtrent de toegelaten bebouwing en regelingen betreffende het gebruik van aanwezige en/of op te richten bouwwerken.
De verbeelding heeft een ondersteunende rol voor toepassing van de regels alsmede de functie van visualisering van de bestemmingen. Op de verbeelding worden de bestemmingen weergegeven, met daarbij de harde randvoorwaarden. De verbeelding vormt samen met de regels het voor de burgers bindende deel van het bestemmingsplan.
De toelichting heeft geen bindende werking; de toelichting maakt juridisch ook geen onderdeel uit van het bestemmingsplan, maar heeft wel een belangrijke functie bij de weergave en onderbouwing van het plan en ook bij de uitleg van bepaalde bestemmingen en regels.
Voorliggend bestemmingsplan betreft een gedeeltelijke herziening van de geldende bestemmingsplannen voor het buitengebied, ook wel het moederplan genoemd. Hierdoor is sprake van een afwijkende opzet in vergelijking met een 'regulier' bestemmingsplan.
Het besluit van de gemeenteraad heeft dus niet betrekking op het gehele plan, maar uitsluitend op die delen die worden gewijzigd. Vanwege de leesbaarheid is er echter voor gekozen om de opzet van het bestemmingsplan zo veel mogelijk gelijk te houden aan een 'regulier' bestemmingsplan en duidelijk te markeren waar wijzigingen hebben plaatsgevonden. De herziening is opgesteld op basis van de landelijke standaarden (SVBP 2012).
Alle percelen, bestemmingen en gebiedsaanduidingen zijn uit de geldende bestemmingsplannen voor het buitengebied op de verbeelding van dit bestemmingsplan overgenomen, zodat het plan een zo compleet mogelijk beeld van alle regelingen in het buitengebied geeft.
Gronden en locaties waar naar aanleiding van de 4de herziening een aanpassing van de nu geldende regelingen plaatsvindt, zijn door middel van de aanduiding 'overige zone - 4de herziening' aangegeven. Dit is geregeld in artikel 47 van de regels.
Verbeelding
Voor percelen waar een aanduiding of een bouwvlak toegevoegd of verwijderd dient te worden, is op de verbeelding de aanduiding 'overige zone - 4de herziening' opgenomen. Voor deze percelen maken alle perceelsgebonden enkelbestemmingen, functie-, maatvoerings- en bouwaanduidingen onderdeel uit van deze herziening.
Voor locaties waar bijvoorbeeld een bouwvlak of functieaanduiding komt te vervallen, zijn dat dus alle aspecten behalve het te verwijderen aspect. Voor al deze percelen geldt dat de nieuwe situatie/de eindsituatie op perceelsniveau zichtbaar is.
In verband met de leesbaarheid van het voorliggende plan is een complete set regels opgenomen. Deze moeten als volgt worden gelezen (zie ook artikel 47):
Alleen de toevoegingen of doorhalingen (vervallen tekst) maken juridisch-planologisch onderdeel uit van de 4de herziening. De niet gemarkeerde regels zijn ter informatie opgenomen, zodat een goed beeld ontstaat van de nieuwe regels en hoe deze ingepast zijn in de (bestaande) regels van het moederplan.
Voor wat betreft de procedure van de 4de herziening en de mogelijkheid om zienswijzen kenbaar te maken kan het volgende worden opgemerkt. De niet gemarkeerde regels kunnen in principe niet opnieuw ter discussie gesteld worden, omdat deze enkel een informatieve rol in deze herziening vervullen en formeel geen onderdeel van de 4de herziening uitmaken. De raad neemt hierover geen nieuw besluit meer, met uitzondering van de in het plan opgenomen afzonderlijke percelen (zie hoofdstuk 3) waaraan een (gewijzigde) bestemming is toegekend.
Een aantal particulieren heeft aangegeven ontwikkelingsplannen te hebben. Hiervoor zijn ruimtelijke onderbouwingen aangeleverd. Uit de onderzoeken blijkt dat geen sprake is van ruimtelijke en/of milieutechnische belemmeringen en voldaan is aan de regeling kwaliteitsverbetering. De ontwikkelingen zijn vertaald in de 4de herziening. De ruimtelijke onderbouwingen zijn als bijlagen bij de toelichting gevoegd. Het gaat daarbij om de volgende adressen.
Op de locatie Bosscheweg 127 in Drunen staan een woonboerderij met enkele bijgebouwen. De woonboerderij was onderdeel van een agrarisch bedrijf waarvan de activiteiten inmiddels beëindigd zijn. Ter plaatse geldt de bestemming 'Agrarisch' binnen het bestemmingsplan 'Heusden Buitengebied, 3e herziening'. De initiatiefnemer wil het perceel in gebruik nemen als woonperceel met een burgerwoning. Dit kan niet rechtstreeks in het vigerende bestemmingsplan. Daarvoor dient de bestemming 'Agrarisch' te worden gewijzigd in de bestemming 'Wonen'. De initiatiefnemer wil de bestemming wijzigen en daarna ter plaatse van de bestaande boerderij een nieuwe woning met kantoor aan huis realiseren, passend binnen de regeling voor beroep of bedrijf aan huis.
De ruimtelijke onderbouwing bij dit voornemen is als bijlage 1 bij deze toelichting opgenomen.
Globale inrichtingstekening
Ten behoeve van de ontwikkeling is een landschapsplan opgesteld, rekening houdend met de Ontwikkelingsvisie Buitengebied. Het landschapsplan is als bijlage bij de regels opgenomen.
Vertaling in bestemmingsplan
Voor het perceel is de bestemming 'Wonen' en 'Tuin' opgenomen. Voor de overige delen is de bestemming 'Agrarisch' opgenomen. Binnen de woonbestemming is buiten het bouwvlak een maatvoering voor 200 m2 aan bijgebouwen opgenomen. Voor de uitvoering en instandhouding van het landschapsplan is een voorwaardelijke verplichting in de regels opgenomen.
De initiatiefnemer heeft het onbebouwde perceel G-1011, gelegen tussen de percelen De Hoeven 58 en 60 verworven, om ter plaatse een hoveniersbedrijf te vestigen. De benodigde bedrijfsbestemming is in het bestemmingsplan 'Heusden Buitengebied, 3de herziening' opgenomen. Het bestemmingsplan staat naast het gebruik als hoveniersbedrijf tevens een bedrijfsgebouw toe. Dat bedrijfsgebouw is nog niet gerealiseerd. De initiatiefnemer wenst nu een bedrijfswoning te realiseren, omdat dit is gunstig voor de bedrijfsvoering. Het genoemde bestemmingsplan laat het realiseren van een (bedrijfs)woning echter niet toe.
De ruimtelijke onderbouwing bij dit voornemen is als bijlage 2 bij deze toelichting opgenomen.
Globale inrichtingstekening
Vertaling in bestemmingsplan
Voor het perceel is een bouwvlak en aanduiding 'bedrijfswoning' opgenomen.
Voor een deel van het perceel ten westen van De Hoeven 60A in Haarsteeg is in 2015 een bestemmingsplan vastgesteld waarin de mogelijk tot het realiseren van een bedrijfsgebouw en een bedrijfswoning zijn opgenomen. Deze bebouwing is echter niet gerealiseerd als gevolg van voortschrijdend inzicht. De initiatiefnemer heeft het voornemen om twee vrijstaande woningen te realiseren. Dit is echter niet mogelijk op grond van het vigerende bestemmingsplan; een herziening van het bestemmingsplan is derhalve noodzakelijk.
De ruimtelijke onderbouwing bij dit voornemen is als bijlage 3 bij deze toelichting opgenomen.
Globale inrichtingstekening
De landschappelijke inpassing is gebaseerd op de ontwerprichtlijnen van de Ontwikkelingsvisie Buitengebied en de uitgangspunten waarmee het beplantingsplan uit 2015 is opgesteld. Het landschapsplan is als bijlage bij de regels opgenomen.
Vertaling in bestemmingsplan
Voor de woningen is de bestemming 'Wonen' en 'Tuin' opgenomen. Voor de uitvoering en instandhouding van het landschapsplan is een voorwaardelijke verplichting in de regels opgenomen.
Initiatiefnemer is eigenaar van het perceel Mariendonkstraat 26 in Elshout. Het totale perceel heeft een oppervlakte van ca. 2.250 m2 en daarop is een woning aanwezig op het noordelijk deel, die feitelijk is geörienteerd op de Bredenkampweg. Op het zuidelijk deel is geen bebouwing aanwezig. Thans is het zuidelijk perceeldeel in gebruik als tuin bij de woning. Initiatiefnemer wil op het zuidelijke deel van het perceel graag een woning realiseren.
De ruimtelijke onderbouwing bij dit voornemen is als bijlage 4 bij deze toelichting opgenomen.
Globale inrichtingstekening
Vertaling in bestemmingsplan
Voor de nieuwe woning is de bestemming 'Wonen' en 'Tuin' opgenomen.
Voor het bedrijf van initiatiefnemer is een verzoek ingediend voor het vergroten van een paardenhouderij op het perceel Mayweg 8 te Elshout. Initiatiefnemer wil haar activiteiten ter plaatse verder uitbreiden in die zin dat de activiteiten grootschaliger worden uitgevoerd. De bedoeling is om het aantal fokmerries te vergroten tot een aantal van 10 à 15 merries en tevens enkele hengsten aan te kopen ten behoeve van het fokken.
Aangezien ook een rijbak is beoogd, moet ook het bouwvlak daarop worden aangepast. Daarnaast moet rekening worden gehouden met de mogelijkheid om een bedrijfswoning ter plaatse te realiseren. Die mogelijkheid is reeds opgenomen in het geldende bestemmingsplan en kan worden geëffectueerd indien en zodra de noodzaak daartoe wordt aangetoond.
De ruimtelijke onderbouwing bij dit voornemen is als bijlage 5 bij deze toelichting opgenomen.
Ten behoeve van de ontwikkeling is een landschapsplan opgesteld, rekening houdend met de Ontwikkelingsvisie Buitengebied. Het landschapsplan is als bijlage bij de regels opgenomen.
Nieuwe situatie Mayweg 8 (globaal)
Vertaling in bestemmingsplan
De bestemming is gewijzigd naar 'Agrarisch', het bouwvlak is vergroot en een aanduiding 'paardenhouderij' is opgenomen. Voor de uitvoering en instandhouding van het landschapsplan is een voorwaardelijke verplichting in de regels opgenomen.
De initiatiefnemer exploiteert een fruitteeltbedrijf vanuit zijn bedrijfslocatie aan de Overstortweg 9 te Waalwijk. Een deel van het bedrijfsperceel (circa 6 ha) is gelegen op grondgebied van gemeente Heusden. De teelt bestaat uit appels en peren. Om de perenteelt van de Sweet Sensation, een ras dat gevoelig is voor hagelschade, te beschermen tegen invloeden van buitenaf, onder andere voor hagelschade, is initiatiefnemer voornemens om hagelnetten, een tijdelijke Teelt Ondersteunende Voorziening (TOV) te realiseren. Hagelnetten zijn teeltondersteunende voorzieningen. Het frame waarop de netten bevestigd zijn het gehele jaar aanwezig op het perceel en dienen eveneens ter ondersteuning van de bomen, ook buiten het groeiseizoen van het fruit. Gedurende het groeiseizoen worden aan deze frames netten bevestigd.
Voor het grondgebied van de gemeente Waalwijk is de omgevingsvergunning voor deze hagelnetten verleend. Een deel van het bedrijfsperceel (circa 6 ha) ter plaatse valt binnen het grondgebied van de gemeente Heusden. Voor het grondgebied van de gemeente Heusden is onderhavige ontwikkeling echter strijdig met het geldende bestemmingsplan Heusden Buitengebied en de daaropvolgende herzieningen van het plan. De ruimtelijke onderbouwing bij dit voornemen is als bijlage 6 bij deze toelichting opgenomen.
Globale ligging plangebied
Vertaling in bestemmingsplan
In artikel 3.2.3 is opgenomen dat permanente palen voor hoge tijdelijke teeltondersteunende voorzieningen op de betreffende percelen zijn toegestaan.
Op het perceel Tuinbouwweg 41 in Haarsteeg staan een aantal bedrijfsgebouwen en een bedrijfswoning. Het achterste deel is onbebouwd. De locatie is oorspronkelijk gevestigd en in gebruik geweest als loonwerkbedrijf/landbouwmechanisatiebedrijf. Na beëindiging van het loonwerkbedrijf zijn in de bedrijfsruimten enkele andere bedrijven gevestigd.
Het voorste perceel (in rood) heeft de bestemming 'Bedrijf'. Op basis van het bestemmingsplan zijn nu alleen agrarisch-technische hulpbedrijven en agrarisch verwante bedrijven toegestaan.
Het doel van deze procedure is om te komen tot het legaliseren van de bestaande activiteiten op de voorzijde van het perceel. Het onbebouwde achterperceel maakt geen deel uit van deze procedure. De aanvaardbaarheid van het gebruik van dat deel wordt later in een separate procedure beoordeeld.
De ruimtelijke onderbouwing bij dit voornemen is als bijlage 7 bij deze toelichting opgenomen.
Ten behoeve van de ontwikkeling is een landschapsplan opgesteld, rekening houdend met de Ontwikkelingsvisie Buitengebied. Het landschapsplan is als bijlage bij de regels opgenomen.
Globale inrichtingstekening
Vertaling in bestemmingsplan
Voor het perceel is een aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - bestaand bedrijf' opgenomen. In de planregels zijn de bestaande bedrijfsactiviteiten opgenomen. Voor de uitvoering en instandhouding van het landschapsplan is een voorwaardelijke verplichting in de regels opgenomen.
De initiatiefnemers zijn eigenaar van het voormalig agrarisch bedrijf aan de Westakker 2 te Oudheusden. De bestaande bebouwing is in zeer slechte staat. Betrokkenen hebben daarom besloten de bestaande bebouwing af te breken, een nieuwe woning te bouwen met bedrijfsactiviteiten (bedrijf aan huis) op hetzelfde perceel.
De ruimtelijke onderbouwing bij dit voornemen is als bijlage 8 bij deze toelichting opgenomen.
Globale inrichtingstekening
Ten behoeve van de ontwikkeling is een landschapsplan opgesteld, rekening houdend met de Ontwikkelingsvisie Buitengebied. Het landschapsplan is als bijlage bij de regels opgenomen.
Vertaling in bestemmingsplan
Voor de woning is de bestemming 'Wonen', 'Tuin' en 'Groen' opgenomen. Voor de uitvoering en instandhouding van het landschapsplan is een voorwaardelijke verplichting in de regels opgenomen.
In onderstaand overzicht worden de wijzigingen in de verbeelding toegelicht die nog niet aan de orde zijn geweest. Het gaat daarbij met name om enkele aanpassingen naar aanleiding van de ervaringen en algemene ontwikkelingen van de afgelopen jaren (zie hoofdstuk 1).
Locatie | Toelichting |
Algemeen | De gebiedsaanduiding reconstructiewetzone - verwevingsgebied is overbodig en kan komen te vervallen. |
Algemeen | De dubbelbestemmingen Leiding - Gas tussen Heusden en Wolfshoek zijn geactualiseerd. Het traject ten zuidoosten van Oudleusden, waar een wijzigingsbevoegdheid voor is opgenomen, is verwijderd. |
Bosscheweg 55/ 57 Drunen |
De verleende vergunningen voor het omzetten van de bedrijfswoningen in burgerwoningen zijn verwerkt in dit bestemmingsplan. |
De Hoeven 28 Haarsteeg |
De verleende vergunning voor het oprichten van een gedrags- en trainingscentrum voor honden is verwerkt in het bestemmingsplan. |
De Hoeven 33a Haarsteeg |
De verleende vergunning voor het gedeeltelijk gebruiken van een loods voor opslag is verwerkt in het bestemmingsplan. |
De Hoeven 46 | Voor het perceel G1387 loopt een verzoek voor een nieuwe woning. Het perceel is uit het plangebied verwijderd. |
De Hoeven 52-52a in Haarsteeg | Naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State van 16 oktober 2019 over dit bestemmingsplan, zijn de bestaande vergunningen voor twee burgerwoningen verwerkt in het bestemmingsplan. |
De Hoeven 60c Haarsteeg |
De verleende vergunning voor het gebruik van een bedrijfshal als bakkerij is verwerkt in het bestemmingsplan. |
Grotestraat 51 Heesbeen |
De verleende vergunning voor het oprichten van een berging/ garage voor de voorgevelrooilijn is vertaald in het bestemmingsplan. |
Haarsteegsestraa t 47 Haarsteeg |
De verleende vergunning voor verkopen van papegaaien producten is verwerkt in het bestemmingsplan. |
Hoge Schijf 4 Drunen |
De verleende vergunning voor het hobbymatig houden van vee is verwerkt in het bestemmingsplan. |
Hoge Schijf 22 Drunen | De verleende vergunning voor de functiewijziging in groothandel en opslag van geautomatiseerde zonnezeilen en ringmachines en daarbij behorende assemblage-activiteiten is vertaald in dit bestemmingsplan. |
Kapelstraat 48 Elshout |
Voor de loods aan de achterzijde van het perceel is in 2009 vergunning verleend. De daarbij behorende (verkeers)ontsluiting á 23 meter aan de achterzijde van het perceel is abusievelijk niet verwerkt in het bestemmingsplan. In dit bestemmingsplan is een bestemming Agrarisch opgenomen met de aanduiding 'ontsluiting' voor het betreffende deel. |
Kapelstraat 68a Elshout |
De verleende vergunning voor het oprichten van een berging/ garage voor de voorgevelrooilijn is vertaald in het bestemmingsplan. |
Kerkstraat 23a Hedikhuizen | Het bouwvlak is in beperkte mate verplaatst in zuidwestelijke richting. |
Touwslager Nieuwkuijk |
Enkele percelen ten noorden en ten zuiden van Gasbedrijf Touwslager zijn niet voorzien van een actuele bestemmingsregeling. In dit bestemmingsplan zijn de betreffende gronden overeenkomstig de feitelijke en vergunde situatie bestemd. |
Tuinbouwweg 22 | De bestemming Agrarisch - Glastuinbouw is gewijzigd in Agrarisch. |
Voordijk 43 Vlijmen |
De verleende vergunning voor het oprichten van een berging/ garage voor de voorgevelrooilijn is vertaald in het bestemmingsplan. |
In onderstaand overzicht worden de wijzigingen in de regels toegelicht die nog niet aan de orde zijn geweest. Het gaat daarbij met name om enkele aanpassingen naar aanleiding van de ervaringen en algemene ontwikkelingen van de afgelopen jaren (zie hoofdstuk 1).
Artikel | Toelichting |
Artikel 1 | Het begrip 'hobbymatig houden van dieren' is opgenomen in begrippenlijst. |
Artikel 1, 3, 4 en 46.2 | De regels ten aanzien van dierenverblijven uit de provinciale verordening zijn vertaald in dit bestemmingsplan. |
Artikel 5.1 | De betreffende bedrijfsactiviteit op het perceel Mariendonkstraat 30 is abusievelijk niet opgenomen in de lijst met toegestane bedrijfsactiviteiten. De activiteit 'handel in AGF en snijden en verpakken van groenten e.d.' is toegevoegd als toegestane activiteit voor het betreffende perceel. |
Artikel 5.1 | Bij de 3de herziening Heusden Buitengebied is de omschrijving van bedrijfsactiviteiten abusievelijk niet goed verwerkt op het perceel Nassaulaan 107 te Vlijmen. De groothandel in ijzer- en staalschroot zit daar niet meer. In dit bestemmingsplan is een omschrijving opgenomen voor bedrijfsactiviteiten tot en met categorie 2. |
Artikel 26.2.2 | De sloopregeling bij woningen is verduidelijkt in de regels. Ter verduidelijking zijn onderstaande voorbeelden opgenomen in de toelichting: Voorbeeld 1: er is 300 m² aan bijgebouwen buiten een bouwvlak aanwezig. Bij sloop van deze 300 m² mag in totaal 200 m² buiten bouwvlak worden terug gebouwd (300 – 100 = 200 te slopen, dan mag er dus 100 m2 terug gebouwd extra boven de 100 m2). Voorbeeld 2: er is 150 m² aan bijgebouwen buiten een bouwvlak aanwezig. Bij sloop van deze 150 m² mag in totaal 125 m² buiten bouwvlak worden terug gebouwd (150 – 100 = 50 te slopen, dan mag je dus 25 m2 terugbouwen extra boven de 100 m2); Voorbeeld 3: er is 150 m² aan bijgebouwen buiten een bouwvlak aanwezig. Bij sloop van 75 m² daarvan mag in de nieuwe situatie max. 125 m² buiten het bouwvlak zijn bebouwd (75 m² te handhaven bebouwing en 50 m² terug te bouwen na sloop) (150 – 100 = 50 te slopen, dan mag er dus 25 m2 terug gebouwd worden boven de 100 m2) |
Artikel 44.2 | Van een aantal wijzigingsbevoegdheden is reeds gebruik gemaakt. De betreffende artikelen kunnen om die reden komen te vervallen. In artikel 44.2 komen de wijzigingsbevoegdheden ter plaatse van de percelen die aangeduid zijn als wetgevingszone - wijzigingsgebied 8 en 11 te vervallen. |
Artikel 45.1 | Het is niet noodzakelijk om dit artikel op te nemen. Het artikel komt te vervallen. |
Op grond van het bepaalde in het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) is het bij het opstellen van een bestemmingsplan verplicht om inzicht te bieden in de relevante planologische en milieuhygiënische aspecten. Als een bestemmingsplan nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt, moet worden aangetoond dat dit haalbaar is in relatie tot de planologische en milieuhygiënische aspecten.
De bestaande ruimtelijke en functionele structuur van het plangebied wijzigen niet inhoudelijk. De herziening van het bestemmingsplan is met name gericht op enkele ondergeschikte correcties. De correcties zien met name op de wijze waarop de bestaande situaties planologisch- juridisch zijn geregeld. Tevens zijn de laatste aanpassingen vanuit de Verordening ruimte verwerkt.
In het kader van het moederplan het bestemmingsplan Heusden Buitengebied is een plan-MER uitgevoerd. Met deze herziening van het moederplan worden geen ontwikkelingen mogelijk gemaakt die ruimer zijn dan zoals opgenomen in het moederplan.
Er zijn voor de gemeente geen uitvoeringskosten waarvoor een specifiek onderzoek naar economische aspecten moet worden uitgevoerd.
De nieuwe ontwikkelingen die in het bestemmingsplan zijn opgenomen, betreffen particuliere initiatieven op eigen gronden. Voor deze ontwikkelingen hoeft de gemeente Heusden geen maatregelen uit te voeren. Ook hoeft de gemeente geen aan- of verkopen te doen. Er is geen sprake van een bouwplan (artikel 6.2.1 Besluit ruimtelijke ordening). Overige kosten zijn op grond van de legesverordening op de initiatiefnemers verhaald. In de bijgevoegde ruimtelijke onderbouwingen is nader ingegaan op de economische uitvoerbaarheid van dat specifieke plan. De economische uitvoerbaarheid is hiermee voldoende gewaarborgd.
Vooroverleg
In het kader van het wettelijke verplichte overleg op grond van artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening is het voorontwerp voorgelegd aan de gebruikelijke partners, waaronder de provincie Noord Brabant en overige relevante organisaties.
Resultaten zienswijzenprocedure
Het ontwerp van bestemmingsplan 'Heusden Buitengebied, 4de herziening' lag vanaf 6 september 2018 gedurende 6 weken ter inzage. In deze periode zijn in totaal 10 zienswijzen ingediend. De resultaten zijn opgenomen in bijlage 9. De ambtshalve wijzigingen zijn opgenomen in bijlage 10.